2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- Jan-Willem
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ziet er weer top uit Joost!
Klauwen waren nog best netjes zo te zien.
Onder mijn e36 touring zaten oem BMW schijven + blokken koste toen iets van €280 bij de dealer.
De blokken waren van pagid met een BMW logo en die anti piepstrip.
Toen die op waren over gegaan naar textar blokken, maar die remmen minder goed.
Onder mijn e36 touring zaten oem BMW schijven + blokken koste toen iets van €280 bij de dealer.
- Vlokmans
Bedoel je hier alleen de glijpennen mee, of ook de rest van de assemblage? Het gedeelte zonder vet met name bedoel ik dan. Vast wel iets van keramische pasta gebruikt voor de remblokken?///Joost schreef: 25 mei 2018, 22:27
Hardware weer compleet schoongemaakt, glijpennen weer ontdaan van aangekoekte remstof mbv rode scotch brite. Overigens heb ik ze zonder enig vet gemonteerd, volgens BMW spec.....
- Macboy
Heerlijke update weer en geweldig hoe je hem vertroetelt. Briljant zelf het glas repareren.
Zo leuk hoe je erover schrijft ook ! Keep em comin’
Zo leuk hoe je erover schrijft ook ! Keep em comin’

- ///Joost
Bedankt JW. Ik heb nog geen ervaring met textar, dus ik ben benieuwd. Voor mij als daily heb ik ook geen echt extreme eisen. Blokken kunnen wel een flink verschil uitmaken, maar we gaan het zien.Jan-Willem schreef: 26 mei 2018, 05:30 Ziet er weer top uit Joost!
Nope, de enige plekken waar ik vet heb gebruikt is op schroefdraad. Ergens ook wel logisch want door weer en wind gaat dat vet er toch wel af. Beter kun je je remmen goed schoonmaken een keer per jaar. De glijpennen zitten in rubber bussen. Daar zou je idd vet kunnen toepassen, het kan geen kwaad. Als de blokken geen rubber laagje hadden gehad, had ik wel vet toegepast.Vlokmans schreef: 26 mei 2018, 08:42 Bedoel je hier alleen de glijpennen mee, of ook de rest van de assemblage? Het gedeelte zonder vet met name bedoel ik dan. Vast wel iets van keramische pasta gebruikt voor de remblokken?
Gaan we doen! Bedankt voor het compliment. Mooi groen is niet lelijk.Macboy schreef: 26 mei 2018, 08:51 Heerlijke update weer en geweldig hoe je hem vertroetelt. Briljant zelf het glas repareren.
Zo leuk hoe je erover schrijft ook ! Keep em comin’![]()

- Vlokmans
Weer wat nieuws gehoord, thanks.
En van dat DIY glasreparatiesetje ben ik ook wel onder de indruk!
En van dat DIY glasreparatiesetje ben ik ook wel onder de indruk!
-
- Auto: Dikke Bmw
Textar goede ervaring mee. Zaten origineel bmw (textar) op mijn e36. Nu achter ook aftermarket textar en het remt echt heerlijk. Voordeel van deze schijven is de coating tegen corrosie. Nette klus weer Joost.
- Peric
Ook goede ervaring met Textar hoor. Heb ik toendertijd in m'n Compact gezet. Werden toen ook wel vraagtekens bij gezet, maar remde prima.
Bij het setje glijpennen die ik pas kocht zat wel vet.
Bij het setje glijpennen die ik pas kocht zat wel vet.
- Martin van der Zwaard
Heb je ook niet op de glijdelen van de blokken een beetje ceramisch vet gedaan Joost??
Dat doen wij altijd wel zodat de blokken lekker soepel blijven glijden.
- Peric
Daar doe ik altijd kopervet op.
-
+1 of silicone pasta.Martin van der Zwaard schreef: 26 mei 2018, 12:04 Heb je ook niet op de glijdelen van de blokken een beetje ceramisch vet gedaan Joost??
- Sander-E46
Goed bezig Joost, echt een gave E46!
- Jan-Willem
Textar remt ook zeker goed, maar pagid nog net iets beter.///Joost schreef: 26 mei 2018, 09:01Bedankt JW. Ik heb nog geen ervaring met textar, dus ik ben benieuwd. Voor mij als daily heb ik ook geen echt extreme eisen. Blokken kunnen wel een flink verschil uitmaken, maar we gaan het zien.Jan-Willem schreef: 26 mei 2018, 05:30 Ziet er weer top uit Joost!
Misschien heeft het er ook mee te maken dat de schijven al een setje blokken voor de kiezen heeft gehad.
Beide geven wel verschrikkelijk veel remstof.
De volgende keer ga ik wel voor low dust remblokken.
- ///Joost
Nope. Ik doe het normaal gesproken wel, en het is absoluut een prima idee voor assemblage, maar even realistisch gezien loont het volgens mij helemaal niet. Als je een jaar door weer en wind rijdt in vier seizoenen is dat vet allang eraf gespoeld...althans, dat denk ik. Bij mijn weten worden nieuwe auto's ook niet met ingevette remblokken/klauwen afgeleverd.Martin van der Zwaard schreef: 26 mei 2018, 12:04 Heb je ook niet op de glijdelen van de blokken een beetje ceramisch vet gedaan Joost??
Ik denk dat het meer zin heeft om elk jaar even je klauwen en blokken los te halen en schoon te borstelen. Dat remstof koekt echt aan, en door het vet blijft het alleen maar plakken en ophopen.
Kopervet gebruik ik sowieso nooit, want dat gaat niet lekker met aluminium delen.
- MParallel
- Auto: BMW
Waarmee heb je je klauwen zo netjes gekregen? Gewone hittebestendige verf of speciaal kitje?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Sterretjes in de voorruit zijn toch gratis te herstellen bij Autotaalglas of Carglass?
- Martin van der Zwaard
Of het er tussenuit spoelt laat ik in het midden maar ik denk dat dat wel zal meevallen.///Joost schreef: 28 mei 2018, 10:29
Nope. Ik doe het normaal gesproken wel, en het is absoluut een prima idee voor assemblage, maar even realistisch gezien loont het volgens mij helemaal niet. Als je een jaar door weer en wind rijdt in vier seizoenen is dat vet allang eraf gespoeld...althans, dat denk ik. Bij mijn weten worden nieuwe auto's ook niet met ingevette remblokken/klauwen afgeleverd.
Ik denk dat het meer zin heeft om elk jaar even je klauwen en blokken los te halen en schoon te borstelen. Dat remstof koekt echt aan, en door het vet blijft het alleen maar plakken en ophopen.
Kopervet gebruik ik sowieso nooit, want dat gaat niet lekker met aluminium delen.
Remmen montagepasta is ook niet echt vet....tenminste....niet zoals kopervet etc etc. Wij gebruiken het altijd wel.
Je ziet zo vaak dat blokken helemaal vast zitten in het zadel na jaren en veel kilometers. Dat vet zal dat proces naar mijn idee wel wat vetragen.
Dat ze het bij nieuwe auto's niet doen is denk gewoon een centen kwestie. 100.000 auto's x een likje vet loopt lekker op denk.
Audi levert auto's ook gewoon af met 250ml te weinig motorolie erin.
Kopervet niet nee maar ceramisch vet gaat prima hoor.
- Jan-Willem
Veel nieuwe auto's hebben ook van die messing/koperplaatjes voor de remblok geleiding.Martin van der Zwaard schreef: 28 mei 2018, 12:31Of het er tussenuit spoelt laat ik in het midden maar ik denk dat dat wel zal meevallen.///Joost schreef: 28 mei 2018, 10:29
Nope. Ik doe het normaal gesproken wel, en het is absoluut een prima idee voor assemblage, maar even realistisch gezien loont het volgens mij helemaal niet. Als je een jaar door weer en wind rijdt in vier seizoenen is dat vet allang eraf gespoeld...althans, dat denk ik. Bij mijn weten worden nieuwe auto's ook niet met ingevette remblokken/klauwen afgeleverd.
Remmen montagepasta is ook niet echt vet....tenminste....niet zoals kopervet etc etc. Wij gebruiken het altijd wel.
Je ziet zo vaak dat blokken helemaal vast zitten in het zadel na jaren en veel kilometers. Dat vet zal dat proces naar mijn idee wel wat vetragen.
Dat ze het bij nieuwe auto's niet doen is denk gewoon een centen kwestie. 100.000 auto's x een likje vet loopt lekker op denk.
Audi levert auto's ook gewoon af met 250ml te weinig motorolie erin.
Kopervet niet nee maar ceramisch vet gaat prima hoor.
Op die oude meuk van mij gebruik ik ceramisch vet, wel maak ik elke 2jaar de remmen goed schoon en vet die loopvlakjes weer in.
- Martin van der Zwaard
schoonmaken is altijd goed idd.
- ///Joost
Klopt, maar ik vind dit handiger qua tijd en leerzamer.Arthur schreef: Sterretjes in de voorruit zijn toch gratis te herstellen bij Autotaalglas of Carglass?
Gewoon Sencys (Hammerite) van de Praxis. Dat hele hittebestendige verf gebeuren is voor een daily overrated. Voor een circuitwagen zou ik wel hittebestendige verf gebruiken. Verder een kwestie van de buitenzijde goed borstelen met een staalborstel op de boormachine en met de hand nog flink nabewerken (in mijn geval met een messing borstel, die is net wat minder hard).MParallel schreef: 28 mei 2018, 11:54 Waarmee heb je je klauwen zo netjes gekregen? Gewone hittebestendige verf of speciaal kitje?
Martijn/JW, je zult me ook nooit horen zeggen dat het ene goed of fout is. Invetten kan zeker nooit kwaad. Schoonmaken en invetten zal inderdaad de beste oplossing zijn.Jan-Willem schreef: 28 mei 2018, 12:37 Op die oude meuk van mij gebruik ik ceramisch vet, wel maak ik elke 2jaar de remmen goed schoon en vet die loopvlakjes weer in.
-
sowieso goed om 1x per jaar met je neus bovenop die onderdelen te zitten, ff schoonmaken, de goeie delen in het vet en ff gangbaar maken. vind ik bij mn eigen auto’s ook heerlijk, al heb ik bij de achterremmen van de mx-5 wel lopen vloeken, wat een kutsysteem. bmw’s zijn zoveel fijner !
-
De ophanging is een echte aanrader. Bij mijn E46 Alpina B3 heb ik de complete ophanging voor en achter vervangen, alle rubbers, alle draagarmen, veren, dempers, toplagers, wiellagers, stabi stangen. Dat was een aardig werk, maar nu rijdt de auto 100% beter.Luc B schreef: 25 mei 2018, 23:01 Netjes, netjes ! Wat is het volgende ?
Thanks, volgende is echt wel het spatbord waar die deuk en roest in zit. Dat is echt een doorn in m'n oog. Daarna bak en diff olie, en volgend jaar wil ik de ophanging aanpakken.
De originele veren en dempers uit 1999 zaten er nog onder en die waren compleet versleten/deaud.
Ik heb 2 schommelarmen voor achter 2e hands gekocht en deze laten stralen en poedercoaten. Daar vervolgens op mijn gemak allemaal nieuwe rubbers in geperst. Verder heb ik 2 tweehands alu armen voor de achterkant gekocht, geglaspareld en nieuwe rubbers in geperst.
De ABS sensoren, handremkabels en handremschoenen, hitteschilden heb ik compleet vervangen. Kost niet veel OEM.
Vervolgens heb ik aan de achterzijde eerst rechts (makkelijker) vervangen en vervolgens links (uitlaat er af). Op deze manier hoef je niet aan de auto te rommelen om nieuwe lagers en rubbers eruit en erin te persen..
Misschien helpt je dit..
qp24.de is het goedkoopst voor E46 onderdelen in mijn ervaring.
- ///Joost
Ik had al een weekje een nieuw spatbord van de dealer in de verpakking liggen, maar ik kon even geen tijd vinden om het te passen...tot nu. Gisteravond heb ik het er even in gehangen en zo ruwweg kan ik zeggen dat het mooi past. Afgelopen week ben ik bij de spuiter (Mikkers in Veldhoven) langs geweest om het een en ander door te spreken, en zoals het er nu uit ziet is het plan om het spatbord spuiten, en om het 100% mooi te krijgen uitspuiten over de deur. Die moet ik dan wel even kaal maken (spiegel, deurstrip, raamstrip en deurhendel).

Hij zit niet vastgeschroefd, dus het is niet echt representatief voor hoe het er uit komt te zien, en wellicht moet ik nog hier en daar wat bijstellen, maar dat komt goed.
Gisteren heb ik beide wielkuipen eraf gehaald, en het oude spatbord met 4 schroeven teruggezet, zodat die er zo vanaf kan. Een dezer dagen moet ik de rest van de deur even kaal maken, maar aangezien ik de auto nog semi-dagelijks nodig heb moet ik het even goed plannen. Het zal wel ergens volgende week worden dat die gespoten wordt. Ze gaan het even tussendoor doen (ze werken voornamelijk voor lease maatschappijen), maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Goede recensies ook.
Als ik het nieuw gespoten scherm er weer op heb gezet ga ik even terug en dan spuiten ze een anti-roest laag aan de binnenzijde aan beide kanten (rechts dus ook meteen meepakken, want die is nog perfect).
Als kers op de taart komen er dan nog 2 nieuwe zijknippers op die ik al klaar heb liggen.
Op het linker achterscherm is wat blanke lak aan het loslaten (stukje van 5x5 cm), maar om dat te spuiten zou een paar honderd extra zijn (combinatieprijs zelfs) omdat ze vanaf nieuwe grondlak het moeten 'repareren'. Snap ik wel, want je kunt natuurlijk niet zo blanke lak er opnieuw overheen kalken. Ik zit nog zwaar te twijfelen, maar het valt eigenlijk niet echt op, dus ik laat dat denk ik even zitten voor een andere keer. er zitten nog wat andere dingen aan te komen die belangrijker zijn (banden, tint, vloeistoffen diff en bak).
TBC.

Hij zit niet vastgeschroefd, dus het is niet echt representatief voor hoe het er uit komt te zien, en wellicht moet ik nog hier en daar wat bijstellen, maar dat komt goed.
Gisteren heb ik beide wielkuipen eraf gehaald, en het oude spatbord met 4 schroeven teruggezet, zodat die er zo vanaf kan. Een dezer dagen moet ik de rest van de deur even kaal maken, maar aangezien ik de auto nog semi-dagelijks nodig heb moet ik het even goed plannen. Het zal wel ergens volgende week worden dat die gespoten wordt. Ze gaan het even tussendoor doen (ze werken voornamelijk voor lease maatschappijen), maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Goede recensies ook.

Als ik het nieuw gespoten scherm er weer op heb gezet ga ik even terug en dan spuiten ze een anti-roest laag aan de binnenzijde aan beide kanten (rechts dus ook meteen meepakken, want die is nog perfect).
Als kers op de taart komen er dan nog 2 nieuwe zijknippers op die ik al klaar heb liggen.
Op het linker achterscherm is wat blanke lak aan het loslaten (stukje van 5x5 cm), maar om dat te spuiten zou een paar honderd extra zijn (combinatieprijs zelfs) omdat ze vanaf nieuwe grondlak het moeten 'repareren'. Snap ik wel, want je kunt natuurlijk niet zo blanke lak er opnieuw overheen kalken. Ik zit nog zwaar te twijfelen, maar het valt eigenlijk niet echt op, dus ik laat dat denk ik even zitten voor een andere keer. er zitten nog wat andere dingen aan te komen die belangrijker zijn (banden, tint, vloeistoffen diff en bak).
TBC.
- Martin van der Zwaard
- Arthur
- Auto: Nr.51

-
De voldoening is zeer lonend!Arthur schreef: 15 jun 2018, 10:03Je moet er maar zin in hebben... Vind het wel knap van je hoor. Maar om met TomGTR te spreken; ik vind ruitenwissers wisselen al een 'gedoe'
![]()