Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 30 sep 2020, 11:13

frankie schreef: 30 sep 2020, 10:11
Bram schreef: 30 sep 2020, 09:53 Alsof een RIVM en OMT uit een stelletje amateurs bestaat die zomaar wat doen, daar zal vast niet altijd het juiste advies uitkomen maar ze zitten er bovenop, Henk en Ingrid vooral bovenop Facebook met een mening. Die hele anti overheids houding brengt weinig. Alles maar betwijfelen en lekker je eigen plan trekken werkt in dit soort situaties niet, er moet gewoon krachtig ingegrepen worden waardoor de pijn het kortst duurt.
Vind het een beetje te gemakkelijk om iedereen met een andere mening maar als domme Henk en Ingrid weg te zetten. Het probleem is dat het RIVM en het OMT het ook niet (zeker) weten. Er komen kritische geluiden uit hoeken waar ook veel kennis en verstand zit en er is veel tegenstrijdig nieuws. Bijvoorbeeld die Kuipers verkondigt dat het virus nog net zo sterk is als in feb/mrt, terwijl volgens een groep internisten uit onderzoek blijkt dat de mensen nu minder ziek worden. Ik begrijp wel dat mensen dan kritisch worden of zijn.
Minder ziek is volgens mij wat ik las vooral omdat het nu een andere groep mensen betreft, minder vatbaar en minder heftige reacties icm dat er nu wel wat medicijnen beschikbaar zijn voor behandeling en die waren er in het voorjaar niet.
Om die redenen minder ziek en minder naar IC, niet omdat het virus minder sterk is geworden.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 sep 2020, 11:55

Martijn_bmw schreef: 30 sep 2020, 11:13 Minder ziek is volgens mij wat ik las vooral omdat het nu een andere groep mensen betreft, minder vatbaar en minder heftige reacties icm dat er nu wel wat medicijnen beschikbaar zijn voor behandeling en die waren er in het voorjaar niet.
Om die redenen minder ziek en minder naar IC, niet omdat het virus minder sterk is geworden.
Waarom een andere groep mensen? Als ik om me heen kijk doet men alsof er geen corona heerst. Mijn vrouw ging vanmorgen nog boodschappen doen bij de lokale AH...nou, niemand die een mondkapje op had, m.u.v. 1 AH-medewerkster, ondanks het dringend verzoek (Brabant ZO). Dat vind ik dus raar, zeker i.c.m. patienten die minder lang in het ZKH of op de IC liggen. En ik quote...
De directeur vermoedt dat coronapatiënten de ziekenhuizen nu eerder kunnen verlaten doordat behandelingsmethodes in de afgelopen maanden zijn verbeterd. "In het begin was iedereen zoekende."
Wat nou 'ik vermoed'??? Je bent toch directeur of niet? Waarom kan er niemand een fatsoenlijke conclusie trekken? Je ziet toch hoe mensen binnen komen, behandeld worden, en hoe ze herstellen?

Ik zou graag meer ervaringen lezen van mensen die besmet zijn geraakt, hoe ze zelf vermoeden besmet te zijn geraakt, en hoe ze behandeld zijn (en met welke medicijnen). Als je dat van genoeg mensen te weten komt, kun je vanzelf een patroon zien lijkt me.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 sep 2020, 12:09

Mijn zwager , 40, >30kg overgewicht, diabeet, had twee(drie?) mnd terug Corona. Vrouw en kids niks... Hij was dikke week erg vermoeid en na 10 meter lopen doodop. Normaal na 20 meter al uitgeteld.
14dgn quarrantaine.
Geheel hersteld .

Taxichauffeur, mondkapjes op sinds april. Toch besmet geraakt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 sep 2020, 12:14

@Joost, ik vermoed is omdat je in de medische wereld volgens mij pas “zeker weten” mag zeggen na jaren van studies, publicaties en tegen onderzoeken kortom op dat niveau kan men nog niet zijn bij zo’n nieuw virus.

Verder andere groep omdat in het voorjaar vooral oudere / bejaardenhuizen enz was en nu veel jongere mensen over het algemeen

Robin

Bericht door Robin » 30 sep 2020, 12:16

Datr denk ik ook Martijn.

Want 'ik weet het zeker' is in deze Corona tijden nog steeds en jammergenoeg verre van geloofwaardig. Vandaar 'ik vermoed'(?)

JP

Bericht door JP » 30 sep 2020, 12:27

Je ziet dat er in de 1e golf regels werden opgesteld, die uiteindelijk ook niet uitvoerbaar waren.
Wij werken met een man of 30 verdeeld over 5-ploegen (continuedienst) Regel was dat als er iemand besmet zou zijn, de gehele ploeg (6man) 2 weken in quarantaine moest. Uiteindelijk krijgen 2 man corona, uit verschillende ploegen. Zou betekenen dat 12 man (- die 2 besmettingen) extra thuis moesten zitten. Uiteindelijk was dit niet haalbaar, ook niet met 12uurs diensten, want productie is (zo wordt het niet direct benoemd) belangrijker.
1 tje is snel overleden, de ander heeft het nipt overleeft, maar verwacht minimaal nog een jaar in revalidatie te zitten. na de besmettingen werden poortcontroles gehouden op temperatuur. Echter je hebt 1 man in maanpak met temperatuurmeter, en 10 ingangen. Allemaal een wassen neus. Nu zie je niets. Ja we mogen niet in de verblijfsruimtes van externe chauffeurs komen waar koffieautomaten staan. Echter diezelfde chauffeur kom ik in contact als deze komt laden. Allemaal zo dubbel.

Zaterdag as. nog een uitvaart. Corona hier, corona daar, maar zij werd gewoon van de fiets gereden. Dat heb je ook nog eens erbij. Je mag nog niet eens troosten, behalve via een whatsapp'je of zo.

Robin

Bericht door Robin » 30 sep 2020, 12:29

Leeftijd/gevaren /onderliggende ziektebeeld van de twee collega's JP weet je daar meer van?

JP

Bericht door JP » 30 sep 2020, 12:33

Robin schreef: 30 sep 2020, 12:29 Leeftijd/gevaren /onderliggende ziektebeeld van de twee collega's JP weet je daar meer van?
a) ± 63, roker, overgewicht, overleden
b) 59, superfit, revaliderend

Robin

Bericht door Robin » 30 sep 2020, 12:41

OK..
Meneer b, is daar achteraf ook iets anders geconstateerd?
Want in 't algemeen, de ernstige gevallen is er altijd een achterliggend (vaak onbekend tot dan) lijden.

JP

Bericht door JP » 30 sep 2020, 12:44

Dat is mij onbekend, alleen dat hij erg lang op de IC heeft gelegen, aan de longmachine.

Robin

Bericht door Robin » 30 sep 2020, 12:50

Misschien COPD of iets in die richting(aanname) , want 'topfit'. Er overlijden ook wel eens voetballers/wielrenners in 't harnas(hartfalen /beroertes/auto immuunziekte schaatster Lara van Ruijven), ik bagatelliseer 't niet hoor, maar ik blijf kritisch....

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 sep 2020, 13:28

Interessante info hierboven. Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoel. Je leest erg weinig hierover (misschien ook schaamte van coronapatienten?). Ik denk persoonlijk dat ze zo min mogelijk hierover naar buiten willen brengen, omdat men anders nog losser gaat leven, onder het mom van "fit en gezond, dus geen risico".

Ik kan niet helemaal geloven dat nu per definitie de jongeren meer ziek worden. Komen er echt minder mensen nu bij de opa's en oma's? Een hoop ouderen wonen immers gewoon op zichzelf maar vallen wel in de risicogroep, dus niet alle bezoekjes zijn gerelateerd aan verpleeg- en verzorgingstehuizen. Dat het kaf al van het koren gescheiden is in maart/april (sorry voor de morbide uitspraak) kan ik ook niet geloven. Je zou echt bijna zeggen dat het virus milder is geworden. Dat zou de huidige stand van zaken wel logisch verklaren. Maar goed, ik ben ook geen viroloog.

Vwb het 'ik vermoed'...dat klinkt bij mij als speculeren, en dat als directeur van een ZKH. Hij had ook kunnen zeggen 'gedegen onderzoek wijst uit dat de betere behandelmethodes (gerichter en specifieke medicijnen...HCQ ja of nee??) in vergelijking met de eerste golf significant bijdragen aan het versnelde herstel van coronapatienten. Het lijkt erop dat dit enorm bijdraagt aan de verkorte opname van patienten in het ziekenhuis of op de IC'. Dat is een heel andere zegswijze dan 'ik vermoed...'. Het komt zo over alsof niemand transparant mag zijn.

Wimo

Bericht door Wimo » 30 sep 2020, 13:48

Het is ook maar de vraag welke uitspraken echt worden gedaan. Wij krijgen een MSM sausje over alles .. Sensatie en angst verkoopt (digitale) kranten.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 sep 2020, 14:37

///Joost schreef: 30 sep 2020, 13:28 Vwb het 'ik vermoed'...dat klinkt bij mij als speculeren, en dat als directeur van een ZKH. Hij had ook kunnen zeggen 'gedegen onderzoek wijst uit dat de betere behandelmethodes (gerichter en specifieke medicijnen...HCQ ja of nee??) in vergelijking met de eerste golf significant bijdragen aan het versnelde herstel van coronapatienten. Het lijkt erop dat dit enorm bijdraagt aan de verkorte opname van patienten in het ziekenhuis of op de IC'. Dat is een heel andere zegswijze dan 'ik vermoed...'. Het komt zo over alsof niemand transparant mag zijn.
Tja, kan 1 arts op eigen titel even roepen dat de verbeterde behandelmethoden voor lagere sterfte en minder opnames op de ic zorgen? Of gemiddeld lagere leeftijd van patienten heeft hiervoor gezorgd. Of afzwakken van virus. Of of of. Met de geldende methodes van gedegen wetenschappellijk onderzoek heb je daar misschien antwoord op over een hele lange tijd. Tot die tijd zijn het vermoedens. kan je niet heel erg geruststellend zien maar dat is ook niet de taak van een arts.

Peric

Bericht door Peric » 30 sep 2020, 14:52

Ik denk sowieso dat behandelmethoden voor ieder individu anders is. Zelfde als met medicijnen. En dan komt er ook nog bij dat zoals eerder vermeld er vaak onderliggende kwalen bij komen kijken.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 sep 2020, 14:53

Begrijpelijk Tom. Het gaat er mij ook niet zo zeer om wie het zegt, maar dat er iets gezegd wordt. Er is totaal geen transparantie. We horen alleen dat het virus als een kankergezwel door de bevolking gaat, en dat er nu zelfs gedreigd wordt met een avondklok (dan moet het wel heeeeel erg zijn !1!!11!!). We horen vanuit de overheid veel te weinig over onderzoeken die gedaan worden, en wat de uitslagen daarvan zijn. Er wordt nauwelijks gepraat over de wijze van besmetting (er is inmiddels toch al zo veel meer bekend?! Ik noem bijv. het binnen/buiten risico), over de behandelingen die blijkbaar ernstig verbeterd zijn, of over de steftecijfers. Al deze info is hier en daar wel te vinden (niet alles overigens), maar dat maakt dat mensen hun eigen conclusies gaan trekken. De overheid moet bij zo'n 'ernstig' virus zelf enorm transparant zijn over de aanpak en de zaken die in de afgelopen maanden geleerd zijn door de medici.

Als je wilt dat de burger gehoorzaamt, dan kweek je alleen vertrouwen door ook de andere kant van het verhaal te vertellen, en te laten zien wat er vanuit de medische kant al aan vooruitgang is geboekt. Als zelfs medici elkaar al volop aan het tegenspreken zijn, en de overheid houdt bewust hun mond daarover, dan is dat geen goede zaak, wie er dan ook gelijk heeft in deze kwestie.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 sep 2020, 15:06

Ik denk dat je 1 ding vergeet Joost. Ze weten het gewoon niet. Ze zijn in paniek, moeten iets doen, vermoeden het 1 en ander maar ze weten het gewoon niet. En iedereen die het een beetje leuk kan uitleggen worden geloofd door een x percentage van de bevolking, vooral als dat hun al gecreeerde mening bevestigt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 sep 2020, 15:30

^Dat dus.

Medisch wetenschappelijk onderzoek kost tijd, heel veel tijd, met name als het longitudinale Randomized Clinical Trials betreft.

Dit gaan vaak over tientallen jaren, voornamelijk bij 1 eiige tweelingen uitgevoerd.

Dit virus was nieuw, totaal nieuw eind december 2019. Natuurlijk is er progressie geboekt, voortschrijdend inzicht, maar dat blijven evolutionele processen.

Uiteraard komt het voor dat eerde inzichten en overtuigingen bij verdergaand onderzoek, of hernieuwd toetsen van die uitslagen, de uitkomsten volstrekt op iets anders wijzen.

Kortom; iedereen wil vlug en snel weten hoe en wat, maar dit is een zaak van lange adem (what`s in a name)

Ik had het voorbeeld ontwikkeling Ebola Vaccin reeds eerder genoemd, dat is in 6 jaar tijd ontwikkeld en uitgerold, dat is nog steeds een wereldrecord ontwikkeling vaccin.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 sep 2020, 15:40

Het gebrek aan consistent beleid, aan directiviteit, en gezag en autoriteit vind ik ronduit stuitend in deze gezondheid crisis situatie.

Ik zal het demonstreren;

Stel even de pleuris breekt uit in de wereld, de regering roept op tot een algehele mobilisatie van mannen tussen de 18 en de 55 jaar.

Ik zeg het je; er komt geen hond opdagen.

Ze denken allemaal bekijk het maar.

Ook nog terecht met een leger van 2 man en een paardenkop. :lol:

De overheid is er ook zelf schuld aan.

Elise

Bericht door Elise » 30 sep 2020, 15:44

Nou ik zou wel gaan, maar ik val buiten de doelgroep :blink:

Luco

Bericht door Luco » 30 sep 2020, 16:35

Elise schreef: 30 sep 2020, 15:44 Nou ik zou wel gaan, maar ik val buiten de doelgroep :blink:
ik gelukkig nu ook,al lijkt het me best gaaf om met een gatlin een beetje rond te maaien :lol:
Beetje op dor hout oefenen :goodnight:

alt

Bericht door alt » 30 sep 2020, 16:38

Het is als ik zo lees geen nieuw virus, want het heet, Het virus (SARS-CoV-2) | RIVM.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus

Het sars virus werd in 2003 geconstateerd.
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... tbraak-200

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 30 sep 2020, 17:03

Robin schreef: 30 sep 2020, 09:34
Camiel schreef: 30 sep 2020, 09:06
romo schreef: 29 sep 2020, 19:55 Een crisis vraagt om daadkracht, om leiderschap, om autoriteit, om gezag, om het beste besluit, allemaal begrippen waar Nederland en Nederlanders niets mee kunnen.
Robin schreef: 30 sep 2020, 08:21 Waar zijn we mee bezig. Dit wordt DDR.
https://www.ad.nl/politiek/mondkapjes-e ... ~afea9fef/
Zie hier het compromis van een verdeelde samenleving en het Nederlandse poldermodel :wink:

Het OMT is precies dat, het Outbreak Management Team. Niet het Economic Recovery Team.

Maar goed, aangezien het gebleken is dat Nederlanders dikke schijt hebben aan de maatregelen en alsnog gewoon gaan werken en naar de voetbal gaan terwijl ze positief getest zijn (typisch Nederlands, lekker eigenwijs wanneer er ruimte gegeven wordt), ben ik voor de Chinese aanpak. Gewoon de deur van je huis dichtlassen als je positief bent, zodat de rest van het land zsm weer door kan met hun leven.
Oh ik dacht dat jij meer van Femke's aanpak was.

:lollerdelol:
Oh nee hoor, zeker niet. Heeft Femke naar omstandigheden het beste gehandeld? Denk het wel. Reden: er was geen precedent, het was toch wel doorgegaan (goed/kwaadschiks), het was gevoelig, maar niet gewelddadig (had het wel kunnen worden bij politie-ingrijpen), het was buiten en mensen hadden mondkapjes op. Heeft het directe gevolgen voor de volksgezondheid gehad? Nee. Sterker nog, een maand na de demonstratie was het aantal nieuwe patiënten de helft van wat het op de dag van de demonstratie was.

Was de situatie achteraf gezien hopeloos onderschat? Zeker wel. Maar ook omdat deze situatie juist het precedent creëerde dat massaal naar buiten gaan, demonstraties etc wel weer prima konden. En zo ging Willem Engerd en z'n 40 voetbalsupporters elke week een paar dagen naar het Malieveld (moeten die mensen niet werken ofzo?) en besloot men dat het blijkbaar allemaal wel weer kon en dat het virus geen risico meer was. Dat je prima met 500 man op een plein Willem II kan gaan kijken. Nu zijn we weer terug bij af. Die mensen roepen nu waarschijnlijk het hardste dat de overheid faalt omdat ze niet daadkrachtig genoeg zijn en mondkapjes niet willen verplichten, in plaats van voor zichzelf te denken.

Ware het niet voor de zorgmedewerkers en de collateral damage zou ik nu inderdaad bijna zeggen 'misschien is groepsimmuniteit een optie'. Want Nederlanders gaan toch niet luisteren. Tegen de tijd dat we rond Kerst weer een beetje normaal mogen doen gaan we nieuwjaarsfeestjes krijgen, wintersport, carnaval thuis. Derde golf dus. Tegen die mensen zou ik nu al willen zeggen; onderteken het briefje van JP op de vorige pagina, gooi alles weer open, ga lekker je ding doen en may the strongest survive. Wie niet horen wil moet maar voelen. Ik ga Picnic en Thuisbezorgd wel een maandje uitspelen.
alt schreef: 30 sep 2020, 16:38 Het is als ik zo lees geen nieuw virus, want het heet, Het virus (SARS-CoV-2) | RIVM.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus

Het sars virus werd in 2003 geconstateerd.
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... tbraak-200
SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome) is een overkoepelende naam voor het type virus. Hoe het eruit ziet onder een microscoop en wat het doet. Zo heette SARS uit 2003 gewoon SARS, het virus waar we nu mee kampen is in feite 'SARS 2'. Nieuw is in dit geval 'nog niet eerder ontdekt'. Maar ander voorbeeld is bijvoorbeeld MERS. Lijkt erop, maar net anders. En dus andere dodelijkheidsgraad.

JP

Bericht door JP » 30 sep 2020, 17:17

Gewoon allemaal een enkelband die Corona hebben.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7103492 ... qAyfLEeOII

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 30 sep 2020, 17:24

Kunnen ze daar niet ook gelijk zo'n hondenschokband aan koppelen? Dat je gewoon een paar duizend volt door je pootje krijgt als je de voordeur uit stapt?

Plaats reactie