Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2007, 18:18

Andre schreef:hier een photoshop in sparkling graphite

[img:1200:800]http://img165.imageshack.us/img165/7895/sgmftwkt3.jpg[/img]
Ik ben sowieso al fan van de Coupé, maar in deze kleur issie wel erg lekker hoor. Gaat dat hem worden André ;)??

Wanneer krijgt De Beier hem eigenlijk???

Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 okt 2007, 18:44

Nee eerst afwachten wat er nog meer aankomt.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2007, 19:06

Andre schreef:Nee eerst afwachten wat er nog meer aankomt.
Waar vind je bijvoorbeeld dan nog de moeite waard om op te wachten???

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 20 okt 2007, 19:21

Mark Nauta schreef:
Andre schreef:Nee eerst afwachten wat er nog meer aankomt.
Waar vind je bijvoorbeeld dan nog de moeite waard om op te wachten???
Gokje, STI? 8)

M1 misschien? :D

Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 okt 2007, 21:12


Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 okt 2007, 21:15

We gooien er nog een photoshop tegenaan

[img:799:374]http://img.photobucket.com/albums/v193/ ... iver-1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 okt 2007, 21:44

gaaf apparaat en alleen de looks al lijken erop dat het een leuke auto is, zelfs op een circuit...

een leuke quote van die test:
BMW claims the 135 is as fast as the old M3, but because of the turbo engine's fat torque curve and its immediate throttle response, it feels even faster than that. The M3 required you to rev it like crazy when you wanted to go fast; all you have to do in the 135 is roll your toes onto the gas pedal.
kun je nagaan als je dat ding wat aanpast en tuned 8)

Tom
Berichten: 22489
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 okt 2007, 22:34

Koop dan een sti/evo ;)

Nogmaals gaaf maar als er een hoogtoerige atmo versie van komt zou ik die altijd boven zo'n geblazen zetten, ook al zou de turboversie sneller zijn op het circuit.... die tijden zijn leuk voor de discussies maar als ik een auto koop boeit het mij niet zo.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 okt 2007, 00:02

GTRene schreef:gaaf apparaat en alleen de looks al lijken erop dat het een leuke auto is, zelfs op een circuit...

een leuke quote van die test:
BMW claims the 135 is as fast as the old M3, but because of the turbo engine's fat torque curve and its immediate throttle response, it feels even faster than that. The M3 required you to rev it like crazy when you wanted to go fast; all you have to do in the 135 is roll your toes onto the gas pedal.
kun je nagaan als je dat ding wat aanpast en tuned 8)
Dit soort quotes geven gelijk aan dat men de achterliggende gedachte van een high reving toeren motor niet snapt. "
all you hace to do in the 135i is roll your toes onto the gas pedal"
Gemaakt voor het "luie" rijden. Wat natuurlijk niet gelijk een nadeel is. Minder vermoeiend ?!

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 21 okt 2007, 00:08

Hoe zit dat nou met dat differentieel? Was toch iets bijzonders mee? Geen rokend binnenwieltje meer of toch wel?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 okt 2007, 01:36

[img:823:1098]http://www.1addicts.com/goodiesforyou/yap9.jpg[/img]

Mooie foto

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 okt 2007, 01:43

http://www.caranddriver.com/previews/14 ... tml?al=124

Those who see the BMW 135i as a rival to the larger and heavier M3 coupe are wrong. While the new 135i is an extremely fast little brother of the M3, it’s also a more comfortable companion in every aspect of driving. “There always must be space for improvement,” is the only answer we could coax from 1-series project leader Gerd Schuster about the probability of a high-performance M1 version of the 1-series. But we have reason to believe an M1 is in the works with a twin-turbo four-cylinder. It won’t necessarily have more horsepower than the 135i, but with sharper reactions and a lighter body and engine, the M1 would clearly be king of the compact-car segment.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 okt 2007, 01:47

http://www.carmagazine.co.uk/first_driv ... 161&page=1
Verdict

In a rational world, the 135i just wouldn't sell. It’s too expensive, its packaging is too compromised and it turns heads for the wrong reasons. That it has no direct rivals means either BMW knows something other manufacturers don't, or vice versa.

But cars – and fast BMWs in particular – rarely have anything to do with rational purchasing decisions. Which is why we think the 135i is cracking car, one that’s somehow all the more intriguing for its shortcomings.

Andre
Berichten: 11445
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 21 okt 2007, 01:57

4cil turbo 300pk ook prima :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 okt 2007, 04:33

Andre schreef:4cil turbo 300pk ook prima :)
Ik heb destijds naar BMW duitsland een mail gestuurd dat ze voor de 1 serie ook de 4 cill M motor weer kunnen terug brengen, vonden ze wel een goed idee en bedankten me voor het meedenken...ze gaan tegenwoordig toch weer naar motoren met kleinere inhoud en turbo's, en als je dan weet dat ze destijds long time ago al een 4 cill M motor hadden tot 1500pk :shock: dan kunnen ze er heel veel mee als ze willen :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 21 okt 2007, 09:48

Ik ken iemand die al jaren achtereen heeft gezegd dat een viercilinder turbo de enige echte kans op een revival van de E30 M3 is :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 okt 2007, 10:42

Mijn antwoord weten jullie al..........................

Die paar kg maken ech het verschil niet

4 cilinder twin turbo, lekker voor de liefhebber van NA motoren :? Maar ja daar zal het wel naar toe gaan.
Maar minder dan 1300 kg zal dat ding ook niet wegen, dus waar gaat het over...................................

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 21 okt 2007, 11:57

Die kilo's kunnen het verschil tussen een stuurmansauto en een simpele rechtelijnbrander juist wel maken. Dat weet ik, daar heb ik verstand van. Dat mag arrogant klinken, maar zo is het nu eenmaal. Romo, je doet het ware Motorsport hart van BMW ontwikkelaars en echte BMW stuurmannen te kort door je onwetendheid mbt sportief sturen zo kort na dit nieuws te willen bevestigen.

Als ik me in jouw denktrand verplaats dan is het pleit voor RS4 en nieuwe M3 reeds beslecht. Daar hoeven we niet meer over te discussiëren. De C 63 AMG kost minder en biedt meer pk's dan de bovengenoemde auto's.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22546
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 okt 2007, 13:23

Liever nog een 2.5 4 cilinder atmo (just like the old times) met 300PK bij 8500RPM en dan zo min mogelijk kg's. Uitkleden die handel en alles optioneel. Kun je zelf je CSL samenstellen. Geen zware zes cilinder neus en een mooie 50/50 balans 8)

Nu die M3 bij een ton begint is er zeker ruimte voor een M aan de onderkant van het BMW aanbod. Daarnaast moet een M gewoon atmo zijn imo :wink:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 21 okt 2007, 13:43

Om een M1 of 1-M verhandelbaar te maken moet het vermogen minimaal op het niveau van de 135i liggen. Met een atmosferische viercylinder lijkt me dit moeilijk bereikbaar. De mogelijke oplossingen zijn een aluminiumversie van de S54 of een nieuwe viercylinder turbo. In beide gevallen is meer dan 306pk haalbaar.

De 1-serie coupé biedt volop potentieel voor gewichtsbesparing. De twinturbo 3,0 liter is behoorlijk zwaar als je het verschil in gewicht tussen de 330i en 335i bekijkt.

335i: 1510kg
330i: 1455kg
325i: 1405kg
320i: 1335kg

Er kan zo 125kg vanaf door een viercylinder turbo te gebruiken. Verdere gewichtsverlaging is mogelijk met o.a. een lichter onderstel, lichtere motorkap en kofferklep, lichtere stoelen, lichtere accu en lichtere uitlaat. Minder dan 1300kg is haalbaar.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7222
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 21 okt 2007, 13:50


Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 21 okt 2007, 13:59

Ja, die <1300 kg is zeker mogelijk.

En de auto dan alsnog krachtiger dan de 135i willen maken zou niet handig zijn. Je wilt juist een bepaalde trend doorbreken. Een lichte auto heeft die pk's niet nodig om snel te zijn. 250 pk zou al genoeg zijn. Marketingtechnisch zal het wel gunstiger zijn er 280 of 300 van te maken. Of eventueel toch 320 om 'm echt de krachtigste 1-serie te maken. Maar nu denk ik als marketing jongetje, en dat wil ik eigenlijk niet doen. Word ik niet voor betaald :wink:

Verwacht ook niet dat er voor zo'n auto een nieuw onderblok wordt ontwikkeld. Hoeft ook niet. Als het onderblok van de 2 liter sterk genoeg is dan wordt het een 2 liter. Atmosferisch of turbo is tegenwoordig geen issue meer. Door 2 turbo's te gebruiken heb je vrijwel geen turbogat meer. Hoog in de toeren loopt de 3 liter turbo als een atmosferische motor. De geluiden zan dan ook helemaal goed. Zo'n 2 liter gaat daar niet voor onderdoen.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 21 okt 2007, 14:09

Roman schreef:Hoe zit dat nou met dat differentieel? Was toch iets bijzonders mee? Geen rokend binnenwieltje meer of toch wel?
:roll:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22546
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 okt 2007, 14:09

Femme schreef:Om een M1 of 1-M verhandelbaar te maken moet het vermogen minimaal op het niveau van de 135i liggen. Met een atmosferische viercylinder lijkt me dit moeilijk bereikbaar. De mogelijke oplossingen zijn een aluminiumversie van de S54 of een nieuwe viercylinder turbo. In beide gevallen is meer dan 306pk haalbaar.
Met 2.5 liter moet BMW in staat zijn tegen de 300pk te realiseren (Honda haalt ook 120pk/l atmo) en dat lijkt me een prima vermogen om binnen het M segment te downsizen:

M1 = 300 pk
M3 = 420 pk
M5 = 500 pk

Desnoods verhogen ze de cilinderinhoud nog wat want bijvoorbeeld Porsche had ook viercilinders van 2.7 en zelfs 3.0l. Aangezien je er niet aan ontkomt dat een 1 serie altijd tegen de 1300kg gaat wegen zullen ze wel een beetje koppel moeten realiseren uit een een vier cilinder en ook dat zou een reden kunnen zijn om voor wat meer cilinderinhoud te gaan. Maar een niet atmosferische M, dat zie ik nog niet echt gebeuren. Echter om nog weer een nieuwe motor te ontwikkelen wat echt kapitalen kost zie ik helaas ook niet gebeuren. 135i en daar blijft het bij ben ik bang...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 okt 2007, 14:10

Hielke schreef:Die kilo's kunnen het verschil tussen een stuurmansauto en een simpele rechtelijnbrander juist wel maken. Dat weet ik, daar heb ik verstand van. Dat mag arrogant klinken, maar zo is het nu eenmaal. Romo, je doet het ware Motorsport hart van BMW ontwikkelaars en echte BMW stuurmannen te kort door je onwetendheid mbt sportief sturen zo kort na dit nieuws te willen bevestigen.

Als ik me in jouw denktrand verplaats dan is het pleit voor RS4 en nieuwe M3 reeds beslecht. Daar hoeven we niet meer over te discussiëren. De C 63 AMG kost minder en biedt meer pk's dan de bovengenoemde auto's.
Dat spreek ik ook helemaal niet tegen, maar dan moet er wel een substantieel verschil zijn in KG. Feit; tussen een huidige 135i en een 335i vind ik dat verschil dus niet overtuigend genoeg, das mijn punt.
Verder heb ik alle vertrouwen in de ingenieurs bij ///Motorsport ( wie ben ik, om daar geen vertrouwen in te hebben?)
Als een 320i, standaard 4 cilinder al 1335 kg weegt, dan zal een een 4 cilinder bi turbo echt niet minder wegen, kan wel, maar dan zullen de kosten de pan uit rijzen. Maar goed, we moeten nog even afwachten wat er komt.
Mercedes vind ik ik geen alternatief ( ik heb er niets mee, vandaar), dit even terzijde.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google [Bot] en 14 gasten