Uiteindelijk met wat vertraging na een foutje in het magazijn van de leverancier is toch mijn remmerij binnen gekomen, en ik had vandaag een dagje de tijd genomen om alles netjes te monteren. Ik wilde ook meteen de klauwen een likje verf geven, dus in de locale bouwmarkt heb ik gewoon huismerk Hammerite gepakt in de kleur zilvergrijs (wat eigenlijk meer tegen het antraciet aan is, dus niet zilver-zilver...Iemand was blijkbaar kleurendoof op de inkoopafdeling

). Ik vind zilver ook wat te in het oog springen. Het is nou niet dat E46 remmen een hoogstaand stukje techniek zijn, waar je even flink de blits mee wilt maken...
Zoals eerder vermeld heb ik gekozen voor Textar schijven en blokken, wat bij mijn weten ook OEM is (op RealOEM staat tevens een note met een Textar referentie, al is het ventilatieontwerp in de voorschijf iets anders als je vegelijkt op de foto's hieronder).
Schijven voor: Textar #92106903
Blokken voor: Textar #2318302
Schijven achter: Textar #92107003
Blokken achter: Textar #2148703
Mooi detail, op de blokken zelf zaten al mooie kunststof/rubber laagjes geplakt als anti-piep functie. Dit heb ik op ATE blokken die ik voorheen altijd gebruikte nooit gezien. Daar moest ik altijd vet gebruiken. Ik had ook meteen 4 nieuwe remschijfboutjes gekocht bij de dealer. Sowieso was ik er een kwijt door mijn relaas van een pagina terug, maar het is een goed gebruik om deze gewoon te vernieuwen.
Toen de auto op 4 assteunen gezet, omdat ik ook de klauwen wilde doen.
Zoals bij vrijwel elke klus is het schoonmaken meer werk dan het daadwerkelijk monteren, en zo ook hier. Flink met messing borstels, staalborstels en perslucht in de weer, maakte dat de klauwen van roestbruin naar kaalstaalachtiggrijs gingen. Uiteindelijk heb ik er twee lagen verf op gezet, en nogmaals de zijde 'in het zicht' aangestipt toen de klauwen gemonteerd zaten. Het was best nog wel een werkje om dat secuur te doen, omdat ik ondanks afplakken niet alle rubbers wilde meekladderen. Compleet uit elkaar halen was me te veel werk omdat ik ook gewoon weer de auto rijdbaar moet hebben.
Meanwhile...
Toen was er
Hardware weer compleet schoongemaakt, glijpennen weer ontdaan van aangekoekte remstof mbv rode scotch brite. Overigens heb ik ze zonder enig vet gemonteerd, volgens BMW spec:
Voor & na:
Toen was er
Meteen ook de nieuwe mistlampen en plastic ringen geplaatst:
Op de terugreis toen ik de wagen ophaalde in Oostenrijk, had ik meteen een klein sterretje in de ruit. Ik zag dat deze enkele mms gegroeis was de laatste maanden, dus heb ik zo'n self-service ruitenreparatiekit besteld om eens te kijken of dat goed werkte. Op Internet zijn er genoeg videos over te vinden, maar in principe zit er in deze kit van 4 euro een ruitenhars en een spuit om druk te zetten (en nog wat los materiaal). Je plakt een soort van standaardje over het sterretje, giet er de hars in en met de puit zet je dan (lucht)druk op het geheel zodat de hars in de barst vloeit. Naderhand laat je het geheel uitharden met een UV plaatje in de zon.
Ik moet zeggen dat het best goed werkt! OK, je ziet nog wel wat lijntjes waar het barstje zat, maar deze is in ieder geval opgevuld met hars. Het is nu een stuk beter. En leuk om eens zelf te doen!
Dit is een van de (vele Chinese) kits. Ze zijn er in meer verpakkingen, maar de inhoud is vrijwel hetzelfde:
Het scheurtje:
Ladies en gentlemen, we got ourselves a surgery going! Stand back!
Toen was er
Result! Moeilijk om een foto er van te nemen, want in het echt zie je nog wel een klein beetje dat er een barstje zat:
Toen weer
Dus het was weer een bijzonder geslaagde sleuteldag (of eigenlijk avond en halve dag, omdat ik moest verven en die klauwen moesten drogen). Nu weer compleet nieuwe remmen rondom, dus ik kan weer wat afvinken van de lijst.