VW Golf MK2 1.8T - 12-08-‘25 Vrij rijden @ Assen😎

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door TurboClouseau » 07 jul 2020, 12:46

Hij is afgesteld op octaan 98 met daarbij 10% bio ethanol van de Action (dus 1 liter bio op 10 liter benzine) om het octaangetal nog wat verder op te krikken.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door TurboClouseau » 07 jul 2020, 13:09

Vandaag maar begonnen met het volgende project: "project cool down". :D

Bedoeling is dus om de AIT en KVS temperatuur wat lager en wat meer onder controle te krijgen. De AIT liep tijdens de runs op de dyno (erg warme dag) op naar zon 60°C en dat kost dus serieus vermogen. Toen er een andere FMIC werd gemonteerd, daalde de temperatuur naar 30°C en bij die temperatuur leverde de ketel 314pk. Okee....hij leverde bij 60°C een vermogen van 295pk, dus dat is nog steeds veel...en op de openbare weg is de temperatuur wat lager....maar het is niet optimaal. Op het circuit zal het ongetwijfeld weer naar de 60°C gaan. Dus dat moet beter. Ook de KVS temperatuur blijft wat instabiel....stationair loopt ie toch nog wat hoog op, ondanks dat de koelfans netjes aan en uit gaan....en ook liep de temperatuur tijdens de runs op de dyno op. Het is net alsof de flow door de radiateur te laag is.

De volgende dingen wil ik daarom doen:

*Grotere FMIC
*Grotere radiateur
*Oliekoeler verhuizen zodat ie niet voor de koelers hangt
*Meer lucht dmv speedholes en airducts
*Cold air feed dmv dikke slang van de snuit naar luchtfilter


Ben vandaag maar begonnen met de eerste speedholes te zagen in de bumper. De binnenbalk ga ik ook nog verzagen, zodat er maximaal lucht naar de koelers gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 08 jul 2020, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door TurboClouseau » 07 jul 2020, 21:31

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3093
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Ferdi » 07 jul 2020, 21:50

Staat wel stoer!
Bij de 205 had ik destijds ook een gatenkaas in de bumper en is de kentekenplaat een stuk aan de kant gegaan voor meer lucht.

Zed240
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Zed240 » 08 jul 2020, 01:12

Mooi opgelost, lekker racy maar niet opvallend.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 638
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Rolf205 » 08 jul 2020, 09:51

Mooi subtiel! Ik zou nu niet verder gaan zagen, voordat je de radiateur vervangen hebt en een grote spal erbij hebt gezet. Soms kan een nieuwe radiateur als wonderen doen, ook al is het dezelfde.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29456
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Luco » 08 jul 2020, 09:54

Geen thermostaat erin helpt ook

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door TurboClouseau » 08 jul 2020, 10:47

Ferdi Gielen schreef: 07 jul 2020, 21:50 Staat wel stoer!
Bij de 205 had ik destijds ook een gatenkaas in de bumper en is de kentekenplaat een stuk aan de kant gegaan voor meer lucht.
thanks, kentekenplaat is idd een optie, maar vind ik niet zo mooi lijken
Rolf205 schreef: 08 jul 2020, 09:51 Mooi subtiel! Ik zou nu niet verder gaan zagen, voordat je de radiateur vervangen hebt en een grote spal erbij hebt gezet. Soms kan een nieuwe radiateur als wonderen doen, ook al is het dezelfde.
Nee, vind dit ook precies mooi qua extra koelgaten. Heb nog altijd het gevoel dat er iets met de huidige radiateur aan de hand is, dus die ga ik ook zeker open maken om te inspecteren
Luco schreef: 08 jul 2020, 09:54 Geen thermostaat erin helpt ook
klopt, maar voor een daily die het hele jaar rijd en voornamelijk korte stukjes is dat geen optie

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28855
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Martijn_bmw » 08 jul 2020, 12:18

Staat wel gaaf die koeling vakken erin

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 12000
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door WJ » 08 jul 2020, 19:52

Heel gaaf gedaan zeg!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Jeffrey026 » 09 jul 2020, 06:09

Motorkap bij de schanieren wat liften? Had ik bij mijn ibiza ook gedaan met langere bouten en dikke moer ertussen.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Robin » 09 jul 2020, 08:01

Inderdaad prima oplossing die sleuven in de voorbumper.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Harrie D » 09 jul 2020, 09:32

Luco schreef: 08 jul 2020, 09:54 Geen thermostaat erin helpt ook
Hangt nogal af van de werking, de meeste zijn dubbelwerkend en sluiten dus het circulatiecircuit door de motor af als het circuit naar de radiateur open gaat.
Als je dan de thermostaat weghaalt zal je koeling er niet veel beter op worden.
Rene-RS schreef: 08 jul 2020, 10:47
Rolf205 schreef: 08 jul 2020, 09:51 Mooi subtiel! Ik zou nu niet verder gaan zagen, voordat je de radiateur vervangen hebt en een grote spal erbij hebt gezet. Soms kan een nieuwe radiateur als wonderen doen, ook al is het dezelfde.
Nee, vind dit ook precies mooi qua extra koelgaten. Heb nog altijd het gevoel dat er iets met de huidige radiateur aan de hand is, dus die ga ik ook zeker open maken om te inspecteren
Dat zou zomaar kunnen, heb ik ook bij m'n 02 gehad, een 2e hands radiateur die niet lek was, gewoon doorstroomde maar totaal niet meer koelde.

Wat trouwens ook nog veel kan schelen is met plastic platen (die vierkante speciekuipen zijn daar heel geschikt voor :tooth: ) zorgen dat de lucht alleen maar door je radiateur en intercooler kan, ieder spleetje moet afgedicht worden.
Zeker bij oudere auto's zijn daar weinig voorzieningen voor.

Dit is bv de creatie die ik bij m'n E36 heb zitten beunen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29456
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Luco » 09 jul 2020, 09:33

Ik heb dat van aluminium zo zitten

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door Harrie D » 09 jul 2020, 09:41

Ik ben liever lui dan moe, plastic is sneller te bewerken :mrgreen:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.14: fly-by!

Bericht door TurboClouseau » 16 jul 2020, 22:11

Vandaag werd de grotere intercooler geleverd. Geen speciaal merk oid, gewoon eentje van 150eu incl verzending van eBay. Komt waarschijnlijk net als de vorige oorspronkelijk uit China.

De huidige heeft een dikte van 65mm en een koelend oppervlakte van 550x140. De nieuwe is is net zo dik, maar heeft een oppervlakte van 550x300. Ik hoop daarmee iets meer warmte mee terug te kunnen koelen dan met de huidige.

Breedte is gelijk aan de kleine, dus hij pastte meteen tussen de slangen, maar de montagepunten aan de boven- en onderkant wijken iets af, dus er moet nog ff gehobbied worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 12000
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door WJ » 16 jul 2020, 22:25

Nice! Dat is aardige verbetering!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Locatie: Gelderland

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door Jan Terwolde » 16 jul 2020, 22:30

Gaaf die grote intercooler! Is zoiets niet nadelig voor de radiateur?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door TurboClouseau » 16 jul 2020, 22:33

Jan Terwolde schreef: 16 jul 2020, 22:30 Gaaf die grote intercooler! Is zoiets niet nadelig voor de radiateur?
Klopt! Daarom was mijn vorige FMIC ook zo'n kleine. Maarja....als de AIT daardoor te hoog wordt, moet er iets veranderen. Volgende stap is daarom ook een grotere radiateur achter de FMIC te zetten

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Locatie: Gelderland

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door Jan Terwolde » 16 jul 2020, 22:37

:tooth:

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door jacobt » 16 jul 2020, 22:42

Leuk om alleMaal mee te lezen, prachtig om zo bezig te zijn en te verbeteren 👍

Crookie
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door Crookie » 16 jul 2020, 23:49

Das een beste intercooler. Ben benieuwd naar de prestaties straks.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 5019
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door Eeuwe » 17 jul 2020, 07:52

Nice! Mooie updates. Mooi ook die sleuven in de voorbumper, lijkt stoer.

voetbalboer87
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door voetbalboer87 » 17 jul 2020, 08:22

Dat is nogal een verschil Rene ;)
Ik ben benieuwd wat het doet met je koelvloeistof temperatuur. Kun je dat aflezen?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28855
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm - pag.15: Grote FMIC

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2020, 08:35

das een heel beste IC haha, staat cool! Ben benieuwd of de inlaat temp nu onder controle blijft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], bleu_dust, m3e30_chris, maurizio, Sander-E46, Semrush [Bot] en 11 gasten