


Ja hoor, maar vind het wel veel geld voor wat het is. (90k deze 40e)
Dat laatste helemaal eens… zou het zelf particulier ook niet kopen maar met een verplichte EV autoregeling is dat saaie nou eenmaal een gegevenFabian schreef: 12 jun 2024, 22:32Ja hoor, maar vind het wel veel geld voor wat het is. (90k deze 40e)
En dan mis je nog een paar (in mijn ogen) essentieele opties. (Keyless entry, stoelventilatie, dakje)
Onderstel is wel goed, adaptief met 20inch doet het prima. Echt knap. Voelt ook echt niet zwaar, totdat je moet remmen op snelheid.
Nu 2 dagen mee gehad, maar ik mis gewoon een motor….iets met 6 cilinders. Beetje saai zo….
De opstelling van Zweden, Hongarije en Duitsland is een mooi stukje korte termijn visie, waarschijnlijk ingegeven door de CEO's die hun bonus gaan missen. Voor de lange termijn betekent het gewoon dat de hele industrie het loodje gaat leggen met grote werkloosheid tot gevolg. Dat ga je niet fixen door de industrie hier te subsidiëren.SlowCo schreef: 12 jun 2024, 21:47
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Analyse: importheffing op Chinese stekkerauto kan Europese industrie fors schaden
Zij concurreren qua prijs en en klasse met de Chinese voertuigen. Zweden, Hongarije en Duitsland zijn tegen, omdat zij de Chinese tegenmaatregelen vrezen. Die zou bijvoorbeeld BMW keihard kunnen treffen, want China is de belangrijkste en grootste markt voor Duitse autobouwer. Hongarije ziet de Chinese investeringen in zijn land, zoals de Hongaarse fabriek van BYD, in het honderd lopen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In plaats van met importheffingen de Chinese EV's duurder te maken, is het volgens mij veel verstandiger om onze eigen Europese auto-industrie ook te ondersteunen. Het is ergens ook behoorlijk hypocriet om zo weinig mogelijk uitstoot na te streven door zoveel mogelijk vervuilende industrie en productie naar China en India te laten vertrekken om vervolgens zoveel mogelijk restricties op te werpen om de niets uitstotende EV's uit China te weren.
+1Robin schreef: 12 jun 2024, 21:52 Bovenstaande was ons hier al bekend en is al eens weken/maanden geleden voorbij gekomen:Aziatische( Chinese) markt voor Audi/Bentley, Mercedes, BMW/RR, Porsche etc is enorm qua € dus daar moeten we wat op zien te vinden, maar 't mag niet zo zijn dat EU qua autoproductie straks totaal onderuit gaat omdat de Chinezen zo voordelig zijn en 'wij te duur'.
Da's de omgekeerde wereld. Wij zijn Europa en moeten protectionistisch denken, doet de USA ook bijvoorbeeld. Die Chinese autobouwers hebben zware staatssteun:Opbokken met die rotzooi:)
Edit deze spagaat voelt als het Rusland dilemma. EU die een deceniium terug geen cent over had voor de oorlogsindustrie/eigen broek ophouden qua energie etc en nu zitten we met de gebakken peren.
Ik hou van Europa als continent, ik veracht de EU zoals die op dit moment z'n gang gaat....
Punt van SlowCo is dat we elektrische auto's moeten rijden om het klimaat te redden en er alles aan gedaan wordt om benzine/diesel onaantrekkelijk te maken. Tenzij er nu ineens goedkope EV's uit China komen, dan heeft het klimaat ineens heel wat minder prioriteit en gaat de economie voor.Elise schreef: 12 jun 2024, 19:38Gewoon iedereen in Europa die zijn boterham verdiend in de autobranche werkloos maken, maar dan hebben we wel goedkope auto's uit China.SlowCo schreef: 12 jun 2024, 17:09Dus ze willen iedereen in de EU in een elektrieke wagen maar het mag vooral niet te goedkoop worden...
Kwisvraag: wat denk je dat er met de prijzen van die Chinese auto's gebeurt zodra ze de Europese autoproducenten de nek om hebben gedraaid?
Ik vond het ook een fijn ding. Wel jammer inderdaad dat een aantal opties niet gewon standaard op zo'n dikke 5 zitten. elektrische stoelen vind ik bijv een must. Is verder niet erg snel (uit een model 3 stappend) en op rotondes merk je het gewicht zeker welFabian schreef: 12 jun 2024, 22:32Ja hoor, maar vind het wel veel geld voor wat het is. (90k deze 40e)
En dan mis je nog een paar (in mijn ogen) essentieele opties. (Keyless entry, stoelventilatie, dakje)
Onderstel is wel goed, adaptief met 20inch doet het prima. Echt knap. Voelt ook echt niet zwaar, totdat je moet remmen op snelheid.
Nu 2 dagen mee gehad, maar ik mis gewoon een motor….iets met 6 cilinders. Beetje saai zo….
business line is wel echt een kaalgeplukte kip..
Tja eens maar de bijtelling is al hoog zat op zo'n business line ding > 14.000EUR bijtelling per jaar om privé te mogen rijdenPhilipoo schreef: 13 jun 2024, 09:22business line is wel echt een kaalgeplukte kip..
Wij zitten met hetzelfde dilemma. 2 kinderen dan, maar allebei erg lang dus veel ruimte nodig. lijstje met voorkeursauto's is: EQE (suv), ix1, ix3, i4, i5, q4, q8, enyaq of kia niro... Niks om echt blij van te worden dusMartijn_bmw schreef: 13 jun 2024, 09:40Tja eens maar de bijtelling is al hoog zat op zo'n business line ding > 14.000EUR bijtelling per jaar om privé te mogen rijden![]()
Best weinig keuze met verplicht EV, ruimte voor 3 kinderen op de achterbank (incl. stoeltjes / maxicosi's) en voldoende achterbak voor de kinderwagen etc. en fiscaal vanwege de bijtelling dan op max +/- 70k uitkomen.
tot nu toe bekeken:
iD4
iD7
Q4
Q8
EQB
EQE-SUV
iX1
iX3
i5
i5 en iX3 hebben de ruimste achterbank voor 3 kids incl. stoeltjes / maxicosi, rest van het lijstje valt af wegens te krappe achterbank.
Dit zijn de letterlijke voorkeursauto's vanuit de leasemaatschappij.KoenM schreef: 13 jun 2024, 10:07 Hier ongeveer dezelfde short (long?) list behalve de Mercedessen. Vanwaar de enyaq en Niro op de lijst?
Schijnbaar is de ix1 van binnen vrijwel even ruim als de Ix3. Vind alleen de uitstraling anders.
Alternatief is privé kopen, want voor deze bijtelling + mobiliteitsvergoeding kun je best iets leuks rijden volgens mij..
MParallel schreef: 13 jun 2024, 10:50 Ze willen iedereen zo snel mogelijk EV's door de strot douwen, komen de Chinezen met (relatief) goedkope auto's op de markt, is het weer niet goed.
Oftewel, ja milieu is oh zo belangrijk maar niet heus, want zodra er ergens minder geld komt binnenstromen...
Werkelijk alles op aarde draait om geld.
Je drinkt de laatste tijd wel erg veel koffie...
Ik heb ze beide gepast bij de dealer. Dochter mee incl 2 kinderstoelen en gaan zitten. Is de iX3 toch flink ruimer.KoenM schreef: 13 jun 2024, 10:07 Hier ongeveer dezelfde short (long?) list behalve de Mercedessen. Vanwaar de enyaq en Niro op de lijst?
Schijnbaar is de ix1 van binnen vrijwel even ruim als de Ix3. Vind alleen de uitstraling anders.
Alternatief is privé kopen, want voor deze bijtelling + mobiliteitsvergoeding kun je best iets leuks rijden volgens mij..
Nog niet naar gekeken omdat ik hem eigenlijk heel lelijk vind... maar wellicht wel heel praktisch ja.
Snap ik, maar het zijn 2 verschillende zaken die je niet op één hoop moet gooien.Tom schreef: 13 jun 2024, 08:53Punt van SlowCo is dat we elektrische auto's moeten rijden om het klimaat te redden en er alles aan gedaan wordt om benzine/diesel onaantrekkelijk te maken. Tenzij er nu ineens goedkope EV's uit China komen, dan heeft het klimaat ineens heel wat minder prioriteit en gaat de economie voor.Elise schreef: 12 jun 2024, 19:38Gewoon iedereen in Europa die zijn boterham verdiend in de autobranche werkloos maken, maar dan hebben we wel goedkope auto's uit China.SlowCo schreef: 12 jun 2024, 17:09
Dus ze willen iedereen in de EU in een elektrieke wagen maar het mag vooral niet te goedkoop worden...
Kwisvraag: wat denk je dat er met de prijzen van die Chinese auto's gebeurt zodra ze de Europese autoproducenten de nek om hebben gedraaid?
Voor mij gaat onze economie ook voor, maar geeft wel aan dat het klimaat niet zo belangrijk is.![]()
Ach. Als je aan een eqe kunt wennen is alles mogelijk!Martijn_bmw schreef: 13 jun 2024, 14:41Nog niet naar gekeken omdat ik hem eigenlijk heel lelijk vind... maar wellicht wel heel praktisch ja.
Dat was ook geen vrije keuzeWimo schreef: 13 jun 2024, 18:38Ach. Als je aan een eqe kunt wennen is alles mogelijk!Martijn_bmw schreef: 13 jun 2024, 14:41Nog niet naar gekeken omdat ik hem eigenlijk heel lelijk vind... maar wellicht wel heel praktisch ja.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten