Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 27 jan 2025, 13:30

Estoque schreef: 27 jan 2025, 13:28
Misschien wordt het wel tijd dat ik dit forum verlaat.
Gewoon off-topic links laten liggen en wel posten in je auto topics. Zijn altijd erg mooie en leuke bijdragen! En ook veel belangrijker op DF dan geneuzel over de wereld/NL waar we toch nooit eens met elkaar worden ;)

JP

Bericht door JP » 27 jan 2025, 13:36

Ik had gisteravond spruitjes met spek gebakken. Hoe kom ik van die lucht af ? :hmmm:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 27 jan 2025, 13:42

Estoque schreef: 27 jan 2025, 13:28
Jij hebt gelijk.

350 Z

Bericht door 350 Z » 27 jan 2025, 14:39

Hele probleem is terug te brengen tot 1 hoofdoorzaak -> overbevolking van de mens (mag helaas in de media niet worden benoemd).

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 27 jan 2025, 15:29

Ze konden laatst op de A12 makkelijk een begin maken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 jan 2025, 15:57

Ben jij al (een sneue man van) 50+, Frank? :coffee:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 27 jan 2025, 15:59

Nope. 43 🤣

Elise

Bericht door Elise » 27 jan 2025, 16:07

350 Z schreef: 27 jan 2025, 14:39 Hele probleem is terug te brengen tot 1 hoofdoorzaak -> overbevolking van de mens (mag helaas hier op :df: niet worden benoemd).
Fixed.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 jan 2025, 16:10

Als Rutger hopelijk straks weer tot bezinning is gekomen zal hij vast inzien waarom ik 'm vroeg hoe 't met 'm ging. Oprecht sterkte Rutger.

Elise

Bericht door Elise » 27 jan 2025, 16:23

Estoque wil graag uitdelen maar kan slecht incasseren.

Overigens ben ik het wel deels met hem eens, dat dan weer wel.
Hebben we een stikstof/milieu/klimaat probleeem, jazeker.
Moet er wat aan gedaan worden, jazeker.
Moeten we nu koste van kost het hele land op slot gooien omdat de rechter Greenpeace in het gelijk heeft gesteld? Zeker niet. Dan zijn er andere zaken op dit moment veel belangrijker om op te lossen.
Verder vind ik het een klein beetje hypocriet, zelf 2 dikke benzineslurper's rijden maar de tulpenkweker moet maar gewoon ophouden met kweken.
Overigens klopt het wel dat er bij lelies heel veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.... daar maak ik mee veel meer zorgen over dan de stikstof uitstoot. Want bestrijdingsmiddelen zijn heel slecht voor de bijtjes..... en zonder bloemetjes en bijtjes worden de leefomstandigheden voor de mens ineens heel anders....

JP

Bericht door JP » 27 jan 2025, 16:25

350 Z schreef: 27 jan 2025, 14:39 Hele probleem is terug te brengen tot 1 hoofdoorzaak -> overbevolking van de mens (mag helaas in de media niet worden benoemd).
Voor iedereen een reproductieve gezondheid, met het recht om zich voort te planten..... :coffee:

https://rutgers.nl

Estoque

Bericht door Estoque » 27 jan 2025, 17:22

Elise schreef: 27 jan 2025, 16:23 Estoque wil graag uitdelen maar kan slecht incasseren.
Met alle liefde van de wereld, laat mij zien waar ik niet kan incasseren.

Zelfspot, reflectie, meningen bijstellen, aannames doen van kennis van anderen. Ik ben echt wel meegaand en kan ook echt wel toegeven dat ik ergens fout zit. Daarnaast, ik weet niet wat ik moet incasseren, want "jullie" zeggen niks.

Behalve mijn naam, dat wordt constant herhaald door Robin. Iets wat los van irritant, ook nog eens tot slechte niveau van grapjes lijdt. zoals:
JP schreef: 27 jan 2025, 16:25
350 Z schreef: 27 jan 2025, 14:39 Hele probleem is terug te brengen tot 1 hoofdoorzaak -> overbevolking van de mens (mag helaas in de media niet worden benoemd).
Voor iedereen een reproductieve gezondheid, met het recht om zich voort te planten..... :coffee:

https://rutgers.nl
Ik waardeer de zoektocht naar een semi-kwetsend woordgrapje op basis van mijn naam met de beschrijving erbij, maar kom dan tenminste met harde grappen. En niet dit laffe gedoe.

Daarnaast werkt dat ook beter via Whatsapp. Heeft mijn voorkeur. Robin heeft mijn nummer wel.
Overigens ben ik het wel deels met hem eens, dat dan weer wel.
Hebben we een stikstof/milieu/klimaat probleeem, jazeker.
Moet er wat aan gedaan worden, jazeker.
Moeten we nu koste van kost het hele land op slot gooien omdat de rechter Greenpeace in het gelijk heeft gesteld? Zeker niet. Dan zijn er andere zaken op dit moment veel belangrijker om op te lossen.
Verder vind ik het een klein beetje hypocriet, zelf 2 dikke benzineslurper's rijden maar de tulpenkweker moet maar gewoon ophouden met kweken.
Overigens klopt het wel dat er bij lelies heel veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.... daar maak ik mee veel meer zorgen over dan de stikstof uitstoot. Want bestrijdingsmiddelen zijn heel slecht voor de bijtjes..... en zonder bloemetjes en bijtjes worden de leefomstandigheden voor de mens ineens heel anders....
Niet helemaal logisch oorzaak/gevolg, maar goed. Je zou het als hypocriet kunnen ervaren dat een linkse rakker V8 rijdt.
Alleen dat is het grappige, ik ben helemaal niet zo links. Het is alleen onmogelijk volgens velen (nederland breed, niet enkel op dit forum) om van beide kanten de dingen te benoemen.

Ik zie in het eerder geplaatste grafiekje nergens de categorie; 33 jarige eigenwijze witte mannen met hoog BMI en Brandstofverbruik-staan, dus mijn aanname is dat mijn Stikstof-impact zeeeeeeeeeeeeeeeeer klein is.

Ik ben ook tegen de betutteling van Stikstofbeleid - we hebben urgentere problemen.
Ik vind dat het een collectief probleem is, dat we collectief moeten oplossen. Dus als hele brave jongetje alles stil leggen is zeker niet de oplossing terwijl ze destijds in China de ene na de andere kolenmijn open trokken. Daar vind ik ook wat van.
Ik heb ook sterk m'n twijfels over de stuurloosheid van Nederland & Europa
En ook ik zie de problemen van godsdienst in combinatie van menging van culturen wel.

Maar dat betekend niet dat we gewoon ronduit de problemen moeten gaan ontkennen.
En dat is wat mij zo verschrikkelijk hard stoort aan dit topic. Gewoon willekeurig en keihard valse dingen verspreiden, zonder context en als die gegeven wordt gewoon niet op in gaan.

Daarnaast heb ik het niet gehad over tulpentelers, maar Lelie-telers.
Het is een luxe-product, zonder functie met enkel financiëel motief. Dat bij lange na niet zo interessant is als wat je vooraf denkt.
Dus waarom zouden we dat in een landje als Nederland moeten telen? Daarop heeft nog niemand geantwoord hier. Waarom?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 27 jan 2025, 17:40

Elise schreef: 27 jan 2025, 16:23 Overigens klopt het wel dat er bij lelies heel veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.... daar maak ik mee veel meer zorgen over dan de stikstof uitstoot. Want bestrijdingsmiddelen zijn heel slecht voor de bijtjes..... en zonder bloemetjes en bijtjes worden de leefomstandigheden voor de mens ineens heel anders....
Ja, maar stikstof zorgt ook voor vermindering van de bio-diversiteit en daardoor voor minder bloemetjes en bijtjes.
Ook mee eens dat je niet het hele land op slot moet leggen, maar het mag wel besproken worden. Als nou blijkt dat een boel van die stikstof afkomstig is van het voorzien van het buitenland van eten en bloemen, mag dat zeker wel aan banden gelegd worden.

Elise

Bericht door Elise » 27 jan 2025, 17:56

Joël D. schreef: 27 jan 2025, 17:40
Elise schreef: 27 jan 2025, 16:23 Overigens klopt het wel dat er bij lelies heel veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.... daar maak ik mee veel meer zorgen over dan de stikstof uitstoot. Want bestrijdingsmiddelen zijn heel slecht voor de bijtjes..... en zonder bloemetjes en bijtjes worden de leefomstandigheden voor de mens ineens heel anders....
Ja, maar stikstof zorgt ook voor vermindering van de bio-diversiteit en daardoor voor minder bloemetjes en bijtjes.
Ook mee eens dat je niet het hele land op slot moet leggen, maar het mag wel besproken worden. Als nou blijkt dat een boel van die stikstof afkomstig is van het voorzien van het buitenland van eten en bloemen, mag dat zeker wel aan banden gelegd worden.
Ja, inderdaad stikstof zorgt ook voor vermindering bio-diverstiteit, maar stikstof kan nog niet in de schaduw staan van bestrijdingsmiddelen als Glyfosaat/Roundup als het op aantasting van de bijenpopulatie aankomt.

Robin

Bericht door Robin » 27 jan 2025, 18:48

Ik las deze info:
https://www.rivm.nl/stikstof/registrere ... -berekenen
Meetapparatuur, niet overal kan men meten, praktisch onmogelijk---->rekenkundige modellen.

En dit:
https://www.tno.nl/nl/duurzaam/klimaat- ... tstootbron.
Daaruit dus:
Wanneer een stof vanuit de lucht op de grond neerslaat spreken we van depositie. Niet alles dat we uitstoten komt op dezelfde plek weer neer. Met name stikstofoxiden (NOx) kunnen ver wegwaaien en slaan soms pas honderden kilometers verderop weer neer. Ammoniak (NH3) landt dichter bij de uitstootbron.
Hoe kan men dan letterlijk meten van welke bron(verkeer, vliegtuigen, koeien, de mens etc) die stikstof komt? Serieuze vraag!

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 27 jan 2025, 18:53

Multiple gok is dat. Natte vingerwerk.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 27 jan 2025, 21:54

Stikstofprobleem is een spreadsheetprobleem. In real life heeft niemand er echt last van.

Luco

Bericht door Luco » 27 jan 2025, 22:31

sitechris schreef: 27 jan 2025, 21:54 Stikstofprobleem is een spreadsheetprobleem. In real life heeft niemand er echt last van.
De regering zegt van wel, dus jij bent zon domme 50 plusser :lol:

Wimo

Bericht door Wimo » 27 jan 2025, 22:33

https://www.rivm.nl/nieuws/nog-te-veel- ... laktewater

Maakt verder niet uit tot de prijs van schoon water door het dak gaat. Pas op dat moment gaan we hier schreeuwen. Maar dat ligt dan uiteraard aan die gelukszoekers!

Robin

Bericht door Robin » 28 jan 2025, 05:29

Goedemorgen maar weer eens:)

Hoe lang mag ik nog wachten op een valide argument tov de meetbaarheid van wie/wat/hoe/waar de stikstof vandaan komt?

Want zo is vingerwijzen van 'beide kanten' wel makkelijk.

Als ik mijn opgezochte info (notabene RIVM en TNO) en serieuze(!) vraag van gisteravond zélf juist interpreteer(maarja ik ben een domme 50 plusser he) ligt dat stikstof 'probleem' iig niet direct aan 'de boeren'.

Door teveel stikstof gaat de ene plant dood en de andere weelt tierig(vooral brandnetels en door biologen onkruid genoemd 'groen'), de biodiversiteit is in 't geding. Not kidding.

Maar is dat wel zó?
Nederland ligt níet onder een kaasstolp tov ons omringende landen, dus dat redt zichzelf dan ook wel weer. Een Maja de Bij vliegt zó van Winterswijk naar Nordhorn en Japie Krekel zó van Baarle Nassau naar Baarle Hertog.

Zoals wij 'opeens' de wolf mochten verwelkomen de laatste tijd . Ja open grenzen, voor mensch en dier. Alles waait létterlijk áf en áán!

Robin

Bericht door Robin » 28 jan 2025, 06:11

Wimo schreef: 27 jan 2025, 22:33 https://www.rivm.nl/nieuws/nog-te-veel- ... laktewater

Maakt verder niet uit tot de prijs van schoon water door het dak gaat. Pas op dat moment gaan we hier schreeuwen. Maar dat ligt dan uiteraard aan die gelukszoekers!
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/29 ... afvalwater

En hier weer wat anders
https://www.deltares.nl/nieuws/nog-te-v ... laktewater

Ik heb het idee(aanname) dat het hele verhaal wat overdreven wordt, want we kunnen héél veel met die moderne zuiveringsinstallaties en de afname is extreem door de decennia.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... an%20het,N)%20tot%2087%20miljoen%20kilogram.

Daaruit:
De totale belasting van het oppervlaktewater met stikstofverbindingen is in de periode 1990-2021 met 45 procent afgenomen, van 158 miljoen kilogram stikstof (N) tot 87 miljoen kilogram.
:hmmm:
sitechris schreef: 27 jan 2025, 21:54 Stikstofprobleem is een spreadsheetprobleem. In real life heeft niemand er echt last van.
Euh.... ik durf het bijna niet te zeggen(als doelwit van 'Intellectueel Nederland' hier op DF :tooth: ) maar dat denk ik dus ook.

Koffie, met rioolwater?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 28 jan 2025, 07:08

Robin schreef: 28 jan 2025, 05:29 Goedemorgen maar weer eens:)

Hoe lang mag ik nog wachten op een valide argument tov de meetbaarheid van wie/wat/hoe/waar de stikstof vandaan komt?

Want zo is vingerwijzen van 'beide kanten' wel makkelijk.

Als ik mijn opgezochte info (notabene RIVM en TNO) en serieuze(!) vraag van gisteravond zélf juist interpreteer(maarja ik ben een domme 50 plusser he) ligt dat stikstof 'probleem' iig niet direct aan 'de boeren'.

Door teveel stikstof gaat de ene plant dood en de andere weelt tierig(vooral brandnetels en door biologen onkruid genoemd 'groen'), de biodiversiteit is in 't geding. Not kidding.

Maar is dat wel zó?
Nederland ligt níet onder een kaasstolp tov ons omringende landen, dus dat redt zichzelf dan ook wel weer. Een Maja de Bij vliegt zó van Winterswijk naar Nordhorn en Japie Krekel zó van Baarle Nassau naar Baarle Hertog.

Zoals wij 'opeens' de wolf mochten verwelkomen de laatste tijd . Ja open grenzen, voor mensch en dier. Alles waait létterlijk áf en áán!
Ben je uit je bed gevallen?

Meeste mensen slapen nog rond 05.29u :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 28 jan 2025, 07:42

Vroeg naar bed (uur of 10) en zo gaat dat dan Bram.

Maar goed, ik blijf geduldig wachten op 'n serieuzer antwoord op mijn serieuze vraag als je 't niet erg vindt:)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 28 jan 2025, 07:45

Het is jammer dat Henno hier niet meer zit. Die kon je er gegarandeerd veel meer over vertellen.

Elise

Bericht door Elise » 28 jan 2025, 08:18

Robin schreef: 28 jan 2025, 05:29 Goedemorgen maar weer eens:)

Goedemorgen Robin.
Robin schreef: 27 jan 2025, 18:48 Ik las deze info:
https://www.rivm.nl/stikstof/registrere ... -berekenen
Meetapparatuur, niet overal kan men meten, praktisch onmogelijk---->rekenkundige modellen.
Ik neem aan dat je doelt op bovenstaande posting?

Mijn vrouw klaagt altijd steen en been over de regenradar. Die geeft aan dat het droog is, zij krijgt een bui op d'r kop of buienradar geeft aan dat het gaat regenen, maar het is kurkdroog. Ze kunnen niet eens het weer voorspellen roept ze dan.
Als ik dan naar buienradar kijk, vind ik altijd dat ze het verdomd dicht bij de waarheid zitten met hun rekenkundige modellen. Kijk ik 's morgens wanneer het gaat regenen zie ik dat er 2 uur later zich wolken vormen en verdomd het klopt best aardig.
Niet overal staan weerstations, maar dat doen ze middels rekenkundige modellen.
Zou een vergelijking met stikstof (noem het een stikstofradar) hier mogelijk kunnen zijn denk je?

Ik kijk hier op de koffieradar en die geeft aan dat het tijd is voor een bakkie :coffee:

Plaats reactie