Martijn's BMW M140i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 947
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Vanreijmersdal » 12 feb 2025, 07:58

Martijn, leuk filmpje weer. Lekker bezig!
Ben benieuwd naar het gene dat je gaat doen voor de sportievere look.

Robin
Berichten: 55081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Robin » 12 feb 2025, 08:24

MParallel schreef: 09 feb 2025, 12:23

Voor mij is alleen het uitschakelen van de creep (DCT) alleen al een must
Als in afremmen voor verkeerslicht, naar 0 kmh stilstaan, rem ingedrukt en rem los rolt hij? Dan tik ik even weer rem aan en 'creept' hij niet meer. Als is het toch beter om de rem erop te houden als je 'langere tijd' staat te wachten ivm minimale slijtage bak

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4967
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 08:40

Vanreijmersdal schreef: 12 feb 2025, 07:58 Martijn, leuk filmpje weer. Lekker bezig!
Ben benieuwd naar het gene dat je gaat doen voor de sportievere look.
Als ik die spiegels zie, komt er vast een MAXTON lippen/spoiler set op :tooth:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 12 feb 2025, 08:58

Vermakelijk filmpje, die komt goed van zijn plek. Leuke toko in Woerden, had ik nog niet van gehoord.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Tristan » 12 feb 2025, 09:23

veejay schreef: 12 feb 2025, 08:58 Vermakelijk filmpje, die komt goed van zijn plek. Leuke toko in Woerden, had ik nog niet van gehoord.
Goede gasten. Heb daar mijn downpipe en verlaging laten doen. Echte liefhebbers!

Leuk filmpje, Martijn. Begint nu ook de kriebelen om eerst de TCU software aan te passen en later na garantieperiode een tune. De B58 voelt behoorlijk geknepen aan.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 888
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Andry » 12 feb 2025, 10:07

Leuk om de resultaten van de mods te zien en te horen, maakt stiekem toch wel hebberig zo'n M140i :)

Jeffrey van PSR is echt een BMW kenner en autoliefhebber. Jarenlang collega's met hem geweest en bijna elke pauze ging het over BMW's, auto's modificeren of een stukje rijden nadat we een nieuwe mod op onze auto's hadden geïnstalleerd :df:

Online
Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 330
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door bartje325i » 12 feb 2025, 10:09

Leuk filmpje Martijn.
Waarom heb je wel de brandstofpomp geupgrade, maar niet de injectoren? Of komt dit nog?
Welke Downpipe heb je uiteindelijk genomen?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4967
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 10:14

bartje325i schreef: 12 feb 2025, 10:09 Leuk filmpje Martijn.
Waarom heb je wel de brandstofpomp geupgrade, maar niet de injectoren? Of komt dit nog?
Welke Downpipe heb je uiteindelijk genomen?
Tenzij je op E85 gaat rijden kom je een heel eind met de standaard injectoren! In ieder geval ver genoeg om sub 7 100-200 tijden neer te zetten met stock turbo :tooth:

Richardt.
Berichten: 6758
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Richardt. » 12 feb 2025, 10:22

Nieuwste video moet ik nog kijken, maar de eerste twee al wel gekeken. Vind het leuk om te volgen.
Aanstekelijk is het ook, want heb al weer zitten Googlen naar MHD dongles, xHP ervaringen....

Ik hik alleen nog altijd aan tegen het mogelijk wegvallen van garantie/premium selection...

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: 981C S
Locatie: Ter Apel

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Sabberjoch » 12 feb 2025, 10:26

Richardt. schreef: 12 feb 2025, 10:22 Nieuwste video moet ik nog kijken, maar de eerste twee al wel gekeken. Vind het leuk om te volgen.
Aanstekelijk is het ook, want heb al weer zitten Googlen naar MHD dongles, xHP ervaringen....

Ik hik alleen nog altijd aan tegen het mogelijk wegvallen van garantie/premium selection...

Je leeft maar 1x :df:
Volgens mij staan er in de premium selection vaak genoeg auto's die in verleden MHD/XHP of andere upgrades hebben gehad. Dus daar zou ik niet te veel problemen achter zoeken.

Garantie kan een dingetje zijn, maar ook daar enkel op bak/motor verwacht ik. Ik kreeg voor een garantieclaim van een raammechanisme geen commentaar op downpipe, schroefset etc.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door frankie » 12 feb 2025, 10:39

Sabberjoch schreef: 12 feb 2025, 10:26 Je leeft maar 1x :df:
Volgens mij staan er in de premium selection vaak genoeg auto's die in verleden MHD/XHP of andere upgrades hebben gehad. Dus daar zou ik niet te veel problemen achter zoeken.
Dat gaat tegenwoordig niet meer. Als er enig moment wat aan de software aangepast is, ook als het daarna weer stock is gezet, kunnen ze dat zien en gaat er een rood kruis door PS.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4967
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 10:42

frankie schreef: 12 feb 2025, 10:39
Sabberjoch schreef: 12 feb 2025, 10:26 Je leeft maar 1x :df:
Volgens mij staan er in de premium selection vaak genoeg auto's die in verleden MHD/XHP of andere upgrades hebben gehad. Dus daar zou ik niet te veel problemen achter zoeken.
Dat gaat tegenwoordig niet meer. Als er enig moment wat aan de software aangepast is, ook als het daarna weer stock is gezet, kunnen ze dat zien en gaat er een rood kruis door PS.
In theorie, ja. maar in de praktijk komen er nog steeds zat gevallen voor die wel getuned zijn geweest die daarna stock met PS verkocht worden.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door frankie » 12 feb 2025, 11:01

BMW is daar veel strenger in geworden de laatste jaren. Mijn vorige is bij Dusseldorp ook met Bovag te koop gezet ipv PS, terwijl hij, behalve de tuning die erop had gezeten, verder wel aan de PS voorwaarden voldeed. Probleem is dat de dealer niet bij BWM terecht kan voor de garantie mocht dat voorkomen en moeten ze dus zelf voor de kosten opdraaien in dat geval.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Tristan » 12 feb 2025, 11:56

Mijn ex M2 stond ook eerst met PS te koop. Daarna vroegen ze mij of de auto een tune had. Daar was ik eerlijk over en is daarna meteen aangepast naar Bovag. Dus ben het met Frank eens dat dealers er steeds strikter op zijn.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 12 feb 2025, 13:18

Prima toch na je garantie een tune erop en je hebt in feiten een compleet andere auto. Een oudere auto schrijft minder af dan een nieuwe. Dat geld besparen kun je gebruiken om evt reparaties van te betalen. Alhoewel de B58/Zf8 combo niet zo makkelijk stuk te krijgen is ( afkloppen).

Behalve als je vaak 0-100 launch control met stage2 doet in 3.2 seconden, daar zou ik mee oppassen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MParallel » 12 feb 2025, 15:49

Robin schreef: 12 feb 2025, 08:24
MParallel schreef: 09 feb 2025, 12:23

Voor mij is alleen het uitschakelen van de creep (DCT) alleen al een must
Als in afremmen voor verkeerslicht, naar 0 kmh stilstaan, rem ingedrukt en rem los rolt hij? Dan tik ik even weer rem aan en 'creept' hij niet meer. Als is het toch beter om de rem erop te houden als je 'langere tijd' staat te wachten ivm minimale slijtage bak
Ik ken geen trucjes met rem aantikken.
Ik bedoel niks meer/minder dan wat een conventionele automaat met koppelomvormer doet: zodra je rem los laat begint hij te rijden. Een M-DCT doet dat niet, want geen koppelomvormer. Maar voor de niet-M DCT (135i/335i) hebben ze dus wel zo geprogrammeerd dat de auto gaat rollen zodra rem los. Dat kan XHP uitschakelen.

Misschien bedoelde je dit ook maar dat haalde ik er zo niet uit.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MParallel » 12 feb 2025, 15:52

veejay schreef: 12 feb 2025, 13:18...Behalve als je vaak 0-100 launch control met stage2 doet in 3.2 seconden, daar zou ik mee oppassen.
Of anti-lag veelvuldig gebruiken.

Edit: dat moet natuurlijk lag zijn.
Laatst gewijzigd door MParallel op 12 feb 2025, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 55081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Robin » 12 feb 2025, 16:02

MParallel schreef: 12 feb 2025, 15:49
Robin schreef: 12 feb 2025, 08:24
MParallel schreef: 09 feb 2025, 12:23

Voor mij is alleen het uitschakelen van de creep (DCT) alleen al een must
Als in afremmen voor verkeerslicht, naar 0 kmh stilstaan, rem ingedrukt en rem los rolt hij? Dan tik ik even weer rem aan en 'creept' hij niet meer. Als is het toch beter om de rem erop te houden als je 'langere tijd' staat te wachten ivm minimale slijtage bak
Ik ken geen trucjes met rem aantikken.
Ik bedoel niks meer/minder dan wat een conventionele automaat met koppelomvormer doet: zodra je rem los laat begint hij te rijden. Een M-DCT doet dat niet, want geen koppelomvormer. Maar voor de niet-M DCT (135i/335i) hebben ze dus wel zo geprogrammeerd dat de auto gaat rollen zodra rem los. Dat kan XHP uitschakelen.

Misschien bedoelde je dit ook maar dat haalde ik er zo niet uit.
Ah je had het over een DCT en niet een M-DCT, we snappen elkaar wel hoor:)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 12 feb 2025, 16:12

MParallel schreef: 12 feb 2025, 15:52
veejay schreef: 12 feb 2025, 13:18...Behalve als je vaak 0-100 launch control met stage2 doet in 3.2 seconden, daar zou ik mee oppassen.
Of anti-lack veelvuldig gebruiken.
Nu je het zegt... @Martijn heb je op je app een antilag flame option of kan die racekat daar niet tegen?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 14 feb 2025, 13:09

De antilag van MHD is zonder vlammen, meer een ruige combinatie van ontsteking/timing/wastegate... heb het op mijn vorige auto een keer geprobeerd toen die optie net nieuw was, met standaard turbo komt het vooral neer op niet veel meer dan een beetje herrie.
frankie schreef: 12 feb 2025, 10:39
Sabberjoch schreef: 12 feb 2025, 10:26 Je leeft maar 1x :df:
Volgens mij staan er in de premium selection vaak genoeg auto's die in verleden MHD/XHP of andere upgrades hebben gehad. Dus daar zou ik niet te veel problemen achter zoeken.
Dat gaat tegenwoordig niet meer. Als er enig moment wat aan de software aangepast is, ook als het daarna weer stock is gezet, kunnen ze dat zien en gaat er een rood kruis door PS.
Ik zag op een Duitse B58-Facebook-groep iemand een dashcam-video delen van een monteur die aan de receptioniste doorgeeft dat de auto getuned is. Hij deed niet meer dan OBD-stekker inpluggen na een oliewissel.

Andersom ken ik idd ook de verhalen van PS-auto's met (ex-)tuning... ik blijf bij mijn statement: ik zou er bij tuning altijd vanuit gaan dat de dealer of BMW zelf kan zien dat er iets gedaan is.
bartje325i schreef: 12 feb 2025, 10:09 Leuk filmpje Martijn.
Waarom heb je wel de brandstofpomp geupgrade, maar niet de injectoren? Of komt dit nog?
Welke Downpipe heb je uiteindelijk genomen?
Injectoren (voor meer vermogen) is pas aan de orde als je echt grote turbo en/of ethanol gaat gebruiken. Je ziet wel dat mensen ze preventief wisselen op <2018 auto's, de mijne is af fabriek al van de nieuwere versie voorzien.
Philipoo schreef: 12 feb 2025, 08:40
Vanreijmersdal schreef: 12 feb 2025, 07:58 Martijn, leuk filmpje weer. Lekker bezig!
Ben benieuwd naar het gene dat je gaat doen voor de sportievere look.
Als ik die spiegels zie, komt er vast een MAXTON lippen/spoiler set op :tooth:
Downpipe, spacers, Maxton, sticker met @DUTCHM140IBLACKMAMBAB58POWER, dat is de starterkit! :love:
Vanreijmersdal schreef: 12 feb 2025, 07:58 Martijn, leuk filmpje weer. Lekker bezig!
Ben benieuwd naar het gene dat je gaat doen voor de sportievere look.
Dank! Had hem hier nog niet gepost omdat verhaaltje/foto's nog volgen, maar voor de volledigheid:


Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MParallel » 14 feb 2025, 13:36

Leuk entertainment wederom.

Die multimaps is toch wel fraai met al die instellingen / benzinevarianten / % power.

Ik wil als de mijne eenmaal op kenteken staat naar Stage 2 zetten, want met de gedane aanpassingen geen probleem zou moeten zijn, maar dan ook weer niet volle polle de motor stressen. Dus dan op 70/80% (of wel zo dat die niet onder Stage 1 komt) en dan een 100% map met RON102 voor in DE ofzo.

Het kriebelt behoorlijk.

Online
Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 330
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door bartje325i » 14 feb 2025, 18:04

Injectoren (voor meer vermogen) is pas aan de orde als je echt grote turbo en/of ethanol gaat gebruiken. Je ziet wel dat mensen ze preventief wisselen op <2018 auto's, de mijne is af fabriek al van de nieuwere versie voorzien.


Vanaf welk bouwjaar hadden ze de nieuwere versie injectoren dan? En welke Downpipe had je uiteindelijk gekozen?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 14 feb 2025, 18:34

Vanaf LCI2, dus 07/2018. Het is een katloos exemplaar van DCE Parts.

Kadett
Berichten: 5136
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Kadett » 14 feb 2025, 18:53

Robin schreef: 12 feb 2025, 08:24
MParallel schreef: 09 feb 2025, 12:23

Voor mij is alleen het uitschakelen van de creep (DCT) alleen al een must
Als in afremmen voor verkeerslicht, naar 0 kmh stilstaan, rem ingedrukt en rem los rolt hij? Dan tik ik even weer rem aan en 'creept' hij niet meer. Als is het toch beter om de rem erop te houden als je 'langere tijd' staat te wachten ivm minimale slijtage bak
Nooit met DCT gereden, maar waarom pook niet naar neutraal? Hoef je ook je voet niet op de rem te houden(met vlakke ondergrond)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Kasteel » 14 feb 2025, 19:31

Leuk filmpje weer Martijn!

(vroeg me nav het filmpje wel af of er al MHD-achtig zijn voor b57 zijn :P)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bakker, bartje325i, Fabian, Google [Bot] en 14 gasten