Martijn_bmw schreef: 08 mei 2022, 21:14
Mijn eigen huishoudboekje kan ik prima onderhouden maar ik heb echt geen zicht op wat de impact zou zijn op onze import/export hoe die ontwikkeld als wij de EU uitgaan, hoe onze gulden dan gaat verhouden tot de euro, hoe de stabiliteit wordt gewaarborgd enz enz.
Ik zie ook wel de negatieve kanten van zuid Europa en hoe die economisch aan noord Europa trekken maar of wij als enig landje zonder EU beter af zijn geen idee.
Heb je dan nu wel de indruk dat er zicht is op wat de impact zou zijn op onze import/export hoe die ontwikkeld als wij de EU uitgaan ? Ik mis überhaupt het fenomeen inzicht wel een beetje in Brussel. Ik ben niet tegen een EU, maar zoals vermeld hoe de EU nu wordt bestuurd, of niet bestuurd....... Iedere boerenlul had al in de gaten dat het binnenhalen van netto-ontvangers in de EU betekend dat de netto-betalers de knip verder open mogen trekken. Dat er dan met bijv. het Oekraïne referendum een groot deel tegen stemt heeft niets te maken met sentiment, maar met common sence. Ga eerst maar eens de zaken goed regelen, kom dan maar een keer terug met een nieuwe uitbreiding of meer beslisbevoegdheid in Brussel.
Het is als Nederland, denk ik ondoenlijk om uit de EU te stappen, is ook niet nodig maar het wordt wel tijd om bijv. een keer de bodemloze zuidelijke put aan te pakken. Het argument van het economisch wanbeleid van de zuidelijke landen en de houding van de Oostbloklanden is niet makkelijk scoren, is gewoon een vaststaand feit wat aantoonbaar ten koste gaat van de welvaart in Nederland. Mag je best benoemen. Het sluiten van de havens lijkt me geen goed plan, het hele Ruhrgebied is afhankelijk van de Rotterdamse haven, die bediend 480 miljoen Europese burgers in het achterland. De andere Europese havens zijn nog niet klaar om de grote jongens te laten aanmeren, en 6 kilometer uit de kust uitladen is ook niet erg handig. Als wij die sluiten staan de Duitsers weer binnen 5 dagen in Rotterdam om hem open te doen en kunnen we weer een nieuwe binnenstad bouwen.
Een referendum is een prima middel om Brussel te confronteren dat ze beter hun best moeten doen en definitief een aantal pijnpunten aan moeten pakken. De Franse variant met zo'n vallend schuin mes is effectiever, maar laten we het beschaafd houden. Het zit inmiddels een beetje in de huidige bestuurscultuur om zaken zoals een referendum te vrezen. Je zou het ook als een ijkmoment kunnen zien als bestuur. Beste voorbeeld is D66 die eerst voor het fenomeen referendum was en daar razendsnel een einde aan maakte toen bleek dat niet iedereen op een roze wolk zat en dat ze er last van konden hebben. Wat dacht je dat er nu uit een referendum kwam over de klimaatmaatregelen en het budget wat daarvoor is gereserveerd ?
gr Ron