Dank weer voor alle reacties!
De N54 heeft inderdaad wel een aantal bekende potentiële problemen waarbij de injectoren wel echt een "big hit" zijn qua kosten. Je kan er wel mee doorrijden (en ivm de kosten gebeurd dat ook heel vaak) maar verstandig is dat natuurlijk niet. Zeker niet als je het tuningspad op gaat. Hydrolock kan voorkomen maar gebeurd volgens mij vrij zelden. Verder heb je met druppelende injectoren kans op een soort "washdown" van de cilinderwanden omdat de olie weggespoeld wordt door de brandstof na het uitzetten. Alles afhankelijk van hoe erg het nadruppelen is natuurlijk. Paar druppeltjes kan opzich niet zo heel veel kwaad. Het verschil in inspuiting tussen de cilinder is natuurlijk helemaal niet bevorderlijk (1 cilinder kan dan significant warmer lopen dan de andere). Als je het "goed" wilt doen vond ik in deze het vervangen van de injectoren dus zeker noodzakelijk.
Voor de vervuilde inlaten zou je ook kunnen zeggen dat je er opzich mee door kan rijden, maar ook hier geld, als je het goed wilt doen is het wel echt noodzakelijk. Ik weet wel zeker dat er heel veel rondrijden met nog veel ergere vervuiling. Ondanks de fikse vervuiling bij deze was er niet heel veel van te merken. Ik heb ook wel auto's mee gemaakt die werkelijk geen worst meer van tafel trekken door de vervuiling. (o.a. de Mini Cooper S R56 van m'n moeder (kan ik inmiddels ook een boek over schrijven..) die een Mini One niet meer kon bijhouden) Veel ook afhankelijk van hoe goed de carterventilatie werkt. Alle DI's hebben er last van, maar de ene meer dan de andere.
Het vervangen van de bougies en bobines is meer preventief/ normaal onderhoud. In dit geval ben ik ook een graadje kouder gegaan met de bougies vanwege de tuning en de bobines is meer om te voorkomen dat je een keer strand. (kom ik zo nog even op terug

)
Alle overige zaken is natuurlijk gewoon pure DF hobby zoals Joost al aangaf
///Joost schreef: 11 mei 2020, 17:00
Dat heet "Hobby'en-naar-DF-budget".
--
Overigens, het maakt niet uit welke (recente) motor je van BMW pakt, ze hebben allemaal wel wat kostbare potentiële issue's, de een wat meer dan de ander maar geeneen echt vrij van issue's. Bij de 4 cilinders zit je ook met een ketting (ook een serieus dure grap, lekker "zuinig" rijden..), bij de S motoren zit je met drijfstanglagers enzovoorts. Als je een auto koopt met een dergelijke motor moet je eigenlijk gewoon van tevoren een bepaald budget ervoor vrij houden en er vrede mee hebben dat er wat extra geld achteraan moet na de aanschaf. Daarna blijven ze meestal ook wel echt voor langere tijd gewoon echt goed.
ArjandeV schreef: 11 mei 2020, 17:25
Nice Nick! Die downpipe op mijn M135i ging een stuk makkelijker of niet?

MHD had ik je toen ook al even laten zien volgens mij, ik was er echt super tevreden over!
Ja klopt, jij was de eerste die me op het spoor van de MHD bracht

Daarna nog aardig wat mensen erover gesproken en allemaal wel tevreden.
Hahah ja de downpipe paste bij jou een stuk beter maar met een single turbo is dat ook niet helemaal eerlijk. Een N55 downpipe is wel een iets simpeler product.
Overigens haalde Knot het terecht ook al even aan:
Knot schreef: 11 mei 2020, 10:14
Downpipes vreemd dat het niet goed past in 1x, je zou toch zeggen dat ze het zelf ook op/nagemeten hebben.
Want is inderdaad vreemd, maar inmiddels kijk ik niet meer op. Je wilt niet weten hoe vaak dit soort upgrades onwijs slecht passen. Vaak wordt een goedkoop product daardoor alsnog een dure optie omdat het in plaats van monteren "pas maken" wordt met de benodigde manuren. Chargepipes passen ook vaak slecht, die moet ik ook vaak nog licht bijschaven voordat ze echt lekker passen. Een dergelijk multigekromd product ontwikkelen en met continue kwaliteit produceren is ook wel een kunst en blijkbaar beheersen veel van dat soort bedrijven dat niet helemaal. Ik heb ook wel Akrapovic delen gemonteerd en die passen nog mooier dan het origineel.
Estoque schreef: 11 mei 2020, 17:04
Leuk om te lezen, toch grappig dat jouw E89 Ervaring zo anders is als die van mij.
Ik vond namelijk de E89 Z4 35i namelijk echt zwaar tegenvallen qua rem- en stuurgedrag.
Vond het alles behalve uitnodigend om een keer lekker te gaan trappen/sturen. Vooral erg zwaar op de neus etc.
Niets dat niet opgelost kan worden, maar vond het gewoon een tegenvaller. Had meer verwacht 'out of the box' denk ik.
Nu kan ik er ook met mijn 1.90 net niet fijn in zitten, misschien speelt dat mee.
Maar genoeg over mijn beperkte ervaring, het werk wat je er aan doet is weer dik in orde!
Ik vind hem echt lekker sturen en ik ben toch wel wat gewend

Ik heb nooit met eentje gereden zonder "Adaptive M Chassis" een wellicht maakt dat wel veel verschil. In comfort is hij wel echt heel zacht. Het sperdifferentieel maakt ook wel een wereld van verschil. Hij is in de basis wel wat onderstuurd maar met het sper kan je hem wel aardig de bocht uit vegen (was eerst echt onmogelijk). Denk dat een setje M3 draagarmen ook nog wel veel uitmaakt, dat is nog wel een leuke potentiële upgrade. Denk dat je daarmee wel wat onderstuur weghaalt en iets scherper instuurgedrag creëert. Een M3 stuurt wel een stuk scherper in, daarmee vergeleken zou je het instuurgedrag inderdaad kunnen omschrijven als "een zware neus" Qua remmen kom je met de E93 M3 blokken die erin zitten echt niks te kort, laat echt niks te wensen over. Zoals altijd zit 90% in de blokken.
matthyssie schreef: 11 mei 2020, 14:43
Crookie schreef: 11 mei 2020, 08:34
Leuk stuk machine werk van Hardeman. Waarom heeft Bmw af fabriek daar kogellagers in zitten?
Deze draaien lichter (minder weerstand), dus minder brandstofverbruik.
Dat denk ik inderdaad ook, en als zo vaak met emissie verbeterende zaken gaat het ten koste van de levensduur..
harrypaardekooper schreef: 11 mei 2020, 20:40
Mooi werk Nick en leuk om te lezen!
Mijn remmen doen het weer prima onder de E82 135, dank nog voor het werk er aan
Thanks! Goed te horen
Om nog even terug te komen op de bobines, afgelopen weekend had ik namelijk nog niet de nieuwe bobines binnen dus heb ik de "oude" nog even gemonteerd. Zou wel loslopen dacht ik, maar die deksel kreeg ik dus vanmiddag op mijn neus

Toen ik even een rondje was rijden met iemand om even te laten ervaren "hoe hard ie nu wel niet loopt" begon ie tijdens een pull ineens op 5 cilinders te lopen. De missende cilinder kwam ook niet meer terug.. gelukkig dicht bij de zaak, op 5 cilinders klein stukje terug gereden en even uitlezen:

En inderdaad, misfire op 1 van de cilinders. Gelukkig met nieuwe bobines erin probleem weer opgelost. Zitten nu Delphi's in van een N55. Die schijnen het aardig goed te houden. Voortaan gaat er wel even 1 mee in de kofferbak, aangezien ze onder flinke boost een stuk sneller de geest geven.