B7 RS4 vs e39 M5 vs e46 M3

Dit is ons algemene autoforum.
RVV

Bericht door RVV » 03 sep 2007, 01:05

Bram :wink: ? jaja :lol:

cooldragon

Bericht door cooldragon » 03 sep 2007, 08:42

dan alleen bij hele lage toeren lijkt mij, sub turbo's komen er vrij laat in, toch?

audi a5 tdi met op papier meer gewicht, minder vermogen en koppel is bij het juiste toerental in werkelijkheid ook sneller, wat ik niet had verwacht

Marc R

Bericht door Marc R » 03 sep 2007, 09:06

Hmm toch was ik wel redelijk onder de indruk van die 535d met de cbr hoor,met in mijn achterhoofd dat ie n dieselaar is...

ja geen slechte bak.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 03 sep 2007, 09:14

Ach, schroef een fikse turbo op elk willekeurig mooi blok en je hebt een indrukwekkende auto. Het is niet de diesel die telt, het is de (liefst bi-) turbo.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 03 sep 2007, 09:35

335d krijgt gewoon erg hard op zijn flikker van een e39 M5 hoor, no fear...

Dat dieselverhaal ben ik onderhand echt grondig beu, als de benzinemotor op het zelfde niveau wordt doorontwikkelt dan die roetblazers, DAN gaan we wat zien...
Hou die VW GT in je achterhoofd, 170pk uit een 1.4. Bok dan maar op met die roetrokers...
Die technologie gebruiken in een 3 liter. (.35i is de voorloper) en het is over en uit met diesel...

wordt tijd dat ze dat eens afschaffen, stinkzooi...
Enige mooie diesel is een Scania V8...

Marc R

Bericht door Marc R » 03 sep 2007, 10:11

@Dennis,

in 2000 had audi dat al he...2.7TT @ 380pk 8)

T schijnt wel zo te zijn dat diesel nog lang niet aan het einde van zijn ontwikkeling is en benzine al wel redelijk.
Ik weet het niet hoor.

Erminio

Bericht door Erminio » 03 sep 2007, 10:54

Marc RS4 schreef:@Dennis,
T schijnt wel zo te zijn dat diesel nog lang niet aan het einde van zijn ontwikkeling is en benzine al wel redelijk.
Ik weet het niet hoor.
Klopt..., er schijnt uit een bestanddeel diesel meer energie te komen als een bestanddeel benzine :roll: .., de techniek om het eruit te halen is er alleen nog niet :wink:

Branders en brandstof
Het belangrijkste onderscheid in de brandstofsoort is de calorische waarde van brandstof.
De calorische waarde geeft aan hoe snel een brandstof in staat is 1 kg water van 14.5 graden Celsius naar 15,5 graden Celsius, bij atmosfeerdruk, te verwarmen.
De verbrandingswaarden van brandstoffen zijn o.a.
hout 16 gJ/m3; benzine 33 gJ/m3; dieselolie 36 gJ/m3; spiritus 18 gJ/m3; butaan 110 gJ/m3; propaan 94 gJ/m3. waarbij gJ staat voor gigajoule. Dit geeft al aan dat de ene brandstof sneller een liter water zal verwarmen dan de andere brandstof.

Diesel levert per liter meer warmte dan benzine.

Neem niet weg dat ik persoonlijk het liefst een benzine turbo rijd :cry:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 03 sep 2007, 10:57

Nee hoor marc,

Benzine is nog laaaang niet op het einde van zijn capaciteiten. Mooiste voorbeeld zijn de electromagnetisch gestuurde kleppen waar mercedes al 8 jaar aan bezig is. Als dat eindelijk betaalbaar wordt zijn we vertrokken. Perfecte kleptiming, geen distributie meer incl zijn verliezen, ongelofelijk hoge toerentallen mogelijk, ongelofelijk laag verbruik mogelijk, etc etc... Dit systeem is nog niet direct mogelijk op dieselmotoren vanwege de hoge verbrandingsdrukken en zware materialen.
Dan zijn we nog niet beland bij de hogedrukinspuitingsystemen voor benzinemotoren (à la common rail). Daar is ook nog ontwikkeling in mogelijk...

De fysische eigenschappen van diesel doet zichzelf de nek om. Verbrandingsvertraging en hoge invloed van temperatuur is nu eenmaal niet goed...
Spijtig dat de groene partijen geen reet afweten van auto's en geen idee hebben hoe milieuvriendelijk een benzinemotor is... De schadelijke uitstoot van bv een e46 M3 (sorry dat ik deze aanhaal maar hier ken ik de cijfers van :wink: ) is ongeveer 35%-40% van de gemiddelde 1.9 - 2.0 diesel...

Hier in België promoten ze diesels en tegelijkertijd liggen ze te mekkeren over de opwarming van de aarde terwijl het hier in augustus haast gevroren heeft...

COME ON!

En ik wist niet dat de TT dat al had, erg straffe prestatie! Maar VAG hoeft zich niet meer te bewijzen hoor, ze kunnen motoren bouwen :wink:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 03 sep 2007, 11:02

erminio,

klopt wat je daar zegt hoor, maar keep in mind dat dieselolie te kampen heeft met verbrandingsvertraging en een erg onstabiel verbrandingspatroon heeft. Finetuning is dus erg moeilijk...

De vermogenwist die je haalt uit de krachtigere verbranding verlies je deels al door de zware bouw van de motor...

Als we even kijken naar de motoblokken, 180pk op 960cc en van die toeren...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 sep 2007, 11:14

Dennis hoef je over techniek ook weinig te vertellen 8)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 sep 2007, 11:39

Spijtig dat de groene partijen geen reet afweten van auto's en geen idee hebben hoe milieuvriendelijk een benzinemotor is... De schadelijke uitstoot van bv een e46 M3 (sorry dat ik deze aanhaal maar hier ken ik de cijfers van ) is ongeveer 35%-40% van de gemiddelde 1.9 - 2.0 diesel...
Verdomd, ik wist het altijd al, wat is het toch ook een groene kar............... :lol:
Nu nog even wat belasting terug vangen.................................

Macboy

Bericht door Macboy » 03 sep 2007, 11:51

Dennis Schroyen schreef:Kijk, ik zit elke in de wereld van het autoontwerp, en als er een nieuwe auto op de markt wordt gelaunched die in de sportwagencategorie gaat belanden dan moeten de cijfers impressionant zijn.
't is jouw cup of tea niet, noch de mijne. Maar 80% van de mensen die dit soort wagens kopen (incl porsche, lambo, etc...) kickt op cijfers!
Hier geloof ik dus weinig van. Dit is nou een fabeltje dat zweeft binnen de autoindustrie. Zo ook de wedloop van "de goede wegligging". Ik schat dat minimaal 75% van de kopers helemaal geen moer interesseert hoe hard een auto door de bocht kan. Ik denk dat minimaal 75% van de kopers helemaal geen grotere auto willen, bredere auto, hogere auto. Ik denk dat minimaal 75% van de kopers liever een meer comfortabele auto willen met meer ruimte om spullen in je auto op te kunnen bergen (vakjes e.d.).

Maar door de automagazines (die een auto eigenlijk alléén maar beoordelen op weggedrag, wegligging) kunnen de automerken het zich niet veroorloven om een auto op de weg te brengen die alléén comfortabel is (zoals hij door de meeste kopers wordt gebruikt).
Niels schreef:Het valt me alleen op dat er maar weinig positief over de B7 RS4 geschreven wordt terwijl een M3 heilig is op het forum. Dat vermoeid me nogal eens (...)
Dit vind ik een zeer goed punt, maar begrijpelijk. Alles wat we doen is gebaseerd op informatie van derden, slechts af en toe is iemand in de gelegenheid om zelf te ervaren hoe de "exoten" zich gedragen. Dat neemt niet weg dat je je best een beeld kunt vormen over een auto, als het geschrevene overeenkomst met je eigen waarden (een journalist die bijvoorbeeld roept dat hij onderin wat tekort komt is niet relevant voor iemand die altijd toeren maakt).
Niels schreef:en de andere helft niets kan met rwd maar dit onderhand zowat de meest belangrijke eigenschap van een auto vindt
Dit natuurlijk een bagger opmerking eerste klas. Je bedoelt hiermee dat RWD impliceert dat je met een auto moet driften om ervan te kunnen genieten.

Je bent niet de enige die dit vaak roept, maar is onzin. De RWD biedt een hele andere rijbeleving dan FWD, omdat de voorwielen alleen maar hoeven te sturen, vaak resulterend in directer-stuurgevoel. Ook in grensgevallen heel ander gevoel (overstuurd, onderstuurd etc).

Dat gevoel ervaar je tijdens het sturen en daarvoor hoef je niet te driften. 1-serie is daar beste bewijs voor. Je kunt het wat vinden of niet, het stuurgevoel is heel anders dan van een A3 bijvoorbeeld.
Rico v Velzen schreef:Wat ik opmerkelijk vind is dat ze bij de R8 gekozen hebben voor een SMG achtige bak en niet voor een DSG bak.
Das niet opmerkelijk, maar noodgedwongen. Je weet toch dat ze met DSG nog problemen hebben met het koppel ? Meer dan 400Nm is nog niet helemaal ok zeg maar. Daar komt vanzelf verandering in overigens, de techniek staat niet stil.
Ben_968CS schreef:Ik ben laatst ook meegereden met een 335D. Onwaarschijnlijke auto, zo'n kracht, zeker in combinatie met de tiptronic.
De 335d is alléén met automaat (tiptronic zoals jij noemt) beschikbaar. Een handbak is niet leverbaar (gelet op monsterkoppel).
Erminio schreef:
romo schreef:Als dit klopt, dan hou er haast een gestoorde Amerikaan moeten zijn die dit allang voor de rechter had gesleept; je PK`s niet waarmaken lijkt me een doodzonde mn in de VS, wat koop je dan, toch gebakken lucht??
Klopt, maar dan krijg je weer discussie over de meetmethode, DIN waardes, etc.

Maar ik kan me voorstellen dat iemand verhaal gaat halen bij Audi..., "I would :wink: "
Dit geldt ook voor Nederland hoor ! Als ik een Audi RS4 kon betalen en hij zou "maar" 370pk leveren, dan sleep ik Audi voor de rechter. Een auto moet immers datgene leveren zoals ie is verkocht. In elk geval geeft dit recht op het inruilen, de auto voldoet immers niet aan datgene wat je ervan mocht verwachten.
Rico v Velzen schreef:hou op zeg ik heb ik zo'n oliestoker gereden, geen partij voor een e46 M3.
haha beetje vreemde opmerking Rico. Tuurlijk is een 335d contra M3 geen partij, maar in de praktijk juist wel. Met een 335d heb je ALTIJD en OVERAL power paraat en op ELK MOMENT.

Bij een M3 (zeker met handbak) kun je het vergeten als je niet de juiste versnelling klaar hebt staan :) Dát is een beetje de kracht van de 335d.

Zo ook de 535d cannonbal edition remember? Jij zei zelf nota bene dat de 535d behoorlijk mee kon komen, juist omdat hij altijd de juiste maximale versnelling klaar heeft, iets wat voor "exoten" in mindere mate geldt.

Opmerking van Dennis Schroyen ben ik het overigens volledig mee eens, (dat diesel minder is dan benzine mits vergelijkbaar uitgerust) maar laat mijn opmerkingen onverlet.
Marc RS4 schreef:T schijnt wel zo te zijn dat diesel nog lang niet aan het einde van zijn ontwikkeling is en benzine al wel redelijk.
Ik weet het niet hoor.
Dit is nu net weer PRECIES ANDERSOM :) diesel is redelijk aan het einde en benzine gaat een gigantische inhaalslag maken.

Was het vroeger denkbaar om 1:14 te rijden met een 170pk benzine auto ??

Erminio

Bericht door Erminio » 03 sep 2007, 12:30

Macboy Dit geldt ook voor Nederland hoor ! Als ik een Audi RS4 kon betalen en hij zou "maar" 370pk leveren, dan sleep ik Audi voor de rechter. Een auto moet immers datgene leveren zoals ie is verkocht. In elk geval geeft dit recht op het inruilen, de auto voldoet immers niet aan datgene wat je ervan mocht verwachten.
Je moest eens weten hoeveel auto's de werkelijke vermogens niet halen :roll: Eigenlijk zou je bij de afname van de auto een vermogensgrafiek moeten hebben..., zoals bij motortuners :wink:
Macboy Maar door de automagazines (die een auto eigenlijk alléén maar beoordelen op weggedrag, wegligging) kunnen de automerken het zich niet veroorloven om een auto op de weg te brengen die alléén comfortabel is (zoals hij door de meeste kopers wordt gebruikt)..
Weggedrag en wegligging hebben ook betrekking op de veiligheid van een auto :roll:
Macboy Das niet opmerkelijk, maar noodgedwongen. Je weet toch dat ze met DSG nog problemen hebben met het koppel ?
JD rijd anders al een half jaar rond met 500nm op een DSG :roll:
Macboy Tuurlijk is een 335d contra M3 geen partij
Met een beetje chips wel :wink:

ps mercedes heeft pas een nieuwe motor ontwikkeld, de "Ottodiesel".
Wat ik begreep worden de voordelen van de otto- en dieselmotor hierin
gecombineerd :roll:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 sep 2007, 12:53

335D of 335I, ik weet 't wel. De 335D geeft je een krachtBELEVING, maar de koek is bij 4000 wel op en boven de 120 is 't gewoon 'n vlotte kar, geen racewagen ofzo. De automaat werkt prima met die motor, maar ik ben niet zo gek op automaten eigenlijk.

Rechte lijn pedal to the metal(+doortrekken in JUISTE versnelling) loopt de 335i meer dan 'n beetje uit, 100-200 in 5/6 is 't de groeten 335I.

335D is een relaxmotor, niet supersportief(wat de 35i al niet echt is, hij zet alleen monsterstappen)

Marc R

Bericht door Marc R » 03 sep 2007, 13:12

Daarom zei ik er ook bij "ik weet t niet hoor"...

Ik had ergens zoiets opgevangen...

Niels

Bericht door Niels » 03 sep 2007, 13:25

Macboy schreef:
Niels schreef:en de andere helft niets kan met rwd maar dit onderhand zowat de meest belangrijke eigenschap van een auto vindt
Dit natuurlijk een bagger opmerking eerste klas. Je bedoelt hiermee dat RWD impliceert dat je met een auto moet driften om ervan te kunnen genieten.

Je bent niet de enige die dit vaak roept, maar is onzin. De RWD biedt een hele andere rijbeleving dan FWD, omdat de voorwielen alleen maar hoeven te sturen, vaak resulterend in directer-stuurgevoel. Ook in grensgevallen heel ander gevoel (overstuurd, onderstuurd etc).

Dat gevoel ervaar je tijdens het sturen en daarvoor hoef je niet te driften. 1-serie is daar beste bewijs voor. Je kunt het wat vinden of niet, het stuurgevoel is heel anders dan van een A3 bijvoorbeeld.
Ik waardeer je eerlijkheid :wink: Het oversturen en kunnen driften wordt juist vaak aangehaald als motivatie om voor RWD te kiezen (niet door mij btw.). Dat de beleving anders is dat weet ik ook maar ik geloof niet dat een FWD per definitie wordt afgeserveerd omdat er wat aandrijfkrachten in het stuur merkbaar zijn want dat is tegenwoordig behoorlijk goed weg gefilterd. Je zou nog voorkeur kunnen hebben voor het duwende gevoel t.o.v. het trekken van een FWD maar over het algemeen....RWD, overstuur en driften dat moeten we kunnen om er bij te horen dus dat moet erop zitten :? Anders is een auto saai en te gemakkelijk door iedereen te controleren en op de limiet te rijden 8)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 sep 2007, 13:28

Niels, ik reed laatst in Macboys 170pk A3 'fully loaded'TDI. Meer dan nette verschijning, afwerking/interieur. Gewoon de mooiste in z'n klasse, op afstand(vind ik)

Dan gisteren op droog ff de nieuwe 120d 177pk van een kameraad geprobeerd. Ziet er 'niet'uit bijna op 16"en geen xenon. Wel sportonderstel en Cuppakket.

Maar wat rijdt/ligt/stuurt dat ding lichtjaren beter dan de A3..... :?

Echt een wereld. Zelfs een klojo merkt dat.

:twisted:

Niels

Bericht door Niels » 03 sep 2007, 13:33

Robin schreef:Niels, ik reed laatst in Macboys 170pk A3 'fully loaded'TDI. Meer dan nette verschijning, afwerking/interieur. Gewoon de mooiste in z'n klasse, op afstand(vind ik)

Dan gisteren op droog ff de nieuwe 120d 177pk van een kameraad geprobeerd. Ziet er 'niet'uit bijna op 16"en geen xenon. Wel sportonderstel en Cuppakket.

Ik zeg ook niet dat er geen verschil in zit :wink: Het is maar net wat je belangrijk vindt voor een Daily. Daarnaast heb jij wel wat ervaring met RWD en wat betreft het spelen ermee. Je bent geen goed referentie kader in deze discussie :P

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 sep 2007, 13:52

Niels schreef:
Robin schreef:Niels, ik reed laatst in Macboys 170pk A3 'fully loaded'TDI. Meer dan nette verschijning, afwerking/interieur. Gewoon de mooiste in z'n klasse, op afstand(vind ik)

Ik zeg ook niet dat er geen verschil in zit :wink: Het is maar net wat je belangrijk vindt voor een Daily. Daarnaast heb jij wel wat ervaring met RWD en wat betreft het spelen ermee. Je bent geen goed referentie kader in deze discussie :P
Een klojo is ook een referentie kader............................... :lol:

Francisco

Bericht door Francisco » 03 sep 2007, 16:07

goh ben ik toch en klojo.

heb namelijk beide A3/120d mogen rijden onder verschillende omstandigheden.

ik zou willen zeggen dat de 1 serie wat meer spanning bied dan de a3. juist vanwege zijn mindere wegligging (meer overstuur en meer onderstuur en minder tractie).

effectief? a3
leuk en leerzaam? 1 serie

ik zou nu voor de 1 serie kiezen omdat ik niet alijd de snelste auto hoef. maar wel een die je wat meer uitdaagd.

Macboy

Bericht door Macboy » 03 sep 2007, 16:57

@Niels: sorry voor mijn misschien wat overdreven uitspraak, maar je snapt me gelukkig wel gelet op je knipoog :)

Feit is ook wat Robin (en bevestigd door Fransisco) zegt dat het "anders" stuurt en dat ligt aan de RWD. Let wel, het is niet de bedoeling om hier een RWD discussie op poten te zetten.

Ik weet wel Niels dat RWD door veel mensen heilig wordt verklaard en mogelijk soms onterecht, maar er is ook een grote groep die RWD geweldig vindt, zónder ermee te driften, puur, vanwege het aandrijfconcept en dientengevolge directe/scherpere gevoel.

@Erminio: ik weet dat JD al meer dan een jaar een DSG rijdt, maar dat betekent niet dat er geen problemen zijn. Het officiele verhaal op dit moment is dat DSG hogere koppels niet aankan, althans niet volgens de VW standaard. Dat JD er één rijdt zonder problemen laat dit dus onverlet.

En betreffende je opmerking met peekaa's: het interesseert mensen kennelijk niet dat ze minder peekaa's hebben dan opgegeven, maar als zich iemand bij mij meldt als client, dan garandeer ik jou dat het een gewonnen zaak is. Bij voorbaat al.

wjn

Bericht door wjn » 03 sep 2007, 18:04

Macboy schreef:
Rico v Velzen schreef:Wat ik opmerkelijk vind is dat ze bij de R8 gekozen hebben voor een SMG achtige bak en niet voor een DSG bak.
Das niet opmerkelijk, maar noodgedwongen. Je weet toch dat ze met DSG nog problemen hebben met het koppel ? Meer dan 400Nm is nog niet helemaal ok zeg maar. Daar komt vanzelf verandering in overigens, de techniek staat niet stil.
Wel eens van de Veyron gehoord?

Macboy schreef:En betreffende je opmerking met peekaa's: het interesseert mensen kennelijk niet dat ze minder peekaa's hebben dan opgegeven, maar als zich iemand bij mij meldt als client, dan garandeer ik jou dat het een gewonnen zaak is. Bij voorbaat al.
10% afwijking (boven of beneden) mag. En daarnaast denk ik nog dat het een heel erg moeilijke en langdurige zaak zal worden. Vb.: Wie gaat er bewijzen en hoe wordt er bewezen dat de auto goed is ingereden? Hoe wordt de motor getest (moet uitgebouwd worden, dat sowieso, maar dan)? Etc.

Erminio

Bericht door Erminio » 03 sep 2007, 19:05

dan garandeer ik jou dat het een gewonnen zaak is. Bij voorbaat al
@Macboy, helemaal mee eens [IMG:25:18]http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/a025.gif[/img]..., moet je volgens mij niet kunnen verliezen :wink:

Heb dezelfde discussie met ATM internet verbindingen gehad met providers..., op papier 10Mbit en effectief 8Mbit :roll: ..., komt door de overhead zeggen ze dan..., dat staat alleen nergens in t contract, dus ik opper minder betalen per maand.., hebben ze de verbinding opgewaardeert naar 12Mbit, zodat ik effectief 10Mbit hebt :wink: :wink:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 sep 2007, 19:19

Opa schreef:Die diesel heeft natuurlijk veel koppel[en dus ook vermogen :wink: ] bij lage toeren.
Volgens Bram kon een 535d zijn STi aardig bijbenen toen ie nog met 350 pk rond reed.
Dat klopt. Was een Touring en uiteraard een automaat die ik in de 'S' stand gezet had. Die maat van me reed in mijn STI, ik dus in zijn 535D Touring. Hij moest nog aardig op de pedalen staan om me in te halen hoor, al vertrok ik natuurlijk wel eerder. Ook gemerkt dat als je even niet alert bent als hij inhaald, je echt zuur bent en terug moet gaan schakelen.

Ik snap het probleem eigenlijk niet, wat maakt het nou uit dat een diesel een M3 of M5 kakka rijdt?

[img:18:19]http://www.extreme-machines.nl/forum/im ... m_haha.gif[/img]
Laatst gewijzigd door Bram op 03 sep 2007, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Pascal

Bericht door Pascal » 03 sep 2007, 19:39

:lol: En dan achter op die diesel plakken: ''kom je me niet voorbij?mag je roet happen!!''.

Plaats reactie