Nu een huis kopen
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Re: Nu een huis kopen
Wij wonen buitenaf, in het laatste huis van een rijtje van arbeiderswoningen midden in de weilanden. Gebeurt toch meerdere keren per jaar dat ik even wat ga drinken met een paar buren en dat dan vervolgens toch een uur of 4 in de morgen wordt. Super gezellig buurtje en de meeste echt betrokken. De rest heb je over het algemeen geen last van. Vind de combi wel geniaal als laatste huis, toch een buurtje voor de gezelligheid en evt benodigde hulp en als je bij ons in de tuin komt is het net of je vrijstaand woont.
- dvh
Die heeft de hond al lang aan flarden gescheurd iddPhilipoo schreef: 11 nov 2020, 14:29Aanbellen heeft geen zin meer, die bal is allang lek gestoken!matthyssie schreef: 11 nov 2020, 13:53 Ben jij zo’n buurman waarbij kinderen niet durven aanbellen als hun bal in jouw tuin ligt?![]()

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Hier ook geen voor of achterburen en naast ons zit er aan beide kanten ook een meter of 25-30 tussen.
Ene kant oude mensen, zijn er wel een aantal keren op de koffie geweest en zeggen elkaar altijd gedag.
Andere kant verloopt iets stroever, buurvrouw spreekt slecht Nederlands. Ruilen nog wel eens groenten uit de moestuin, dat wel.
Toen we hier net kwamen wonen eerst flink aan het werk geslagen, was ook tegen de winter.
Eerste voorjaar een housewarming gehouden voor een groot deel van de straat die bere gezellig was en waar nog wel eens over wordt gesproken.
Heeft men amper tot niet gedaan en bleek toch goed aan te slaan.
Ene kant oude mensen, zijn er wel een aantal keren op de koffie geweest en zeggen elkaar altijd gedag.
Andere kant verloopt iets stroever, buurvrouw spreekt slecht Nederlands. Ruilen nog wel eens groenten uit de moestuin, dat wel.
Toen we hier net kwamen wonen eerst flink aan het werk geslagen, was ook tegen de winter.
Eerste voorjaar een housewarming gehouden voor een groot deel van de straat die bere gezellig was en waar nog wel eens over wordt gesproken.
Heeft men amper tot niet gedaan en bleek toch goed aan te slaan.
- NickM5
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Ik woon ook in Eindhoven momenteel (Strijp-s) en ik ben met mijn vriendin een beetje aan het rondkijken naar een huis in Eindhoven. Om maar op het topic te komen 'nu een huis kopen' en dan vooral 'in Eindhoven' - een goed idee? De prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen door het woningstekort wat in onze regio verder wordt versterkt door de expats hier. Ik zit een beetje op twee gedachten. Ergens denk ik dat we top wel een beetje hebben bereikt en dat we met een recessie zullen dalen maar anderzijds zie ik de prijzen nog niet heel snel zakken... expats zullen komende jaren blijven en het woning tekort is niet 1,2,3 opgelost.///Joost schreef: 11 nov 2020, 14:38 We wonen wel echt in een multi culti wijk met voornamelijk ASML/Philips expats
- ///Joost
Hey Nick, heb je al enig idee waar je ergens wilt zitten? Eindhoven is behoorlijk divers, zeg maar. Huizenprijzen rijzen de pan uit, maar in de eerste instantie moet je voor jezelf kopen, want het timen van de markt is altijd lastig (lees: bijna niet te doen). Kom je uit een huurhuis of koophuis? Ook zou ik voor je eerste huis niet te veel eisen stellen, of koop je voor langere tijd (15+ jaar)?
Rentes zijn nu ook laag, maar ik verwacht dat dat nog wel even zo blijft (wat dus kunstmatig de prijzen ook hoog houdt). Kortom, als je kunt kopen nu, zou ik het gewoon doen. De vraag is nog wel hoe snel je aan de beurt bent, want als ik de verhalen in de omgeving hoor, zijn er flink wat gegadigden. Paar deuren verderop, huis te koop en al 18 bezichtigingen op de eerste kijkdag.
Rentes zijn nu ook laag, maar ik verwacht dat dat nog wel even zo blijft (wat dus kunstmatig de prijzen ook hoog houdt). Kortom, als je kunt kopen nu, zou ik het gewoon doen. De vraag is nog wel hoe snel je aan de beurt bent, want als ik de verhalen in de omgeving hoor, zijn er flink wat gegadigden. Paar deuren verderop, huis te koop en al 18 bezichtigingen op de eerste kijkdag.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Het ging die buurvrouw helemaal niet om de koffie.dvh schreef: 11 nov 2020, 13:44 Zo'n opdringerige buurvrouw die maar al te graag op de koffie wilde.
Tijd voor een brilletje.
- NickM5
Het is inderdaad een gekkenhuis. We proberen zo nu en dan ook iets te bezichtigen en soms krijgen we dan gewoon doodleuk te horen dat ze al vol zitten en dat je niet eens mag komen kijken///Joost schreef: 11 nov 2020, 16:54 Hey Nick, heb je al enig idee waar je ergens wilt zitten? Eindhoven is behoorlijk divers, zeg maar. Huizenprijzen rijzen de pan uit, maar in de eerste instantie moet je voor jezelf kopen, want het timen van de markt is altijd lastig (lees: bijna niet te doen). Kom je uit een huurhuis of koophuis? Ook zou ik voor je eerste huis niet te veel eisen stellen, of koop je voor langere tijd (15+ jaar)?

We stellen er inderdaad niet teveel eisen aan zoals je zegt. Het is iets voor 3/4 jaar. We kunnen samen een behoorlijke hypotheek aan, echter willen we ook gewoon kunnen blijven leven zoals we nu doen. Dus ik mijn auto's, zij haar zonvakanties en minsten 2k per maand blijven beleggen. Ik denk dat we de prijs dan gaan beperken tot 300-450k.
- Arthur
- Auto: Nr.51
NickM5 schreef: 11 nov 2020, 17:38 We stellen er inderdaad niet teveel eisen aan zoals je zegt. Het is iets voor 3/4 jaar. We kunnen samen een behoorlijke hypotheek aan, echter willen we ook gewoon kunnen blijven leven zoals we nu doen. Dus ik mijn auto's, zij haar zonvakanties en minsten 2k per maand blijven beleggen. Ik denk dat we de prijs dan gaan beperken tot 300-450k.

Neuh, vrij bescheiden idd.

-
Zolang ASML gretig misgebruik blijft maken van de expat regeling zie ik in Eindhoven de prijzen niet dalen. Integendeel... Voor 400k kom je niet heel ver hier.
-
Ik weet een woning die te koop komt in Philipsdorp. Eengezinswoning, uitbouw achter, mooi/licht interieur, geen garage echter wel parkeerplaatsen voor de deur.
- NickM5
Als ik hem zo nog een keer lees komt het misschien arrogant over maar zo was het niet bedoeld. Voor 300k/400k heb je hier gewoon echt niets zoals Wimo ook zegt en als je daarvoor al iets tegenkomt ga er dan maar vanuit dat je er rond de 50k in moet stoppen om het in orde te krijgen en dan doe je echt niets geks.
Die garage had ik al uit mijn hoofd gezetTom schreef: 11 nov 2020, 18:23
Ik weet een woning die te koop komt in Philipsdorp. Eengezinswoning, uitbouw achter, mooi/licht interieur, geen garage echter wel parkeerplaatsen voor de deur.

- ADV
300k had je in Ede (of all places) ook slechts een rijtjeswoning.. Ik wilde 3-4 jaar geleden al naar het drentse dorpje waar we nu naartoe gaan, maar dat wilde de vrouw niet. Nu hebben we sinds 2 jaar een zoontje en dan merk je dat je opeens wel toe bent aan rust. Sowieso ga je dan opeens bedenken dat je dichter bij familie wilt wonen etc. Mijn schoonouders komen uit een dorpje net boven Alkmaar, mijn ouders uit de buurt van Emmen, dus het was een van de twee kanten op. Noord Holland kan wel mooi zijn, Bergen/Schoorl bijv, maar is sowieso heel duur en het zijn meestal mijn type mensen niet en die van mijn vrouw ook niet. Daarom toch gekozen om naar het meer nuchtere en iets opgewektere Drenthe te gaan. We zitten nu tijdelijk dus in vakantiehuis, maar in het nieuwbouw project kennen we iedereen al.
Aan het nieuwbouwproject in Ede hebben we een stel hele goede vrienden over gehouden, ook al 2 keer mee op vakantie geweest. Die spreken we nu dus nog. We hebben afgelopen week iedereen in de buurt app even bedankt en gedag gezegd, hoewel ze dus al wisten dat we weg gingen, zelfs voordat we het huis te koop hadden gezet hebben we daar even een berichtje gedaan, mochten ze mensen weten etc.
Goede buren is gewoon fijn, in Groningen had ik buren en daar zeiden we hooguit goeiedag. Je krijgt toch wat meer sociaal, zeker als je in een omgeving zit waar je verder geen familie of vrienden hebt in de nabijheid.
Aan het nieuwbouwproject in Ede hebben we een stel hele goede vrienden over gehouden, ook al 2 keer mee op vakantie geweest. Die spreken we nu dus nog. We hebben afgelopen week iedereen in de buurt app even bedankt en gedag gezegd, hoewel ze dus al wisten dat we weg gingen, zelfs voordat we het huis te koop hadden gezet hebben we daar even een berichtje gedaan, mochten ze mensen weten etc.
Goede buren is gewoon fijn, in Groningen had ik buren en daar zeiden we hooguit goeiedag. Je krijgt toch wat meer sociaal, zeker als je in een omgeving zit waar je verder geen familie of vrienden hebt in de nabijheid.
- ///Joost
Als het voor 3/4 jaar is zou ik persoonlijk lekker blijven huren. Ik denk dat de prijzen nog behoorlijk moeten stijgen wil je quitte spelen in die paar jaar.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Leuk Arjan, Drenthe, daar ben ik als Brabander opgegroeid, in Annen om precies te zijn. Waar gaan jullie wonen?
- NickM5
Ik heb ook een tijd op deze gedachte gezeten en ik hink soms nog steeds op die gedachte. Alleen blijft het gewoon maar doorgaan met de huizengekte. Ik verwacht in ieder geval dat de komende twee jaar de trend zich nog doorzet. Ooit is natuurlijk het plafond bereikt, maar of we daar in die tijd zullen zijn.... dat moet er toch wel iets raars gaan gebeuren. De rente zal laag blijven, expats zullen ook blijven en het woningtekort ook.///Joost schreef: 11 nov 2020, 20:21 Als het voor 3/4 jaar is zou ik persoonlijk lekker blijven huren. Ik denk dat de prijzen nog behoorlijk moeten stijgen wil je quitte spelen in die paar jaar.
Als het leven straks weer normaal gaat worden kunnen we nog wel uit de voeten met de ruimte die we nu hebben en kunnen we best 3 jaar wachten, maar in de huidige situatie is het te klein.
- Philipoo
Tenzij allebei onder de 35..///Joost schreef: 11 nov 2020, 20:21 Als het voor 3/4 jaar is zou ik persoonlijk lekker blijven huren. Ik denk dat de prijzen nog behoorlijk moeten stijgen wil je quitte spelen in die paar jaar.
Ik had m'n vorige woning voor 2 jaar en dat was achteraf een uitstekende keuze!
- frank de jonge
Waar ben jij nu eigenlijk naartoe verhuisd Arthur? Laatste keer huurde nog in centrum Emmen maar dat was tijdelijk....
- Arthur
Klopt, nu nog steeds in net centrum maar iets meer naar de rand. Niet meer op de stadsvloer en nu weer een gewoon huis.
- Tristan
Hier in randstad is een ruime 1 gezinswoning al gemakkelijk 400k. 2-onder-1 kappers gaan dik over de 500k. Ons huis gaat in de verkoop en is getaxeerd 50k meer dan vorig jaar. En ruim 150k overwaarde in 7/8 jaar. Vanwege de lage rente nu toch maar de stap gezet naar woning waar we in principe kunnen blijven wonen totdat de kids uit huis gaan. Maar is wel een oververhitte markt momenteel.Arthur schreef: 11 nov 2020, 18:19NickM5 schreef: 11 nov 2020, 17:38 We stellen er inderdaad niet teveel eisen aan zoals je zegt. Het is iets voor 3/4 jaar. We kunnen samen een behoorlijke hypotheek aan, echter willen we ook gewoon kunnen blijven leven zoals we nu doen. Dus ik mijn auto's, zij haar zonvakanties en minsten 2k per maand blijven beleggen. Ik denk dat we de prijs dan gaan beperken tot 300-450k.![]()
Neuh, vrij bescheiden idd.
![]()
-
Voor 500k pak je nog niet de kleinste woning uit het rijtje hier. Gaat helemaal nergens over.
- Arthur
Voor 500k pak ik de grootste in de straat en houd geld over 

-
Ik heb het er ook niet voor over hier. Gelukkig een jaar of 9 geleden besloten het wel te doen.
-
Waar staat je huidige huis Tristan?
Ik zoek nu ook iets breder, maar het blijft toch tegenvallen wat je met toch een redelijk budget kunt vinden..
Ik zoek nu ook iets breder, maar het blijft toch tegenvallen wat je met toch een redelijk budget kunt vinden..
- Tristan
Alphen aan den Rijn. Middelpunt tussen Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag. En momenteel behoorlijk in trek vanwege de ligging.
- ///Joost
Wat heeft leeftijd hier mee te maken? En achteraf is mooi wonen. Niemand die de markt kan voorspellen, maar de kans dat het effectief de komende 4 jaar zo hard blijft doorstijgen als de afgelopen 4 jaar is niet aannemelijk. Daarom zou ik lekker blijven huren als je nu al weet dat je maar voor 4 jaar ergens in zit. Maar goed, het blijft deels een rekensom, deels een gok en deels gevoel.Philipoo schreef: 11 nov 2020, 21:05
Tenzij allebei onder de 35..
Ik had m'n vorige woning voor 2 jaar en dat was achteraf een uitstekende keuze!