BMW E46 330D Klaarmaken voor Nürburgring. Tips?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Fear_Or_Freedom
Auto: BMW E46 330D Touring

BMW E46 330D Klaarmaken voor Nürburgring. Tips?

Bericht door Fear_Or_Freedom » 20 dec 2024, 00:14

Hallo allemaal,

Afgelopen maand deze 330D gekocht van de eerste Nederlandse eigenaar sinds 2007. Maarliefst 620.000 km op de klok, maar in zeer goede staat zowel optisch als technisch. Vanaf 2007 tot eind vorig jaar altijd bij BMW zelf onderhoud gehad, complete onderhoudshistorie zit erbij.

Hij had weinig vermogen, wat een gescheurde turbobehuizing bleek te zijn. Gereviseerde turbo van Garrett gemonteerd en rijdt weer als nieuw.
Nu heb ik nog een maand of 3 de tijd voordat de ring weer opengaat, en wil ik hem zo goed mogelijk klaar gaan maken.
Mijn belangrijkste punten;
Remmen
Ophanging
Velgen + banden
Chiptuning
(voorlopig nog geen motorische hardware aangezien hij met een simpele stage 1 al op 270PK+ komt wat meer dan genoeg is voor mij als beginner)

Omdat ik vrij nieuw ben in deze wereld / hobby sta ik altijd open voor tips, graag zelfs!

Remmerij zat ik te denken om te beginnen met de standaard klauwen te reviseren, en rondom nieuwe schijven. Merk / type schijven ben ik nog niet over uit, tips welkom!
Blokken dacht ik aan Ferodo.
Gevlochten stalen remslangen
Motul 660 brake fluid

Voor de ophanging is mij verteld dat de Bilstein B14 set een goede set is om mee te beginnen. Ook qua prijs vind ik deze wel aantrekkelijk.

Voor banden / velgen denk ik aan een 18" breedteset met Nankang NS-2R
Vergeet ik nog iets? Alle tips / suggesties welkom :D

(moet nog even betere foto's maken, door het verschrikkelijke weer afgelopen tijd nog niet aan toe gekomen)
Afbeelding

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: BMW E46 330D Klaarmaken voor Nürburgring. Tips?

Bericht door Robin » 20 dec 2024, 06:40

Welkom! Leuke kar. Begin idd met de remmerij. Ik ben niet (meer) thuis in de E46 helaas.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 20 dec 2024, 08:52

Koelsysteem helemaal nalopen. Is niet het sterkste punt van de e46.
Subframe achter controleren op scheuren bij het chassis.
Motorsteunen zijn ook vaak vergaan met de tijd.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 20 dec 2024, 09:31

Chippen lekker laten voor wat het is. Niet met deze enorme kilometerstand, doe dat je motor niet aan. En voor jezelf heb je er als beginner weinig aan, je kan dat geld beter steken in extra circuitrondes.

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 20 dec 2024, 12:16

Eric Z schreef: 20 dec 2024, 08:52 Koelsysteem helemaal nalopen. Is niet het sterkste punt van de e46.
Subframe achter controleren op scheuren bij het chassis.
Motorsteunen zijn ook vaak vergaan met de tijd.
Bedankt voor de tips! Motorsteunen ga ik bestellen, samen met de baksteun en hardy-schijf.

Subframe ga ik nog eens extra bekijken, laatst de rubbers bekeken en die zagen er nog heel netjes uit.

Koelsysteem staat ook op de lijst, wil ik tegelijk doen met egr-delete aangezien alles dan toch los moet.

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 20 dec 2024, 12:19

Jeroen schreef: 20 dec 2024, 09:31 Chippen lekker laten voor wat het is. Niet met deze enorme kilometerstand, doe dat je motor niet aan. En voor jezelf heb je er als beginner weinig aan, je kan dat geld beter steken in extra circuitrondes.
Bedankt voor de tip, ik ga deze in gedachten houden. Sowieso staat chippen als laatste op mijn lijstje. Wil eerst de basis in orde hebben.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 20 dec 2024, 20:43

Is een M57 toch? Ik ben "ooit" met iemand naar Van Vught Tuning geweest die meer op de teller had staan. De motor was het probleem niet, zat in een 7 serie en de carrosserie was er slechter aan toe dan de motor.

Even plaatje gezocht van de km stand:
730d.JPG
730d.JPG (17.22 KiB) 2186 keer bekeken

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Bericht door Nivek » 20 dec 2024, 23:22

nieuwe radiateur kan geen kwaad denk ik. Ik heb er genoeg zien ploffen bij 328i's die op het circuit gebruikt werden.

Blokken gebruikte wij toen van carbon loraine, wel zorgen dat je je auto wast na een dagje vlammen.
De nangkangs moest je volgens mij niet onder de 1.9 bar rijden. De instinker is dat ze dan koud onder de 1.9 zakken en dan rij je ze stuk (niet 100% zeker dat het de nangkangs waren maar meen van wel).

Als ik naar de bilstein's kijk ziet dat er uit als een "halve" set, om het zo even te noemen, zonder topmounts. Ik zou persoonlijk kiezen voor iets anders dus. Op het circuit wil je met deze auto's wel echt 3+ graden camber voor want je vreet de wangen op. Ik kan je eventueel BC leveren als "instap" set.

Word het een all-rounder of een trackday wagen? In het geval van het laatste kun je natuurlijk aardig wat gewicht er uit slopen!
Laatst gewijzigd door Nivek op 20 dec 2024, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 22 dec 2024, 17:24

EvdP schreef: 20 dec 2024, 20:43 Is een M57 toch? Ik ben "ooit" met iemand naar Van Vught Tuning geweest die meer op de teller had staan. De motor was het probleem niet, zat in een 7 serie en de carrosserie was er slechter aan toe dan de motor.

Even plaatje gezocht van de km stand:

730d.JPG
Indd de M57.
En ik maar denken dat die van mij een hoge KM-stand heeft haha! Blokken schijnen vrij onverwoestbaar te zijn.

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 22 dec 2024, 17:34

Nivek schreef: 20 dec 2024, 23:22 nieuwe radiateur kan geen kwaad denk ik. Ik heb er genoeg zien ploffen bij 328i's die op het circuit gebruikt werden.

Blokken gebruikte wij toen van carbon loraine, wel zorgen dat je je auto wast na een dagje vlammen.
De nangkangs moest je volgens mij niet onder de 1.9 bar rijden. De instinker is dat ze dan koud onder de 1.9 zakken en dan rij je ze stuk (niet 100% zeker dat het de nangkangs waren maar meen van wel).

Als ik naar de bilstein's kijk ziet dat er uit als een "halve" set, om het zo even te noemen, zonder topmounts. Ik zou persoonlijk kiezen voor iets anders dus. Op het circuit wil je met deze auto's wel echt 3+ graden camber voor want je vreet de wangen op. Ik kan je eventueel BC leveren als "instap" set.

Word het een all-rounder of een trackday wagen? In het geval van het laatste kun je natuurlijk aardig wat gewicht er uit slopen!
Bedankt voor de tips!

Ik ga me even in de Nankangs verdiepen

Wat zou zo’n BC setje ongeveer kosten? Motorisch weet ik veel van auto’s maar ophanging voor racerij is voor mij compleet nieuw. Ik weet dus niet goed waar ik op moet letten.
Onder mijn vorige auto zat een set van AP en die vond ik nog vrij slap geveerd. Beviel me niet zo goed op de ring.

Het wordt voor nu een allrounder. Ik ben aan het kijken voor een E70 X5 als daily, maar dat zal pas loop volgend jaar worden als ik in Duitsland woon ivm onze idiote wegenbelasting. Dus tot die tijd wil ik hem ook nog als daily kunnen gebruiken.

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Bericht door Nivek » 22 dec 2024, 17:43

Fear_Or_Freedom schreef: 22 dec 2024, 17:34

Wat zou zo’n BC setje ongeveer kosten? Motorisch weet ik veel van auto’s maar ophanging voor racerij is voor mij compleet nieuw. Ik weet dus niet goed waar ik op moet letten.
Onder mijn vorige auto zat een set van AP en die vond ik nog vrij slap geveerd. Beviel me niet zo goed op de ring.
Tussen de €1350 en €2700 afhankelijk van wat je wilt waarbij custom springrate mogelijk is indien gewenst.

Hans44

Bericht door Hans44 » 22 dec 2024, 17:45

Remschijven standaard ATE met Pagid RS29 (houden het 2x8uur DNRT endurance ook uit). PS: ook op de achterzijde om de balans te houden. Ze kosten wel wat, maar remcapaciteit is geweldig en beter dan 6-pods systemen met standaard blokken.
Set fatsoenlijke schokdempers (Koni / Bilstein) met niet al te stugge (iets verlaagde) veren is voor een beginner prima en meer dan 2 graden camber voor de Nordschleife is zinloos. Loop ook even alle ophangingsrubbers na en het achterste subframe
Een Michelin PS2 of PS4S / Pirelli Pzero, dan kun je ook gewoon in de regen naar huis en voldoet voor een beginner meer als voldoende op de NS. Je kunt in 1 rondje zomaar 4 jaargetijden hebben met zon sneeuw en regen
Koeling op orde brengen
Zorg dat je uitlaat in nieuwe rubbers hangt
Set nieuwe motorsteunen (geen solid, want dan scheurt alles kapot)
Koop een fatsoenlijke (2e hands) kuipstoel. Recaro pole position oid, anders ben je je alleen maar aan het stuur aan het vasthouden.
Zet er een stuur in met verlengde naaf
Haal er wat gewicht uit zoals een achterbank, reservewiel en alles wat je los kunt schroeven en later weer terug kunt zetten.
Motortuning zou ik niet aan beginnen, zeker niet met deze kmstand. Het levert weinig op en kans op ellende neemt snel toe.

Als het na 200 rondjes smaakt naar meer zou ik gewoon gaan kijken naar een kant en klare e36 of e46 M3, met kooi / KW V3-4 of Intrax / racekuipen / sper etc etc. Daar staat genoeg van te koop op Mobile.

JP

Bericht door JP » 22 dec 2024, 23:13

Verzekering al afgesloten ?

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 22 dec 2024, 23:55

Hans44 schreef: 22 dec 2024, 17:45 Remschijven standaard ATE met Pagid RS29 (houden het 2x8uur DNRT endurance ook uit). PS: ook op de achterzijde om de balans te houden. Ze kosten wel wat, maar remcapaciteit is geweldig en beter dan 6-pods systemen met standaard blokken.
Set fatsoenlijke schokdempers (Koni / Bilstein) met niet al te stugge (iets verlaagde) veren is voor een beginner prima en meer dan 2 graden camber voor de Nordschleife is zinloos. Loop ook even alle ophangingsrubbers na en het achterste subframe
Een Michelin PS2 of PS4S / Pirelli Pzero, dan kun je ook gewoon in de regen naar huis en voldoet voor een beginner meer als voldoende op de NS. Je kunt in 1 rondje zomaar 4 jaargetijden hebben met zon sneeuw en regen
Koeling op orde brengen
Zorg dat je uitlaat in nieuwe rubbers hangt
Set nieuwe motorsteunen (geen solid, want dan scheurt alles kapot)
Koop een fatsoenlijke (2e hands) kuipstoel. Recaro pole position oid, anders ben je je alleen maar aan het stuur aan het vasthouden.
Zet er een stuur in met verlengde naaf
Haal er wat gewicht uit zoals een achterbank, reservewiel en alles wat je los kunt schroeven en later weer terug kunt zetten.
Motortuning zou ik niet aan beginnen, zeker niet met deze kmstand. Het levert weinig op en kans op ellende neemt snel toe.

Als het na 200 rondjes smaakt naar meer zou ik gewoon gaan kijken naar een kant en klare e36 of e46 M3, met kooi / KW V3-4 of Intrax / racekuipen / sper etc etc. Daar staat genoeg van te koop op Mobile.
Bedankt voor de tips,
Verlengde stuurnaaf is een goeie,
Ik merk inderdaad dat als ik op de ring rij ik de stoel flink wat verder naar voren moet zetten om de juiste positie te hebben t.o.v het stuur. ik ben vrij lang, en kom dan al snel met beenruimte in de problemen.

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 22 dec 2024, 23:59

JP schreef: 22 dec 2024, 23:13 Verzekering al afgesloten ?
Ja, afgelopen seizoen voordat ik mijn eerste rondes heb gereden, nog met mijn oude auto. Zag het niet zitten om het risico te lopen als er een koelslang knapt en achter mij daardoor een GT3 de vangrail in klapt zelf voor de kosten te moeten opdraaien.
Na een paar weken zoeken met heel veel mazzel een Nederlandse verzekeraar gevonden WA die de nürburgring niet uitsluit in de algemene voorwaarden. Ik zal hier na 1 januari een topic over maken, als dan de voorwaarden niet verandert zijn.

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 06 jan 2025, 13:35

Verzekering: Beter als grijzer dan grijs krijg je dat niet. of een ''mits je normale snelheid rijd'' oid waar je niets mee kan.

Qua remmen wat ik heb (doet raceteam waar ik de auto van gekocht heb op allemaal) Hawk dtc70 remblokken, Textar pro+ remschijven, zorg voor goede en dus ook nieuwe remvloeistof! Remblokken zijn veel belangrijker dus fatsoenlijke raceremblokken en schijven zoals origineel is prima.

Banden zou ik zeker geen breedset nemen. gewoon 225 breed is breed zat en goedkoop, ns2r is top om mee te beginnen en niet te duur per kilometer.

B14 kan wel eens een hele prima keuze zijn. Ikzelf heb goede ervaring met een b16, ik weet niet of de veersterktes hetzelfde zijn of niet. Een BC of misschien één van de duurdere ST setjes zijn vast ook goede budget oplossingen.
Allrounder zou ik zeker de topmounts origineel houden (beter nieuw origineel er in) of in ieder geval iets met rubber, de rest rijd kut voor dagelijks en moeten regelmatig vervangen worden.

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 11 jan 2025, 22:14

Even een kleine update,

De BMW heeft weer een jaartje apk, stabi stang rubbers en voorste draagarmen vervangen. Ik heb ook zoals werd aanbevolen bij het achter subframe gecheckt op scheuren, en daar is gelukkig geen sprake van.

Links en rechts bij de achterwielen wel wat roest, bekende plekjes.

Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe stukjes ingelast;

Afbeelding

Plamuren en schuren

Afbeelding
Afbeelding

En spuiten in kleur / blanke lak. Lang niet perfect, maar ik ben ook absoluut geen professioneel spuiter / plaatwerker.

Afbeelding
Afbeelding

Voor 200 euries een set leuke 18" velgen van een x3 weten te bemachtigen. Zoals werd aangeraden niet voor een breedteset gegaan.

Afbeelding

Volgende stap:
Schroefset
Motorsteunen

SlowCo

Bericht door SlowCo » 11 jan 2025, 22:38

Lekker bezig!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 12 jan 2025, 06:50

Een professional misschien niet, maar de meeste ‘normale’ mensen gaan hier niet eens aan beginnen dus alvast respect daarvoor! Geen fotootje van het eindresultaat van dichtbij? Ik ben wel benieuwd. De foto’s hierboven zien er al veelbelovend uit.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2025, 08:50

Godspeed schreef: 12 jan 2025, 06:50 Een professional misschien niet, maar de meeste ‘normale’ mensen gaan hier niet eens aan beginnen dus alvast respect daarvoor! Geen fotootje van het eindresultaat van dichtbij? Ik ben wel benieuwd. De foto’s hierboven zien er al veelbelovend uit.
+1 vind het knap gedaan voor hobby en ziet er zo op de Foto’s erg strak uit :)

Fear_Or_Freedom

Bericht door Fear_Or_Freedom » 16 jan 2025, 21:59

Godspeed schreef: 12 jan 2025, 06:50 Een professional misschien niet, maar de meeste ‘normale’ mensen gaan hier niet eens aan beginnen dus alvast respect daarvoor! Geen fotootje van het eindresultaat van dichtbij? Ik ben wel benieuwd. De foto’s hierboven zien er al veelbelovend uit.
Thanks :) Het was en behoorlijk karwei. Vooral het gladschuren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog even de randjes van het afplakken wegpolijsten en dan ben ik tevreden.

Plaats reactie