sitechris schreef: 21 okt 2022, 20:35 Mocht je twijfelen tussen de VW ID.3 of de CUPRA Born? Dan altijd de Born.
https://driveaholic.nl/rijtest-cupra-born-2022/
Ook qua looks zou ik voor de Born gaan, niet wat meer sjeu dan de id3
sitechris schreef: 21 okt 2022, 20:35 Mocht je twijfelen tussen de VW ID.3 of de CUPRA Born? Dan altijd de Born.
https://driveaholic.nl/rijtest-cupra-born-2022/
Pff….klaarblijkelijk geen Verstappen-fan….Robin schreef: 22 okt 2022, 07:08 Heb moeite met die oranje accenten en ook nog in 't interieur, ziet er niet uit... Verder nette kar.
Ben ik mee eens hoorRobin schreef: 22 okt 2022, 10:16 Ik vind juist de VAG ID/Born electriek prak 'wel leuk smoelen' tov die Mercedes electriek prak. Sorry Martijn.
Een EV koop je m.i. ook niet om die kwalificaties. Veel ID/Born rijders zullen uit een polo/Ibiza/Clio etc komen, of heel misschien een Leon.Tom schreef: 22 okt 2022, 11:19 In de meeste reviews over EV's gaat het altijd over de range, hoe snel ze laden, de gadgets, hoe het ding eruit ziet van binnen en buiten. Over het rijden zelf lees je meestal maar weinig. Chris heeft er nu een stukje over geschreven, maar in de meeste reviews is het allemaal helemaal oppervlakkig en beperkt tot een paar zinnetjes. En dan praten ze wat over regenereren van gaspedaal in de verschillende rijmodi en dat was het.
Ik heb zelf enkel in Tesla gereden dus geen idee verder qua EV's, kan ze niet vergelijken maar lees er ook amper wat over. Terwijl je bij normale auto's gigantisch veel keus hebt aan soorten rijgedrag. De zuinige stadsauto met 3 cilindertje, de sportieve hatchback met hitsige 4 cilinder op de voorwielen (waar elk merk weer een eigen draai aan geeft), de BMW met lekkere 6 cilinder op de achterwielen, de razendsnelle Audi gezinscontainer met AWD en dikke 6 of 8 cilinder >500pk, rally specials met dikke turbo-vermogens op alle wielen, lichte agiele sportauto's met middenmotor (vermogen boven in de toeren) en achterwielaandrijving, grote sportauto's met middenmotor en lekker klinkende V8/V10/V12 op de achterwielen die 'altijd' vermogen zat hebben... enzovoort.
Over al dat soort auto's kun je rustig een hele pagina over het rijden schrijven. Ze verschillen allemaal, stuurgedrag, vermogensafgifte en karakter motor, versnellingsbak hand/auto/DSG-achtigen en geprogrammeerd 'gedrag' dat daarbij hoort, geluid over het toerengebied heen, plaatsing motor voor/midden/achter, plaatsing aandrijving voor/midden/achter en eventuele slimme diffs, type en afstelling onderstel.
Het mooie van DF en reviews op YouTube is ook over andere auto's te lezen/horen, en dan enthousiast te worden omdat de eigenaar/reviewer dat is. Ook in je eigen zoektocht naar een auto is het leuk om precies datgene te zoeken dat het best bij je past, omdat er heel veel keus en elke auto toch weer z'n eigen unieke kwaliteiten heeft.
Dat mis ik bij EV's gewoon compleet. Ik heb het idee dat elke EV op wat nuances na hetzelfde rijd. Als het op rijgedrag aan komt heb ik niet het idee dat ik beter een BMW i40 ding of Porsche Taycan dan een Tesla Model 3 of zo'n Mercedes EQnogwat kan kopen. Ik zeg niet dat er geen verschillen in zitten, maar vermoed dat het nuances zijn en het geeft mij erg het gevoel van eenheidsworst. Waardoor men vooral kiest op basis van uiterlijk/stoelen/materiaaltjes/range en welke de hipste app en schermpjes heeft, of welke marketing/positionering je het meest aan spreekt.
Je wordt vanzelf de doelgroep… Ik ben stiekem alvast wat naar een andere auto aan het kijken. Als je zoekt naar benzineauto’s en kijkt naar auto’s van 1-2 jaar oud dan is het bijna allemaal al stekker-hybride. Nog 1-2 jaar verder en het zijn EV’s, vermoed ik. Proberen nu nog een leuke benzineversie te vinden en dan maar (heel) lang doorrijden wss.KoenM schreef: 22 okt 2022, 11:33
Een EV koop je m.i. ook niet om die kwalificaties. Veel ID/Born rijders zullen uit een polo/Ibiza/Clio etc komen, of heel misschien een Leon.
Bij een i4 of taycan zijn het wel wat meer liefhebbers, maar ook dit zijn vaak niet de mensen die anders een 440i of andere Porsche zouden rijden.
Ik denk dus echt dat het een andere doelgroep is. Wat ik in ieder geval in mijn eigen omgeving zie is dat de echte liefhebbers geen EV gaan leasen maar zelf een auto kopen.
Het percentage van elektrische en hybride auto's die nieuw gekocht worden, geeft een veel beter beeld van welke kant het opgaat. Als je onderstaande cijfers mag geloven betreft dus al 57% van de verkoop van nieuwe auto's een EV of Hybride:https://ecar.nl/cijfers-van-elektrische ... eot%20208.
Exact dat percentage klopt (en ligt bij lease nog hoger) wel en dat is waar je naar moet kijken. Dat het op totaal nu pas 3% is is logisch want gemiddelde leeftijd is 10jr+ en dus heel veel wat tweedehands nu nog rijdt uit de tijd dat er überhaupt geen / nauwelijks EV aanbod was net fatsoenlijke specsSlowCo schreef: 26 okt 2022, 01:02Het percentage van elektrische en hybride auto's die nieuw gekocht worden, geeft een veel beter beeld van welke kant het opgaat. Als je onderstaande cijfers mag geloven betreft dus al 57% van de verkoop van nieuwe auto's een EV of Hybride:https://ecar.nl/cijfers-van-elektrische ... eot%20208.