Robin schreef: 30 sep 2020, 09:34
Camiel schreef: 30 sep 2020, 09:06
romo schreef: 29 sep 2020, 19:55
Een crisis vraagt om daadkracht, om leiderschap, om autoriteit, om gezag, om het beste besluit, allemaal begrippen waar Nederland en Nederlanders niets mee kunnen.
Zie hier het compromis van een verdeelde samenleving en het Nederlandse poldermodel
Het OMT is precies dat, het Outbreak Management Team. Niet het Economic Recovery Team.
Maar goed, aangezien het gebleken is dat Nederlanders dikke schijt hebben aan de maatregelen en alsnog gewoon gaan werken en naar de voetbal gaan terwijl ze positief getest zijn (typisch Nederlands, lekker eigenwijs wanneer er ruimte gegeven wordt), ben ik voor de Chinese aanpak. Gewoon de deur van je huis dichtlassen als je positief bent, zodat de rest van het land zsm weer door kan met hun leven.
Oh ik dacht dat jij meer van Femke's aanpak was.
Oh nee hoor, zeker niet. Heeft Femke naar omstandigheden het beste gehandeld? Denk het wel. Reden: er was geen precedent, het was toch wel doorgegaan (goed/kwaadschiks), het was gevoelig, maar niet gewelddadig (had het wel kunnen worden bij politie-ingrijpen), het was buiten en mensen hadden mondkapjes op. Heeft het directe gevolgen voor de volksgezondheid gehad? Nee. Sterker nog, een maand na de demonstratie was het aantal nieuwe patiënten de helft van wat het op de dag van de demonstratie was.
Was de situatie achteraf gezien hopeloos onderschat? Zeker wel. Maar ook omdat deze situatie juist het precedent creëerde dat massaal naar buiten gaan, demonstraties etc wel weer prima konden. En zo ging Willem Engerd en z'n 40 voetbalsupporters elke week een paar dagen naar het Malieveld (moeten die mensen niet werken ofzo?) en besloot men dat het blijkbaar allemaal wel weer kon en dat het virus geen risico meer was. Dat je prima met 500 man op een plein Willem II kan gaan kijken. Nu zijn we weer terug bij af. Die mensen roepen nu waarschijnlijk het hardste dat de overheid faalt omdat ze niet daadkrachtig genoeg zijn en mondkapjes niet willen verplichten, in plaats van voor zichzelf te denken.
Ware het niet voor de zorgmedewerkers en de collateral damage zou ik nu inderdaad bijna zeggen 'misschien is groepsimmuniteit een optie'. Want Nederlanders gaan toch niet luisteren. Tegen de tijd dat we rond Kerst weer een beetje normaal mogen doen gaan we nieuwjaarsfeestjes krijgen, wintersport, carnaval thuis. Derde golf dus. Tegen die mensen zou ik nu al willen zeggen; onderteken het briefje van JP op de vorige pagina, gooi alles weer open, ga lekker je ding doen en may the strongest survive. Wie niet horen wil moet maar voelen. Ik ga Picnic en Thuisbezorgd wel een maandje uitspelen.
SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome) is een overkoepelende naam voor het type virus. Hoe het eruit ziet onder een microscoop en wat het doet. Zo heette SARS uit 2003 gewoon SARS, het virus waar we nu mee kampen is in feite 'SARS 2'. Nieuw is in dit geval 'nog niet eerder ontdekt'. Maar ander voorbeeld is bijvoorbeeld MERS. Lijkt erop, maar net anders. En dus andere dodelijkheidsgraad.