Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
NickM5
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Nu een huis kopen

Bericht door NickM5 » 11 nov 2020, 22:09

///Joost schreef: 11 nov 2020, 22:00
Philipoo schreef: 11 nov 2020, 21:05
Tenzij allebei onder de 35..

Ik had m'n vorige woning voor 2 jaar en dat was achteraf een uitstekende keuze!
Wat heeft leeftijd hier mee te maken?
Ik denk dat Philipoo hier doelt op de vrijstelling van de overdrachtsbelasting. Vanaf 2021 betalen woningkopers van 18* tot 35 jaar geen overdrachtsbelasting meer. De vrijstelling van overdrachtsbelasting is eenmalig en geldt alleen als de kopers de woning zelf gaan bewonen. Voor kopers vanaf 35 jaar geldt het tarief van 2%.

Wij zouden daar dus voor in aanmerking komen (Beiden 27). Echter zouden wij deze dan waarschijnlijk gaan bewaren voor de tweede woning (waar we naar 3/4 jaar zouden gaan wonen). Dat is toegestaan.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 nov 2020, 23:01

NickM5 schreef: 11 nov 2020, 22:09

Wat heeft leeftijd hier mee te maken?
Ik denk dat Philipoo hier doelt op de vrijstelling van de overdrachtsbelasting. Vanaf 2021 betalen woningkopers van 18* tot 35 jaar geen overdrachtsbelasting meer. De vrijstelling van overdrachtsbelasting is eenmalig en geldt alleen als de kopers de woning zelf gaan bewonen. Voor kopers vanaf 35 jaar geldt het tarief van 2%.
Exact!

mark323ti

Bericht door mark323ti » 11 nov 2020, 23:04

Wat heeft leeftijd hier mee te maken? En achteraf is mooi wonen. Niemand die de markt kan voorspellen, maar de kans dat het effectief de komende 4 jaar zo hard blijft doorstijgen als de afgelopen 4 jaar is niet aannemelijk. Daarom zou ik lekker blijven huren als je nu al weet dat je maar voor 4 jaar ergens in zit. Maar goed, het blijft deels een rekensom, deels een gok en deels gevoel.
In regio Eindhoven zou ik altijd kopen als je er tussen kan komen. De grootste stijging is er wel uit. Maar het gaat echt niet dalen in regio Eindhoven. Paar redenen. Rente zal komende jaren nog extreem lag blijven. Veel schulden op de balans en als de ECB de rente te hard laat stijging. Gaat alles en iedereen failliet. Regio Eindhoven is de economische motor buiten de randstad. Dat zal alleen maar toenemen. Trekt veel expats met goede salarissen aan. Enorme woning tekorten, die pas over 10 jaar weggewerkt kunnen zijn. Ook al stijgt de woning niet dan is het ook nog gunstig. Bij stabiel waarde woon je nagenoeg gratis. Huren in regio Eindhoven zijn extreem hoog. Ik ben zelf huisjesmelker😬

Elise

Bericht door Elise » 11 nov 2020, 23:18

Wat heeft leeftijd hier mee te maken? En achteraf is mooi wonen. Niemand die de markt kan voorspellen, maar de kans dat het effectief de komende 4 jaar zo hard blijft doorstijgen als de afgelopen 4 jaar is niet aannemelijk. Daarom zou ik lekker blijven huren als je nu al weet dat je maar voor 4 jaar ergens in zit. Maar goed, het blijft deels een rekensom, deels een gok en deels gevoel.
I'm with stupid.
Leuk natuurlijk dat de huizenprijzen zo zijn gestegen en dat 2 jaar heel goed uitgepakt heeft, maar normaliter haal je de kosten van 2 jaar kopen er never nooit uit.

Als ik voor 3 a 4 jaar iets op het oog had zou ik net als joost kiezen voor huren (en al helemaal als de relatie slechts 2 jaar jong is). Wellicht dat je achteraf gezien (tzt) toch beter had kunnen kopen (ik denk het niet) maar als de boel wel klapt (of de relatie) dan gaat je dat een boel centjes schelen.
just my 2 cents.

En voor degene die opgelet hebben, de 10 jaars rente zit al in de lift.

ADV

Bericht door ADV » 12 nov 2020, 00:13

Bram schreef: 11 nov 2020, 20:34 Leuk Arjan, Drenthe, daar ben ik als Brabander opgegroeid, in Annen om precies te zijn. Waar gaan jullie wonen?
Dorpje :-)
Laatst gewijzigd door ADV op 13 nov 2020, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 nov 2020, 00:15

Nu is 4 jaar huren tov 4 jaar hypotheek betalen ook niet gratis hè. Achteraf kijk je een koe in de kont. Ik zou kopen, het kan ook maar zo zijn dat je er (veel) langer blijft je van plan was. Rente is laag, prijzen hoog. Voordeel is dat je makkelijk verkoopt in de huidige markt. Ga je wachten totdat ‘het klapt’ kan het zijn dat de prijzen lager zijn, hoeveel is afwachten, en dat de rente hoger is. Dan ook maar weer wachten en niet kopen? Zo kun je nooit wat. Een glazen bol zou fijn zijn :)

Wimo

Bericht door Wimo » 12 nov 2020, 08:27

Elise schreef: 11 nov 2020, 23:18

I'm with stupid.
Leuk natuurlijk dat de huizenprijzen zo zijn gestegen en dat 2 jaar heel goed uitgepakt heeft, maar normaliter haal je de kosten van 2 jaar kopen er never nooit uit.

Als ik voor 3 a 4 jaar iets op het oog had zou ik net als joost kiezen voor huren (en al helemaal als de relatie slechts 2 jaar jong is). Wellicht dat je achteraf gezien (tzt) toch beter had kunnen kopen (ik denk het niet) maar als de boel wel klapt (of de relatie) dan gaat je dat een boel centjes schelen.
just my 2 cents.

En voor degene die opgelet hebben, de 10 jaars rente zit al in de lift.
Mee eens..lekker flexi blijven door te huren voor die korte periode. Naast de aanschaf komen er stiekem nog best wat kosten bij. Daar kan je lang van huren..

Daarna kopen is een no brainer. Zeker in deze regio is er een enorm tekort aan huizen. Rente blijft zelfs na een forse verhoging, die er voorlopig toch niet komt, laag.

Ik heb in februari een huis gekocht in de regio Eindhoven. Mijn buurman heeft die van hem recent verkocht voor 2.5 ton(!) meer dan mijn aanschafprijs. Helemaal absurd...

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 12 nov 2020, 10:18

Ben zelf ook woonachtig in ZO-Brabant dus bekend met de gekte in en om Einhoven. Voor 3 a 4 jaar zou ik niet gaan kopen met "de gok" dat de prijzen wel blijven stijgen. Overdrachtsbelasting, notariskosten, huis naar je zin maken etc... Dat zijn over het algemeen ook flinke kostenposten. De flexibiliteit en weten waar je aan toe bent lijkt mij waardevoller dan er maar vanuit gaan dat het door blijft stijgen in dezelfde lijn als de afgelopen paar jaren. Als je echter nu met tweëen geacht wordt thuis te werken in een relatief beperkte ruimte kan ik me wel voorstellen dat je andere keuzes maakt.

Wij hebben ons huis 3 jaar geleden gekocht en recente taxatie weest uit dat het inmiddels rond de 175k€ meer waard is geworden. Ik geloof never nooit niet dat die lijn zich doorzet.
NickM5 schreef: 11 nov 2020, 17:38 "echter willen we ook gewoon kunnen blijven leven zoals we nu doen. Dus ik mijn auto's, zij haar zonvakanties en minsten 2k per maand blijven beleggen. Ik denk dat we de prijs dan gaan beperken tot 300-450k"
Ik vond die maandelijks 2k€ beleggen in het rijtje "blijven leven zoals we nu doen" ook wel bijzonder overigens :D. Als je "nog maar" 1k€ kunt beleggen zou je niet tevreden zijn? :wink:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 12 nov 2020, 10:22

Een huis van 300-450k kopen en dan indd nog 2k sparen samen dan heb je weinig te klagen. Als is het ook weer niet onmogelijk als je beide een leuk baantje hebt en een beetje bovenmodaal verdient.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 nov 2020, 10:29

Als ik Nick zijn verhaal zo lees komt het niet op de laatste euro's aan. Dus lekker met z'n tweeën een woning kopen die volstaat, maar zeker niet op het max van het budget is lijkt mij wel een prima idee.
Zeker als het een woning is welke een stap vooruit is en waar je langer kunt blijven wonen als het nodig is en/of een van jullie kan blijven wonen als de relatie toch stuk loopt.

Of het onder aan de streep financieel de beste zet is? Wat maakt het uit als je wooncomfort en geluk er op vooruit gaan?

Arthur

Bericht door Arthur » 12 nov 2020, 10:31

Eensch :)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 nov 2020, 10:36

Arthur, kappen nou. Je bent het deze ochtend al te vaak met mij eens :tooth:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 nov 2020, 10:45

Mid december koop ik 't appartement van m'n ouweheer, ivm Overdrachtsbelasting van 2% naar 8% per 1-1-2021 als beleggingspand voor mij.
Laatst gewijzigd door Robin op 12 nov 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 12 nov 2020, 10:49

2021 bedoel je vast. Lekker dat je een beleggingspand kunt kopen! Maar bizar dat de overdrachtsbelasting weer omhoog gaat. Uitgekleed zullen we worden door de roverheid.

Robin

Bericht door Robin » 12 nov 2020, 10:50

Klopt, te snel, verbeterd.

En klopt en klopt ook:)
Laatst gewijzigd door Robin op 12 nov 2020, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 nov 2020, 10:51

Richardt. schreef: 12 nov 2020, 10:36 Arthur, kappen nou. Je bent het deze ochtend al te vaak met mij eens :tooth:
:oops:

NickM5

Bericht door NickM5 » 12 nov 2020, 10:54

Paskal schreef: 12 nov 2020, 10:18 Als je "nog maar" 1k€ kunt beleggen zou je niet tevreden zijn? :wink:
Ik begrijp de reacties. Het zijn natuurlijk ook allemaal first world problems laten we wel zijn. Dat maandelijkse beleggen is uitdagend overigens, maar wel verstandig. Op termijn moet de magie van samengestelde interest daar zijn werk gaan doen. Niemand gaat voor onze oude dag betalen en ik zou op termijn ook niet meer afhankelijk willen zijn van één bron van inkomen. Ik heb niet het idee dat mensen van onze leeftijd (of mensen überhaupt) daar mee bezig zijn, terwijl toch alles valt of staat met zo vroeg mogelijk beginnen.

Als je dit zo blijven doen met z'n tweeën kom je tegen je 60e in een comfortabele positie uit. Nogmaals het is soms uitdagend om die deposits te halen. Halveer je de inleg, halveer je de final balance.

Afbeelding

6% is iets terughoudend en een veilig percentage om vanuit te gaan denk ik. Is hier op gebaseerd:
http://www.moneychimp.com/features/market_cagr.htm

ErikS

Bericht door ErikS » 12 nov 2020, 11:30

Hoe doe je dat dan.... Inleggen & niet meer naar omkijken?
Ik voel me veels te gehaast & vind daytraden vele malen leuker.... Maar ook vele malen minder verstandig.

Ben nog steeds niet ingestapt, al zou ik dat aankomend jaar zeker willen doen.
Het idee van rendement op rendement is natuurlijk volkomen logisch, maar zoals bij de huidige beurs crash........ Hoe sta je er dan in?

Overigens zou ik nooit een appartement kopen van 350/400K voor 3 jaar. Als de markt instort ben je het haasje, dan kan je beter gaan wonen daar waar je wil. En aangezien een tonnetje extra lenen geen probleem is, zou ik daar toch eens over nadenken. Het is niet dat dat je 1000 per maand extra kost met de huidige rentes.

Robin

Bericht door Robin » 12 nov 2020, 11:33

Dat van mij is omdat pa al 'oud' is en ik dat appartement op m'n naam wil hebben via deze 'voordeliger' weg, dat had ik je al verteld ErikS?

Dus 'belegging' is in deze voor de vorm, en letterlijk geen sprake van. Het heet eenmaal zo.
Dat appartement wordt toch mijn eigendom, is het nu dan wel 'later'....en dit kwam beter uit.

KoenM

Bericht door KoenM » 12 nov 2020, 11:35

Erik, volgens mij kan je het beste beleggen met een tool waar je zelf geen keuzes kan maken. Ik gebruik zelf Robeco voor de lange termijn. Ja, je hebt relatief veel transactiekosten maar je hebt ook niet de mogelijkheid om te markt proberen te timen. Daarnaast heb ik de giro maar daar wordt ik toch te vaak verleid om de markt te proberen te verslaan..

Overigens denk ik dat je prima voor 3-4 jaar kunt kopen als je het daarna in de verhuur wilt zetten. Dan maakt het minder uit dat de markt dan op gat zou liggen, aangezien je dan zelf nog steeds een goede koop positie hebt.

NickM5

Bericht door NickM5 » 12 nov 2020, 11:42

ErikS schreef: 12 nov 2020, 11:30 Hoe doe je dat dan.... Inleggen & niet meer naar omkijken?
Juist. Gewoon inleggen en niet omkijken. Dollar cost averaging en compound interest doen het werk op de langere termijn. Op een termijn van 10-50 jaar is het verdomd lastig om beter uit te komen dan een simpele S&P 500 tracker.

Natuurlijk is de corona crisis geweldig om in te stappen en dat heb ik ook wel gedaan naast de S&P. Eigenlijk vooral de industrieën die het hardste zijn geraakt. In maart heel veel Shell gedaan (in April al uitgestapt) en nu met name (Nederlandse) REITS (Unibail, Wereldhave). Uiteraard veel risico maar ik geloof er in.

Budget oprekken en buiten de stad gaan zitten zou voor mij prima zijn maar ik heb maar 50% van het stemrecht :tong:

ErikS

Bericht door ErikS » 12 nov 2020, 11:49

Robin schreef: 12 nov 2020, 11:33 Dat van mij is omdat pa al 'oud' is en ik dat appartement op m'n naam wil hebben via deze 'voordeliger' weg, dat had ik je al verteld ErikS?

Dus 'belegging' is in deze voor de vorm, en letterlijk geen sprake van. Het heet eenmaal zo.
Dat appartement wordt toch mijn eigendom, is het nu dan wel 'later'....en dit kwam beter uit.
Ja, weet ik. Reageerde op Nick, die liever nu 350-400 uitgeeft.
Jouw situatie kan je niet vergelijken, die blijft renderen. (omdat je gaat verhuren)

Maar als Nick een Appartement koopt voor zichzelf...
Stel je zit er niet lekker & de markt zakt in.... Daar zit je dan. :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 nov 2020, 11:57

NickM5 schreef: 12 nov 2020, 10:54
Paskal schreef: 12 nov 2020, 10:18 Als je "nog maar" 1k€ kunt beleggen zou je niet tevreden zijn? :wink:
Ik begrijp de reacties. Het zijn natuurlijk ook allemaal first world problems laten we wel zijn. Dat maandelijkse beleggen is uitdagend overigens, maar wel verstandig. Op termijn moet de magie van samengestelde interest daar zijn werk gaan doen. Niemand gaat voor onze oude dag betalen en ik zou op termijn ook niet meer afhankelijk willen zijn van één bron van inkomen. Ik heb niet het idee dat mensen van onze leeftijd (of mensen überhaupt) daar mee bezig zijn, terwijl toch alles valt of staat met zo vroeg mogelijk beginnen.

Als je dit zo blijven doen met z'n tweeën kom je tegen je 60e in een comfortabele positie uit. Nogmaals het is soms uitdagend om die deposits te halen. Halveer je de inleg, halveer je de final balance.

Afbeelding

6% is iets terughoudend en een veilig percentage om vanuit te gaan denk ik. Is hier op gebaseerd:
http://www.moneychimp.com/features/market_cagr.htm
Waarom een spaardoel van 2mio voor je oude dag. Lijkt mij persoonlijk wel erg veel, maar je moet natuurlijk doen waar je zelf goed bij voelt.
Dan zou je van 60 t/m 80 elke maand 8300EUR op moeten maken uit die buffer nog naast de andere inkomsten die je dan hebt.
Ben met je eens huidige pensioen systeem is vast niet meer wat het nu is tegen die tijd maar alle mensen boven de 60 geen stuiver meer uitkeren zal ook wel meevallen.

pimini

Bericht door pimini » 12 nov 2020, 12:02

ErikS schreef: 12 nov 2020, 11:49
Maar als Nick een Appartement koopt voor zichzelf...
Stel je zit er niet lekker & de markt zakt in.... Daar zit je dan. :tooth:
Het gaat niet om de opbrengst tegen die tijd, maar het verschil wat je moet bijbetalen voor het volgende huis.
(ervanuit gaande dat je niet kleiner/goedkoper gaat wonen maar duurder).
Dus als de markt hard stijgt komende jaren moet er meer geld bij om hetzelfde huis te kopen.

Dus ik heb het liefste dat de markt inelkaar stort als ik mijn huidige huis moet verkopen, liever 10% minder opbrengst voor mijn huidige woning en dan 10% minder betalen voor een grotere woning dan 25% winst op me huidig huis en 25% meer betalen voor het grotere huis.

dvh

Bericht door dvh » 12 nov 2020, 12:03

Heb ook wel eens gedacht een huis of appartement erbij te kopen. Maar vind de huizen te duur momenteel.
2 jaar terug dacht ik nog het huis van mijn buurman te kopen wanneer hij eruit zou gaan (man is 84) .. huis was toen 300-350k waard. Ik dacht de helft inliggen en de helft financieren ( want lage rente kost nagenoeg niks ). Maar door de huidige markt is het huis nu 450-500 waard..

'laat maar'
:-D

Plaats reactie