Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
ESS zit in Noorwegen
. Ik moet het binnenkort maar eens telefonisch proberen.
Hier zijn nog wat plaatjes waar zoals beloofd niet zoveel op te zien is:
Achterlicht:
Het remlicht (verticale strook tussen het knipperlicht en de reflector) brandt nu nog mee met de normale verlichting. Het zou opgelost moeten kunnen worden door middel van het programmeren van de lichtschakelmodule.

Velgen strak gemaakt:

Achterbumper met (half loshangende) diffuser:


Xenon en mistlamp-ledje:

Remklauwtje achter hoogglans zwart gemaakt net zoals de remklauwen voor. Er is ook wat in gefreesd om meer contactoppervlak te krijgen tussen remblok en remschijf. Er was eerst alleen op de buitenste helft van de schijf contact met het remblok (beetje raar?):

Ledje in deurgreep:
Er is de deurgreep standaard een gaatje aanwezig waar je een bij BMW te bestellen ledje in kunt prikken. Voor zover ik weet wordt echter geen enkele Z4 standaard met deze feature geleverd.

Hier heb ik nog niets aan:


Hier zijn nog wat plaatjes waar zoals beloofd niet zoveel op te zien is:
Achterlicht:
Het remlicht (verticale strook tussen het knipperlicht en de reflector) brandt nu nog mee met de normale verlichting. Het zou opgelost moeten kunnen worden door middel van het programmeren van de lichtschakelmodule.
Velgen strak gemaakt:
Achterbumper met (half loshangende) diffuser:
Xenon en mistlamp-ledje:
Remklauwtje achter hoogglans zwart gemaakt net zoals de remklauwen voor. Er is ook wat in gefreesd om meer contactoppervlak te krijgen tussen remblok en remschijf. Er was eerst alleen op de buitenste helft van de schijf contact met het remblok (beetje raar?):
Ledje in deurgreep:
Er is de deurgreep standaard een gaatje aanwezig waar je een bij BMW te bestellen ledje in kunt prikken. Voor zover ik weet wordt echter geen enkele Z4 standaard met deze feature geleverd.
Hier heb ik nog niets aan:
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
De motor in zowel de Roadster S als de B10 3.2 Touring blijkt een S52B32 als basis te hebben (en niet de S50B32). Dit is het blok van de Amerikaanse M3 3.2 die vanwege kostenbesparing werd geleverd met een gepeperde versie van de M52 uit de 328i. Het vermogen was 240 pk, veel minder dan de Europese versie van de M3 destijds. Alpina heeft daar in de B10 3.2 met wat aanpassingen 260 pk van gemaakt. Na een vergroting van de cylinderinhoud naar 3,35 liter werd dat 280pk. In de Roadster S en de B3 S werd het vermogen nogmaals opgeschroefd naar 300 pk.
Ik heb een ander (Amerikaans) bedrijf gevonden die een twinscrew supercharger voor de S52B32 levert. De kit ziet er netjes uit en past waarschijnlijk met weinig aanpassingen op mijn blok. Het probleem is het motormanagement dat specifiek voor mijn auto ontwikkeld moet worden. Bovendien is deze kit erg prijzig (11.500 dollar waar ESS 5315 euro vraagt voor een vergelijkbare twinscrew 328i supercharger met intercooler).

http://www.sharked.com/Images/superchar ... _large.jpg
Ik heb een ander (Amerikaans) bedrijf gevonden die een twinscrew supercharger voor de S52B32 levert. De kit ziet er netjes uit en past waarschijnlijk met weinig aanpassingen op mijn blok. Het probleem is het motormanagement dat specifiek voor mijn auto ontwikkeld moet worden. Bovendien is deze kit erg prijzig (11.500 dollar waar ESS 5315 euro vraagt voor een vergelijkbare twinscrew 328i supercharger met intercooler).
http://www.sharked.com/Images/superchar ... _large.jpg
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Deze kit ben ik ook een paar keer tegen gekomen voor E36's idd... erg mooi speelgoed.Femme schreef:De motor in zowel de Roadster S als de B10 3.2 Touring blijkt een S52B32 als basis te hebben (en niet de S50B32). Dit is het blok van de Amerikaanse M3 3.2 die vanwege kostenbesparing werd geleverd met een gepeperde versie van de M52 uit de 328i. Het vermogen was 240 pk, veel minder dan de Europese versie van de M3 destijds. Alpina heeft daar in de B10 3.2 met wat aanpassingen 260 pk van gemaakt. Na een vergroting van de cylinderinhoud naar 3,35 liter werd dat 280pk. In de Roadster S en de B3 S werd het vermogen nogmaals opgeschroefd naar 300 pk.
Ik heb een ander (Amerikaans) bedrijf gevonden die een twinscrew supercharger voor de S52B32 levert. De kit ziet er netjes uit en past waarschijnlijk met weinig aanpassingen op mijn blok. Het probleem is het motormanagement dat specifiek voor mijn auto ontwikkeld moet worden. Bovendien is deze kit erg prijzig (11.500 dollar waar ESS 5315 euro vraagt voor een vergelijkbare twinscrew 328i supercharger met intercooler).
[img:700:343]http://www.sharked.com/Images/superchar ... _small.jpg[/img]
http://www.sharked.com/Images/superchar ... _large.jpg
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
ESS verwacht +40 procent vermogen met 7 psi overdruk en een conservatieve tuning van de DME. Ik zou dan op ongeveer 430 pk uitkomen en dat lijkt me meer dan voldoende. Het moet ook heel blijven.partyondude schreef:Wat zou het aan vermogen moeten opbrengen?
Die van Eurosport zit op +78 procent vermogensstijging. Het is me niet duidelijk wat de overdruk is, maar die lijkt me een stuk hoger dan de 7 psi die door ESS werd geadviseerd (de productiekits van ESS lopen op 8 psi maar die zijn langdurig getest, wat met een custom setup niet mogelijk is).
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Die 5300 euro is zonder inbouw. Totaal kom je op zo'n 6000-6500 euro in een standaard auto waar het een kwestie van schroeven is, maar dat is nog steeds niet erg prijzig. De kits voor de M3 zijn veel duurder, boven de 10.000 euro.
In april kreeg ik te horen dat een custom setup op basis van de nog in ontwikkeling zijnde S52B32 kit van de ESS zo'n 8000 euro zou kosten inclusief inbouw en ontwikkeling van de software op locatie in Noorwegen. Dat leek mij een schappelijke prijs.
In april kreeg ik te horen dat een custom setup op basis van de nog in ontwikkeling zijnde S52B32 kit van de ESS zo'n 8000 euro zou kosten inclusief inbouw en ontwikkeling van de software op locatie in Noorwegen. Dat leek mij een schappelijke prijs.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Dat zou dan ~550 pk zijn. Ik hoop dat je een goede levensverzekering hebtFemme schreef: Die van Eurosport zit op +78 procent vermogensstijging. Het is me niet duidelijk wat de overdruk is, maar die lijkt me een stuk hoger dan de 7 psi die door ESS werd geadviseerd (de productiekits van ESS lopen op 8 psi maar die zijn langdurig getest, wat met een custom setup niet mogelijk is).

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Het is de bedoeling dat er ook nog ledjes onder de rollbar komen om de kap bij nacht te verlichtenMacboy schreef:wat een project en wat een detail (ledjes). super. hoop dat je er snel in kunt rijden en een definitieve beslissing maakt voor de tuning.

Ik hoef geen 550pk. Rond de 420pk is meer dan zat en zou mogelijk moeten zijn met conservatieve settings. Het Alpina-blok is al sterk opgeboord en kan dus beter niet te sterk geforceerd worden. Er zijn geruchten dat Alpina zelf een Roadster S met een ASA-compressor in ontwikkeling heeft gehad voordat de Z4-M op de markt kwam. Die zou een vermogen van circa 375pk gehad hebben.Daniel schreef:Dat zou dan ~550 pk zijn. Ik hoop dat je een goede levensverzekering hebtFemme schreef: Die van Eurosport zit op +78 procent vermogensstijging. Het is me niet duidelijk wat de overdruk is, maar die lijkt me een stuk hoger dan de 7 psi die door ESS werd geadviseerd (de productiekits van ESS lopen op 8 psi maar die zijn langdurig getest, wat met een custom setup niet mogelijk is).Mij lijkt de ESS-oplossing gek zat voor een roadster van 1300 kg.
Ik ben er vorig jaar met deze auto op vakantie geweest en het is er inderdaad leuk rijden. Je moet flink aan de bak om op een dag grote afstanden af te leggen en omdat het de wegen er een grote achtbaan zijn kun je je er zonder hoge snelheden uitstekend vermaken.Steven Nauta schreef:Scandinavie is echt geweldig om te rijden, dus prima tripje! Wanneer is de Alpina nu weer te rijden verwacht je?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Maar plaatjes rijden niet
.
Het remmenverhaal blijkt toch wat gecompliceerder te worden. Op de voorwielen zijn spacers nodig van 22mm ipv 14mm zoals aanvankelijk opgegeven door Mov'it, waardoor de wielen zo'n anderhalve centimeter buiten de wielkasten komen. Dit maakt het wat lastiger. Volgens Dick zou een grotere remschijf een oplossing kunnen zijn.
Ik had enige hoop dat er binnen een paar weken een eind aan gebreid zou kunnen worden, maar dat gaat waarschijnlijk weer tegenvallen. Feitelijk valt het nog wel mee wat er nog gedaan moet worden. Als het wielkastenprobleem eindelijk is opgelost is het een kwestie van plaatwerk spuiten en monteren, uitlaat maken en verlichtingsmodule programmeren.

Het remmenverhaal blijkt toch wat gecompliceerder te worden. Op de voorwielen zijn spacers nodig van 22mm ipv 14mm zoals aanvankelijk opgegeven door Mov'it, waardoor de wielen zo'n anderhalve centimeter buiten de wielkasten komen. Dit maakt het wat lastiger. Volgens Dick zou een grotere remschijf een oplossing kunnen zijn.
Ik had enige hoop dat er binnen een paar weken een eind aan gebreid zou kunnen worden, maar dat gaat waarschijnlijk weer tegenvallen. Feitelijk valt het nog wel mee wat er nog gedaan moet worden. Als het wielkastenprobleem eindelijk is opgelost is het een kwestie van plaatwerk spuiten en monteren, uitlaat maken en verlichtingsmodule programmeren.
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Dick heeft aangeboden om de reminstallatie op eigen kosten te vervangen voor een exemplaar met grotere remschijven die meer plaats zou moeten bieden (ik weet niet precies waarom, wellicht omdat de grotere schijf minder dik is en de ruimte toeneemt achter de spaken naarmate de remklauw verder van het centrum van het wiel komt te staan). Nadeel is dat er dan weer vijf weken levertijd overheen gaat.
In ieder geval is het een erg net voorstel.
In ieder geval is het een erg net voorstel.
Laatst gewijzigd door Femme op 12 okt 2007, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, BMWDennis, jessedehaan en 12 gasten