Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 28 sep 2007, 16:24

Femme,

wat zou er gebeuren als je gewoon naar ze toe gaat of is dat te ver heen?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 28 sep 2007, 19:24

ESS zit in Noorwegen :) . Ik moet het binnenkort maar eens telefonisch proberen.

Hier zijn nog wat plaatjes waar zoals beloofd niet zoveel op te zien is:

Achterlicht:

Het remlicht (verticale strook tussen het knipperlicht en de reflector) brandt nu nog mee met de normale verlichting. Het zou opgelost moeten kunnen worden door middel van het programmeren van de lichtschakelmodule.

Afbeelding

Velgen strak gemaakt:

Afbeelding

Achterbumper met (half loshangende) diffuser:

Afbeelding

Afbeelding

Xenon en mistlamp-ledje:

Afbeelding

Remklauwtje achter hoogglans zwart gemaakt net zoals de remklauwen voor. Er is ook wat in gefreesd om meer contactoppervlak te krijgen tussen remblok en remschijf. Er was eerst alleen op de buitenste helft van de schijf contact met het remblok (beetje raar?):

Afbeelding

Ledje in deurgreep:

Er is de deurgreep standaard een gaatje aanwezig waar je een bij BMW te bestellen ledje in kunt prikken. Voor zover ik weet wordt echter geen enkele Z4 standaard met deze feature geleverd.

Afbeelding

Hier heb ik nog niets aan:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 30 sep 2007, 21:55

De motor in zowel de Roadster S als de B10 3.2 Touring blijkt een S52B32 als basis te hebben (en niet de S50B32). Dit is het blok van de Amerikaanse M3 3.2 die vanwege kostenbesparing werd geleverd met een gepeperde versie van de M52 uit de 328i. Het vermogen was 240 pk, veel minder dan de Europese versie van de M3 destijds. Alpina heeft daar in de B10 3.2 met wat aanpassingen 260 pk van gemaakt. Na een vergroting van de cylinderinhoud naar 3,35 liter werd dat 280pk. In de Roadster S en de B3 S werd het vermogen nogmaals opgeschroefd naar 300 pk.

Ik heb een ander (Amerikaans) bedrijf gevonden die een twinscrew supercharger voor de S52B32 levert. De kit ziet er netjes uit en past waarschijnlijk met weinig aanpassingen op mijn blok. Het probleem is het motormanagement dat specifiek voor mijn auto ontwikkeld moet worden. Bovendien is deze kit erg prijzig (11.500 dollar waar ESS 5315 euro vraagt voor een vergelijkbare twinscrew 328i supercharger met intercooler).

Afbeelding

http://www.sharked.com/Images/superchar ... _large.jpg
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16621
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 30 sep 2007, 21:57

Wat zou het aan vermogen moeten opbrengen?

Tunen kost geld ouwe :wink: Maar t'is wel vet 8)

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 30 sep 2007, 22:03

Femme schreef:De motor in zowel de Roadster S als de B10 3.2 Touring blijkt een S52B32 als basis te hebben (en niet de S50B32). Dit is het blok van de Amerikaanse M3 3.2 die vanwege kostenbesparing werd geleverd met een gepeperde versie van de M52 uit de 328i. Het vermogen was 240 pk, veel minder dan de Europese versie van de M3 destijds. Alpina heeft daar in de B10 3.2 met wat aanpassingen 260 pk van gemaakt. Na een vergroting van de cylinderinhoud naar 3,35 liter werd dat 280pk. In de Roadster S en de B3 S werd het vermogen nogmaals opgeschroefd naar 300 pk.

Ik heb een ander (Amerikaans) bedrijf gevonden die een twinscrew supercharger voor de S52B32 levert. De kit ziet er netjes uit en past waarschijnlijk met weinig aanpassingen op mijn blok. Het probleem is het motormanagement dat specifiek voor mijn auto ontwikkeld moet worden. Bovendien is deze kit erg prijzig (11.500 dollar waar ESS 5315 euro vraagt voor een vergelijkbare twinscrew 328i supercharger met intercooler).

[img:700:343]http://www.sharked.com/Images/superchar ... _small.jpg[/img]

http://www.sharked.com/Images/superchar ... _large.jpg
Deze kit ben ik ook een paar keer tegen gekomen voor E36's idd... erg mooi speelgoed.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 30 sep 2007, 22:11

partyondude schreef:Wat zou het aan vermogen moeten opbrengen?
ESS verwacht +40 procent vermogen met 7 psi overdruk en een conservatieve tuning van de DME. Ik zou dan op ongeveer 430 pk uitkomen en dat lijkt me meer dan voldoende. Het moet ook heel blijven.

Die van Eurosport zit op +78 procent vermogensstijging. Het is me niet duidelijk wat de overdruk is, maar die lijkt me een stuk hoger dan de 7 psi die door ESS werd geadviseerd (de productiekits van ESS lopen op 8 psi maar die zijn langdurig getest, wat met een custom setup niet mogelijk is).

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16621
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 30 sep 2007, 22:31

430 pk in een open auto zoals de Z4 lijkt me zeker zat. Ben je van plan om de kit aan te schaffen? Wel bruut hoor 8)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 30 sep 2007, 22:38

Blok van de Roadster in de Touring, en dan in de Roadster een V8 of V10. 8)

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5094
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 30 sep 2007, 23:19

of een M3 CSL motor met ESS charger zoals in de M3 CSL Loaded... :)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 01 okt 2007, 09:43

5000 euro voor tunen?

Ik ben voor mijn ombouwtje al dicht bij de 10K hoor...... :shock:

En dan doe ik nog relaxed aan,niet eens gek.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 01 okt 2007, 12:55

Die 5300 euro is zonder inbouw. Totaal kom je op zo'n 6000-6500 euro in een standaard auto waar het een kwestie van schroeven is, maar dat is nog steeds niet erg prijzig. De kits voor de M3 zijn veel duurder, boven de 10.000 euro.

In april kreeg ik te horen dat een custom setup op basis van de nog in ontwikkeling zijnde S52B32 kit van de ESS zo'n 8000 euro zou kosten inclusief inbouw en ontwikkeling van de software op locatie in Noorwegen. Dat leek mij een schappelijke prijs.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 01 okt 2007, 12:57

En meteen een leuk excuus voor een tripje naar Noorwegen. ;)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 01 okt 2007, 15:18

Scandinavie is echt geweldig om te rijden, dus prima tripje! Wanneer is de Alpina nu weer te rijden verwacht je?

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 02 okt 2007, 10:49

Femme schreef: Die van Eurosport zit op +78 procent vermogensstijging. Het is me niet duidelijk wat de overdruk is, maar die lijkt me een stuk hoger dan de 7 psi die door ESS werd geadviseerd (de productiekits van ESS lopen op 8 psi maar die zijn langdurig getest, wat met een custom setup niet mogelijk is).
Dat zou dan ~550 pk zijn. Ik hoop dat je een goede levensverzekering hebt :shock: Mij lijkt de ESS-oplossing gek zat voor een roadster van 1300 kg.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 02 okt 2007, 16:33

wat een project en wat een detail (ledjes). super. hoop dat je er snel in kunt rijden en een definitieve beslissing maakt voor de tuning.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 02 okt 2007, 22:38

Macboy schreef:wat een project en wat een detail (ledjes). super. hoop dat je er snel in kunt rijden en een definitieve beslissing maakt voor de tuning.
Het is de bedoeling dat er ook nog ledjes onder de rollbar komen om de kap bij nacht te verlichten :) .
Daniel schreef:
Femme schreef: Die van Eurosport zit op +78 procent vermogensstijging. Het is me niet duidelijk wat de overdruk is, maar die lijkt me een stuk hoger dan de 7 psi die door ESS werd geadviseerd (de productiekits van ESS lopen op 8 psi maar die zijn langdurig getest, wat met een custom setup niet mogelijk is).
Dat zou dan ~550 pk zijn. Ik hoop dat je een goede levensverzekering hebt :shock: Mij lijkt de ESS-oplossing gek zat voor een roadster van 1300 kg.
Ik hoef geen 550pk. Rond de 420pk is meer dan zat en zou mogelijk moeten zijn met conservatieve settings. Het Alpina-blok is al sterk opgeboord en kan dus beter niet te sterk geforceerd worden. Er zijn geruchten dat Alpina zelf een Roadster S met een ASA-compressor in ontwikkeling heeft gehad voordat de Z4-M op de markt kwam. Die zou een vermogen van circa 375pk gehad hebben.
Steven Nauta schreef:Scandinavie is echt geweldig om te rijden, dus prima tripje! Wanneer is de Alpina nu weer te rijden verwacht je?
Ik ben er vorig jaar met deze auto op vakantie geweest en het is er inderdaad leuk rijden. Je moet flink aan de bak om op een dag grote afstanden af te leggen en omdat het de wegen er een grote achtbaan zijn kun je je er zonder hoge snelheden uitstekend vermaken.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 11 okt 2007, 15:09

Blijft een plaatje he :)

[img:1199:401]http://www.driving-fun.com/Macboy/1.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 11 okt 2007, 17:48

Maar plaatjes rijden niet :evil: .

Het remmenverhaal blijkt toch wat gecompliceerder te worden. Op de voorwielen zijn spacers nodig van 22mm ipv 14mm zoals aanvankelijk opgegeven door Mov'it, waardoor de wielen zo'n anderhalve centimeter buiten de wielkasten komen. Dit maakt het wat lastiger. Volgens Dick zou een grotere remschijf een oplossing kunnen zijn.

Ik had enige hoop dat er binnen een paar weken een eind aan gebreid zou kunnen worden, maar dat gaat waarschijnlijk weer tegenvallen. Feitelijk valt het nog wel mee wat er nog gedaan moet worden. Als het wielkastenprobleem eindelijk is opgelost is het een kwestie van plaatwerk spuiten en monteren, uitlaat maken en verlichtingsmodule programmeren.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16621
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 11 okt 2007, 21:35

Tunen gaat nooit zoals vantevoren verwacht, maar de pret die je iedere keer hebt als je gaat 'toeren', maakt het 't ruim waard 8)

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 12 okt 2007, 13:41

Dick heeft aangeboden om de reminstallatie op eigen kosten te vervangen voor een exemplaar met grotere remschijven die meer plaats zou moeten bieden (ik weet niet precies waarom, wellicht omdat de grotere schijf minder dik is en de ruimte toeneemt achter de spaken naarmate de remklauw verder van het centrum van het wiel komt te staan). Nadeel is dat er dan weer vijf weken levertijd overheen gaat.

In ieder geval is het een erg net voorstel.
Laatst gewijzigd door Femme op 12 okt 2007, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 12 okt 2007, 14:13

Femme, ik lees dat je wil gaan rollen met je Alpina,maar is ie dan al klaar?

BTW Ik heb Dick ervaren als heel behulpzaam.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 12 okt 2007, 14:14

Dick / Mov'it heeft een voorstel gedaan om de reminstallatie zonder meerkosten te vervangen voor een exemplaar met grotere remschijven
topservice !

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 12 okt 2007, 14:24

Rico v Velzen schreef:
Dick / Mov'it heeft een voorstel gedaan om de reminstallatie zonder meerkosten te vervangen voor een exemplaar met grotere remschijven
topservice !
Inderdaad :D Ook met zijn andere bedrijf. Werknemer van Dick is nu bezig een nieuwe vloer bij me te leggen ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 12 okt 2007, 14:26

Maar een grotere parketvloer past toch niet in de kamer ? :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43202
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 12 okt 2007, 14:29

:mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, jessedehaan en 12 gasten