Brandstof, de prijzen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Baboulah

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Baboulah » 08 mei 2022, 11:29

Tom schreef: 07 mei 2022, 12:26
SlowCo schreef: 07 mei 2022, 00:35 de EU wil een boycot op Russische olie en liefst ook van hun gas af
Idd lijkt geheel gepland. Dat we van het gas af moeten, dat dan de oorlog uitbreekt, een Jetten die de voorzet doet om een paar weken terug te verkondigen dat de verwarming in overheidsgebouwen lager gaat en afgelopen week zag ik al de spotjes van de Overheid dat ze adviseren (zoals alle overheidscommunitie op een kinderlijke toon :kotsen: ) de verwarming thuis ook lager te zetten.
Alles, maar dan ook alles voor dat achterlijke milieuakkoord waar maar weinig burgers achter staan als ik in mijn omgeving kijk. En vooral een eu willen blijven houden, ik snap er geen kloot van dat er nog zoveel draagvlak voor het EU is. tis vd zotte die volledige boycot, vooral de burgers nog meer op kosten jagen voor de achterlijke besluiten door die staatsmogolen van het EU,

zo, moest er ff uit :)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 08 mei 2022, 11:43

Draagvlak voor EU...alleen in Den Haag. Mooi toen dat EU referendum, massaal Nee gestemd.
Werd gewoon mooi genegeerd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2022, 11:49

Referendum voor zulke dingen werkt ook niet naar mijn mening.
Hoe kan je als individu zonder alle kennis beoordelen of we beter/slechter af zijn met lidmaatschap van de EU.
Wordt dan alleen maar obv sentiment bepaald en dat is nou niet bepaald de meest objectieve raadgever…

MParallel

Bericht door MParallel » 08 mei 2022, 12:00

Maar die groep voelt het wel op hun klompen aan.

Den Haag denkt alleen aan zichzelf. Net zo'n slechte raadgever.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 08 mei 2022, 14:20

Martijn_bmw schreef: 08 mei 2022, 11:49 Referendum voor zulke dingen werkt ook niet naar mijn mening.
Hoe kan je als individu zonder alle kennis beoordelen of we beter/slechter af zijn met lidmaatschap van de EU.
Wordt dan alleen maar obv sentiment bepaald en dat is nou niet bepaald de meest objectieve raadgever…
Iedereen die binnen zijn gezin een huishoudboekje kan begrijpen is prima in staat om een gezond oordeel te vellen over de EU. Vind het echt een non-argument om de burger weg te zetten als onbekwaam om alle kennis te beoordelen. Die burger ziet hoe de EU de boel al decennia besodemieterd, en dat wordt steeds extremer, dat besodemieteren. Als ie dan een signaal afgeeft dat het een keer klaar moet zijn noemen we dat sentiment. Door je op deze manier iedere keer weer weg te laten zetten als burger en monddood te laten maken vraag je er zelf om dat er dadelijk voor je wordt bepaald wat je eet, wat je mag lezen in de media, dat je pensioen naar Italië/Spanje wordt overgeheveld, je bezit wordt afgepakt en zo kan ik wel ff doorgaan. Je mag het wel betalen, er tot je 68e voor werken, maar er iets van vinden mag niet, daar ben je niet voor gekwalificeerd. Das lekker makkelijk je zakken vullen als je in Brussel zit.

Gr Ron

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2022, 21:14

Mijn eigen huishoudboekje kan ik prima onderhouden maar ik heb echt geen zicht op wat de impact zou zijn op onze import/export hoe die ontwikkeld als wij de EU uitgaan, hoe onze gulden dan gaat verhouden tot de euro, hoe de stabiliteit wordt gewaarborgd enz enz.

Ik zie ook wel de negatieve kanten van zuid Europa en hoe die economisch aan noord Europa trekken maar of wij als enig landje zonder EU beter af zijn geen idee.

MParallel

Bericht door MParallel » 08 mei 2022, 23:12

Met landen als Italië en Griekenland die elke keer aan het miljardeninfuus moeten van onze centen, terwijl andere strak sturen op max zoveel % staatsschuld en dan nog die ex Oostblok landen die wel de lusten, maar niet de lasten willen, is er van een goed EU nog lang geen sprake.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 09 mei 2022, 07:55

MParallel schreef: 08 mei 2022, 23:12 Met landen als Italië en Griekenland die elke keer aan het miljardeninfuus moeten van onze centen, terwijl andere strak sturen op max zoveel % staatsschuld en dan nog die ex Oostblok landen die wel de lusten, maar niet de lasten willen, is er van een goed EU nog lang geen sprake.
Makkelijk scoren. Hoe zou onze Europese markt eruit zien zonder de EU.
Weet niemand. Alleen dat er dan sowieso geen blok is tegenover China / US en de rest van de wereld.

Wat denk je dat de klap gaat zijn in de NL economie als we eruit stappen.
Kunnen we in iedergeval onze havens sluiten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 mei 2022, 08:11

Gijzert schreef: 09 mei 2022, 07:55
MParallel schreef: 08 mei 2022, 23:12 Met landen als Italië en Griekenland die elke keer aan het miljardeninfuus moeten van onze centen, terwijl andere strak sturen op max zoveel % staatsschuld en dan nog die ex Oostblok landen die wel de lusten, maar niet de lasten willen, is er van een goed EU nog lang geen sprake.
Weet niemand. Alleen dat er dan sowieso geen blok is tegenover China / US en de rest van de wereld.

+1 en die impact kan geen Nederlander in zijn eentje beoordelen en daarom is een referendum voor zulke zaken niet goed maar mijn mening.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 mei 2022, 08:16

Omdat de NL /EU burger er toch niks van snapt , dan maar geen referendum? Omdat de NL/EU burger er toch niks van snapt dan ook maar geen verkiezingen?

EU is inderdaad mede een economisch protectionistisch (alhoewel, dan moet je eerst die globalisten eens de oren wassen) blok vs Rusland/China en ook USA, en NL kan er niet uit en niet zonder , te klein, te afhankelijk. Helaas.

Dat houdt in dat de EU niet zozeer het probleem was, maar hoe de huidige EU bestuurd wordt, dát is het probleem. Dat is in één woord : Drama

De EU moet dus totaal maar dan ook totaal op de schop.

Von der Leyen wieberen en Ukraine niet erbij en ook niet bij de Navo.

Tom

Bericht door Tom » 09 mei 2022, 09:35

We hebben jarenlang experts aan het woord gehad die hun mond vol hadden over doemscenario's toen de UK eruit stapte. Slimme mensen die zeggen dat wel allemaal te kunnen overzien. Ondertussen:
The Republic of Ireland was the fastest growing economy in Europe in 2021, after reporting an annual growth rate of 13.7 percent. Croatia, Greece, and the United Kingdom also reported high rates of growth in this year, with every country in Europe reporting some degree of growth. By contrast, almost every country in the European Union shrank in 2020. Looking ahead to 2022, Malta is expected to have the fastest economic growth in Europe, with a forecasted annual growth rate of six percent, followed by Spain at 5.6 percent, and Poland at 5.5 percent.
Die tweede alinea is ook niet goed oud geworden: https://www.vno-ncw.nl/forum/gevolgen-b ... de-britten
Of die brexit op lange termijn verstandig is weet ik niet, maar zo zijn er aardig wat experts die er behoorlijk naast zaten omdat ze de EU-droom napraten. Het is niet gek dat een groep mensen dan het vertrouwen in je verliezen.

MParallel

Bericht door MParallel » 09 mei 2022, 10:29

Als wij klootjesvolk er niks van snappen volgens sommige hier, dan kunnen we per direct ook het stemmen op een partij(programma) afschaffen. Want daar zijn we dan ook te dom voor.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 mei 2022, 11:14

MParallel schreef: 09 mei 2022, 10:29 Als wij klootjesvolk er niks van snappen volgens sommige hier, dan kunnen we per direct ook het stemmen op een partij(programma) afschaffen. Want daar zijn we dan ook te dom voor.
Niet mee eens, bij stemmen op een partij kies je voor een richting en een heel programma en ga je er vanuit dat die partij samen met de andere partijen tot een goed afgewogen besluit komt op een pakket van maatregelen en keuzes die ook samenhang hebben.

Bij een referendum stem je heel zwart/wit ja of nee tegen 1 specifiek punt waarvan de samenhang en bij-effecten niet duidelijk zijn.
Prima in een gemeente waar je bijv. de lokale bevolken laat kiezen of er wel/niet een nieuw parkeerterrein komt o.i.d. maar een lange termijn beslissing met een enorme samenhang met van alles en nog wat zoals wel/niet bij de EU horen als klein land Nederland daar zie ik een referendum niet als passende optie.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 09 mei 2022, 11:16

Martijn_bmw schreef: 09 mei 2022, 11:14 Bij een referendum stem je heel zwart/wit ja of nee tegen 1 specifiek punt waarvan de samenhang en bij-effecten niet duidelijk zijn.
Prima in een gemeente waar je bijv. de lokale bevolken laat kiezen of er wel/niet een nieuw parkeerterrein komt o.i.d. maar een lange termijn beslissing met een enorme samenhang met van alles en nog wat zoals wel/niet bij de EU horen als klein land Nederland daar zie ik een referendum niet als passende optie.
Helemaal mee eens. Landelijke referenda zijn naar mijn idee echt een waardeloze tool

MParallel

Bericht door MParallel » 09 mei 2022, 11:23

Een raadgevend referendum is bagger, want dat is altijd van "nou bedankt en we gaan er niks meer doen". Een bindend referendum, dat zou fijn zijn.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 09 mei 2022, 12:43

Martijn_bmw schreef: 08 mei 2022, 21:14 Mijn eigen huishoudboekje kan ik prima onderhouden maar ik heb echt geen zicht op wat de impact zou zijn op onze import/export hoe die ontwikkeld als wij de EU uitgaan, hoe onze gulden dan gaat verhouden tot de euro, hoe de stabiliteit wordt gewaarborgd enz enz.

Ik zie ook wel de negatieve kanten van zuid Europa en hoe die economisch aan noord Europa trekken maar of wij als enig landje zonder EU beter af zijn geen idee.
Heb je dan nu wel de indruk dat er zicht is op wat de impact zou zijn op onze import/export hoe die ontwikkeld als wij de EU uitgaan ? Ik mis überhaupt het fenomeen inzicht wel een beetje in Brussel. Ik ben niet tegen een EU, maar zoals vermeld hoe de EU nu wordt bestuurd, of niet bestuurd....... Iedere boerenlul had al in de gaten dat het binnenhalen van netto-ontvangers in de EU betekend dat de netto-betalers de knip verder open mogen trekken. Dat er dan met bijv. het Oekraïne referendum een groot deel tegen stemt heeft niets te maken met sentiment, maar met common sence. Ga eerst maar eens de zaken goed regelen, kom dan maar een keer terug met een nieuwe uitbreiding of meer beslisbevoegdheid in Brussel.

Het is als Nederland, denk ik ondoenlijk om uit de EU te stappen, is ook niet nodig maar het wordt wel tijd om bijv. een keer de bodemloze zuidelijke put aan te pakken. Het argument van het economisch wanbeleid van de zuidelijke landen en de houding van de Oostbloklanden is niet makkelijk scoren, is gewoon een vaststaand feit wat aantoonbaar ten koste gaat van de welvaart in Nederland. Mag je best benoemen. Het sluiten van de havens lijkt me geen goed plan, het hele Ruhrgebied is afhankelijk van de Rotterdamse haven, die bediend 480 miljoen Europese burgers in het achterland. De andere Europese havens zijn nog niet klaar om de grote jongens te laten aanmeren, en 6 kilometer uit de kust uitladen is ook niet erg handig. Als wij die sluiten staan de Duitsers weer binnen 5 dagen in Rotterdam om hem open te doen en kunnen we weer een nieuwe binnenstad bouwen.

Een referendum is een prima middel om Brussel te confronteren dat ze beter hun best moeten doen en definitief een aantal pijnpunten aan moeten pakken. De Franse variant met zo'n vallend schuin mes is effectiever, maar laten we het beschaafd houden. Het zit inmiddels een beetje in de huidige bestuurscultuur om zaken zoals een referendum te vrezen. Je zou het ook als een ijkmoment kunnen zien als bestuur. Beste voorbeeld is D66 die eerst voor het fenomeen referendum was en daar razendsnel een einde aan maakte toen bleek dat niet iedereen op een roze wolk zat en dat ze er last van konden hebben. Wat dacht je dat er nu uit een referendum kwam over de klimaatmaatregelen en het budget wat daarvoor is gereserveerd ?

gr Ron

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 09 mei 2022, 14:02

MParallel schreef: 09 mei 2022, 11:23 Een raadgevend referendum is bagger, want dat is altijd van "nou bedankt en we gaan er niks meer doen". Een bindend referendum, dat zou fijn zijn.
Dan kun je het in ieder geval weer en beetje een democratie noemen!

Verder in de EU zou prima moeten zijn maar hou het alsjeblieft bij het noodzakelijke dingen ipv alles in te moeten dammen.

Geertmans

Bericht door Geertmans » 09 mei 2022, 23:31

Vraag eens aan een willekeurige Engelsman hoe die denkt over een referendum.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 mei 2022, 07:57

Of een Zwitser

Elise

Bericht door Elise » 10 mei 2022, 08:39

Martijn_bmw schreef: 08 mei 2022, 11:49 Referendum voor zulke dingen werkt ook niet naar mijn mening.
Dus feitelijk zeg je dat politici de kennis / inzicht hebben om de juiste besluiten te nemen, mag ik het zo samenvatten?

Kijk deze even :tong:
https://www.dumpert.nl/item/100030124_3a35ed1c

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2022, 09:01

Elise schreef: 10 mei 2022, 08:39
Dus feitelijk zeg je dat politici de kennis / inzicht hebben om de juiste besluiten te nemen, mag ik het zo samenvatten?

Dat zou zo moeten zijn, en iig meer dan de gemiddelde burger die niet verder kijkt dan zijn eigen achtertuin/portemonnee...
Bijv Cororna, ineens hadden we 17mio virologen in NL ;) en intussen zijn het milieu deskundigen geworden :tong:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 mei 2022, 09:37

Martijn_bmw schreef: 10 mei 2022, 09:01
Elise schreef: 10 mei 2022, 08:39

Dat zou zo moeten zijn, en iig meer dan de gemiddelde burger die niet verder kijkt dan zijn eigen achtertuin/portemonnee...
Bijv Cororna, ineens hadden we 17mio virologen in NL ;) en intussen zijn het milieu deskundigen geworden :tong:
Even zwart/wit En die 'echte virologen' die zetten de hele wereld nietsontziend op slot met hun oogkleppen en tunnelvisie en datzelfde geldt voor die 'echte milieu deskundigen'.....met hun stikstof en EV's en geen vlees meer en noem maar op....

Een politicus en beleidsbepaler is 'vroeger' vaak ook een gewone 'domme' burger geweest. Maar dat pluche wat er nu in NL kabinet en EU zit, dat is desastreus voor 'ons'

:coffee:

Edit alles waar een GL/PvdA en vooral D66 voor staan moet je dubbel en dwars checken......

Hans

Bericht door Hans » 11 mei 2022, 06:56

Ik denk als er nu een referendum werd gehouden over in of uit de EU de meerderheid voor erin blijven stemt, want de meerderheid is bang voor het onbekende, maar andersom zou dat ook zo zijn. Dus als we er niet in zouden zitten en er zou een referendum gehouden worden voor toetreding dan zou de meerderheid tegen stemmen.

markm

Bericht door markm » 11 mei 2022, 07:14

Gijzert schreef: 09 mei 2022, 07:55

Onze havens deden het voor de EU ook prima.
Rotterdam is de poort van Europa. Als Rotterdam niet meer of minder bezocht gaat worden komen de problemen voor de rest van Europa vanzelf.
Er is geen enkele haven in Europa die zo goed bereikbaar is vanaf zee met een enorme capaciteit en een fantastisch wegennet.

markm

Bericht door markm » 11 mei 2022, 07:16

Baboulah schreef: 08 mei 2022, 11:29
Tom schreef: 07 mei 2022, 12:26
SlowCo schreef: 07 mei 2022, 00:35 de EU wil een boycot op Russische olie en liefst ook van hun gas af
Idd lijkt geheel gepland. Dat we van het gas af moeten, dat dan de oorlog uitbreekt, een Jetten die de voorzet doet om een paar weken terug te verkondigen dat de verwarming in overheidsgebouwen lager gaat en afgelopen week zag ik al de spotjes van de Overheid dat ze adviseren (zoals alle overheidscommunitie op een kinderlijke toon :kotsen: ) de verwarming thuis ook lager te zetten.
Alles, maar dan ook alles voor dat achterlijke milieuakkoord waar maar weinig burgers achter staan als ik in mijn omgeving kijk. En vooral een eu willen blijven houden, ik snap er geen kloot van dat er nog zoveel draagvlak voor het EU is. tis vd zotte die volledige boycot, vooral de burgers nog meer op kosten jagen voor de achterlijke besluiten door die staatsmogolen van het EU,

zo, moest er ff uit :)
Er is geen milieuakkoord, het is het Klimaatakkoord.

Plaats reactie