Bedankt voor de leuke reacties allemaal.
Ik ga door in chronologische volgorde dus de turbo liefhebbers zullen nog even moeten wachten
Na een poosje met de IS200 te hebben gereden werden al gouw een paar dingen duidelijk. Zoals bijvoorbeeld het gebrek aan vermogen en sportiviteit in de aandrijflijn. Ondanks de term sport in deze uitvoering is er op het torsen LSD na niets sportief aan deze aandrijflijn. De 1G-FE (2L 6 in lijn) is voorzien van een zeer traag geprogrammeerde elektronische gasklep en een loeizwaar dubbel massa vliegwiel.
Aangezien het plan om de IS200 te voorzien van een turbo vanaf het begin al de bedoeling was ben ik begonnen om eerst de hierboven benoemde problemen aan te pakken en gelijk de auto enigsinds voor te bereiden op de turbo.
Het motormanagement dat verantwoordelijk is voor de trage aansturing van de gasklep en toch het veld moest ruimen wanneer er een deugdelijke turbo conversie gedaan wordt is vervangen voor een ECUmaster EMU black. Hierbij heb ik ook de motorkabelboom gescheiden van de chassis boom en tegelijkertijd het motormanagement verplaatst van de motorruimte naar het interieur.
De gasklep had al een kabel aangezien dit een van de eerdere DBW systemen was waarbij de kabel werd gebruikt om een potmeter te bedienen maar ook als failsafe werkte en bij volledig intrappen de gasklep direct bediende. Dit systeem heb ik vastgelast en de motor verwijderd waardoor het dus gewoon een manuele gasklep geworden is.
Het dubbelmassa vliegwiel heb ik vervangen voor een enkel massa exemplaar dat een paar kg lichter is en gebruik maakt van een 3S-GTE koppeling, hierin is veel meer keuze voor koppelingen die wat meer koppel aankunnen en ik heb dan ook de stage 3 koppeling van Competition Clutch geplaatst.
Tegelijkertijd vond ik een mooie deal op een versnellingsbak waarop de circlip mod was uitgevoerd, dit zou de zwake schakel in dit type versnellingsbak zijn waardoor hij wat meer koppel zou moeten kunnen hebben voordat ie stuk gaat. Want dat gebeurt nog wel eens bij deze versnellingsbakken. Tegelijkertijd heb ik een shortshifter gemaakt door het scharnierpunt van de pook één centimeter naar boven te verplaatsen. Dat ging best makkelijk door het aluminium gedeelte waar het scharnier zit te verplaatsen van de onderzijde van de zwarte steun naar de bovenzijde en de pook 1 cm te verlengen aan de onderzijde.
Vervolgens heb ik een volledige uitlaatlijn voor de auto gemaakt van 3 inch rvs, voor een atmosferische 2 liter motor is dit natuurlijk veel te groot maar ook dit was weer een stukje voorbereiding op de turbo conversie.
Na dit alles reed de IS best wel leuk ondanks dat er nog steeds geen power in zat. De motor was door de aanpassingen een stuk sportiever van karakter en produceerde ook wel een leuk geluid. Het was alleen wel veel te luid wanneer je 's ochtends en 's avonds rustig de woonwijk in probeert te rijden zonder idereen wakker te maken