Alles over de 1 serie (part I)
- Joop
Het is met name de kortere wielbasis van de 1er dat het van de 1er de meest dynamische van de twee maakt. Massa doet in dit verhaal niets. Enkel door die kortere wielbasis gaat het gewicht van een dikke 6-cylinder wel meer een rol spelen bij bocht in, in de vorm van meer onderstuur (uiteraard kan door die kortere wielbasis dit weer gecompenseerd worden door meer gas te geven...
).
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Een kortere wielbasis maakt hem op snelheid weer onrustiger, al met al lig ik van het massa verschil niet wakker, mischien Schumacher/Alonso en consorten wel.............................maarmee daar hoef ik me ook (gelukkig) niet te meten 
Laatst gewijzigd door romo op 17 aug 2007, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
Met die aanname zit je er dus simpelweg naast. Het is niet dat jij als Romo het verschil niet zou kunnen merken, het is dat je de tijd/moeite/mogelijkheid nog niet hebt genomen om het verschil persoonlijk te beleven. Zie ook de reacties hierboven die het element wielbasis vermelden.romo schreef:Technisch zijn ze identiek aan de 3-serie maar hoeven daarbij een stuk minder massa mee te torsen
Das een beetje overdreven IMO, qua massa doet het mekaar veel te weinig om een qua rijeigenschappen een knock out uit te delen ...............1er tov 3er dus, mn 135i vs 335i
Zoals qua sturen de 130i een knock out aan de 135i gaat leveren, zo geeft een 120d een knock out aan de 130i. En dan spreken we bijna volledig over gewichtsverschillen. De auto die de minste massa op de vooras kan leggen is dan altijd de fijnere stuurmachine. Ik verwacht dat het gat tussen de 130i en 135i qua beleving van de massa kleiner zal zijn dan tussen de 120d en de 130i.
Laatst gewijzigd door Hielke op 17 aug 2007, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Laat ik het anders zeggen; die verschillen zullen er zijn, en nog merkbaar ook, mischien zelfs voor mij. Maar merk je dat in het normale verkeer, of alleen bij bochtige achteraf weggetjes?
Ik denk ( maar mischien zit ik er naast, zou zo maar kunnen) dat het IRL niet heel veel uit maakt, for me that is ( ik rijd zelden op het scherpst van de snede)
Dan geldt ook nog de gewennings factor; stap uit de M3 in een 120d, ja dat rijdt agiel..............................maar hoe is het dan na 2 maanden in een 120d................................ik weet het antwoord wel, doe mij dan maar wat meer massa, en wat meer revs en power, das dan mijn mening, met alle respect verder.....................................
Ik denk ( maar mischien zit ik er naast, zou zo maar kunnen) dat het IRL niet heel veel uit maakt, for me that is ( ik rijd zelden op het scherpst van de snede)
Dan geldt ook nog de gewennings factor; stap uit de M3 in een 120d, ja dat rijdt agiel..............................maar hoe is het dan na 2 maanden in een 120d................................ik weet het antwoord wel, doe mij dan maar wat meer massa, en wat meer revs en power, das dan mijn mening, met alle respect verder.....................................
- Joop
Iedere keer dat ik achter het stuur van een 1er stap krijg ik wel weer een smile van oor tot oor (of dat nou de 116i die eigenlijk niet vooruit te branden is of een 130i), de auto stuurt gewoon erg lekker.
Ja de verschillen zijn er, maar deze zul je hoofdzakelijk bij het scherpe bochtenwerk merken, zul je met name bij de 120d en de 130i het extra gewicht in de neus voelen. Bij lange bochten is de 3er wel een stuk stabieler en minder nerveus (met name door de langere wielbasis) en bij de 1er heb je ook iets meer last van zijwind en spoorvorming rechtuit. Het is allemaal merkbaar, daar hoef je geen coureur met spitzenfingergefühl voor te zijn, maar aan de andere kant is het ook allemaal in de marge en is ook met enkele aanpassingen aan te passen.
Per saldo kies ik ook voor de stabielere 3er coupe ipv de 1er hatch(/coupe), maar af en toe een stukje blazen met de 1er is zeker geen straf.
Ja de verschillen zijn er, maar deze zul je hoofdzakelijk bij het scherpe bochtenwerk merken, zul je met name bij de 120d en de 130i het extra gewicht in de neus voelen. Bij lange bochten is de 3er wel een stuk stabieler en minder nerveus (met name door de langere wielbasis) en bij de 1er heb je ook iets meer last van zijwind en spoorvorming rechtuit. Het is allemaal merkbaar, daar hoef je geen coureur met spitzenfingergefühl voor te zijn, maar aan de andere kant is het ook allemaal in de marge en is ook met enkele aanpassingen aan te passen.
Per saldo kies ik ook voor de stabielere 3er coupe ipv de 1er hatch(/coupe), maar af en toe een stukje blazen met de 1er is zeker geen straf.
- Macboy
fingerspitzengefühl is het 
@foto van blauwe coupé, beetje lullige opmerkingen. de foto geeft een vreemde hoek van de auto weer. bovendien staat de auto schuin geparkeerd waardoor het lijkt alsof de voorkant hoger is dan de achterkant.
ook is de auto schuin van boven genomen en dus niet te vergelijken met die persfoto van de 5-deurs.
gek dat mensen niet inzien dat het aan de foto kan liggen als ze iets afkraken

@foto van blauwe coupé, beetje lullige opmerkingen. de foto geeft een vreemde hoek van de auto weer. bovendien staat de auto schuin geparkeerd waardoor het lijkt alsof de voorkant hoger is dan de achterkant.
ook is de auto schuin van boven genomen en dus niet te vergelijken met die persfoto van de 5-deurs.
- Joop
Dat heet niet afkraken Ilija dat heet nou de slechte kant van een auto... Zet een E46 verkeerd op zijn plek en maak een beroerde foto, dan ziet de auto er nog prachtig uit. Uit bepaalde hoeken ziet het er niet doordacht en lekker uit. Dit is nou net zo'n hoek. Als degeen die de foto gemaakt heeft iets lager had gestaan, had ie er een stuk beter uitgezien. De 1er coupe is een auto met een Iglesias-complex zeg maar...Macboy schreef:fingerspitzengefühl is het
- RVV
Ja natuurlijk merk je dat in het normale verkeer ! Als je dat niet merkt moet je afvragen waarom een M3 nodig isLaat ik het anders zeggen; die verschillen zullen er zijn, en nog merkbaar ook, mischien zelfs voor mij. Maar merk je dat in het normale verkeer, of alleen bij bochtige achteraf weggetjes?
-
Andre
1 coupe met 18 inch msport wielen
http://www.1addicts.com/forums/attachme ... 1184711849
- romo
M3 is qua model en motorisch "einzigartig".....................dat kan ik van een 1er niet zeggen, das voor mij al reden genoeg. Ik hoef niet 0.2 sec sneller over het circuit, of 2 sec sneller thuis te zijn, ik wil een auto waar ik optisch net zo veel van kan genieten als wel van de motorisch en rij eigenschappen, een 1 er, hoe goed en bejubeld ook, is het dus niet voor mij. Hierbij respecteer ik iedereen die andersom redeneert, gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde.Rico v Velzen schreef:Ja natuurlijk merk je dat in het normale verkeer ! Als je dat niet merkt moet je afvragen waarom een M3 nodig isLaat ik het anders zeggen; die verschillen zullen er zijn, en nog merkbaar ook, mischien zelfs voor mij. Maar merk je dat in het normale verkeer, of alleen bij bochtige achteraf weggetjes?
- romo
Zijn geen lullige opmerkingen, ze zijn al eerder gemaakt, ze zijn wel consequent en consistent, dat dan weer wel.Macboy schreef:fingerspitzengefühl is het
Waarbij ik eerder het voorbehoud gemaakt heb om de echte beoordeling dan plaats te laten vinden als ik de 1 er coupe IRL gezien heb. Even voor de goede orde, waarvan akte............................................
-
Andre
- romo
- Macboy
We hebben het hier over een auto die nog niet uit is en nog door niemand in het echt is gezien. Zo bedoel ik dat en dan een amateur die de foto maakt vanuit een verkeerde hoek betreffende een automerk dat gewenning nodig heeft bij het grosse van de mensen.Joop schreef:Dat heet niet afkraken Ilija dat heet nou de slechte kant van een auto... Zet een E46 verkeerd op zijn plek en maak een beroerde foto, dan ziet de auto er nog prachtig uit. Uit bepaalde hoeken ziet het er niet doordacht en lekker uit. Dit is nou net zo'n hoek. Als degeen die de foto gemaakt heeft iets lager had gestaan, had ie er een stuk beter uitgezien. De 1er coupe is een auto met een Iglesias-complex zeg maar...
- romo
-
Andre
-
Marcelvv