Ik wilde al tijden weer een circuit speeltje, maar geen behoefte om de 125i volledig te gaan verbouwen. In de eerste plaats omdat ik een simpele loonslaaf ben en de building + running costs voor een 125i circuit speeltje (met een kilometerstand van bijna 300.000 km) niet echt prettig zullen zijn voor de portemonnee. Daarnaast vind ik de coupé een veel te lekkere daily om hem heel hardcore te maken, ik rij er 15-20dkm in een jaar mee. Ik had de Seat Ibiza al vrij “hardcore” voor een daily jaren geleden, en dat wilde ik eigenlijk niet weer. Dan is het allebei net niet.
Paar weken terug zag ik het filmpje van Stefan die met Misha over de Nurburgring ging. Ik werd daardoor weer even getriggerd. Het concept van “slow car fast”, gooi-en-smijt bakkie van max 1000kg met lage onderdeelprijzen en simpele techniek op de grens leren rijden, sprak me eigenlijk wel aan. De auto staat ook in weer en wind buiten aan de straat geparkeerd dus moet nog APK waardig blijven en moet ook niet héél erg zonde zijn als ik hem op z’n dak leg, dus mag niet ‘te goed’ zijn. Plan is om er eens per maand/anderhalve maand mee het circuit op te gaan en voor de rest geen ‘weg-kilometers’ anders dan naar het circuit, dus het mag best leeggetrokken en hardcore zijn.
Ik zag op YouTube een filmpje van een gast die een ouwe Nissan Micra aan het ombouwen was tot circuit auto. 82 pk standaard maar wel maar 850 kg. Of een Toyota Starlet 1.3, zelfde gewichtscategorie en ook zonder al teveel moeite net als de Micra met een paar ingrepen naar 100 pk te krijgen. Swift GTI is al ontzettend lastig te vinden. Toen ben ik even wat gaan rekenen in een excelletje en kwam ik al snel boven de 3K zonder heel veel gekke dingen. Auto zelf natuurlijk, uitlaat, inlaat, rolkooi, stoelen, gordels, remmen. Complexiteit is dat ik geen schuur heb om te bouwen (kan wel eens een dagje hier of daar klussen), en (race)onderdelen voor dat soort wagentjes zijn inmiddels lastig verkrijgbaar. Voor een Micra maakt alleen BC Racing een set coilovers die al meer kosten dan de auto zelf, dus voor budget moet je met gemodificeerd spul van een Corsa of een Polo aan de slag.
Toen kwam ik online onderstaand pareltje tegen op MP, Peugeot 206 GTI uit 1999 met 189.000km (denk ik? kilometerteller werkt niet). Stond al een tijdje te koop, en aan de buitenkant is wel te zien waarom. Niet alleen is de lak matig en veel steenslag, met name dit exterieur was vast in 2002 heel hip, maar nu kan het niet echt meer. Daarnaast import en APK was al zes maanden verlopen. De basis is echter wel interessant wat mij betreft:
• Geschroefde rolkooi erin met kruizen bij de deuren
• Kuipstoelen met vierpuntsgordels
• Voor en achter grotere remmen van een 306 GTI-6
• EBC Yellowstuff remblokken rondom
• KW schroefset voor
• Koni Geel achter
• Camberplates
• Alle rubbers Powerflex
• Pipercross Viper Cold Air Intake in de voorbumper
• Carbon motorkap met hoodpins
• Federal 595 RS-Pro 15” semi’s
• Van binnen uiteraard volledig gestript
• Lichtgewicht deurkaarten
Standaard 135pk maar motor heeft een chipje dus zit eerder rond de 148-150pk. Dus er is iemand die er aardig wat geld in heeft gestoken op een bepaald moment. En dat alles stond te koop voor (significant) minder dan wat bovenstaande budget-Nissan Micra zelf bouwen (of een broemer met een nieuwe koppeling en katalysator) zou moeten kosten. Inclusief nieuwe APK en accu. APK punten waren stuurkogel, voorbanden & remslang voor, dus die doe ik binnenkort.
Genoeg geschreven, tijd voor plaatjes;
Plannen zijn voornamelijk even het spul op de brug te bekijken om zeker te weten dat het veilig is. Uiterlijk van de wagen boeit me vrij weinig, ik hoef er toch niet mee naar klanten en als je erin zit hoef je hem niet van buiten te zien. Moet wel schoon zijn, gister al even mee begonnen van binnen maar het is niet echt autowas weer. Ik wil er een setje normale achterlichten in zetten en weer een logo’ in de grille, dat zal denk ik wel schelen op de tjoener-look.
Dus als eerste:
• Nieuwe set Federal 595 RS-Pro op de vooras (al besteld)
• Nieuwe remslangen li+re voor
• Stuurkogel
• Olieflush
• Beurtje (Liqui Moly Racetech 10w60, nieuwe filters, bougies etc)
• Remvloeistof verversen (Motul RBF 660)
• Nieuwe deurvangers (knakken aan beide kanten)
• Instrumentencluster lampjes vervangen (ongeveer de helft werkt niet)
• Kilometerteller fixen
Daarna het circuit op! Doel is ook echt om zoveel mogelijk te rijden en zo min mogelijk te sleutelen. Wil eerst even een paar Vrij Rijden sessies pakken op Zandvoort en Assen om zeker te weten dat alles heel blijft voordat ik echt (halve) trackdays ga boeken. En ik ga volgend jaar zomer mogelijk een race op Spa rijden (in iets anders) dus voor die tijd sowieso een keer op Spa oefenen.
Tzt/wanneer nodig:
• 6-punts ipv 4-punts gordels
• OEM achterlichten erin
• Koelvloeistof vervangen door gedemin. water (na de vorstperiode)
• Nieuw contactslot (speling)
• Staalomvlochten remleidingen
• Externe oliekoeler
• Versnellingsbakolie verversen (preventief)
• Velgen ander kleurtje spuiten (weet nog niet welke kleur, goud ofzo)