Thanks nog voor de reacties!
Fernando schreef: 31 jan 2020, 23:53
Altijd heerlijk om je updates te lezen. Je moet ooit je updates bundelen, verkoophit...
Hahah dank voor het compliment, meestal als ik begin te typen komt er vanzelf wel een aardig riedeltje uit
Martijn_bmw schreef: 01 feb 2020, 10:04
Super mooie rapportage weer

Toch wel een onderhoud gevoelig blokje hè die bmw V8
De N62 met name heeft inderdaad wel een beetje onderhoud nodig maar als ie goed is, is het wel echt een heerlijke motor.
indobesar schreef: 01 feb 2020, 13:24
Lekker bezig!
Waar zet je de “vrachtwagen” voor in?
Hahah, de vrachtwagen is met name veel gebruikt toen we aan het verhuizen waren met de zaak. Laatste tijd valt het wel mee maar vaak komt het onverwacht toch wel van pas al die ruimte. Mag ook 2 ton trekken, dat is ook wel lekker af en toe.
JWtje schreef: 01 feb 2020, 17:21
Gelijk kleppendekselpakkingen vervangen. Is anders ook een K klus. En een stent plaatsen in de koelpijp tussen de koppen. Rijdt heerlijk maar heb nog nooit zo’n storingsgevoelige auto gehad.
Inderdaad goede punten, gelukkig had deze ze alletwee al gehad
WillemBoer schreef: 01 feb 2020, 22:05
Wel weer mooi dat een BMW M S65 V8 motor dan zoveel minder storingsgevoelig is, terwijl je dat eerder andersom zou verwachten...
Dit is absoluut waar, de S65 is echt een veel betrouwbaardere motor in de basis. Als deze zometeen klaar is, is die ook wel weer echt betrouwbaar, maar dat is de S65 ook al zonder al deze ingrepen. (mits drijfstanglagers op tijd). Toevallig heb ik ook mijn oude E93 M3 weer terug gekocht (daarover later meer, was niet helemaal de bedoeling eigenlijk

en komt waarschijnlijk binnenkort weer tekoop ) maar die heeft inmiddels 240.000km op de klok staan en geeft nog altijd geen klap verkeerd..
Bombadil schreef: 02 feb 2020, 10:18
Grappig, ik vroeg me net af hoe het met mijn ex was. Die heerlijke, hoeveelheid vermogen en het gemak waarmee het op de weg komt is echt GT zoals het hoort te zijn. Misschien klein beetje meer geluid uit de uitlaat om het perfect te maken. Laat mijn huidige 3.0d in elk geval ver in de schaduw staan. Naast de stoelen mis ik de HUD, dat is toch erg fijn.
Wel schokkend van de kettinggeleider, ik dacht dat BMW dat wel opgelost zou hebben na de nare ervaringen ermee met de laatste M62 blokken waar ze ook het plastic hadden toegepast.. Hoe veel kwaad kan het?
Heb je nog wat gedaan aan windgeruis en radio-ontvangst?
Prachtige foto`s weer.
Hahaha ja, je ex staat er nu een beetje zielig bij, maar wees niet ongerust, het is zo'n mega fijne auto dat ik aardig gemotiveerd ben om hem snel weer af te maken

De kettinggeleiders zijn in principe ook niet echt bekend om problemen bij de N62, als ze kapot gaan is het ook vaak in veel minder desastreus als bij de M62 motoren. In dit geval was het ook erg weinig wat miste aan stukjes geleider en hij liep er ook prima mee. Denk ook dat er best wel wat motoren zo rondrijden. Zolang de ketting niet kan overslaan of gaan klapperen is er geen probleem, maarja niemand die door de motor kan heenkijken.. Inmiddels ben ik er overigens wel achter dat BMW halverwege de productie van de N62 is geswitched naar geupdate kettinggeleiders (zelfde als in de N62N / 550i), dat geeft wel aan dat BMW er zelf blijkbaar ook al problemen in zag. Mijn motor wordt nu dus meteen geupgrade naar de N62N specificaties, ook wel fijn.
Het windgeruisprobleem is opgelost, dat bleek het rubber van het kleine achterruitje in de achterdeur te zijn.. tevens ook meteen het rubber van het panorama dak vervangen, auto is nu echt mega stil (onvergelijkbaar). Radio ontvangst moet ik nog naar kijken, eerlijk gezegd heb ik alleen nog maar de AUX gebruikt nadat ik die had ingebouwd.. (daarmee komt de logic7 toch net iets beter tot zijn recht).
Verder nog een nieuwe dynamo erin gezet (had af en toe een gekke storing die gelieerd was aan spanning), ook niet zo gek na 2 ton. Verder tussenaslager + wiellagers achter gedaan. (zat een tikje in die lastig te localiseren was, ik dacht tussenaslager maar bleek een wiellager te zijn). Misschien moet ik straks de teller ook maar terugdraaien met al die nieuwe onderdelen
eBoonstra schreef: 06 feb 2020, 14:53
Prachtig verslag! Diepe buiging en respect voor de werkzamheden. Eigenlijk best lullig dat alles gedemonteerd moet worden voor een 3 euro kostende pakking..
Dank! hahah ja, gelukkig nu icm met diverse zaken die ik meteen aanpak. Als je enkel de pakking wil vervangen kan het ook met de motor erin, maar dat kost je ongeveer 10 uur sleutelen ook.
Arthursx schreef: 06 feb 2020, 15:02
Lekker bezig! Afgelopen zaterdag dit project en de werkplaats mogen bewonderen. Erg gave plek en top service. Als ik weer wat modificaties heb kom ik zeker weer langs.
Dank Arhur, en leuke spulletjes op een auto monteren doe ik altijd graag
--------------
Anyway, deze update kwam wat later dan ik had gehoopt..vlak nadat ik de motor eruit had en gedemonteerd werd ik geveld door een vrij stevige verkoudheid/griep die naadloos (nouja,helaas niet helemaal en op wintersport ook nog een beetje ziekjes) overging in mijn wintersport. Tot mijn grote frustratie dus ongeveer 2 weken geen vooruitgang geboekt, maargoed ik kan nu eindelijk weer lekker door.
Nog even wat foto's van de demontage:
timing loshalen:
Valvetronic, nokkenassen e.d. demonteren, want ja, deze kop moet er helaas af om de kettingeleiders eraf te kunnen krijgen..
Niet veel van over zo
De cilinderwanden zien er overigens uit alsof ie nooit gelopen heeft, echt bizar na ruim 2 ton. Hele motor oogt verder eigenlijk wel fris, is wel duidelijk aan te zien dat hij regelmatige olieservice heeft gehad ook.
Oude timing:
Nieuwe timing:
Missende delen:
Grappig genoeg zijn de timingdelen dus serieus geupdate, daar kwam ik pas achter nadat ik e.a. had besteld (dacht eerst dat ik het verkeerde had gekregen..) Is verder ook erg weinig informatie over te vinden..
Zie de verschillen:
Weer lekker opbouwen, hier is ook duidelijk te zien waarom de kop eraf moet..(kop heeft geen voordeksel maar schuif over de geleiders heen)
Dan de beruchte pakking, die dus achter deze dynamosteun zit die nu kinderlijk eenvoudig te demonteren is:
Ja niet zo gek dat dit lekte, er is zelfs een stukje pakking achter gebleven. Wat ooit rubbers was is nu beter te vergelijken met heel slap porselein. (als je het op de grond laat vallen breekt het)
Subframe was ook lekker geconserveerd door alle lekkage, dus dat ook meteen lekker grondig poetsen:
Ook meteen maar nieuwe toplagers erin, kunnen er nu toch goed bij. Reactiearmrubbers had ik al gedaan, draagarmrubber pak ik ook nog even mee:
Inmiddels weer begonnen met montage van de motor, de cilinderkop + timing en deksel zitten er alweer op. Beetje weinig foto's van gemaakt in mijn enthousiastme dat ik eindelijk weer verder kon. Zal wat meer foto's maken van de rest van de opbouw

Wel nog wat fototjes van de Valvetronic, blijft erg gave techniek:
Tot zover voor nu, keep you posted! Als het een beetje mee zit na volgende weekend (blijft toch avond/weekend werk naast de drukke agenda) weer rijden zonder geknepen billen