Mark z'n IS200 turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markjuhpro
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2024, 20:49
Auto: BMW 130i, Lexus IS200

Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Markjuhpro » 06 sep 2024, 22:06

Hallo allemaal,
Hier het verhaal over mijn Lexus IS200.

Begin 2021 was ik op zoek naar een nieuwe project auto. Gewoon zo'n auto om lekker aan te sleutelen en te knoeien. Ik maak graag onderdelen zelf en probeer ook meestal niet de meest begane wegen te wandelen. Ik hou wel van de leermomentjes, vooral achteraf :blink: .
Mijn eisen voor deze auto waren simpel, FR layout, meer dan 4 cil en goedkoop in aanschaf. Gezien mijn voorkeur voor jappen en BMW zat ik al gauw naar E36's en IS200's te kijken.
Ent toen kwam deze IS200 Sport met wat uiterlijke schade en een WOK melding (volgens keurmeester achteraf onterecht) voor de prijs die bij deze minpunten hoort (erg goedkoop dus) op mijn pad.
Afbeelding

Tijdens de aanschaf had ik al wel wat roest gespot, maar geen idee dat het zo erg zou zijn :duh:
Afbeelding

En ook nog eens aan beide kanten, dit was hoe de dorpel er aan toe is met alle roest eruit geslepen.
Afbeelding

En hier is het weer sterk genoeg om door de krik ondersteund te worden :blink:
Afbeelding

Vervolgens heb ik het onderstel voorzien van nieuwe rubbers en de remmen geupgrade met LS400 remklauwen.
Na wat spuitwerk en een mooie set 350Z track edition velgen (gemaakt door Rays Engineering) stond de auto er na een paar maanden netjes bij en kon het rijden beginnen.
Afbeelding

Het rijden viel alleen wat tegen maar daarover de volgende keer meer!
Ik hoop jullie komen de weken te updaten tot het punt zoals de auto er nu in 2024 bij staat.
Groetjes!

Bokkepoot
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Bokkepoot » 06 sep 2024, 22:11

Gaaf, blijf altijd wel een zwak voor IS200's houden.

Die van mij had destijds ook rotte dorpels, roesten kunnen die jappen wel ja.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 329
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Nivek » 06 sep 2024, 22:24

ze mogen van mij die WOK wel afschaffen. Volgens mij is het vaker onterecht of compleet zinloos dat dat het echt nut heeft.

Maar de IS, ik heb een (ik denk de enige in nl) handgeschakelde is300 gehad. Ik heb het altijd erg mooie auto's gevonden en ook altijd veel plezier van gehad.

Mijne was saai zilver, dit blauw staat hem veel beter!

Roest en netjes en grondig gefixt!

V8 swap (1UZ vvti) is ook wel leuk trouwens :)

TLRS
Berichten: 3063
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door TLRS » 06 sep 2024, 22:30

Zonde dat die IS300 met automaat geleverd werd hè. Standaard IS200 voelde nogal tam. Met TTE compressor was het wel beter maar is toen niets geworden.

De ray's staan super :D

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 329
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Nivek » 06 sep 2024, 23:27

TLRS schreef: 06 sep 2024, 22:30 Zonde dat die IS300 met automaat geleverd werd hè. Standaard IS200 voelde nogal tam. Met TTE compressor was het wel beter maar is toen niets geworden.

De ray's staan super :D
In amerika met handbak. Ik had een amerikaan :blink:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28577
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Martijn_bmw » 07 sep 2024, 07:21

Gaaf zo’n IS, heb ik ook altijd een zwak voor gehad. Mooi compact model, layout van BMW maar dan met oersterke techniek.

Helaas is roest wel een issue ja… maar zo te zien ben je zelf handig genoeg om dat goed aan te pakken :)

DFJEF
Berichten: 1079
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door DFJEF » 07 sep 2024, 07:24

Blijft een mooie verschijning die IS. De titel verraadt al een beetje waar dit naar toe gaat..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2292
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Godspeed » 07 sep 2024, 11:42

Roest keurig opgelost zeg! Wat lijkt me dat heerlijk als je dat zelf goed kunt.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4989
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Eeuwe » 07 sep 2024, 12:29

Lekker gesleuteld! Eerste IS blijft mooi model. Houd ons op de hoogte! Heb je meer info over de turbo etc?

Gebruikersavatar
Markjuhpro
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2024, 20:49
Auto: BMW 130i, Lexus IS200

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Markjuhpro » 09 sep 2024, 22:42

Bedankt voor de leuke reacties allemaal.

Ik ga door in chronologische volgorde dus de turbo liefhebbers zullen nog even moeten wachten :tooth:

Na een poosje met de IS200 te hebben gereden werden al gouw een paar dingen duidelijk. Zoals bijvoorbeeld het gebrek aan vermogen en sportiviteit in de aandrijflijn. Ondanks de term sport in deze uitvoering is er op het torsen LSD na niets sportief aan deze aandrijflijn. De 1G-FE (2L 6 in lijn) is voorzien van een zeer traag geprogrammeerde elektronische gasklep en een loeizwaar dubbel massa vliegwiel.

Aangezien het plan om de IS200 te voorzien van een turbo vanaf het begin al de bedoeling was ben ik begonnen om eerst de hierboven benoemde problemen aan te pakken en gelijk de auto enigsinds voor te bereiden op de turbo.
Het motormanagement dat verantwoordelijk is voor de trage aansturing van de gasklep en toch het veld moest ruimen wanneer er een deugdelijke turbo conversie gedaan wordt is vervangen voor een ECUmaster EMU black. Hierbij heb ik ook de motorkabelboom gescheiden van de chassis boom en tegelijkertijd het motormanagement verplaatst van de motorruimte naar het interieur.
De gasklep had al een kabel aangezien dit een van de eerdere DBW systemen was waarbij de kabel werd gebruikt om een potmeter te bedienen maar ook als failsafe werkte en bij volledig intrappen de gasklep direct bediende. Dit systeem heb ik vastgelast en de motor verwijderd waardoor het dus gewoon een manuele gasklep geworden is.
Afbeelding

Het dubbelmassa vliegwiel heb ik vervangen voor een enkel massa exemplaar dat een paar kg lichter is en gebruik maakt van een 3S-GTE koppeling, hierin is veel meer keuze voor koppelingen die wat meer koppel aankunnen en ik heb dan ook de stage 3 koppeling van Competition Clutch geplaatst.
Afbeelding

Tegelijkertijd vond ik een mooie deal op een versnellingsbak waarop de circlip mod was uitgevoerd, dit zou de zwake schakel in dit type versnellingsbak zijn waardoor hij wat meer koppel zou moeten kunnen hebben voordat ie stuk gaat. Want dat gebeurt nog wel eens bij deze versnellingsbakken. Tegelijkertijd heb ik een shortshifter gemaakt door het scharnierpunt van de pook één centimeter naar boven te verplaatsen. Dat ging best makkelijk door het aluminium gedeelte waar het scharnier zit te verplaatsen van de onderzijde van de zwarte steun naar de bovenzijde en de pook 1 cm te verlengen aan de onderzijde.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens heb ik een volledige uitlaatlijn voor de auto gemaakt van 3 inch rvs, voor een atmosferische 2 liter motor is dit natuurlijk veel te groot maar ook dit was weer een stukje voorbereiding op de turbo conversie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na dit alles reed de IS best wel leuk ondanks dat er nog steeds geen power in zat. De motor was door de aanpassingen een stuk sportiever van karakter en produceerde ook wel een leuk geluid. Het was alleen wel veel te luid wanneer je 's ochtends en 's avonds rustig de woonwijk in probeert te rijden zonder idereen wakker te maken :tooth:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4979
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Philipoo » 09 sep 2024, 23:11

Leuk om te lezen! Ook knap staaltje vakwerk wat ik zie. Mooi hoor!

SlowCo
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door SlowCo » 10 sep 2024, 01:44

+1!

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 716
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Dimitri » 10 sep 2024, 07:54

Mooi werk, ook een mooie werkplek zo te zien!

DFJEF
Berichten: 1079
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door DFJEF » 10 sep 2024, 11:39

Lekker bezig (geweest). :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Marc Sierra » 10 sep 2024, 12:02

Mooi project en erg leuk om te lezen!

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 638
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: 981C S
Locatie: Ter Apel

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Sabberjoch » 10 sep 2024, 12:08

Leuk ding, altijd wel een zwak gehad voor dit model IS.
Ben benieuwd waar dit heen gaat, klinkt veelbelovend!

Gebruikersavatar
Markjuhpro
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2024, 20:49
Auto: BMW 130i, Lexus IS200

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Markjuhpro » 26 sep 2024, 22:16

Met wat mazzel kon ik aanhaken op een groupbuy voor een set h-beam drijfstangen en gesmede zuigers voor de 1G-FE motor. Hier heb ik wel een half jaar op moeten wachten maar dan heb je ook wat :blink: .
Op het oog is al duidelijk te zien dat de drijfstanden een stuk meer geweld aankunnen en met de zuigers wordt de compressie verlaagd van 10:1 naar 9:1
Afbeelding

Het blok moest worden uitgeboord naar de eerste overmaat (dit was de enige maat waarin de zuigers zouden worden geproduceerd) dus het geheel keeg weer een verse start.
Afbeelding

Andere modificaties aan het blok zijn sterkere klepveren en op de cilinderkop is een "pocket port" uitgevoerd (hierbij haal je wat materiaal weg boven de kleppen voor een betere doorsctroming).
Afbeelding

In de tussentijd bezig geweest met het produceren van het turbo spruitstuk met gescheiden banken voor een twin scroll turbo.
Afbeelding

Tijdens het wachten op de drijfstangen was ik alvast aan het inlaatspruitstuk begonnen, dit was een heel project op zich.
Een beetje CAD, een klein beetje simulatie en een aantal uren oefenen met het tiglassen van aluminium (want dit zou de eerste keer worden) en de productie kon beginnen. Hier zit denk zomaar 40 uur aan werk in :hot: maar met het resultaat ben ik erg tevreden.
Afbeelding
Zoek de verschillen :blink:
Afbeelding
En van binnen.
Afbeelding

Hier met de boel geinstalleerd.
De turbo is een HX35W met 10cm twin scroll turbine, deze blijkt niet ideaal en op het moment van schrijven ben ik net begonnen met het installeren van een andere turbo maar hierover later meer.
Afbeelding

Na alle kleine tijdrovende klusjes weer klaar om te rijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door 2226cc » 26 sep 2024, 22:23

Netjes hoor!

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door vester86 » 27 sep 2024, 00:31

vette build.

ter lering ende vermaeck: wat is er niet goed aan de hx35w turbo?

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 638
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: 981C S
Locatie: Ter Apel

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Sabberjoch » 27 sep 2024, 08:30

Gaaf! en zo op het oog is die slak groot genoeg, meer vermogen is het niet om te doen denk ik?
Inlaatspruitstuk mooi gedaan, toch een stukje voldoening lijkt me om vanaf niks zoiets te maken ipv een bedrijf schofterig veel geld over te maken voor iets vergelijkbaars.

Bokkepoot
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Bokkepoot » 27 sep 2024, 08:54

Mooi werk!

Zijn die nieuwe drijfstangen niet gesplitst voor de montage aan de krukas?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2514
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door jos_br » 27 sep 2024, 09:34

Gaaf om het zo aan te pakken! Dit moet goed gaan komen.

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28577
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Martijn_bmw » 27 sep 2024, 13:01

Heel gave built! :D

Gebruikersavatar
Markjuhpro
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2024, 20:49
Auto: BMW 130i, Lexus IS200

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door Markjuhpro » 27 sep 2024, 20:00

vester86 schreef: 27 sep 2024, 00:31 vette build.

ter lering ende vermaeck: wat is er niet goed aan de hx35w turbo?
Thanks!

De turbo is wat aan de grote kant en komt pas bij 4500 toeren tot leven. daarnaast is de wastegate weer te klein waardoor ik als hij eenmaal opgang komt de gasklep moet sluiten om te voorkomen dat het te gek wordt (denk aan turbodruk boven 2 bar). Dit leid er weer toe dat de turbo in surge gaat waar hij redelijk gauw stuk van kan gaan.
Bokkepoot schreef: 27 sep 2024, 08:54 Mooi werk!

Zijn die nieuwe drijfstangen niet gesplitst voor de montage aan de krukas?
Jawel hoor, alleen op de foto lijkt het inderdaad niet het geval. :)

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Mark z'n IS200 turbo

Bericht door mark323ti » 28 sep 2024, 10:49

Knap werk!!!
Doe je dit soort werk ook beroepsmatig?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ron36 en 10 gasten