E36 340i Coupe |Foetsie|
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 340i Coupe |Wimedo Slalom en 1 langzaam rondje ring|
Haha geweldige update weer, leuk om te lezen!
- 328Ti
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E36 340i Coupe |Wimedo Slalom en 1 langzaam rondje ring|
Heerlijk
Heb je wel een bijrijdersstoel erin gemeubeld of mocht ze op een bierkratje mee?
Leuke aflevering weer
Heb je wel een bijrijdersstoel erin gemeubeld of mocht ze op een bierkratje mee?
Leuke aflevering weer
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Goed, al een eeuwigheid geleden dat ik hier wat heb gepost..
Het laatste wapenfeit van de E36 ligt al enige tijd achter ons; een tekening toen ik om 6 uur 's morgens een "chinese 11" ((c) top gear) heb geschreven bij aankomst op het werk:
Aan het begin van dit jaar het ding maar geschorst en uit de verzekering gegooid, ik wilde sowieso de APK datum verleggen naar minimaal maart-april ipv januari en gezien de nieuwe plannen ging ik er vanuit dat het ding voorlopig de garage niet uit zou komen.
Dus zodoende wat dingetjes verzameld;
Zoals uit de foto's al wel duidelijk is: ik ga er een turbo op beunen.
Om wat preciezer te zijn een Holset HX40 met 14cm turbinehuis, hoewel weliswaar wat aan de kleine kant (had liever een 16 of 18cm gehad, onderin doet die V8 toch al genoeg) kon ik 'm niet laten liggen voor 100 euro.
Chinees revisiesetje dr in geduwd, nu draait ie weer mooi soepel rond, hoeveel olie dr langs de seals af vliegt zien we later wel.
2x38mm wastegate, daar heb ik nog redelijk wat aan te knutselen, want echt soepel lopen ze niet, gelukkig heeft de Megasquirt een overboost beveiliging....
Idee is om de turbo aan de voorkant van het blok te zetten, hiervoor zijn er wat 'lichte' aanpassingen nodig..
Vermogensdoel is 400+ PK op minder dan 1 bar (zou niet zo'n probleem moeten zijn)
De rest is een gevalletje: we zien wel wat er stuk gaat.
Het laatste wapenfeit van de E36 ligt al enige tijd achter ons; een tekening toen ik om 6 uur 's morgens een "chinese 11" ((c) top gear) heb geschreven bij aankomst op het werk:
Aan het begin van dit jaar het ding maar geschorst en uit de verzekering gegooid, ik wilde sowieso de APK datum verleggen naar minimaal maart-april ipv januari en gezien de nieuwe plannen ging ik er vanuit dat het ding voorlopig de garage niet uit zou komen.
Dus zodoende wat dingetjes verzameld;
Zoals uit de foto's al wel duidelijk is: ik ga er een turbo op beunen.
Om wat preciezer te zijn een Holset HX40 met 14cm turbinehuis, hoewel weliswaar wat aan de kleine kant (had liever een 16 of 18cm gehad, onderin doet die V8 toch al genoeg) kon ik 'm niet laten liggen voor 100 euro.
Chinees revisiesetje dr in geduwd, nu draait ie weer mooi soepel rond, hoeveel olie dr langs de seals af vliegt zien we later wel.
2x38mm wastegate, daar heb ik nog redelijk wat aan te knutselen, want echt soepel lopen ze niet, gelukkig heeft de Megasquirt een overboost beveiliging....
Idee is om de turbo aan de voorkant van het blok te zetten, hiervoor zijn er wat 'lichte' aanpassingen nodig..
Vermogensdoel is 400+ PK op minder dan 1 bar (zou niet zo'n probleem moeten zijn)
De rest is een gevalletje: we zien wel wat er stuk gaat.
- Niels
- Berichten: 22277
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Ha, Ha, nice! Gaan we weer volgen dit
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
+1, dit worden weer een paar mooie episodes!
- Djessey
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Zat al te wachten op een nieuwe update, ben heel benieuwd.
- Eeuwe
- Berichten: 4563
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Haha prachtig. Ik houd ‘t weer met plezier bij. Succes!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Graag wel weer jouw prachtige teksten bij de updates..
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Nog corona ontwikkelingen;)?
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Ja, ik heb 2 weken in duitsland gezeten en tot nu bijna 4 in frankrijk voor mn werk, dus er is niks gebeurd
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Dus jij bent niet groen of blauw, maar wauw!
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6021
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: E36 340i Coupe |Praten zonder wat te zeggen|
Ohh dan kun je mooi 2 weken in thuisquarantaine en met dat ding bezig
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Vraagje|
Goed, bijna een jaartje geleden, ding staat nog steeds gezellig in de garage.
Ondertussen wel rustig aan meer onderdelen aan het verzamelen voor de turbo ombouw.
Hierbij heb ik nog wel 1 vraagje aan de kenners omgeving Weert etc;
Weet iemand toevallig een adresje om een ring uit een drukgroep te laten draaien ?
De versterkte sachs drukgroep heeft eoa wazige ring dr in zitten waardoor de geveerde koppelingsplaat die ik heb niet past (het geveerde deel raakt die ring, de ongeveerde plaat past wel) en ik *vermoed* dat de originele 320D drukgroep bij de geplande 6-700 turbo newtonmeters heel snel "toedeledokie" zegt....
Ben hiervoor eerder wel eens bij Mascotte Zuid geweest (naar volle tevredenheid overigens), maar mocht iemand iemand verder nog suggesties hebben ?
Ondertussen wel rustig aan meer onderdelen aan het verzamelen voor de turbo ombouw.
Hierbij heb ik nog wel 1 vraagje aan de kenners omgeving Weert etc;
Weet iemand toevallig een adresje om een ring uit een drukgroep te laten draaien ?
De versterkte sachs drukgroep heeft eoa wazige ring dr in zitten waardoor de geveerde koppelingsplaat die ik heb niet past (het geveerde deel raakt die ring, de ongeveerde plaat past wel) en ik *vermoed* dat de originele 320D drukgroep bij de geplande 6-700 turbo newtonmeters heel snel "toedeledokie" zegt....
Ben hiervoor eerder wel eens bij Mascotte Zuid geweest (naar volle tevredenheid overigens), maar mocht iemand iemand verder nog suggesties hebben ?
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Rustig aan prutsen|
Yep, we hebben weer iets gedaan.
Om te beginnen met de volgende logische stap: een chinese injectortester kopen om de chinese injectors van 10 euro p/s te testen voordat er 1 zwaar kut blijkt te zijn en de V8 een V7 wordt...
Uiteindelijk bleek het dus behoorlijk mee te vallen, max 5% verschil in totale opbrengst en 10% bij lagere openingstijden, waarschijnlijk ook ietwat veroorzaakt door een licht verschillende deadtime (tijd die injector nodig heeft om te openen)
Bij de Megasquirt is dat allemaal per injector in te stellen, dus zolang ik weet wat de afwijking is bij iedere injector: geen probleem
Verder weer een doosje RVS binnen gehad:
Ter beeldvorming, dat Y-stuk gaat van 1x89mm naar 2x63mm, dus echt kleine pijpjes zijn het ook weer niet
En de toekomstige locatie van de turbo;
Zo kan de downpipe mooi recht naar achteren, is er plek zat voor een luchtfilter, slang naar de intercooler etc etc, alleen de olieretour is eventjes kijken hoe goed dat gaat (zolang ie boven het olieniveau zit werkt dat wel)
Tevens nog een 2e HX40 opgehaald met een 16cm turbinehuis, denk dat die iets beter past bij de V8 dan het 14cm huis wat er op de foto op zit.
En vast het uitlaatspruitstuk aan de bestuurderskant gebeund, onder het motto simpel is goed.
Ruimte is er toch al niet echt om iets moois te maken en ik heb er al helemaal geen zin in om daar weer een week of 2 aan te spenderen.
Die rare deuk in dat 90 graden bochtje is overigens om wat extra ruimte te creeren bij de stuurstang.
En zodoende klooien we dus verder, misschien kan ik m dit jaar nog een keer starten.
Om te beginnen met de volgende logische stap: een chinese injectortester kopen om de chinese injectors van 10 euro p/s te testen voordat er 1 zwaar kut blijkt te zijn en de V8 een V7 wordt...
Uiteindelijk bleek het dus behoorlijk mee te vallen, max 5% verschil in totale opbrengst en 10% bij lagere openingstijden, waarschijnlijk ook ietwat veroorzaakt door een licht verschillende deadtime (tijd die injector nodig heeft om te openen)
Bij de Megasquirt is dat allemaal per injector in te stellen, dus zolang ik weet wat de afwijking is bij iedere injector: geen probleem
Verder weer een doosje RVS binnen gehad:
Ter beeldvorming, dat Y-stuk gaat van 1x89mm naar 2x63mm, dus echt kleine pijpjes zijn het ook weer niet
En de toekomstige locatie van de turbo;
Zo kan de downpipe mooi recht naar achteren, is er plek zat voor een luchtfilter, slang naar de intercooler etc etc, alleen de olieretour is eventjes kijken hoe goed dat gaat (zolang ie boven het olieniveau zit werkt dat wel)
Tevens nog een 2e HX40 opgehaald met een 16cm turbinehuis, denk dat die iets beter past bij de V8 dan het 14cm huis wat er op de foto op zit.
En vast het uitlaatspruitstuk aan de bestuurderskant gebeund, onder het motto simpel is goed.
Ruimte is er toch al niet echt om iets moois te maken en ik heb er al helemaal geen zin in om daar weer een week of 2 aan te spenderen.
Die rare deuk in dat 90 graden bochtje is overigens om wat extra ruimte te creeren bij de stuurstang.
En zodoende klooien we dus verder, misschien kan ik m dit jaar nog een keer starten.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 340i Coupe |Rustig aan prutsen|
Wat is je argument voor de injectoren? Gebruikte injectoren zijn er volgens mij 1000'en kan me niet voorstellen dat je daar veel duurder mee uit bent. Volgens mij zijn die vaak binnen 2% afwijking van elkaar?
Heb je gelet op de sproeipatronen? En de injector tester getest door dezelfde injector op meerdere plaatsen te proberen om de resultaten te kunnen reproduceren?
Heb je gelet op de sproeipatronen? En de injector tester getest door dezelfde injector op meerdere plaatsen te proberen om de resultaten te kunnen reproduceren?
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Rustig aan prutsen|
Want 400+pk met aliexpress injectoren geeft meer street cred dan met bekende (dat is oprecht een reden, kijken of het werkt)
Ja, allemaal een vergelijkbaar patroon & ja, de tester lijkt vrij consequent.
Ja, allemaal een vergelijkbaar patroon & ja, de tester lijkt vrij consequent.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 340i Coupe |Rustig aan prutsen|
Street cred.. zijn we daar niet te oud voor aan het worden
Anywho, twijfel er niet aan dat je die 400pk gaat halen..!
Anywho, twijfel er niet aan dat je die 400pk gaat halen..!
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
E36 340i Coupe |Heeeeel rustig aan prutsen|
Goed, afgelopen week weer een beetje aan de E36 lopen kloten.
Het probleem is eigenlijk dat de motivatie nog steeds vrij laag is, dus als ik dan weer iets tegenkom wat niet gaat zoals ik het wil dan is het ook meteen tot ver vooorbij het vriespunt gezakt.
In dit geval had ik dus wat geknutseld en toen draaide ik een bout scheef in de cilinderkop, dus nu moet ik dat weer zien te repareren...
Maar goed, plaatjes:
Hier is dus de locatie van de turbo te zien (dit is een lege turbo om even te passen. En voor de slimmere medemens: de turbo hangt onderaan het blok, niet de versie die bovenop het blok gegooid is)
Had even een ring aan het uitlaathuis gelast zodat ik m tijdelijk aan het blok kon schroeven (dit formaat weegt al aardig wat )
Die pijp voor het blok langs komt dus van het andere uitlaatspruitstuk af, ideaal is het niet, maar je moet iets, de turbo voor het blok kan ook nog, maar dan moet je heeeeeeel veeeeeeeel verbouwen (en de downpipe blijft een ellende)
Plek zat....
En dit is het spruitstuk aan de passagierskant (ondertussen zitten die andere 2 pijpjes ook)
Hoe alles te monteren in de motorruimte: geen idee
Is dit alles wat nodig is: Nee, er moet ook nog een 60mm wastegate bovenop, inclusief 60mm pijp boven het kleppendeksel langs richting downpipe EN er moet onderaan nog een 90mm downpipe overal tussendoor geduwd worden.
En dan moet ik de dynamo nog een plekje geven, de intercooler, de elektrische stuurpomp en de complete megasquirtbedrading (weer een keer) aanleggen.
Heerlijk, maar in 2025 doet ie het misschien wel.
Het probleem is eigenlijk dat de motivatie nog steeds vrij laag is, dus als ik dan weer iets tegenkom wat niet gaat zoals ik het wil dan is het ook meteen tot ver vooorbij het vriespunt gezakt.
In dit geval had ik dus wat geknutseld en toen draaide ik een bout scheef in de cilinderkop, dus nu moet ik dat weer zien te repareren...
Maar goed, plaatjes:
Hier is dus de locatie van de turbo te zien (dit is een lege turbo om even te passen. En voor de slimmere medemens: de turbo hangt onderaan het blok, niet de versie die bovenop het blok gegooid is)
Had even een ring aan het uitlaathuis gelast zodat ik m tijdelijk aan het blok kon schroeven (dit formaat weegt al aardig wat )
Die pijp voor het blok langs komt dus van het andere uitlaatspruitstuk af, ideaal is het niet, maar je moet iets, de turbo voor het blok kan ook nog, maar dan moet je heeeeeeel veeeeeeeel verbouwen (en de downpipe blijft een ellende)
Plek zat....
En dit is het spruitstuk aan de passagierskant (ondertussen zitten die andere 2 pijpjes ook)
Hoe alles te monteren in de motorruimte: geen idee
Is dit alles wat nodig is: Nee, er moet ook nog een 60mm wastegate bovenop, inclusief 60mm pijp boven het kleppendeksel langs richting downpipe EN er moet onderaan nog een 90mm downpipe overal tussendoor geduwd worden.
En dan moet ik de dynamo nog een plekje geven, de intercooler, de elektrische stuurpomp en de complete megasquirtbedrading (weer een keer) aanleggen.
Heerlijk, maar in 2025 doet ie het misschien wel.
- Eeuwe
- Berichten: 4563
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E36 340i Coupe |Heeeeel rustig aan prutsen|
Haha lekker man. Ben benieuwd. Heb je de Fiat nog?
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Heeeeel rustig aan prutsen|
Nee, niet meer kopen ?
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Heeeeel rustig aan prutsen|
Iemand een E36 kopen? Ben lui en gedemotiveerd, dus sla je slag.
- Djessey
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: yorick en 6 gasten