VW Golf MK2 1.8T - 12-08-‘25 Vrij rijden @ Assen😎
- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Hij is afgesteld op octaan 98 met daarbij 10% bio ethanol van de Action (dus 1 liter bio op 10 liter benzine) om het octaangetal nog wat verder op te krikken.
- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Vandaag maar begonnen met het volgende project: "project cool down".
Bedoeling is dus om de AIT en KVS temperatuur wat lager en wat meer onder controle te krijgen. De AIT liep tijdens de runs op de dyno (erg warme dag) op naar zon 60°C en dat kost dus serieus vermogen. Toen er een andere FMIC werd gemonteerd, daalde de temperatuur naar 30°C en bij die temperatuur leverde de ketel 314pk. Okee....hij leverde bij 60°C een vermogen van 295pk, dus dat is nog steeds veel...en op de openbare weg is de temperatuur wat lager....maar het is niet optimaal. Op het circuit zal het ongetwijfeld weer naar de 60°C gaan. Dus dat moet beter. Ook de KVS temperatuur blijft wat instabiel....stationair loopt ie toch nog wat hoog op, ondanks dat de koelfans netjes aan en uit gaan....en ook liep de temperatuur tijdens de runs op de dyno op. Het is net alsof de flow door de radiateur te laag is.
De volgende dingen wil ik daarom doen:
*Grotere FMIC
*Grotere radiateur
*Oliekoeler verhuizen zodat ie niet voor de koelers hangt
*Meer lucht dmv speedholes en airducts
*Cold air feed dmv dikke slang van de snuit naar luchtfilter
Ben vandaag maar begonnen met de eerste speedholes te zagen in de bumper. De binnenbalk ga ik ook nog verzagen, zodat er maximaal lucht naar de koelers gaat.


Bedoeling is dus om de AIT en KVS temperatuur wat lager en wat meer onder controle te krijgen. De AIT liep tijdens de runs op de dyno (erg warme dag) op naar zon 60°C en dat kost dus serieus vermogen. Toen er een andere FMIC werd gemonteerd, daalde de temperatuur naar 30°C en bij die temperatuur leverde de ketel 314pk. Okee....hij leverde bij 60°C een vermogen van 295pk, dus dat is nog steeds veel...en op de openbare weg is de temperatuur wat lager....maar het is niet optimaal. Op het circuit zal het ongetwijfeld weer naar de 60°C gaan. Dus dat moet beter. Ook de KVS temperatuur blijft wat instabiel....stationair loopt ie toch nog wat hoog op, ondanks dat de koelfans netjes aan en uit gaan....en ook liep de temperatuur tijdens de runs op de dyno op. Het is net alsof de flow door de radiateur te laag is.
De volgende dingen wil ik daarom doen:
*Grotere FMIC
*Grotere radiateur
*Oliekoeler verhuizen zodat ie niet voor de koelers hangt
*Meer lucht dmv speedholes en airducts
*Cold air feed dmv dikke slang van de snuit naar luchtfilter
Ben vandaag maar begonnen met de eerste speedholes te zagen in de bumper. De binnenbalk ga ik ook nog verzagen, zodat er maximaal lucht naar de koelers gaat.
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 08 jul 2020, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
- Ferdi
- Berichten: 3093
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Staat wel stoer!
Bij de 205 had ik destijds ook een gatenkaas in de bumper en is de kentekenplaat een stuk aan de kant gegaan voor meer lucht.
Bij de 205 had ik destijds ook een gatenkaas in de bumper en is de kentekenplaat een stuk aan de kant gegaan voor meer lucht.
-
- Berichten: 2997
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Mooi opgelost, lekker racy maar niet opvallend.
- Rolf205
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Mooi subtiel! Ik zou nu niet verder gaan zagen, voordat je de radiateur vervangen hebt en een grote spal erbij hebt gezet. Soms kan een nieuwe radiateur als wonderen doen, ook al is het dezelfde.
- Luco
- Berichten: 29456
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Geen thermostaat erin helpt ook
- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
thanks, kentekenplaat is idd een optie, maar vind ik niet zo mooi lijkenFerdi Gielen schreef: 07 jul 2020, 21:50 Staat wel stoer!
Bij de 205 had ik destijds ook een gatenkaas in de bumper en is de kentekenplaat een stuk aan de kant gegaan voor meer lucht.
Nee, vind dit ook precies mooi qua extra koelgaten. Heb nog altijd het gevoel dat er iets met de huidige radiateur aan de hand is, dus die ga ik ook zeker open maken om te inspecterenRolf205 schreef: 08 jul 2020, 09:51 Mooi subtiel! Ik zou nu niet verder gaan zagen, voordat je de radiateur vervangen hebt en een grote spal erbij hebt gezet. Soms kan een nieuwe radiateur als wonderen doen, ook al is het dezelfde.
klopt, maar voor een daily die het hele jaar rijd en voornamelijk korte stukjes is dat geen optie
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28853
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Staat wel gaaf die koeling vakken erin
- WJ
- Berichten: 12000
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Heel gaaf gedaan zeg!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Motorkap bij de schanieren wat liften? Had ik bij mijn ibiza ook gedaan met langere bouten en dikke moer ertussen.
- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Inderdaad prima oplossing die sleuven in de voorbumper.
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Hangt nogal af van de werking, de meeste zijn dubbelwerkend en sluiten dus het circulatiecircuit door de motor af als het circuit naar de radiateur open gaat.
Als je dan de thermostaat weghaalt zal je koeling er niet veel beter op worden.
Dat zou zomaar kunnen, heb ik ook bij m'n 02 gehad, een 2e hands radiateur die niet lek was, gewoon doorstroomde maar totaal niet meer koelde.Rene-RS schreef: 08 jul 2020, 10:47Nee, vind dit ook precies mooi qua extra koelgaten. Heb nog altijd het gevoel dat er iets met de huidige radiateur aan de hand is, dus die ga ik ook zeker open maken om te inspecterenRolf205 schreef: 08 jul 2020, 09:51 Mooi subtiel! Ik zou nu niet verder gaan zagen, voordat je de radiateur vervangen hebt en een grote spal erbij hebt gezet. Soms kan een nieuwe radiateur als wonderen doen, ook al is het dezelfde.
Wat trouwens ook nog veel kan schelen is met plastic platen (die vierkante speciekuipen zijn daar heel geschikt voor

Zeker bij oudere auto's zijn daar weinig voorzieningen voor.
Dit is bv de creatie die ik bij m'n E36 heb zitten beunen:
- Luco
- Berichten: 29456
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Ik heb dat van aluminium zo zitten
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Ik ben liever lui dan moe, plastic is sneller te bewerken 

- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!
Vandaag werd de grotere intercooler geleverd. Geen speciaal merk oid, gewoon eentje van 150eu incl verzending van eBay. Komt waarschijnlijk net als de vorige oorspronkelijk uit China.
De huidige heeft een dikte van 65mm en een koelend oppervlakte van 550x140. De nieuwe is is net zo dik, maar heeft een oppervlakte van 550x300. Ik hoop daarmee iets meer warmte mee terug te kunnen koelen dan met de huidige.
Breedte is gelijk aan de kleine, dus hij pastte meteen tussen de slangen, maar de montagepunten aan de boven- en onderkant wijken iets af, dus er moet nog ff gehobbied worden.


De huidige heeft een dikte van 65mm en een koelend oppervlakte van 550x140. De nieuwe is is net zo dik, maar heeft een oppervlakte van 550x300. Ik hoop daarmee iets meer warmte mee terug te kunnen koelen dan met de huidige.
Breedte is gelijk aan de kleine, dus hij pastte meteen tussen de slangen, maar de montagepunten aan de boven- en onderkant wijken iets af, dus er moet nog ff gehobbied worden.
- WJ
- Berichten: 12000
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
Nice! Dat is aardige verbetering!
- Jan Terwolde
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
Gaaf die grote intercooler! Is zoiets niet nadelig voor de radiateur?
- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
Klopt! Daarom was mijn vorige FMIC ook zo'n kleine. Maarja....als de AIT daardoor te hoog wordt, moet er iets veranderen. Volgende stap is daarom ook een grotere radiateur achter de FMIC te zettenJan Terwolde schreef: 16 jul 2020, 22:30 Gaaf die grote intercooler! Is zoiets niet nadelig voor de radiateur?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
Leuk om alleMaal mee te lezen, prachtig om zo bezig te zijn en te verbeteren 
-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
Das een beste intercooler. Ben benieuwd naar de prestaties straks.
- Eeuwe
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
Nice! Mooie updates. Mooi ook die sleuven in de voorbumper, lijkt stoer.
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
Dat is nogal een verschil Rene
Ik ben benieuwd wat het doet met je koelvloeistof temperatuur. Kun je dat aflezen?

Ik ben benieuwd wat het doet met je koelvloeistof temperatuur. Kun je dat aflezen?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28853
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC
das een heel beste IC haha, staat cool! Ben benieuwd of de inlaat temp nu onder controle blijft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Thomas H en 3 gasten