EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
vester86

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door vester86 » 10 jun 2024, 22:36

sorry, ik viel na 20 seconden in slaap… nog iets gebeurd?

SlowCo

Bericht door SlowCo » 11 jun 2024, 00:01

vester86 schreef: 10 jun 2024, 22:36 sorry, ik viel na 20 seconden in slaap… nog iets gebeurd?
Is de 86 in je nick je geboortejaar of je leeftijd?
Mocht je het nog niet weten: je kunt gewoon onderaan de video het rode balkje opschuiven tot je het vuurwerk ziet. Je hoeft niet af te wachten tot er wat gebeurt... :roll:

Elise

Bericht door Elise » 11 jun 2024, 08:31

Rekensom leert: verplichte elektrische leasebak is voor werkgever een zegen, voor werknemer een vloek
Werkgevers kunnen vanaf komend jaar fors in kosten snijden als zij hun personeel met een leasebak verplichten elektrisch te rijden. Werknemers daarentegen zouden door zo’n verplichting echter honderden euro’s per jaar benadeeld worden vanwege de bijtelling.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 jun 2024, 08:35

Daaruit:
Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Duurzame Energie (NVDE).
CE Delft zegt op hun site onafhankelijk te zijn, maar 'in opdracht van'...dan weet je 't wel.....

:coffee:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 jun 2024, 09:49

Robin schreef: 11 jun 2024, 08:35 Daaruit:
Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Duurzame Energie (NVDE).
CE Delft zegt op hun site onafhankelijk te zijn, maar 'in opdracht van'...dan weet je 't wel.....

Een onafhankelijk bureau moet toch nog steeds een opdracht krijgen om onderzoek te doen? Als je een aankoopkeuring laat doen geef je toh ook een onafhankelijke partij opdracht voor een onderzoek?

Robin

Bericht door Robin » 11 jun 2024, 10:04

Philipoo schreef: 11 jun 2024, 09:49
Robin schreef: 11 jun 2024, 08:35 Daaruit:

Een onafhankelijk bureau moet toch nog steeds een opdracht krijgen om onderzoek te doen? Als je een aankoopkeuring laat doen geef je toh ook een onafhankelijke partij opdracht voor een onderzoek?
Misschien verkeerd geformuleerd: Ik doelde op de NVDE , het neutrale verhaal ontgaat mij dan

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 jun 2024, 10:09

Ik vind het juist een vrij neutraal stuk. Ene kant is duurder uit, andere kant goedkoper. NVDE heeft een eigen visie en wil graag dat mensen meer elektrisch rijden en geeft daarom aan dat ze willen dat bijtelling lager blijft om het aantrekkelijk te houden..

Robin

Bericht door Robin » 11 jun 2024, 10:15

Philipoo schreef: 11 jun 2024, 10:09 Ik vind het juist een vrij neutraal stuk. Ene kant is duurder uit, andere kant goedkoper. NVDE heeft een eigen visie en wil graag dat mensen meer elektrisch rijden en geeft daarom aan dat ze willen dat bijtelling lager blijft om het aantrekkelijk te houden..
Vooral die laatste zin maakt 't voor mij NIET neutraler hè...Die bijtelling moet natuurlijk op niveau van de ICE auto, houderschapsbelasting ook. Vandaar.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 jun 2024, 10:22

Robin schreef: 11 jun 2024, 10:15
Philipoo schreef: 11 jun 2024, 10:09 Ik vind het juist een vrij neutraal stuk. Ene kant is duurder uit, andere kant goedkoper. NVDE heeft een eigen visie en wil graag dat mensen meer elektrisch rijden en geeft daarom aan dat ze willen dat bijtelling lager blijft om het aantrekkelijk te houden..
Vooral die laatste zin maakt 't voor mij NIET neutraler hè...Die bijtelling moet natuurlijk op niveau van de ICE auto, houderschapsbelasting ook. Vandaar.
NVDE hoeft niet neutraal te zijn. zolang CE Delft dat maar is in hun onderzoek

Robin

Bericht door Robin » 11 jun 2024, 10:24

Philipoo schreef: 11 jun 2024, 10:22
Robin schreef: 11 jun 2024, 10:15
NVDE hoeft niet neutraal te zijn. zolang CE Delft dat maar is in hun onderzoek
En daar heb ik dus mijn twijfels over...'in opdracht van'.....Snap je?

Edit: Maar neemt niet weg dat de 'werkgever' er goed vanaf komt en de 'werknemer' niet: Da's dan wel neutraal ja.

Will F.

Bericht door Will F. » 11 jun 2024, 17:59

In Duitsland hebben ev's tot 70k catalogus waarde slechts een kwart van de benzine auto's aan bijtelling. 0.25% per maand tegen 0.5% voor plug in hybr tot bepaalde uitstoot en 1% voor de rest. Aanschafsubsidies zijn er wel af.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2024, 18:56

Ook 1% is nog mooi laag vergeleken bij ons in NL
Sowieso is voor die categorie de fiscale waarde veel lager want geen BPM in D en bij ons is het dus 22% / 12 = bijna 2% bijtelling per maand.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 12 jun 2024, 10:10

Martijn_bmw schreef: 11 jun 2024, 18:56 Ook 1% is nog mooi laag vergeleken bij ons in NL
Sowieso is voor die categorie de fiscale waarde veel lager want geen BPM in D en bij ons is het dus 22% / 12 = bijna 2% bijtelling per maand.
Tsja. Als je een autobouw land bent dan wil je wel dat de mensen nieuw blijven rijden.

Robin

Bericht door Robin » 12 jun 2024, 15:20

Wimo

Bericht door Wimo » 12 jun 2024, 15:20

Kansloos voor de vag groep.. jammer joh.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 12 jun 2024, 16:58

Staan er al genoeg in de Rotterdamse haven te wachten zonder import heffing dan?
Geen idee of de mannen in de lease het kunnen bevestigen maar al die chinezen hebben maar een korte levertijd verwacht ik ten opzichte van de Europese merken.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 jun 2024, 17:09

Dus ze willen iedereen in de EU in een elektrieke wagen maar het mag vooral niet te goedkoop worden...

Elise

Bericht door Elise » 12 jun 2024, 19:38

SlowCo schreef: 12 jun 2024, 17:09
Dus ze willen iedereen in de EU in een elektrieke wagen maar het mag vooral niet te goedkoop worden...
Gewoon iedereen in Europa die zijn boterham verdiend in de autobranche werkloos maken, maar dan hebben we wel goedkope auto's uit China.

Kwisvraag: wat denk je dat er met de prijzen van die Chinese auto's gebeurt zodra ze de Europese autoproducenten de nek om hebben gedraaid?

Robin

Bericht door Robin » 12 jun 2024, 19:54

Elise schreef: 12 jun 2024, 19:38
Gewoon iedereen in Europa die zijn boterham verdiend in de autobranche werkloos maken, maar dan hebben we wel goedkope auto's uit China.

Kwisvraag: wat denk je dat er met de prijzen van die Chinese auto's gebeurt zodra ze de Europese autoproducenten de nek om hebben gedraaid?
Dat dus. China is een groot gevaar jongens, voor onze economie welvaart en indirect welzijn. Tjap Tjoy blijf ik wel blieven overigens!

Fabian

Bericht door Fabian » 12 jun 2024, 20:03

Daar sta je dan….
Bijlagen
IMG_1348.jpeg
IMG_1348.jpeg (99.46 KiB) 711 keer bekeken

JP

Bericht door JP » 12 jun 2024, 20:06

Het is wel lekker goedkoop :coffee:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2024, 20:46

Fabian schreef: 12 jun 2024, 20:03 Daar sta je dan….
Is het was die i5? Ben wel benieuwd naar de business line…

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2024, 20:48

Robin schreef: 12 jun 2024, 19:54

Dat dus. China is een groot gevaar jongens, voor onze economie welvaart en indirect welzijn. Tjap Tjoy blijf ik wel blieven overigens!
Helemaal eens!! Op vele gebieden een groot gevaar voor de welvaart in EU

Doe mij maar foe yong hai :hungry: :hungry:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 jun 2024, 21:47

Martijn_bmw schreef: 12 jun 2024, 20:48
Robin schreef: 12 jun 2024, 19:54

Helemaal eens!! Op vele gebieden een groot gevaar voor de welvaart in EU

Doe mij maar foe yong hai :hungry: :hungry:
Doe mij maar iets met kip in zwarte bonensaus :hungry:

Voor de wat minder ver doordenkende DF-ers hier een stukje leesvoer uit de Telegraaf:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Analyse: importheffing op Chinese stekkerauto kan Europese industrie fors schaden
GERT VAN HARSKAMP

BRUSSEL - De Europese Commissie heeft een voorlopige importheffing ingesteld op Chinese stekkerauto’s, die afhankelijk van het merk oploopt van 17% tot 38%. Die heffing komt bovenop het al bestaande 10%-tarief op elektrische auto’s uit China, waardoor de invoertaks tot bijna 50% kan oplopen. Hiermee wil Brussel de Europese auto-industrie beschermen, maar het middel kan nog weleens erger zijn dan de kwaal.

Of de Chinese stekkerauto echt veel duurder wordt door de maatregel, is de vraag. Marktvorsers zeggen dat de Chinezen zo goedkoop produceren, dat zij met de aanschafprijzen die zij hanteren in Europa importheffingen gemakkelijk kunnen opvangen in hun winstmarges.

Europa wil bijna 50% invoerheffing op Chinese elektrische auto’s; betaalt consument straks veel meer?
De Europese auto-industrie hevig verdeeld over de maatregel. De Zuid-Europese landen als Frankrijk en Spanje lobbyen al lang voor protectionisme om de hausse aan Chinese stekkerauto’s af te remmen.

Zij concurreren qua prijs en en klasse met de Chinese voertuigen. Zweden, Hongarije en Duitsland zijn tegen, omdat zij de Chinese tegenmaatregelen vrezen. Die zou bijvoorbeeld BMW keihard kunnen treffen, want China is de belangrijkste en grootste markt voor Duitse autobouwer. Hongarije ziet de Chinese investeringen in zijn land, zoals de Hongaarse fabriek van BYD, in het honderd lopen.

Nederland grote toeleverancier
De Europese autokoepel ACEA staat vooralsnog aan de kant van Zuid-Europa en stelt dat de heffingen nodig zijn om de Europese auto-industrie wereldwijd concurrerend te houden. Anders is het bij de Europese toeleveranciers die verenigd zijn in de Clepa.

Die vrezen net als Noord-Europese autobouwers tegenmaatregelen en benadrukken dat er veel Europese onderdelen ook in Chinese auto’s gaan. Saillant daarbij, Nederland heeft weliswaar geen grote autofabrikanten maar wel heel veel toeleveranciers voor de auto-industrie.

Europese auto-industrie moet door achterstand kiezen tussen twee kwaden
Europese lidstaten moeten voor 2 november de heffingen goedkeuren. Tot die tijd zijn die voorwaardelijk. China heeft al met forse tegenmaatregelen gedreigd. De EU-landen moeten dus goed nagaan of de importtarieven Europese industrie niet meer schaden dan goed doen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In plaats van met importheffingen de Chinese EV's duurder te maken, is het volgens mij veel verstandiger om onze eigen Europese auto-industrie ook te ondersteunen. Het is ergens ook behoorlijk hypocriet om zo weinig mogelijk uitstoot na te streven door zoveel mogelijk vervuilende industrie en productie naar China en India te laten vertrekken om vervolgens zoveel mogelijk restricties op te werpen om de niets uitstotende EV's uit China te weren.

Robin

Bericht door Robin » 12 jun 2024, 21:52

Bovenstaande was ons hier al bekend en is al eens weken/maanden geleden voorbij gekomen:Aziatische( Chinese) markt voor Audi/Bentley, Mercedes, BMW/RR, Porsche etc is enorm qua € dus daar moeten we wat op zien te vinden, maar 't mag niet zo zijn dat EU qua autoproductie straks totaal onderuit gaat omdat de Chinezen zo voordelig zijn en 'wij te duur'.

Da's de omgekeerde wereld. Wij zijn Europa en moeten protectionistisch denken, doet de USA ook bijvoorbeeld. Die Chinese autobouwers hebben zware staatssteun:Opbokken met die rotzooi:)

Edit deze spagaat voelt als het Rusland dilemma. EU die een deceniium terug geen cent over had voor de oorlogsindustrie/eigen broek ophouden qua energie etc en nu zitten we met de gebakken peren.

Ik hou van Europa als continent, ik veracht de EU zoals die op dit moment z'n gang gaat....

Plaats reactie