EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2023, 21:22

JP schreef: 26 feb 2023, 20:41 Langzamer laden, allemaal !

Burgers stimuleren om zo traag mogelijk te laden

Bij de VREG klinkt het dat de huidige capaciteit volstaat om momenteel aan de elektriciteitsvraag te voldoen en dat er bij de hoogst mogelijke afnamepiek vooral problemen met de spanningskwaliteit kunnen optreden. "Die problemen vallen doorgaans nog binnen de normen, maar een verdere spanningsdaling kan tot gevolg hebben dat apparaten niet meer goed werken of zelfs beschadigd raken”, zegt de VREG daarover. Toch wil de VREG netinvesteringen liever wat uitstellen, bijvoorbeeld door het trager opladen van elektrische auto’s te stimuleren. Dat gebeurt trouwens eigenlijk al via het capaciteitstarief, maar het lijkt erop dat de regulator verder wil gaan.
https://www.auto55.be/nieuws/34603-nu-a ... er-opladen

Voor thuis / nachtladen zit er wel wat in.
Ik kan het ook niet instellen maar meestal is hij al om 0.00u klaar met laden terwijl die daar best tot 7u over mag doen… en met dat langer maar langzamer laden belast je dan minder het net.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 27 feb 2023, 13:03

Zou mooi zijn als auto, paal, meter en netwerk dat samen regelen. Alleen vertrektijd opgegeven en maakt het me verder niet uit.

Real world EV update: de Audi was tof in de Alpen. Niet zo leuk (spannend) als met de M2, maar wel veel meer lol gehad dan met de 540's. Uiteindelijk goeie 400km aan berg routes gereden. Auto is minder los dan een BMW aan de achterkant, dus lol zit in strak en snel lijnen rijden. Doet de auto fantastisch. 10cm maakt trouwens veel uit (that's what she said). Zeker bij een auto in de breedte.

Terugrit zullen we wel weer verkeerd hebben aangepakt. 0 minuten wacht tijd, en alle palen deden het. Eerste stuk was druk, 50 minuten vertraging, daarna nog sneeuwstorm wat ook niet opschoot. En doordat we eigenlijk niet echt gepland hadden, ook met 60% batterij vertrokken. Daardoor, en om wat meer op te schieten en de doorrijden theorie te toetsen nu 5x geladen, in totaal 7h16 gereden en 1h35 geladen. Heenreis was 8h15, terug 8h50. Per saldo maakt het dus in Duitsland inderdaad niets uit of je nu redelijk rustig 160km/h gaat rijden, of zo hard als het verkeer het toestaat rijden en dan extra snelladen, is eigenlijk even snel (of ja, marginaal sneller in deze "test").

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 feb 2023, 14:04

Het idee is wel dat het daar naar toe gaat Boris en zelfs dat op piek momenten de auto kan helpen het net te stabiliseren door (wat) terug te leveren.

En mooi om jou praktijk ervaring te lezen :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 feb 2023, 17:06

Nee, veel te positief ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 feb 2023, 17:31

Arthur schreef: 27 feb 2023, 17:06 Nee, veel te positief ;)
:mrgreen:

JP

Bericht door JP » 27 feb 2023, 18:13

Hoeveel Baustelle’s had je onderweg, Boris ?

Arthur

Bericht door Arthur » 27 feb 2023, 18:26

Bij ons niet te tellen, en zelfs een (stuk snelweg) versperring, ook dik uur in de sneeuw gereden met max 80. Toch 900km in 8 uurtjes. 1x getankt (als je volle tank bij vertrek niet meerekent) ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 feb 2023, 19:14

Mooi verhaal zmb, ik zou je 'bijna' gaan geloven:) zonder gekheid, goed verhaal.
Het camber op de voorwielen van zo'n eTron?:)
Arthur schreef: 27 feb 2023, 18:26 Bij ons niet te tellen, en zelfs een (stuk snelweg) versperring, ook dik uur in de sneeuw gereden met max 80. Toch 900km in 8 uurtjes. 1x getankt (als je volle tank bij vertrek niet meerekent) ;)
Vorbereitet wie immer ja:)

JP

Bericht door JP » 27 feb 2023, 19:22

Die man schilt thuis al de piepers die hij meeneemt, voorbereiding 2.0….scheelt weer gewicht in de 530i :df:

Arthur

Bericht door Arthur » 27 feb 2023, 21:11

Gewicht is alles. Dus daarom ook zaterdag Chili con carne gegeten, en ff flink wezen schijten voor de rit begon. Scheelt toch hè :)

JP

Bericht door JP » 27 feb 2023, 21:21

:lollerdelol:

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 27 feb 2023, 22:48

Robin schreef: 27 feb 2023, 19:14 Mooi verhaal zmb, ik zou je 'bijna' gaan geloven:) zonder gekheid, goed verhaal.
Het is niet om het te 'verkopen' hoor, ben geen EV-fanaticus (denk ik). Maar zoals eerder geschreven, een lekkere M (performance), RS of Alpina is niet te betalen door BPM, en running cost zijn ook nog eens veel hoger. Viel mij al mee dat er EV's zijn die uberhaupt iets in de buurt kunnen bieden qua driving fun. Het was dit of een M850i, en rijden was doorslaggevend. Zoals in filmpje van die Taycan van Henry Catchpole ook wordt gezegd, een goede auto, niet een goede EV. Gaat voor Audi-zus ook op imho.

En als dan de horror verhalen ook nog eens meevallen in de praktijk, is de automotive toekomst nog niet helemaal kansloos denk ik. (hoewel ik nogsteeds geen druif geloof/snap van het idee in 2030 alleen nog maar EV's te willen verkopen in Europa). Erg benieuwd daarom ook naar de i5 van BMW. i7 reviews afgaand beloofd dat ook veel goeds. En electrische 911 is dan weer wat lastiger voor te stellen op dit moment, maar wie weet...

Trouwens, over die horror verhalen. Familielid vertrekt vanaf zelfde plek met z'n iX3. Ging super vroeg weg om wachttijden te vermijden. Stond bij de eerste stop al meer dan een uur te wachten want ja, dat doet iedereen met laadpaal stress. En dan nog wat extra laad tijd want zo'n ding haalt 260kWh niet. En dus gaat tie 100km/h rijden om stroom te besparen, dus is na een uur of 6 net op de helft. Ja doei. Wij skieen nog een daggie, einde middag na de Schnitzel de auto in, achter de meute aan. Kids bij mij kijken een keer of range en km's tot laadpal nog wel in balans zijn en gaan weer slapen. Rust, comfort en schiet tenminste op.
Niet de bedoeling, wel realistisch :-D
Arthur schreef: 27 feb 2023, 18:26 Bij ons niet te tellen, en zelfs een (stuk snelweg) versperring, ook dik uur in de sneeuw gereden met max 80. Toch 900km in 8 uurtjes. 1x getankt (als je volle tank bij vertrek niet meerekent) ;)
3 volgens mij. Terug overigens 885km gereden (navi stuurde ons anders ivm verkeer). 900km in 8 uur is "de norm" wat mij betreft, benzine/diesel blijft voor de lange afstanden nog steeds meest eenvoudige en snelle optie. Moet nog een paar keer naar wat andere landen komende tijd, ga ik toch ook met auto proberen. Is wel leuk. Duitsland is het net als in Nederland overal snelladers beschikbaar, ben wel benieuwd hoe zuid-europa en UK het doen.

Robin

Bericht door Robin » 28 feb 2023, 06:27

Dank voor de info zmb

Wimo

Bericht door Wimo » 28 feb 2023, 07:22

Wat een ellende in de praktijk

https://youtu.be/GBSaLPQJWTc

Gewoon eeen Tesla scoren of een abbo bij Tesla

Scheelt.een hoop stress ..

Robin

Bericht door Robin » 28 feb 2023, 07:58

Ha ^^^ die ouwe Duitse zemelaar, 30 jaar in Nederland gezeten. Bij Batavus zeker als Wiedergutmachung:)

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 28 feb 2023, 12:43

Hilarische chagerijn die Duitser. Verder identificeer ik me niet zo erg met de getoonde EV rijders.

Ga wel zo'n linnen tas halen....

Arthur

Bericht door Arthur » 09 mar 2023, 12:14

We mogen de nadelen van een EV niet benoemen natuurlijk, voorbereiden heet dat geloof ik? Maar ik hoor net een reclame van Hyundai op de radio dat je in 15 minuten weer opgeladen bent om 315km, kan ook 350km zijn, te kunnen rijden… Nou, ik ben om!
:)

Joy

Bericht door Joy » 10 mar 2023, 08:24

Gisteren even in de nieuwe Renault Megane E-Tech van de buurman gaan zitten. Ziet er goed uit van binnen, leuke wagen in zijn geheel. Smoelt goed. Een fors nadeel vind ik wel hoe je op de achterbank zit. Je voeten kunnen niet onder de voorstoelen vanwege het accupakket en je benen staan in zo een hoek dat je bovenbenen in hun geheel de achterbank niet raken. Dat is wel echt een designflaw. Het is nu meer Clio dan Megane qua ruimte. Als gezinsauto een no-go.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 mar 2023, 08:38

Dat issue met de achterbank en vloer hebben veel EV's idd last van door het accupack in de bodem
Verder mee eens dat de megane EV absoluut een leuke auto is

SlowCo

Bericht door SlowCo » 10 mar 2023, 17:35

328Ti

Bericht door 328Ti » 10 mar 2023, 17:43

Dan heb je erg rap de A3 afgeraffeld. Lukt mij ook maar niet met gezinnetje achterin vanaf wintersport adres

Arthur

Bericht door Arthur » 10 mar 2023, 18:10

Ik ben niet over de A3 gekomen. Vanuit het noorden via Bielefeld, Kassel, Nürnberg en München. Ik rijd wel redelijk door en buiten het tanken niet gestopt. Ook geen vragen om te stoppen dus gaan we door. Terugweg na 580km pas gestopt en getankt, daarna nog eens 320km. Pendel een beetje tussen de 160 en 200, afhankelijk van verkeer. Daarbij reed ik beide keren op zondag, dus zonder vrachtverkeer. Scheelt ook een hoop.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 11 mar 2023, 09:11

Uit De Telegraaf:
Tekort laadpalen en peperdure stroom kink in kabel
Stekkerrijders in de knel: ’Als ik dit geweten had, was ik er nooit aan begonnen’
Door THEO BESTEMAN

Automobilisten worden bijna in stekkerwagens geduwd. Over zeven jaar al moeten alle nieuwe auto’s zonder emissie rijden, maar zeker gemeenten zijn er bepaald niet klaar voor. Er zijn veel te weinig laadpalen en door de energiecrisis is rijden op stroom erg prijzig. Miljoenen huishoudens zullen de overstap maken, maar de gebrekkige uitrol van de publieke laadpalen geeft de voorlopers nu al kopzorgen. „Dit is een drama, ik heb weer een benzineauto gekocht.”

De dichtstbijzijnde laadpaal voor Miranda van Bekkum is volgens haar op twee kilometer afstand van haar huis. „Als ik dit geweten had, was ik er nooit aan begonnen.”

Miranda van Bekkum begon het jaar goed. Op 2 januari haalde ze haar elektrische auto af. „Ik reed in een diesel. Ik ben gescheiden, heb twee kinderen; als je snel rekent, bespaar je 200 euro per maand. En je bent klaar voor de toekomst”, vertelt ze. Van Bekkum kon de laadpaal al aanvragen. Het beleid van haar gemeente is dat er binnen 250 meter een publieke laadpaal moet staan. „Maar die is er niet, de dichtstbijzijnde is op zo’n twee kilometer afstand.” Aanvraag op aanvraag volgde. „Ik rijd nu van laadpaal naar laadpaal. Ik zit uren te wachten in de auto bij een laadpaal. Of ik moet kilometers lopen.” Thuisladen met een lange stekkerdraad kan, maar dan schiet het gezin met deze energieprijzen zo door het prijsplafond, zegt ze. „Als ik dit geweten had, was ik er nooit aan begonnen.”

De elektrische auto – nu nog met subsidie, maar die wordt vanaf 2025 waarschijnlijk afgebouwd – moet de aloude wagens op benzine, diesel en lpg vervangen om de doelen uit het klimaatakkoord te behalen. Veel klimaatwinst verdwijnt overigens weer: nieuwe modellen batterijauto’s, die zuiniger maar ook zwaarder zijn dan de oude versies, verbruiken steeds meer energie.

Oplader
Peiling na peiling toont dat eigenaren van de stille auto’s doorgaans tevreden rijders zijn. Vooral als ze een oplader op eigen terrein hebben. Er rijden in ons land volgens tellingen van Nederland Elektrisch 328.295 stekkerauto’s. Er zijn dik 119.000 laadpalen geplaatst, zegt de ANWB over de thuis- en openbare laders bij winkelcentra, kantoorparken en fastfoodketens. Zo’n 4160 zware snelladers, die de batterij na een boodschapje en een kop koffie vol ’tanken’, staan overwegend langs de snelweg.

Netbeheerders en de rijksoverheid rekenen voor dat binnen acht jaar er nog eens 1,9 miljoen batterijauto’s bijkomen. Dat vergt nog eens 1,7 miljoen laadpunten, terwijl er zeker in steden steeds minder plek voor is. Van de eerste generaties rijders heeft 70 procent een laadpaal op eigen terrein, veelal met zonnepanelen. Maar veel Nederlanders hebben geen eigen parkeerplek. „Een groot gedeelte van de laadpunten komt nog in de openbare ruimte en moet door netbeheerders worden aangesloten op het stroomnet”, aldus een woordvoerder van Liander.

Ontkomt benzineauto toch nog aan verbod? ’Iedereen in een elektrische wagen illusie’
Provincies en gemeenten zijn de opdrachtgever en besteden de aanleg uit aan door de overheid gecertificeerde installatiebedrijven, die door personeelsgebrek op maximale capaciteit draaien. Twee jaar geleden meldde de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) opgelucht dat er ’eindelijk’ regels en steun kwamen voor lokale overheden vanuit Den Haag voor laadpalen en kabels. De revolutie met stekkerauto’s, die vanaf 2008 wereldwijd begon dankzij de lithium-ionbatterijen en werd aangevuurd door merken als Tesla, was al in volle gang. Gemeenten kampen met ’een gebrek aan kennis en capaciteit’, constateerde VNG destijds. Nu kan het door de enorme stijging van het aantal batterijauto’s langer duren voordat gebruikers een laadplek krijgen, stelt de VNG vrijdag.

Vergunning
De klachten van autorijders gaan doorgaans over de publieke laadpalen op straat. Het aanvragen daarvan is gratis, maar de vergunningverlening verloopt stroef. „Vooral bij kleine gemeenten. Er is vaak geen plan, ambtenaren zijn overbezet en bezitten onvoldoende expertise”, zegt Vincent Everts, vertrekkend bestuurder van de Vereniging Elektrische Rijders. „Bij de meeste gemeenten is er nog geen goed beleid.”

Ferry Kroon vroeg rond oktober 2021 een laadpaal in Leiden aan. „Ik heb een invalidenkaart, ik kan maximaal 60 meter lopen. In mijn eigen straat is parkeren verboden, dus heb, ik terwijl ik wachtte op mijn nieuwe auto, de aanvraag voor een laadpaal in de straat erachter gedaan. Dat haal ik lopend net”, zegt hij. „Toen werd een plek gevonden: op 300 meter. Dat haal ik van z’n levensdagen nooit.” Uiteindelijk is een gehandicaptenplek op kenteken wel mogelijk, tegen 260 euro per jaar. „Maar dan blokkeer ik altijd een laadplek. Totaal onnodig. Afijn, de plek is er nog steeds niet.”

Angst
De laadpaal zorgt ook voor verhitte reacties. Meerdere stekkerrijders willen uit angst voor onmin met omwonenden of gemeente alleen anoniem reageren. Zo kocht Ben in 2020 heel optimistisch zijn elektrische auto. Maar de vereniging van eigenaren in zijn woonblok wil geen oplader in de garage. „Ik laad daarom nu duur op straat op, in plaats van met mijn eigen zonnestroom in onze eigen parkeergarage met eigen opgewekte zonnepanelen op ons dak”, zegt hij. „Elektrisch rijden kost me nu meer dan ik vooraf had berekend.”

Benzineauto langer door op synthetische brandstof? ’Wel tien keer zo duur’
Nieuwbouwwoningen hebben vaker parkeergarages, maar sommige eigenaren willen daar na een aantal onverklaarbare branden in autobatterijen geen opladers meer. „De vereniging van eigenaren vindt het te gevaarlijk”, zegt Robert uit Den Haag. Hij moet op straat laden.

Klaas van der Veer vindt rijden in zijn elektrische Renault ’fantastisch’, zegt hij. „Maar ik ben niet in het bezit van een parkeerplaats op eigen erf, dus ik ben helemaal afhankelijk van publieke laadpalen. Daar begint de ramp. Laadpaalklevers en foutparkeerders zijn aan de orde van de dag.” Veel laadpalen doen het volgens hem bovendien niet: de software blokkeert. „Dus sta je in de file voor de enige twee laadpalen. Dit is een drama geworden. Ik heb inmiddels een benzineauto gekocht, hybride zónder stekker.”

Dirk Verbeek moest maanden wachten voor hij zijn auto voor de deur kon opladen.
Dirk Verbeek bestelde eind 2021 zijn stekkerauto, en vroeg meteen een laadpaal aan voor het huis in de Noordoostpolder. „De auto werd in oktober vorig jaar geleverd. Maar de aanpassing van mijn meterkast door het energiebedrijf, die drie maanden zou duren, neemt inmiddels elf maanden in beslag. Inmiddels heeft een elektricien de paal geïnstalleerd.”

In buitengebied is het vaker een worsteling, zo blijkt uit de reacties. Zzp’er Jolanda woont in een klein dorpje in Limburg aan de grens met België. „Er zijn maar twee laadpalen beschikbaar. Veel Belgen maken er ook gebruik van, waardoor ik mijn auto vaak niet kan laden. Ik kan dan niet naar mijn vrijwilligerswerk en mijn werk in de zorg, ik moet dan een taxi nemen.”

Jolanda: „Er zijn maar twee laadpalen beschikbaar, ik moet daarom soms een taxi nemen.”
Ze vroeg om een extra laadpaal. Vergeefs. Een laadpaal op eigen terrein is mogelijk. „Maar dan moet ik vanwege de poort de auto op het voetpad zetten. Daar krijg je weer geen vergunning voor. Een lijdensweg. Ik overweeg om weer benzine te gaan rijden.”

’Worsteling’
Hoe pakt dat uit, vragen stekkerrijders zich af, als er straks nog zo veel laadplekken bij moeten? „Het is een worsteling”, zegt Everts van de Vereniging Elektrische Rijders . „Het gaat bij een beperkte buitenruimte zelden goed als je stuk voor stuk die vergunning moet aanvragen. Dat vertraagt de uitrol te veel. Laten gemeenten een voorbeeld nemen aan Zoetermeer”, zegt hij. Die deelde de beschikbare ruimte en gaf iedere plek voor een laadpaal een vergunning. Bewoners kunnen die plek aanvragen, de hele aanvraagperiode is al achter de rug. „Maar denk je dat andere gemeenten die aanpak volgen? Nee, helaas”, zegt Everts.

Uit onderzoek van de VER blijkt dat ruim 45 procent van de aanvragers zeven maanden tot een jaar moet wachten op duidelijkheid. En dan staat de paal nog niet voor de deur. Everts: „Dit moet veel sneller als we onze uitstoot willen beperken.”

Elise

Bericht door Elise » 11 mar 2023, 09:28

SlowCo schreef: 11 mar 2023, 09:11 Uit De Telegraaf:
Je was me voor, wilde het net posten :thumbup:

Arthur

Bericht door Arthur » 11 mar 2023, 09:50

Miljoenen huishoudens zullen de overstap maken, maar de gebrekkige uitrol van de publieke laadpalen geeft de voorlopers nu al kopzorgen. „Dit is een drama, ik heb weer een benzineauto gekocht.”

De dichtstbijzijnde laadpaal voor Miranda van Bekkum is volgens haar op twee kilometer afstand van haar huis. „Als ik dit geweten had, was ik er nooit aan begonnen.”
Waarom is dit een drama? Ik heb ook geen tankstation in de tuin of aan huis. Ik moet ook 2km rijden om te tanken. Waarom moeten EV's altijd ter plekke vol 'getankt' kunnen worden. Laad hem maar op voordat je thuis bent bij een laadstation. Of zet hem halfvol weg, doe ik ook. Heb je wel een laadpaal aan huis heb je geluk.

Plaats reactie