Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
- Niels
- Berichten: 22548
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Gefeliciteerd Nick
Een auto die ik zelf niet (meer?) aan durf, des te interessanter dat jij em koopt. Kan ik mooi zien of mijn emotie gegrond is of niet 
- Fernando
- Berichten: 5154
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Blijft altijd leuk om te zien hoe jij dat allemaal vastlegt met uitleg erbij!
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Leuk weer te volgen, auto stond ook veel te lang.
Maakt wel nieuwsgierig wat je nog aan wil/ moet pakken om hem op jou niveau te krijgen
Maakt wel nieuwsgierig wat je nog aan wil/ moet pakken om hem op jou niveau te krijgen
-
OnlineRJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Leuk hoor, gefeliciteerd. Hoe bevalt de N62 jou qua vermogen? In de 645Ci heb ik er weinig over te klagen maar daar zit een handbak achter en andere koets dus misschien niet heel vergelijkbaar.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29113
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
leuk om weer te gaan volgen nick!
ben benieuwd wat je nog tegen komt en gaat doen eraan, ik kom hem binnenkort even bekijken
waar gaan jullie heen verhuizen met TEG?
ben benieuwd wat je nog tegen komt en gaat doen eraan, ik kom hem binnenkort even bekijken
waar gaan jullie heen verhuizen met TEG?
- nickdoesburg
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: G11 740d / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dank voor de reacties! Ben er super content mee, elke rit ga ik hem meer waarderen (active steering is wel even wennen in het begin), maar wat rijd dat goed zeg, heerlijk
Stoelen e.d. zijn ook fantastisch. Echt een mega fijne cruiser
Qua lijstje stonden natuurlijk ook al een paar dingen in de advertentie, o.a. slechte radioontvangst, niet werkende active headlights, suisende linker achterdeur e.d. Inmiddels heb ik zelf ook een rondje gelopen en is dat lijstje opgelopen naar een A4'tje maar niks schokkends, veel dingen die ik nog wil doen vallen ook onder preventief onderhoud. Wat dat precies inhoud komt hier vanzelf wel langs
Inmiddels in de avonduurtjes wat kleine dingen kunnen doen, om te beginnen met de oranje zijlichtjes die ik wel cool vind, waarvan de rechter kant niet meer werkte. Oorzaak snel gevonden:

Bedrading dus door gecorrodeerd, waarschijnlijk door een gat in de wielkuip waardoor er wat regenwater richting de koplampen kon. Inmiddels dus ook meteen een nieuwe wielkuip besteld. Dus koplamp er maar even uit:

Heel gepiel maar uiteindelijk netjes 2 nieuwe draden eraan kunnen solderen:


En weer werkend
In een later stadium ga ik de koplampen nog een keer polijsten, of wellicht i.c.m. reparatie van de active headlight (als dat nog mogelijk is) het glas vervangen. Is wel een hoop werk dus voorlopig zit het even prima.

Wat verder mateloos irritant is, is dat de radioontvangst nogal slecht is. Eigenlijk zo slecht dat je er niet naar wilt luisteren. De diversity antenne eerst maar eens bekeken, en zo te zien was ik niet de eerste:

Eenmaal open ziet de printplaat er echter als nieuw uit, dus die is niet meteen verdacht..was ook te makkelijk..

Voorlopig maar even gelaten voor wat het is, als ik wat meer tijd heb maar eens goed naar zoeken.
Na 2 dagen was ik het echter wel zat om naar mijn 4 tal overgebleven CD's uit het jaar kruik te luisteren, dus eerst maar eens een AUX inbouwen, zonde om die geweldige audio installatie niet te gebruiken..
In het menu was de AUX al wel zichtbaar, dus dat is alleen een kwestie van de kabel zelf inbouwen;

Helehoop gepiel en wat zoekwerk (stekker klopte niks van, uiteindelijk de terminals zelf omgeplug naar de juiste stekker) en natuurlijk super voorzichtig zijn met de MOST glasvezel kabel, die wil je echt niet kapot maken.

Eerst maar even testen voor ik alles weer terugbouw

En kabel in het dashboardkastje weggelegd. Wat een verademing! De CD's kunnen weer de kast in

Verder stoorde ik me nogal aan de achterwielen die best wel ver naar binnen stonden, dus vandaag maar even setje spacers gescoord. Is 2 tellen werk en staat echt een stuk beter:
Voor:

Na:

Overigens werden die 2 tellen toch weer 3 tellen omdat ik persee de wielkasten weer moest poetsen


Tot zover voor nu, keep you posted!
Thanks! Qua vermogen, ik kan niet anders zeggen dan dat het royaal voldoende is. Hij nodigt ook niet echt uit tot trappen maar hij heeft voldoende koppel om met weinig toeren moeiteloos 90% van wat om je heen rijd achter je te laten. Dat is waar het mij vooral om gaat. Als je hem doortrapt loopt het wel hard door maar ook weer niet super indrukwekkend(ligt er ook beetje aan wat je gewend bent), is wel 1700kg natuurlijk. (ironisch genoeg overigens wel 105kg! lichter dan mijn oude E93 M3..)RJK schreef: 29 sep 2019, 19:57 Leuk hoor, gefeliciteerd. Hoe bevalt de N62 jou qua vermogen? In de 645Ci heb ik er weinig over te klagen maar daar zit een handbak achter en andere koets dus misschien niet heel vergelijkbaar.
Stond inderdaad lang, verbaasde mij ook eigenlijk. Blijkbaar "durven" veel mensen het niet aan, zoals Niels ook al aangaf. Ik ben er niet zo bang voor maargoed, in mijn geval is niet elk wissewasje meteen een kostbare reparatie.Tim N schreef: 29 sep 2019, 16:03 Leuk weer te volgen, auto stond ook veel te lang.
Maakt wel nieuwsgierig wat je nog aan wil/ moet pakken om hem op jou niveau te krijgen
Qua lijstje stonden natuurlijk ook al een paar dingen in de advertentie, o.a. slechte radioontvangst, niet werkende active headlights, suisende linker achterdeur e.d. Inmiddels heb ik zelf ook een rondje gelopen en is dat lijstje opgelopen naar een A4'tje maar niks schokkends, veel dingen die ik nog wil doen vallen ook onder preventief onderhoud. Wat dat precies inhoud komt hier vanzelf wel langs
Inmiddels in de avonduurtjes wat kleine dingen kunnen doen, om te beginnen met de oranje zijlichtjes die ik wel cool vind, waarvan de rechter kant niet meer werkte. Oorzaak snel gevonden:

Bedrading dus door gecorrodeerd, waarschijnlijk door een gat in de wielkuip waardoor er wat regenwater richting de koplampen kon. Inmiddels dus ook meteen een nieuwe wielkuip besteld. Dus koplamp er maar even uit:

Heel gepiel maar uiteindelijk netjes 2 nieuwe draden eraan kunnen solderen:


En weer werkend

Wat verder mateloos irritant is, is dat de radioontvangst nogal slecht is. Eigenlijk zo slecht dat je er niet naar wilt luisteren. De diversity antenne eerst maar eens bekeken, en zo te zien was ik niet de eerste:

Eenmaal open ziet de printplaat er echter als nieuw uit, dus die is niet meteen verdacht..was ook te makkelijk..

Voorlopig maar even gelaten voor wat het is, als ik wat meer tijd heb maar eens goed naar zoeken.
Na 2 dagen was ik het echter wel zat om naar mijn 4 tal overgebleven CD's uit het jaar kruik te luisteren, dus eerst maar eens een AUX inbouwen, zonde om die geweldige audio installatie niet te gebruiken..
In het menu was de AUX al wel zichtbaar, dus dat is alleen een kwestie van de kabel zelf inbouwen;

Helehoop gepiel en wat zoekwerk (stekker klopte niks van, uiteindelijk de terminals zelf omgeplug naar de juiste stekker) en natuurlijk super voorzichtig zijn met de MOST glasvezel kabel, die wil je echt niet kapot maken.

Eerst maar even testen voor ik alles weer terugbouw

En kabel in het dashboardkastje weggelegd. Wat een verademing! De CD's kunnen weer de kast in

Verder stoorde ik me nogal aan de achterwielen die best wel ver naar binnen stonden, dus vandaag maar even setje spacers gescoord. Is 2 tellen werk en staat echt een stuk beter:
Voor:

Na:

Overigens werden die 2 tellen toch weer 3 tellen omdat ik persee de wielkasten weer moest poetsen


Tot zover voor nu, keep you posted!
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 30 sep 2019, 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29113
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooie update alweer meteen 
- Barend
- Berichten: 1887
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooi dat jij hem hebt gekocht Nick, ik heb de advertentie vaak bekeken maar durfde het ook niet aan. Altijd fijn om te zien wat je er allemaal mee doet.
-
OnlineEric Z
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Bedrading in de schanieren vam de achterklep kan ook de slechte ontvangst veroorzaken?
https://5series.net/forums/attachments/ ... _wires.pdf
https://5series.net/forums/attachments/ ... _wires.pdf
-
Bombadil
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Top, flink bezig zeg! Fijn dat je de tijd kan vinden (en de skills hebt) om de 5 terug te zetten naar het niveau waar ze hoort. Ik heb geen van beide
. Wordt vast een prachtige youngtimer.
Tsja, angst voor zo'n auto.. De afschrijving op een Nieuwe Golf is erger. Of de schraapveren daarvan. En met een 6 cilinder van BMW kan je ook flink bloeden (zie 130 topic). Kunst is om een bekwame garage te vinden met zin en tijd. Of net zo handig zijn als Nick.
Ik vond het mooi om toch nog een keer een V8 te hebben gereden voordat ook ik downsize. Bizarre vond ik ook het verbruik van beter dan 1 op 9.

Tsja, angst voor zo'n auto.. De afschrijving op een Nieuwe Golf is erger. Of de schraapveren daarvan. En met een 6 cilinder van BMW kan je ook flink bloeden (zie 130 topic). Kunst is om een bekwame garage te vinden met zin en tijd. Of net zo handig zijn als Nick.
Ik vond het mooi om toch nog een keer een V8 te hebben gereden voordat ook ik downsize. Bizarre vond ik ook het verbruik van beter dan 1 op 9.
De comfortstoelen (met ventilatie, dus nooit meer plakken aan het leer) en de mega kofferbakruimte zijn echt de pluspunten.nickdoesburg schreef: 30 sep 2019, 22:09 Dank voor de reacties! Ben er super content mee, elke rit ga ik hem meer waarderen (active steering is wel even wennen in het begin), maar wat rijd dat goed zeg, heerlijkStoelen e.d. zijn ook fantastisch. Echt een mega fijne cruiser
Had dat gezegd, ik heb er nog 250 CD`s in gebruik met rockmuziek van voor jouw geboortenickdoesburg schreef: 30 sep 2019, 22:09 Na 2 dagen was ik het echter wel zat om naar mijn 4 tal overgebleven CD's uit het jaar kruik te luisteren,
-
WillemBoer
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Waar maak je de wielkasten mee schoon?
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooi ding
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
-
OnlineWimo
- Berichten: 2748
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Die heb ik ook gedaan.. stiekem best een klus. Bij mij waren 3 van de 10 draden rechts compleet door.Eric Z schreef: 30 sep 2019, 22:38 Bedrading in de schanieren vam de achterklep kan ook de slechte ontvangst veroorzaken?
https://5series.net/forums/attachments/ ... _wires.pdf
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6870
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Ik heb het bij mijn vorige auto laten doen was aardig wat werk. Ik heb wel beide kanten laten doen
- nickdoesburg
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: G11 740d / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Ik vermoed inderdaad ook dat er een grote kans is dat het in de achterklep bedrading zit, dat is ook de eerste plek waar ik verder ga zoeken. Hopen dat dat helpt, geen zin om het hele interieur eruit te halen maar wat moet dat moet..

Met een zeer professionele ontvetter, enkel verkrijgbaar bij de groothandel; Dasty bij de Wibra
- Estoque
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dasty is geweldig <3
Enige nadeel is dat je altijd van die gevoelige klauwen ervan krijgt! Maar Dasty + Water + Kwast is echt geweldig.
Enige nadeel is dat je altijd van die gevoelige klauwen ervan krijgt! Maar Dasty + Water + Kwast is echt geweldig.
-
WillemBoer
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Thnx voor de tip!
-
Walter
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
.
Laatst gewijzigd door Walter op 16 mei 2020, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SlowCo
- Berichten: 4574
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
- nickdoesburg
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: G11 740d / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dank voor de reacties!

Inmiddels weer wat kleine dingetjes gedaan;
Bougies + bobines vervangen. Bougies wou ik sowieso doen, is kut om bij te komen dus meteen maar de bobines gedaan. Gaan soms nog wel eens stuk dus maar preventief meenemen (gaan anders altijd op een onhandig moment stuk)
De achterste bobine aan de passagierskant is echt een crime, heb weer de motor los gehaald om hem eruit te krijgen



Verder was de wielkuip rechtsvoor kapot:

Hierdoor zaten bepaalde elektronica delen (koplamp e.d.) wel erg onbeschermd tegen het regenwater dus maar snel wat aan het doen. De kuip zelf was helemaal vergaan, brak helemaal in stukken. Snapte al niet hoe die kapot was gegaan maar toen ik ging demonteren werd het snel duidelijk, elk stuk wat ik vastpakte brak meteen af. Linksvoor is nog wel soepel, zal al wel een keer vervangen zijn gok ik.
Onder de wielkuipen uiteraard de boel meteen ook weer even goed schoonmaken:


Hier is overigens ook het valveblok geplaatst van de Dynamic Drive, dus de hydraulische stabilisatorstangen die het overhellen tegenhouden. Werkt overigens super, auto helt echt nauwelijks over. Grappig genoeg is de unit gewoon van Hydac, een redelijk bekende leverancier van hydrauliek onderdelen;

Verder was inmiddels de nieuwe aircopomp binnen, dus ook meteen maar monteren. Uiteraard eerst het systeem leeggezogen.
Oude pomp loshalen:


Nieuwe pomp klaar om erin te gaan:

Pomp zit op z'n plek, had alleen niet de goede riem gehad (geen stretch), dus daar moet ik nog even op wachten
Als bonus nog even een sfeerplaatje erbij

Tot zover voor nu, keep you posted!
Wij ook niet

Inmiddels weer wat kleine dingetjes gedaan;
Bougies + bobines vervangen. Bougies wou ik sowieso doen, is kut om bij te komen dus meteen maar de bobines gedaan. Gaan soms nog wel eens stuk dus maar preventief meenemen (gaan anders altijd op een onhandig moment stuk)
De achterste bobine aan de passagierskant is echt een crime, heb weer de motor los gehaald om hem eruit te krijgen



Verder was de wielkuip rechtsvoor kapot:

Hierdoor zaten bepaalde elektronica delen (koplamp e.d.) wel erg onbeschermd tegen het regenwater dus maar snel wat aan het doen. De kuip zelf was helemaal vergaan, brak helemaal in stukken. Snapte al niet hoe die kapot was gegaan maar toen ik ging demonteren werd het snel duidelijk, elk stuk wat ik vastpakte brak meteen af. Linksvoor is nog wel soepel, zal al wel een keer vervangen zijn gok ik.
Onder de wielkuipen uiteraard de boel meteen ook weer even goed schoonmaken:


Hier is overigens ook het valveblok geplaatst van de Dynamic Drive, dus de hydraulische stabilisatorstangen die het overhellen tegenhouden. Werkt overigens super, auto helt echt nauwelijks over. Grappig genoeg is de unit gewoon van Hydac, een redelijk bekende leverancier van hydrauliek onderdelen;

Verder was inmiddels de nieuwe aircopomp binnen, dus ook meteen maar monteren. Uiteraard eerst het systeem leeggezogen.
Oude pomp loshalen:


Nieuwe pomp klaar om erin te gaan:

Pomp zit op z'n plek, had alleen niet de goede riem gehad (geen stretch), dus daar moet ik nog even op wachten
Als bonus nog even een sfeerplaatje erbij

Tot zover voor nu, keep you posted!
-
Mc Stradale
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 aug 2019, 15:32
- Auto: Bmw/Alpina/Maserati
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Lekker bezig Nick.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29113
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooi bezig Nick, bizar dat de motor los moet om bougies te vervangen
Dat klinkt niet als echt slim ontworpen
Dat klinkt niet als echt slim ontworpen
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Je bent weer lekker bezig! E61 heeft bijna altijd meer liefde nodig dan je zou verwachten. Maar als je alles zelf doet vallen de kosten best mee en zijn het gewoon hele fijne auto’s!
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6870
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Hoeft niet persé, je kan ook met twee verlengstukjes werken. Maar hoe dan ook, het is allemaal niet heel handig. Bij mij duurde het 3 uur voor 8 bougies...Martijn_bmw schreef: 06 okt 2019, 09:18 Mooi bezig Nick, bizar dat de motor los moet om bougies te vervangen![]()
Dat klinkt niet als echt slim ontworpen
- nickdoesburg
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: G11 740d / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Nick's E46 M3 + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
De bougie zelf is inderdaad niet echt een probleem, de bobine er fatsoenlijk uitkrijgen (en met name de nieuwe erin zonder kleerscheuren) is een aardige uitdaging
Overigens is een paar cm al genoeg, dus moer motorsteun iets oplossen en dan beetje optillen (ook weer niet zo spannend)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Cuprafan_123, Kasteel, MarcF, Roy RS en 14 gasten
