EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 21 okt 2022, 20:49

sitechris schreef: 21 okt 2022, 20:35 Mocht je twijfelen tussen de VW ID.3 of de CUPRA Born? Dan altijd de Born.

https://driveaholic.nl/rijtest-cupra-born-2022/

Ook qua looks zou ik voor de Born gaan, niet wat meer sjeu dan de id3

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 okt 2022, 07:08

Heb moeite met die oranje accenten en ook nog in 't interieur, ziet er niet uit... Verder nette kar.

Paul S

Bericht door Paul S » 22 okt 2022, 07:17

Ik sla ze beide over. Vind het model (zeker zijaanzicht) echt niet mooi. Net of het deurgedeelte 20 cm teveel plaatwerk bevat. Dan toch liever de Mercedes van vorige pagina.

JP

Bericht door JP » 22 okt 2022, 07:17

Robin schreef: 22 okt 2022, 07:08 Heb moeite met die oranje accenten en ook nog in 't interieur, ziet er niet uit... Verder nette kar.
Pff….klaarblijkelijk geen Verstappen-fan…. :coffee:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 22 okt 2022, 07:29

Oranje=koperkleur in dit geval. Vind dat persoonlijk wel gaaf. Had het ook op één van mijn vorige auto's (Leon Cupra R).

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2022, 08:44

Ik kan het koper ook wel waarderen idd.

Heel mooi vind ik de hele ID serie ook niet maar eigenlijk worden er überhaupt nauwelijks nog mooie auto’s gemaakt ook voor VAG en vele andere merken geld dat zeg grofweg 1995 - 2005 mooiste modellen periode was naar mijn mening.

Maar das war einmal… als je nu een nieuwe auto moet uitzoeken en het moet EV zijn in het middensegment dan zou de BorN / ID zeker hoog op mijn lijstje staan.

DFJEF

Bericht door DFJEF » 22 okt 2022, 10:04

Zo'n Cupra smoelt gewoon goed. Als de prijs dan ook nog gunstiger is, een simpele keuze inderdaad. :)

Robin

Bericht door Robin » 22 okt 2022, 10:16

Ik vind juist de VAG ID/Born electriek prak 'wel leuk smoelen' tov die Mercedes electriek prak. Sorry Martijn.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 okt 2022, 10:18

Ik vind bijna alle electriek prak :)

Robin

Bericht door Robin » 22 okt 2022, 10:21

Paar weken geleden wat échte stoplichtsprintjes gedaan tegen een (kennis van een kennis bleek later, thumbs up ook onderling) BMW i4M50.(maat van me heeft er ook een). Mooie kar. Echt. Not kidding. Vanuit stilstand geen kans. Nul. Op droog.(terwijl ik 4.08s wielspin Dragy naar de 100 doe)
Maar bij 't volgende sprintje liet hij mij in de 1e versnelling(50?) en later verder naar 2) doortrekken voordat hij na '1 seconde' wachten vol gas(...) gaf.
Hij kwam even binnen no time naast me(!) weer en daarna was mijn autootje toch echt een maatje te groot qua power blijkbaar . Maar ging al veel te gek joh:)

i4 M50: Echt dik/stoer/snel. Doe maar als't moet.

Arthur

Bericht door Arthur » 22 okt 2022, 10:27

En moet het?

Tom

Bericht door Tom » 22 okt 2022, 11:19

In de meeste reviews over EV's gaat het altijd over de range, hoe snel ze laden, de gadgets, hoe het ding eruit ziet van binnen en buiten. Over het rijden zelf lees je meestal maar weinig. Chris heeft er nu een stukje over geschreven, maar in de meeste reviews is het allemaal helemaal oppervlakkig en beperkt tot een paar zinnetjes. En dan praten ze wat over regenereren van gaspedaal in de verschillende rijmodi en dat was het.

Ik heb zelf enkel in Tesla gereden dus geen idee verder qua EV's, kan ze niet vergelijken maar lees er ook amper wat over. Terwijl je bij normale auto's gigantisch veel keus hebt aan soorten rijgedrag. De zuinige stadsauto met 3 cilindertje, de sportieve hatchback met hitsige 4 cilinder op de voorwielen (waar elk merk weer een eigen draai aan geeft), de BMW met lekkere 6 cilinder op de achterwielen, de razendsnelle Audi gezinscontainer met AWD en dikke 6 of 8 cilinder >500pk, rally specials met dikke turbo-vermogens op alle wielen, lichte agiele sportauto's met middenmotor (vermogen boven in de toeren) en achterwielaandrijving, grote sportauto's met middenmotor en lekker klinkende V8/V10/V12 op de achterwielen die 'altijd' vermogen zat hebben... enzovoort.

Over al dat soort auto's kun je rustig een hele pagina over het rijden schrijven. Ze verschillen allemaal, stuurgedrag, vermogensafgifte en karakter motor, versnellingsbak hand/auto/DSG-achtigen en geprogrammeerd 'gedrag' dat daarbij hoort, geluid over het toerengebied heen, plaatsing motor voor/midden/achter, plaatsing aandrijving voor/midden/achter en eventuele slimme diffs, type en afstelling onderstel.

Het mooie van DF en reviews op YouTube is ook over andere auto's te lezen/horen, en dan enthousiast te worden omdat de eigenaar/reviewer dat is. Ook in je eigen zoektocht naar een auto is het leuk om precies datgene te zoeken dat het best bij je past, omdat er heel veel keus en elke auto toch weer z'n eigen unieke kwaliteiten heeft.

Dat mis ik bij EV's gewoon compleet. Ik heb het idee dat elke EV op wat nuances na hetzelfde rijd. Als het op rijgedrag aan komt heb ik niet het idee dat ik beter een BMW i40 ding of Porsche Taycan dan een Tesla Model 3 of zo'n Mercedes EQnogwat kan kopen. Ik zeg niet dat er geen verschillen in zitten, maar vermoed dat het nuances zijn en het geeft mij erg het gevoel van eenheidsworst. Waardoor men vooral kiest op basis van uiterlijk/stoelen/materiaaltjes/range en welke de hipste app en schermpjes heeft, of welke marketing/positionering je het meest aan spreekt.

Robin

Bericht door Robin » 22 okt 2022, 11:22

Arthur schreef: 22 okt 2022, 10:27En moet het?
Helaas op den duur....

Goed verhaal Tom.
Laatst gewijzigd door Robin op 22 okt 2022, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2022, 11:22

Robin schreef: 22 okt 2022, 10:16 Ik vind juist de VAG ID/Born electriek prak 'wel leuk smoelen' tov die Mercedes electriek prak. Sorry Martijn.
Ben ik mee eens hoor :) ik had ook liever een id3 / id4 gehad dan een eqe, meen ik serieus. Zeker als je de financiële kant meeneemt in de keuze. (300eur netto per maand minder bijtelling/kosten)

Maar toch liever een golf 4/5, Passat, phaeton etc als type design. Rustige ontwerpen zonder een lijn te veel net als bijv bmw e46, e39 etc.

KoenM

Bericht door KoenM » 22 okt 2022, 11:33

Tom schreef: 22 okt 2022, 11:19 In de meeste reviews over EV's gaat het altijd over de range, hoe snel ze laden, de gadgets, hoe het ding eruit ziet van binnen en buiten. Over het rijden zelf lees je meestal maar weinig. Chris heeft er nu een stukje over geschreven, maar in de meeste reviews is het allemaal helemaal oppervlakkig en beperkt tot een paar zinnetjes. En dan praten ze wat over regenereren van gaspedaal in de verschillende rijmodi en dat was het.

Ik heb zelf enkel in Tesla gereden dus geen idee verder qua EV's, kan ze niet vergelijken maar lees er ook amper wat over. Terwijl je bij normale auto's gigantisch veel keus hebt aan soorten rijgedrag. De zuinige stadsauto met 3 cilindertje, de sportieve hatchback met hitsige 4 cilinder op de voorwielen (waar elk merk weer een eigen draai aan geeft), de BMW met lekkere 6 cilinder op de achterwielen, de razendsnelle Audi gezinscontainer met AWD en dikke 6 of 8 cilinder >500pk, rally specials met dikke turbo-vermogens op alle wielen, lichte agiele sportauto's met middenmotor (vermogen boven in de toeren) en achterwielaandrijving, grote sportauto's met middenmotor en lekker klinkende V8/V10/V12 op de achterwielen die 'altijd' vermogen zat hebben... enzovoort.

Over al dat soort auto's kun je rustig een hele pagina over het rijden schrijven. Ze verschillen allemaal, stuurgedrag, vermogensafgifte en karakter motor, versnellingsbak hand/auto/DSG-achtigen en geprogrammeerd 'gedrag' dat daarbij hoort, geluid over het toerengebied heen, plaatsing motor voor/midden/achter, plaatsing aandrijving voor/midden/achter en eventuele slimme diffs, type en afstelling onderstel.

Het mooie van DF en reviews op YouTube is ook over andere auto's te lezen/horen, en dan enthousiast te worden omdat de eigenaar/reviewer dat is. Ook in je eigen zoektocht naar een auto is het leuk om precies datgene te zoeken dat het best bij je past, omdat er heel veel keus en elke auto toch weer z'n eigen unieke kwaliteiten heeft.

Dat mis ik bij EV's gewoon compleet. Ik heb het idee dat elke EV op wat nuances na hetzelfde rijd. Als het op rijgedrag aan komt heb ik niet het idee dat ik beter een BMW i40 ding of Porsche Taycan dan een Tesla Model 3 of zo'n Mercedes EQnogwat kan kopen. Ik zeg niet dat er geen verschillen in zitten, maar vermoed dat het nuances zijn en het geeft mij erg het gevoel van eenheidsworst. Waardoor men vooral kiest op basis van uiterlijk/stoelen/materiaaltjes/range en welke de hipste app en schermpjes heeft, of welke marketing/positionering je het meest aan spreekt.
Een EV koop je m.i. ook niet om die kwalificaties. Veel ID/Born rijders zullen uit een polo/Ibiza/Clio etc komen, of heel misschien een Leon.

Bij een i4 of taycan zijn het wel wat meer liefhebbers, maar ook dit zijn vaak niet de mensen die anders een 440i of andere Porsche zouden rijden.

Ik denk dus echt dat het een andere doelgroep is. Wat ik in ieder geval in mijn eigen omgeving zie is dat de echte liefhebbers geen EV gaan leasen maar zelf een auto kopen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2022, 11:39

Tom klopt dat de beleving van de aandrijflijn bij een EV allemaal zo goed als gelijk is. Een Tafelberg van koppel en eigenlijk altijd snel zat. Daarom zei ik in dat andere topic al bij EV is mijn interesse in aandrijflijn/vermogen totaal verdwenen er is gewoon niks meer aan…terwijl bij benzine dát juist de hoofdmoot van mijn interesse en lol was, de dikke 6 cilinders, het geluid, het karakter van de motor etc.

Onderstel, sturen en geluiddemping zijn nog wel behoorlijk verschillend per merk en type EV maar je leest er weinig over ja, het zijn vooral de gadgets die worden beschreven en moeten verkopen… die interesseren mij nou het minstste, ik zal wel oud worden :bag: :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 22 okt 2022, 11:56

KoenM schreef: 22 okt 2022, 11:33
Een EV koop je m.i. ook niet om die kwalificaties. Veel ID/Born rijders zullen uit een polo/Ibiza/Clio etc komen, of heel misschien een Leon.

Bij een i4 of taycan zijn het wel wat meer liefhebbers, maar ook dit zijn vaak niet de mensen die anders een 440i of andere Porsche zouden rijden.

Ik denk dus echt dat het een andere doelgroep is. Wat ik in ieder geval in mijn eigen omgeving zie is dat de echte liefhebbers geen EV gaan leasen maar zelf een auto kopen.
Je wordt vanzelf de doelgroep… Ik ben stiekem alvast wat naar een andere auto aan het kijken. Als je zoekt naar benzineauto’s en kijkt naar auto’s van 1-2 jaar oud dan is het bijna allemaal al stekker-hybride. Nog 1-2 jaar verder en het zijn EV’s, vermoed ik. Proberen nu nog een leuke benzineversie te vinden en dan maar (heel) lang doorrijden wss.
Dan heb ik het over de klasse waarin de 3-serie, C-serie A4, 5-serie, E-klasse en A6 in vallen, maar ook de SUV’s van deze klasse.

Robin

Bericht door Robin » 22 okt 2022, 12:03

SUV's Arthur??? Mooordenaar!!!!11!!!!

Arthur

Bericht door Arthur » 22 okt 2022, 12:31

:oops:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 22 okt 2022, 19:27

Helemaal mee eens Tom. Ev's zijn veel meer eenheidsworst. Motor zonder karakter en 99 van de 100 keer een veel te zware SUV. Handling en karakter zijn ondergeschikt helaas.

Mickmans

Bericht door Mickmans » 25 okt 2022, 21:20

Mijn ouders hebben een Tesla model 3 en Mini clubman voor de deur staan.

Persoonlijk vindt ik de tesla een beetje als een flex-auto het rijdt meh, maar op instagram tiktok staan die filmpjes wel zo leuk. En gezien rij gedrag moeilijk op een filmpje te zien is lijkt zo'n tesla heel vet, zeker die lichtshow.
Uiteraard totdat je ermee gaat rijden dan is het bar en boos gooi je hem een beetje flink om de bocht heen voel je de voorkant weg glijden als het ware. het ligt ook gewoon als een gevoelloze baksteen op de weg niet veel speelsheid.

Terwijl de mini gewoon leuk is, ja de bak is wat rubberig , je hoort de plastics kraken als je heel sloom tot stilstand komt. Maar aan het einde van de dag communiceert de mini meer met je en is er meer rij plezier zeker op bochtige wegen. En dan rij je in zijn 6 op de snelweg en dan zit er een audi avant voor je die fors gas geeft en denk je "ha die ga ik eens eventjes pakken" schakel je terug naar zijn 4 geef jij ook vol gas.....alleen om er achter te komen dat je hem niet bij kan houden. Maar het proces was leuk en daar draait het om.

Mijn leeftijdsgenoten vinden een SUV ook allemaal heel "dik". En ik vind het een lelijk, inefficiënt, achterlijk gedrocht van een boomermobiel.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 25 okt 2022, 23:40

Ik lees op google dat 3% van de auto's in NL electrisch zijn. Waar hebben we het over. Is helemaal niks ondanks jaren subsidies en kortingen.

Electrisch is alleen maar leuk wegens subsidies belastingkortingen en de zgn milieu label voor bedrijven (marketing).

Maar als het moet van de baas dan moet het maar inderdaad.

In totaal telt Nederland inmiddels bijna 9,2 miljoen personenauto's, waarvan 7,2 miljoen benzineauto's (79%), 950.000 dieselauto's (10%) en 303.398 volledig elektrische auto's (3,3%).22 sep. 2022

JP

Bericht door JP » 25 okt 2022, 23:52

Het is een kwestie van tijd en de diesel ligt lager dan de ev, en dat komt niet doordat er meer van die laatste verkocht worden.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 26 okt 2022, 01:02

veejay schreef: 25 okt 2022, 23:40 Ik lees op google dat 3% van de auto's in NL electrisch zijn.
Het percentage van elektrische en hybride auto's die nieuw gekocht worden, geeft een veel beter beeld van welke kant het opgaat. Als je onderstaande cijfers mag geloven betreft dus al 57% van de verkoop van nieuwe auto's een EV of Hybride:https://ecar.nl/cijfers-van-elektrische ... eot%20208.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 okt 2022, 05:58

SlowCo schreef: 26 okt 2022, 01:02
veejay schreef: 25 okt 2022, 23:40 Ik lees op google dat 3% van de auto's in NL electrisch zijn.
Het percentage van elektrische en hybride auto's die nieuw gekocht worden, geeft een veel beter beeld van welke kant het opgaat. Als je onderstaande cijfers mag geloven betreft dus al 57% van de verkoop van nieuwe auto's een EV of Hybride:https://ecar.nl/cijfers-van-elektrische ... eot%20208.
Exact dat percentage klopt (en ligt bij lease nog hoger) wel en dat is waar je naar moet kijken. Dat het op totaal nu pas 3% is is logisch want gemiddelde leeftijd is 10jr+ en dus heel veel wat tweedehands nu nog rijdt uit de tijd dat er überhaupt geen / nauwelijks EV aanbod was net fatsoenlijke specs

Plaats reactie