Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:19

40 kilo verschil tov een 335i zeggen ze toch ?

Maar de wielbasis is wel kleiner en de wielstanden zijn smaller, auto is smaller en korter,, in alles zal een 135i coupe agieler aan voelen dan ee 335i coupe.

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 12:22

Het is met name de kortere wielbasis van de 1er dat het van de 1er de meest dynamische van de twee maakt. Massa doet in dit verhaal niets. Enkel door die kortere wielbasis gaat het gewicht van een dikke 6-cylinder wel meer een rol spelen bij bocht in, in de vorm van meer onderstuur (uiteraard kan door die kortere wielbasis dit weer gecompenseerd worden door meer gas te geven... :wink: ).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 aug 2007, 12:50

Een kortere wielbasis maakt hem op snelheid weer onrustiger, al met al lig ik van het massa verschil niet wakker, mischien Schumacher/Alonso en consorten wel.............................maarmee daar hoef ik me ook (gelukkig) niet te meten :lol:
Laatst gewijzigd door romo op 17 aug 2007, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 17 aug 2007, 12:53

romo schreef:
Technisch zijn ze identiek aan de 3-serie maar hoeven daarbij een stuk minder massa mee te torsen

Das een beetje overdreven IMO, qua massa doet het mekaar veel te weinig om een qua rijeigenschappen een knock out uit te delen ...............1er tov 3er dus, mn 135i vs 335i
Met die aanname zit je er dus simpelweg naast. Het is niet dat jij als Romo het verschil niet zou kunnen merken, het is dat je de tijd/moeite/mogelijkheid nog niet hebt genomen om het verschil persoonlijk te beleven. Zie ook de reacties hierboven die het element wielbasis vermelden.

Zoals qua sturen de 130i een knock out aan de 135i gaat leveren, zo geeft een 120d een knock out aan de 130i. En dan spreken we bijna volledig over gewichtsverschillen. De auto die de minste massa op de vooras kan leggen is dan altijd de fijnere stuurmachine. Ik verwacht dat het gat tussen de 130i en 135i qua beleving van de massa kleiner zal zijn dan tussen de 120d en de 130i.
Laatst gewijzigd door Hielke op 17 aug 2007, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:53

Je hoeft geen schumacher te zijn om die verschillen te voelen Romo. Laatst een stukje gestuurd in de 130i van Andre, binnen 25 meter voel je weer de verschillen tussen de M3 en de 130i.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 aug 2007, 15:10

Laat ik het anders zeggen; die verschillen zullen er zijn, en nog merkbaar ook, mischien zelfs voor mij. Maar merk je dat in het normale verkeer, of alleen bij bochtige achteraf weggetjes?
Ik denk ( maar mischien zit ik er naast, zou zo maar kunnen) dat het IRL niet heel veel uit maakt, for me that is ( ik rijd zelden op het scherpst van de snede)
Dan geldt ook nog de gewennings factor; stap uit de M3 in een 120d, ja dat rijdt agiel..............................maar hoe is het dan na 2 maanden in een 120d................................ik weet het antwoord wel, doe mij dan maar wat meer massa, en wat meer revs en power, das dan mijn mening, met alle respect verder.....................................

Andre

Bericht door Andre » 17 aug 2007, 15:45

romo blijf dan lekker in het m3 draadje. Op een of andere manier kom je hier iedere keer terug. Dus ergens in je onbewustzijn lokt het toch weer zo n einser coupe:)

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 15:52

Iedere keer dat ik achter het stuur van een 1er stap krijg ik wel weer een smile van oor tot oor (of dat nou de 116i die eigenlijk niet vooruit te branden is of een 130i), de auto stuurt gewoon erg lekker.

Ja de verschillen zijn er, maar deze zul je hoofdzakelijk bij het scherpe bochtenwerk merken, zul je met name bij de 120d en de 130i het extra gewicht in de neus voelen. Bij lange bochten is de 3er wel een stuk stabieler en minder nerveus (met name door de langere wielbasis) en bij de 1er heb je ook iets meer last van zijwind en spoorvorming rechtuit. Het is allemaal merkbaar, daar hoef je geen coureur met spitzenfingergefühl voor te zijn, maar aan de andere kant is het ook allemaal in de marge en is ook met enkele aanpassingen aan te passen.

Per saldo kies ik ook voor de stabielere 3er coupe ipv de 1er hatch(/coupe), maar af en toe een stukje blazen met de 1er is zeker geen straf.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 17 aug 2007, 16:16

Joop schreef:... spitzenfingergefühl ...
Wat is dat? :lol:

Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil qua stuurgedrag tussen de 130i hatchback en de 130i coupe.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 aug 2007, 16:23

fingerspitzengefühl is het :)

@foto van blauwe coupé, beetje lullige opmerkingen. de foto geeft een vreemde hoek van de auto weer. bovendien staat de auto schuin geparkeerd waardoor het lijkt alsof de voorkant hoger is dan de achterkant.

ook is de auto schuin van boven genomen en dus niet te vergelijken met die persfoto van de 5-deurs.

gek dat mensen niet inzien dat het aan de foto kan liggen als ze iets afkraken

:?

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 17:19

Pescatore schreef:
Joop schreef:... spitzenfingergefühl ...
Wat is dat? :lol:

...
Jullie zijn iig nog scherp (even testen... :wink: ) :lol:

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 17:23

Macboy schreef:fingerspitzengefühl is het :)

@foto van blauwe coupé, beetje lullige opmerkingen. de foto geeft een vreemde hoek van de auto weer. bovendien staat de auto schuin geparkeerd waardoor het lijkt alsof de voorkant hoger is dan de achterkant.

ook is de auto schuin van boven genomen en dus niet te vergelijken met die persfoto van de 5-deurs.

Dat heet niet afkraken Ilija dat heet nou de slechte kant van een auto... Zet een E46 verkeerd op zijn plek en maak een beroerde foto, dan ziet de auto er nog prachtig uit. Uit bepaalde hoeken ziet het er niet doordacht en lekker uit. Dit is nou net zo'n hoek. Als degeen die de foto gemaakt heeft iets lager had gestaan, had ie er een stuk beter uitgezien. De 1er coupe is een auto met een Iglesias-complex zeg maar...

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 17:24

Laat ik het anders zeggen; die verschillen zullen er zijn, en nog merkbaar ook, mischien zelfs voor mij. Maar merk je dat in het normale verkeer, of alleen bij bochtige achteraf weggetjes?
Ja natuurlijk merk je dat in het normale verkeer ! Als je dat niet merkt moet je afvragen waarom een M3 nodig is :roll:

Andre

Bericht door Andre » 17 aug 2007, 19:27

Fernando

Bericht door Fernando » 17 aug 2007, 20:34

wie er ook 1 koopt, neem hem aub in het wit... :)

romo

Bericht door romo » 17 aug 2007, 21:41

Rico v Velzen schreef:
Ja natuurlijk merk je dat in het normale verkeer ! Als je dat niet merkt moet je afvragen waarom een M3 nodig is :roll:
M3 is qua model en motorisch "einzigartig".....................dat kan ik van een 1er niet zeggen, das voor mij al reden genoeg. Ik hoef niet 0.2 sec sneller over het circuit, of 2 sec sneller thuis te zijn, ik wil een auto waar ik optisch net zo veel van kan genieten als wel van de motorisch en rij eigenschappen, een 1 er, hoe goed en bejubeld ook, is het dus niet voor mij. Hierbij respecteer ik iedereen die andersom redeneert, gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde.

romo

Bericht door romo » 17 aug 2007, 21:43

Macboy schreef:fingerspitzengefühl is het :)

Zijn geen lullige opmerkingen, ze zijn al eerder gemaakt, ze zijn wel consequent en consistent, dat dan weer wel.
Waarbij ik eerder het voorbehoud gemaakt heb om de echte beoordeling dan plaats te laten vinden als ik de 1 er coupe IRL gezien heb. Even voor de goede orde, waarvan akte............................................

Andre

Bericht door Andre » 17 aug 2007, 23:01

romo

Bericht door romo » 17 aug 2007, 23:27

Goed lezen Andre.............................. :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 18 aug 2007, 20:33

Joop schreef:Dat heet niet afkraken Ilija dat heet nou de slechte kant van een auto... Zet een E46 verkeerd op zijn plek en maak een beroerde foto, dan ziet de auto er nog prachtig uit. Uit bepaalde hoeken ziet het er niet doordacht en lekker uit. Dit is nou net zo'n hoek. Als degeen die de foto gemaakt heeft iets lager had gestaan, had ie er een stuk beter uitgezien. De 1er coupe is een auto met een Iglesias-complex zeg maar...
We hebben het hier over een auto die nog niet uit is en nog door niemand in het echt is gezien. Zo bedoel ik dat en dan een amateur die de foto maakt vanuit een verkeerde hoek betreffende een automerk dat gewenning nodig heeft bij het grosse van de mensen.

Joop

Bericht door Joop » 19 aug 2007, 01:30

Daarom wordt het ook hoog tijd dat ie in het echt verschijnd...

Want ik wil hem ook wel eens in het echt zien...

Die Bangle einsers zien er in het echt namelijk wel veel beter uit dan op foto.

romo

Bericht door romo » 19 aug 2007, 10:50

Joop schreef:Daarom wordt het ook hoog tijd dat ie in het echt verschijnd...

Want ik wil hem ook wel eens in het echt zien...

Die Bangle einsers zien er in het echt namelijk wel veel beter uit dan op foto.
Een tikje beter in het echt, maar nog steeds niet best................... :wink:

Andre

Bericht door Andre » 19 aug 2007, 11:16

romo

Bericht door romo » 19 aug 2007, 11:29

Ik wil hem ook in het echt zien.....................................zo kan je even bijkomen Andre..................... :wink:

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 19 aug 2007, 11:52

Romo bestel een M3, je weet hoe het gaat met levertijden straks.
Zorg nu dat je meteen aan de beurt bent, jij gaat er toch lang in rijden, dus hoe eerder hoe beter.
Een 135 ga jij toch niet kopen, dat lees ik wel tussen de regels door.

Bestel maar bestel maar bestel maar

Gesloten