Amando's trage Polootje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 30 okt 2024, 21:36

Crookie schreef: 26 okt 2024, 00:57 Deze afh is in de basis een mooie motor. Goed te reviseren en is dusdanig gebouwd voor aanpassingen. Jammer om te lezen dat je niet een stapje verder dan de standaard nokkenassen bent gegaan. Het ligt immers wel open. Ik meen dat er veel lupo gti cup (de latere 1.6jes) al redelijk richting de 160pk gingen in hele lichte carrosserieën. Dus potentie zat.
Klopt idd ! en er komt wel degelijk een stel andere nokkenassen in, ik heb de originele nokkenassen opgestuurd naar Dbilas om te laten herslijpen naar '264 graden" nokkenassen :df:

Helaas vandaag niet echt een update, de beste man die me hier mee helpt heeft helaas een griepje opgelopen, en ik ga niet zomaar iets zelf prutsen aan drijfstangen :tooth:

Ik heb wel afgelopen zondag een H&R stabi opgehaald voor de voorzijde, deze man was toevallig ook aanwezig op de Ring, dus mooi bij Brünchen opgepikt, nu heb ik dus de complete set compleet, voor en achter en een GTI achteras (die origineel al een buis door de as heeft lopen), komend seizoen even proberen of dit niet allemaal too much gaat worden :hmmm:

Verder ben ik nog even de baan op gedoken net voordat het ging regenen, het leek allemaal prima te gaan, maar opeens bij Hatzenbach werd het spekglad en nat, net nadat ik een motorfiets had ingehaald, brak de achterkant heel spontaan en onverwachts uit en de billetjes werden wel even samengeknepen :gek:
Gelukkig bij het andere verkeer geen rare situaties veroorzaakt en zelf ook geen schade, maar het was wel even schrikken, de rest van het rondje rustig uit gereden en heb maar eieren voor mijn geld gekozen en niet meer de baan op gegaan, heb geen zin om als seizoenafsluiter nog even de auto af te schrijven :mrgreen:
Het levert dan wel weer een tof plaatje op :df:
464966782_8602308153169596_4109927191353639421_n.jpg
464966782_8602308153169596_4109927191353639421_n.jpg (535.92 KiB) 4778 keer bekeken
Verder is het nog steeds wachten op de drijfstangboutjes, krukaslagers en axiaallagers, dan gok ik dat ik toch echt wel alles compleet heb.
Tijdens het wachten ben ik wel nog aan het brainstormen hoe ik nog meer gewicht uit de auto ga krijgen (voornamelijk aan de voorkant :tooth: )
Wordt vervolgd ! :mrgreen:

Arstey
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Arstey » 31 okt 2024, 09:04

Superdikke foto!! is een bruin onderbroek wel waard.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Martijn M » 31 okt 2024, 12:58

Helemaal goed zo skeef! Blijft leuk karretje, ben benieuwd naar de nieuwe motor straks!

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 10 nov 2024, 22:22

Langzaam maar zeker zijn de laatste onderdelen ook binnen om alles af te bouwen.
Ik ben nog steeds in afwachting op de ACL lagers, deze staan in backorder, maar hoorde van een andere bron dat deze helemaal niet meer leverbaar blijken te zijn.
Dus dan gaan we maar over op Kolbenschmidt (VW gebruikt dit af fabriek) of Mahle :ongeveer als:

Helaas nog steeds niet verder kunnen gaan met de drijfstangen en het cilinderkopje, maar dat komt wel weer.

Verder ben ik zowel met de Golf 2, als met de Kever even op pad geweest voor een laatste rondje, afgetankt, stabiliser in de tank en mooi binnen geparkeerd, tot volgend seizoen :slapen:
Polootje staat nu op de 'dagelijkse/straat/regenset' Team Dynamics, is nu even goed gewassen en die staat nu lekker thuis in het werkplaatsje, dan kan ik 's avonds al wat eraan gaan klooien als ik zin/tijd heb.
466398990_8682551745145236_6986322038613530332_n.jpg
466398990_8682551745145236_6986322038613530332_n.jpg (410.07 KiB) 4557 keer bekeken
466151281_8682552861811791_8985642350455202864_n.jpg
466151281_8682552861811791_8985642350455202864_n.jpg (430.45 KiB) 4557 keer bekeken
Verders heb ik hem ook nog even gauw afgetankt en op de weegbrug gezet bij de lokale oud ijzer boer ...
Met een volle tank gaf die alsnog 910kg aan, op kenteken staat die 977kg rijklaar, dus al met al niet heel slecht inclusief een volledige kooi erin, maar er is nog altijd ruimte voor verbetering :tooth:
Diegene waarvan ik die H&R Stabi had gekocht, heeft zijn Polootje zo hard gesnoeid dat die maar 780kg weegt :hmmm:

Ik heb dus alles op de kop getikt om het CV systeempje eruit te dönderen en de elektrische ramen gaan er ook uit, mijn doel is zoiezo onder de 900kg te komen (inclusief die zware achteras die eronder komt met dubbele stabi :bag: ), maar het moet wel nog allemaal in balans blijven uiteraard :hmmm:

Heeft er hier iemand al eens gekeken voor een goed alternatief ipv een origineel kachelhuis ?
Ik kreeg dit namelijk doorgestuurd:
https://www.ebay.de/itm/324834629398

Wordt vervolgd als ik weer wat nieuws heb !

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29294
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Luco » 10 nov 2024, 23:03

Ik heb zon 12 volt kacheltje puur voor evt ontwasemen, voor de apk moet die alleen lucht blazen.
Maar als je er in de winter mee rijd is het wel handig om verwarming te hebben.

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 02 dec 2024, 02:08

Weer even een update vanuit mijn kant.

Wonderbaarlijk genoeg kwam tegelijk met mijn Autodoc bestelling, ook nog het setje ACL lagers binnen :D
Dus maar meteen die andere lagers retour gestuurd :tooth:

Verder ben ik nog steeds niet echt verder gekomen met het blokje, de kop en drijfstangen moeten nog afgewerkt worden voordat ik ze kan wegbrengen om te laten vlakken, klepgeleiders te laten vervangen en de drijfstangen te balanceren, maar de beste man die me helpt is al een poosje ziek en nu loopt die een beetje achter op z'n eigen werk.
In december zou die wat meer tijd voor me vrij kunnen maken zodat we weer stappen kunnen ondernemen.
Ondertussen heb ik al wel het motorblokje schoon gemaakt en voorzien van een laagje zwart, dan is dat ook weer fris.
469179858_8800344240032652_8647909281439085420_n.jpg
469179858_8800344240032652_8647909281439085420_n.jpg (226.46 KiB) 4159 keer bekeken
In de tussentijd ook begonnen met de CV eruit te slopen, ben vanaf de achterklep begonnen, tot aan de stoelen heb ik de kabelboom ook alweer ontdaan van alle tape zodat ik ook de kabelboom kan gaan uitdunnen.
Toen ben ik maar aan de deur begonnen van de bijrijder, daar heb ik ook alle kabels uit getrokken en een slot erin gezet zonder CV.
De kabels lopen helaas achter mijn dashboard dus tot aan het dashboardvakje heb ik alles er uit getrokken.
468957938_8800525930014483_3499182540296026539_n.jpg
468957938_8800525930014483_3499182540296026539_n.jpg (382.07 KiB) 4159 keer bekeken
Toen ben ik begonnen met mijn 3d-geprinte dimple die, en dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed !
469097189_8800529186680824_5986274942116126656_n.jpg
469097189_8800529186680824_5986274942116126656_n.jpg (253.08 KiB) 4159 keer bekeken
Toen kwam het besef dat ik overal aan begin maar niks af maak ... dus ik heb me in de avond uurtjes flink geamuseerd, en het is nu een behoorlijke gatenkaas geworden ...
Kom aub niet met de opmerking dat dit totaal geen nut heeft, of dat ik ook nog een andere deur heb waar dit zelfde klusje moet gebeuren, I know :bag:
Buiten dat is het ook niet allemaal even symmetrisch, iets waar ik zelf ook niet tegen kan, maar ik moest een beetje rekening houden met dubbel plaatwerk of gaten die er al in zaten / ik nog nodig heb voor het raammechanisme.
Deurtje staat nu in de primer, morgen gaat er weer een knikkerbusje hoogglans overheen, dan is het een kwestie van het slot er weer in en dan kan ik dit hoofdstukje afsluiten :tooth:
468978051_8800344073366002_8000458368022346633_n.jpg
468978051_8800344073366002_8000458368022346633_n.jpg (387.38 KiB) 4159 keer bekeken
Om het geklooi een beetje af te sluiten heb ik mezelf ook nog een leuk kadootje gedaan.
Met als smoes dat het dashboard er toch nog uit moet, dan kan ik dit ook mooi voorbereiden :hangloose:
469017498_8800344410032635_7674792149504495940_n.jpg
469017498_8800344410032635_7674792149504495940_n.jpg (270.5 KiB) 4159 keer bekeken
Buiten dat, heb ik net dat Webasto kacheltje besteld, het complete kachelhuis kan dan mooi de kliko in, dat scheelt wél weer 7,5kg heb ik begrepen :swinging:

Owja, er is me ook nog iemand achter op de Caddy geklapt, dus daar zijn ook weer 2 deurtjes voor geregeld, die moeten nog ff strak gemaakt worden en gespoten, dat komt er ook nog 'eventjes' tussendoor helaas :(
Om de pijn te verzachten heb diezelfde dag wel nog per ongeluk een 1,8 20vt motor met alle aanbouwdelen opgehaald (180pk APP Audi TT blok) :tooth:
Heb ik het nodig ? , nee, maar het komt wellicht ooit nog van pas :swinging:

De groetjes en tot de volgende update :df:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Philipoo » 02 dec 2024, 10:25

Vet man, al die gaten in de deuren! Ik houd ervan!

Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 nov 2009, 22:57

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Daan2D » 02 dec 2024, 19:05

Leuke update!
Wat voor een versnellingsbak komt er achter de nieuwe motor?

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Jlijp » 03 dec 2024, 20:02

Leuk project 👍🏻

Online
Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 539
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Thomasss » 04 dec 2024, 10:28

Alle beetjes helpen, ook die gaten! Goed bezig.

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 05 dec 2024, 22:41

Thnx mannen ! :D
Daan2D schreef: 02 dec 2024, 19:05 Leuke update!
Wat voor een versnellingsbak komt er achter de nieuwe motor?
Goede vraag !
Voor de huidige motor die erin zit, heb ik een hele formule gemaakt en alles berekend op rolomtrek van de band icm 5400 toeren (das de begrenzer), welke theoretische snelheid ik in elke versnelling zou rijden met verschillende verhoudingen.
Er zijn echt heel veel verschillende '085' bakken, aangezien ze in veel VW's met een 'smallblock' gebruikt zijn, dus er is best een ruime keuze.
Destijds gekozen voor een 1,4 8v DDH bak en dat was echt perfect, maar qua schakelmechanisme omgebouwd van stang naar kabelschakeling en dat ging steeds stuk, dus een kabel-bak er onder gezet en die bleek dus 'gereviseerd' te zijn met 1,0 tandwielen :roll:
Met andere woorden, véél te kort ! :stom:

Eigenlijk was de planning om de originele 1,4 16v CWX bak, die er dus aan hong, er aan te hangen en dan kijken hoe dit loopt.
Dan kan ik achteraf altijd nog kijken of ik een langere of kortere bak zal nemen.
Zoals ik kan zien is dit opzich al een vrij korte bak namelijk :tooth:

Al met al dus vooralsnog geen 'gekke/wilde' plannen qua versnellingsbakken, ze zijn namelijk ook heel fragiel, dus heb geen zin om daar een bult geld en moeite in te stoppen als het toch allemaal stuk gaat, dan druk ik er wel weer een gebruikt bakje tegenaan en dan kunnen we weer :lol:

Updates:
Het deurtje is weer netjes met de knikkerbus gespoten, daar heb ik dan weer geen foto van bij de hand, maar is ook niet zo heel spannend :tooth:

Maar we zijn wel weer een beetje verder gekomen met het onderblok.
We zijn er even met de hoon doorheen gegaan, en het ziet er allemaal keurig netjes uit.
Er is wel een 'rand' zichtbaar, maar die is helemaal niet voelbaar, dus dat is gewoon goed !
Ook hebben we de slotspeling van de zuigerveren gecheckt (van de nieuwe zuigers) en dat is ook allemaal dikke prima :mrgreen:
469371752_8820670074666735_8232962319227344198_n.jpg
469371752_8820670074666735_8232962319227344198_n.jpg (338.9 KiB) 3565 keer bekeken
Krukas hebben we er ook in gezet icm de Mahle krukaslagers en ACL axiaallagers (helaas zijn de ACL krukaslagers niet meer verkrijgbaar :x )
469370984_8820670301333379_7723141979389680801_n.jpg
469370984_8820670301333379_7723141979389680801_n.jpg (299.05 KiB) 3565 keer bekeken
Drijfstangen heeft de beste man meegenomen om er nog iets van gewicht af te gaan schaven, als ik die terug heb dan kunnen we weer verder.
Ik had alleen gehoord dat dit ook 'gebalanceerd' kon worden, dat doen ze zonder krukas, iemand hier ervaring mee ?
Ze worden alle 4 natuurlijk op het gelijke gewicht gebracht, maar is dit echt nodig ? :|

Beetje bij beetje komen we er wel :df:

Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 nov 2009, 22:57

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Daan2D » 05 dec 2024, 22:58

Krukas balanceren doen ze normaal icm krukaspoulie en vliegwiel dacht ik. Zonder de drijfstangen eraan iig.
Steins in valkenburg heeft iig zo een balanceer bank staan.

Vaker gehoord dat de vw bakken van peperkoek zijn, daarom gedacht dat daar ook naar een oplossing gezocht was.
Maar een andere gebruikte ertegen drukken is natuurlijk even handig, zeker als ze goed verkrijgbaar zijn.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Philipoo » 12 dec 2024, 10:35

Drijfstangen balanceren slaat nergens op, alleen op hetzelfde gewicht brengen en zo licht mogelijk maken inderdaad.

Krukas balanceren met poulie en vliegwiel (en koppeling) is wel top btw, voel je oprecht

maurizio
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Locatie: Z-limburg (161 km tot Ex-muhle)

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door maurizio » 13 dec 2024, 09:04

Ignition62 schreef: 05 dec 2024, 22:41 Drijfstangen heeft de beste man meegenomen om er nog iets van gewicht af te gaan schaven, als ik die terug heb dan kunnen we weer verder.
Ik had alleen gehoord dat dit ook 'gebalanceerd' kon worden, dat doen ze zonder krukas, iemand hier ervaring mee ?
Ze worden alle 4 natuurlijk op het gelijke gewicht gebracht, maar is dit echt nodig ? :|
Het is maar de vraag wat je verstaat onder drijfstang balanceren / op gelijk gewicht brengen....
Om het echt goed te doen maak je zowel het gewicht aan "big end zijde" gelijk en aan de "small end zijde".

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2272
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Godspeed » 14 dec 2024, 16:45

[YouTube]WlZiqezOSbg?si=86wvvWXcr8UiR1nE[/YouTube]

@ 2.16min :headbang:

Edit: help: https://youtu.be/WlZiqezOSbg?si=86wvvWXcr8UiR1nE

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6689
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door EvdP » 14 dec 2024, 19:46


Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2272
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Godspeed » 14 dec 2024, 21:05

EvdP schreef: 14 dec 2024, 19:46
Wederom bedankt :lol:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Martijn M » 18 dec 2024, 13:15

Mooi werk weer Amando! Mooie gatenkaas die deur.

Heb je de andere deur ondertussen al gedaan?

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 23 dec 2024, 00:11

Hi mannen !
De reacties wel gelezen maar niet 'onnodig' steeds het topic omhoog gegooid :tooth:
Daan2D schreef: 05 dec 2024, 22:58 Krukas balanceren doen ze normaal icm krukaspoulie en vliegwiel dacht ik. Zonder de drijfstangen eraan iig.
Steins in valkenburg heeft iig zo een balanceer bank staan.
Ik weet idd dat Steins een balanceerbank heeft (en ook echt wel een flink bedrag vraagt overigens), maar krukas is icm de poulie, tandwiel en drukgroep al gebalanceerd :D
Philipoo schreef: 12 dec 2024, 10:35 Drijfstangen balanceren slaat nergens op, alleen op hetzelfde gewicht brengen en zo licht mogelijk maken inderdaad.
Ik vond het zelf ook al erg vreemd, maar we gaan ze zelf al op hetzelfde gewicht brengen, dus dat komt allemaal wel goed !
maurizio schreef: 13 dec 2024, 09:04 Het is maar de vraag wat je verstaat onder drijfstang balanceren / op gelijk gewicht brengen....
Om het echt goed te doen maak je zowel het gewicht aan "big end zijde" gelijk en aan de "small end zijde".
Dit lijkt me nog wel het meest aannemelijke wat diegene bedoelde met 'balanceren' nu je het zo zegt :hmmm:
Godspeed schreef: 14 dec 2024, 16:45 @ 2.16min :headbang:
Edit: help: https://youtu.be/WlZiqezOSbg?si=86wvvWXcr8UiR1nE
Grappig om die oude clip weer voorbij zien te komen, ik dook even iets te hard naar beneden nadat ik die Fransoos met z'n E92 M3 had ingehaald die me geen ruimte gaf :hangloose:
Martijn M schreef: 18 dec 2024, 13:15 Mooi werk weer Amando! Mooie gatenkaas die deur.

Heb je de andere deur ondertussen al gedaan?
Thnx !
Ben helaas niet meer verder gegaan aan de andere deur aangezien die kant van de Polo vlak langs de muur staat :oops:
En ik eigenlijk ook eerst iets af wil maken voordat ik weer aan het volgende begin :tooth:

Helaas niet meer verder gegaan met de motor aangezien de beste man die me ermee helpt ietwat druk is de laatste tijd :sealed:
Verder heb ik zelf ook behoorlijk wat dingetjes privé tussendoor gehad (en ook niet altijd de zin om er iets aan te doen :bag: ), maar er zijn wel weer wat kleine dingetjes gebeurd die eigenlijk niet echt noemenswaardig zijn om er een 'update' over te plaatsen.

Zo heb ik een setje nieuwe imi deurklinken besteld, deze bleken dus elk met een eigen sleutel te komen, die sloten allebei uit elkaar gehaald en passend gemaakt op 1 sleutel.
Raammechanismes bleek er dus eentje van kapot te zijn toen ik hem net had ingebouwd, die terug moeten sturen en een nieuwe gekregen.
Dus heb vanavond eventjes de tijd genomen om de rechterdeur weer helemaal op te bouwen, zodat dat in ieder geval helemaal klaar is.
471148094_8916278441772564_7196408702537717315_n.jpg
471148094_8916278441772564_7196408702537717315_n.jpg (299.4 KiB) 2716 keer bekeken
Daarna beide stoelen eruit getrokken om de kabelboom te ontdoen van alle tape en uit te dunnen.
471390658_8916278665105875_7883163996878689670_n.jpg
471390658_8916278665105875_7883163996878689670_n.jpg (365.76 KiB) 2716 keer bekeken
Gedeelte van de kabelboom dat naar achteren ging is er al tussen weg geknipt tot aan de motorkap-hendel.
Volgende stap is om het voorste deel van de kooi eruit te schroeven zodat het dashboard er uit kan.
Dan kan ik het resterende deel van die kabels ook achter de zekeringkast weg halen, net zoals de kabels die naar beide deuren lopen, dat gaat ook allemaal achter het dashboard weg.

De oplettende kijker had wellicht ook al de rare verbinding gezien boven de binnenspiegel, hier ben ik zelf ook totaal geen fan van.
Hier wil ik dus ook nog iets op verzinnen, ik denk dat ik hem net zoals dit blijf 'verbinden' maar net zoals de rest van de kooi, er een buis met dikkere diameter overheen schuif, die ik in totaal met 4 boutjes door beide buizen vast kan schroeven.
Verder wil ik ook nog nieuwe uitlaatklem-beugeltjes maken om de kooi aan de A-stijl vast te zetten, heb dit destijds op de B-stijl geprobeerd en het is toch wel merkbaar, hier kom ik later nog op terug :lol:

Het nieuwe kachelmotortje die ik besteld had, is ook alweer retour aangezien dit kachelradiatortje dus constant zou circuleren, waardoor de cabine dus alsnog opgewarmt wordt, en om daar nu een of andere klep tussen te gaan maken enz. is me toch weer teveel moeite :lol:
Ik ga nu kijken naar een alternatief met een elektronisch warmte elementje met een ventilator zodat ik die op zowel het voorraam als de voeten kan zetten.
Die kun je dan mooi met een schakelaar aan en uit zetten, en zowel de ventilator aan of uit, dat lijkt me veel makkelijker :whistle:
Maar deze bestel ik me pas als ik het dashboard eruit heb, en even kan bekijken hoe ik dit nou het beste kan verbinden op de roosters naar het voorraam :mrgreen:

Owja, en ook nog 2 mooie Yokohama Advan AD08's opgehaald voor een prikkie !
Ik heb nog redelijk wat gebruikte bandjes liggen, dus komend seizoen eens een beetje proberen en kijken wat me het beste bevalt.
Hoor vaker dat men met 2 verschillende banden rijdt op lichtere fwd autootjes, dus ik ga volgend jaar eens wat sessies op Zolder boeken en kijken wat mij nou het beste bevalt :df:

Tot de volgende update ! :beer:

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 07 feb 2025, 23:40

Hi luitjes !

Het is weer eventjes geleden maar er is weer het een en ander gebeurd ..
Buiten dat;
-Ik een nieuwe job heb, als treintjesmonteur bij de NS :tooth:
-Een omaatje me ge-brake-checkt heeft in een wegversmalling ... waardoor mijn Caddy dus ook aan de voorkant in elkaar zit :stom:

Ben ik eindelijk ook verder gegaan aan het motorblokje.
We hebben de drijfstangen lichter gemaakt, ze zijn van 440 gram uiteindelijk allemaal naar 409 gram gebracht
476368242_9163047877095618_603800560182140129_n.jpg
476368242_9163047877095618_603800560182140129_n.jpg (303.34 KiB) 2239 keer bekeken
Deze zijn nu inclusief nieuwe Nural zuigertjes in het blokje geschroefd
476440316_9163046570429082_6001648989644120238_n.jpg
476440316_9163046570429082_6001648989644120238_n.jpg (237.53 KiB) 2239 keer bekeken
Om even terug te komen op de discussie van het 'balanceren van de drijfstangen', ik heb een linkje ontvangen waar wat nuttige info in staat hierover:
http://www.martin-boer.nl/balancerenkrukdrijfstang.html

Ik heb dit zelf niet gedaan/laten doen, aangezien ik verder nog wat research heb gedaan en dit voornamelijk bij motorfietsen (met enorm hoge toerentallen) wordt gedaan.
Dit motorblokje draait straks maximaal 7000rpm met de standaard ECU, en icm een standalone straks wellicht 7500rpm max, aangezien dit ook nog steeds 'milde' nokkenassen zijn en ik hem niet heb omgebouwd naar mechanische stoters (en dubbele veren op het moment).
Mij lijkt het dus een beetje 'overdreven' om dat op mijn motortje te doen gezien het ook geen 300 pk n/a motor wordt met 9000+ rpm oid.
Het idee is om er gewoon een leuk blokje van te maken en niet te overdrijven :D

Enfin,

De uitlaatpoorten op de kop hebben we destijds al groter gemaakt, maar ik heb de kop nu verder ook bewerkt, alle oneffenheden zo ver mogelijk proberen weg te dremelen, schuren en polijsten, dat was me toch ook wel een mooi klusje :gek:
476291617_9163047043762368_5140929903220922493_n.jpg
476291617_9163047043762368_5140929903220922493_n.jpg (351.57 KiB) 2239 keer bekeken
476382527_9163047503762322_3454069673670905279_n.jpg
476382527_9163047503762322_3454069673670905279_n.jpg (222.71 KiB) 2239 keer bekeken
Cilinderkopje heb ik nu ook weggebracht om even goed te reinigen, de klepzittingen te freezen, klepgeleiders te vervangen en te vlakken.
Zodra deze terug is kunnen we het kopje ook weer gaan opbouwen, het wordt langzaam wat !

Ook heb ik een pair velgjes binnen gekregen van uit Japanezen land, in de hoop dat ik eventueel nog een pair in dezelfde specs kon vinden, maar dat was helaas niet het geval, dus heb er nog 4 bij gekocht, je kunt nooit genoeg wielen hebben ! :tooth:
Het gaat om een setje Enkei RP01 wielen in de maten 15x7 ET35, 2 ervan waren in een vage kleur rood, die heb ik even gauw wit gespoten om te kijken of het een beetje naar mijn zin is, en de andere set is in gunmetal.
476352999_9163048807095525_1992024378592206548_n.jpg
476352999_9163048807095525_1992024378592206548_n.jpg (380.83 KiB) 2239 keer bekeken
476648812_9163048287095577_7049516886185189468_n.jpg
476648812_9163048287095577_7049516886185189468_n.jpg (287.87 KiB) 2239 keer bekeken
Ik had gehoopt dat ze wat lichter waren, maargoed, vind het design opzich wel redelijk periodecorrect en ben er blij mee !
Ben er alleen nog niet echt over uit welk kleurtje ze uiteindelijk gaan worden, maar dat zien we wel :hmmm:

Hopen dat er nu weer een beetje schot in de zaak zit, want het seizoen begint er langzaam aan te komen :df:

Online
SlowCo
Berichten: 4301
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door SlowCo » 07 feb 2025, 23:45

Mooi werk weer. Gaat vast een hoop tijd in zitten?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28384
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Martijn_bmw » 08 feb 2025, 05:25

Mooie klus zeg! Blijft gaaf om te zien zo’n open hart operatie aan een motor :D

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Miesjel » 09 feb 2025, 11:44

Flink wat werk maar kunt waal jot wa !

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29294
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Luco » 09 feb 2025, 12:05

Gaaf hoor, wat een werk ook die deuren, das niet de makkelijkste weg, dat was gewoon geweest de hele binnenkant eruit slijpen :-)

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 24 feb 2025, 22:46

Hi daar zijn we weer !
Het was inderdaad een beste klus om die gaatjes in de deur te boren enz. maar ik wou wel nog iets van stevigheid in de deuren hebben gezien ik toch de raammechanismes erin laat zitten :mrgreen:

Het is eventjes stil geweest maar nadat ik iedereen heb gepest dat de ring over 2 weekjes weer open is, schoot me te binnen dat ik zelf ook nog meer dan zat werk voor de boeg heb :whistle:

Aangezien ik overstap naar een nieuwe telefoon en de foto's straks verspreid staan over 2 telefoontjes doe ik het toch maar vast eventjes delen.

De cilinderkop is terug van het revisiebedrijf :tooth:
-Kopje gereinigd
-Kopje gevlakt
-Klepzittingen opnieuw gefreesd
-Klepgeleiders vervangen
-Klepsteelrubbers vervangen
-Kleppen ingeslepen
-Kopje opgebouwd (met nieuwe uitlaatkleppen)
481705421_9266582460075492_4280526855565763545_n.jpg
481705421_9266582460075492_4280526855565763545_n.jpg (428.86 KiB) 1477 keer bekeken
Dat wilt dus zeggen dat ik, (als ik alles goed besteld heb), alles compleet heb en het blokje dus daadwerkelijk opgebouwd kan worden !
Ik moet verder wel nog even wat delen (beugeltjes, steunen, carterpan enz.) schoonmaken en eventueel voorzien van een nieuw laklaagje, hier wil ik me de komende dagen nog mee gaan amuseren :mrgreen:

Maar ik ben op dit moment nog even bezig met het interieur.
Het gaat namelijk om een gebruikte kooi die voorheen in een 'showauto' heeft gezeten, en hier is ervoor gekozen om het voorste deel van de kooi in 2 delen te maken.
Dit was door middel van een 2 plaatjes en 2 boutjes verbonden en dat heeft me sinds het begin al niet lekker gezeten :|
481470553_9266581643408907_3478803247457701064_n.jpg
481470553_9266581643408907_3478803247457701064_n.jpg (123.13 KiB) 1477 keer bekeken
Buiten dat die plaatjes veel te kort waren, wat er dus ook voor zorgt dat de kooi in een 'punt' stond, was dit ook echt niet stevig in mijn ogen.
Daarom heb ik besloten eerst een H-stukje te maken, beide strippen zitten 'klem' tussen de buis, en het middenstukje dat beide stripjes verbind zit ook strak er tussen.
480551745_9266582263408845_8750036829178478530_n.jpg
480551745_9266582263408845_8750036829178478530_n.jpg (159.45 KiB) 1477 keer bekeken
Daar komt dus nog een buis overheen in de juiste diameter en die zit nu ook vast met 4 boutjes, voor mijn gevoel zit dit nu dus een heel stuk steviger en veiliger !
480711452_9266661926734212_1258014716014495590_n.jpg
480711452_9266661926734212_1258014716014495590_n.jpg (361.14 KiB) 1477 keer bekeken
Ik ben ook aan de slag gegaan om wat beugeltjes te maken om de rolkooi vast te maken aan de carrosserie, om het allemaal ietwat stijver te maken, ik heb dit 'trucje' ook gebruikt bij de B-stijlen en ik moet zeggen dat dit toch wel merkbaar was !
Er zullen vast wel mensen zijn die dit een beunoplossing vinden, maar ik wil graag de (schroef)kooi demontabel houden, vandaar dat ik dus deze uitlaatklemmen heb aangepast, die ik dus mooi met een boutje op vast kan schroeven waar normaal de handgrepen vast zitten aan het dak.
481095398_9266662193400852_6554895217330484447_n.jpg
481095398_9266662193400852_6554895217330484447_n.jpg (187.3 KiB) 1477 keer bekeken
Ik was zelf van plan om deze klemmen meer richting het voorraam te zetten, maar aangezien ik dus niet zeker wist of door de krachten die hier in komen het voorraam sneuvelt, heb ik het maar iets hoger gemonteerd (op de plek waar ik het beste mee weg kom).
Alles zit trouwens provisorisch vast met boutjes die ik her en der nog heb liggen, alles wordt uiteraard gemonteerd met 10.9 of zelfs 12.9 bouten, en het wordt uiteraard wel nog eventjes met de knikkerbus gespoten ! :tooth:

Morgen hoop ik er aan verder te gaan, dan gaat het voorste deel van de kooi er weer uit en wil ik ook het dashboard eruit gaan halen, dan kunnen we langzaam gaan beginnen om de (motor) kabelboom eruit te trekken en de nieuwe te leggen en netjes in te tapen.
Wellicht ook de zekeringkast iets anders hangen, want dat zit nogal stom, je moet het halve dash uitbouwen om aan de zekeringen te komen die achter de relais zitten :roll:
Ook wil ik gaan kijken voor een oplossing voor de verwarming/blower, maar dat zie ik dan wel, de tijd begint langzaam wel te dringen en er is genoeg werk aan de winkel ! :mrgreen:

Tot de volgende !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], CRZ, Godspeed, L5S1, MarcF, Rogerb, Stefan, StefanW, Thomas H, Thomasss en 10 gasten