Tristan schreef: 22 okt 2024, 10:22
Heb ervaring met zowel DCT (F87 M2) en PDK (991 GT3) maar dit is lichtjaren verschil in het voordeel van de PDK.
Vooral in automaat stand. In PDK sport (in automaat stand) schakelt hij 95% op het moment dat ik handmatig ook zou doen. Heel indrukwekkend.
Sorry dat ik dit weer even omder de aandacht breng en in standaard config ben ik de eerste die het ermee eens is (PDK >DCT) , máár....
..Ik had gisteren een dikke vette Autobahnrit en ik hield 'm gewoon in automaat. Hoe mooi is 't dan (en daar komt 't punt!) dat hij bijv bij terug naar 100 achter 'n vrachtwagen hij in 5 blijft als je mild gasgeeft en terug naar 150, in de tussentijd 6,7 gaande zonder geneuzel en 't geen achtbaantrit wordt(de mijne heeft een DCT flash, met totale kickdown gaat ie eventueel terug naar 3 ofzo) Ook bij 170 lekker in z'n 7 (en niet terug naar 4 of 5) mildjes naar heel hard(echt heel hard) Etc.
En toen dacht ik;
dit ding denkt zoals ik en MdV wordt er niet kriegel van, die zat op d'r telefoon dingen te regelen, dus dan kunnen kickdowns met een type auto als de mijne, voor relatieproblemen zorgen.
En nu óók een punt: Als je
700Nm hebt (overal in de daily toerenrange) is 't makkelijk praten 
en hoef je geen 1 of 2 of 3 versnellingen terug persé. Bij een GT4/RS ligt die beleving anders, want zo'n motor heeft kippen-koppel.
DISCLAIMER: M2 wordt nooit een GT4/RS natuurlijk, totaal verschillende auto's, ander prijskaartje , net iets ander doel.