Eriks 530i Touring & VW Golf GTI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten
Martijn_bmw

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2018, 11:39

ErikS schreef: 01 apr 2018, 11:17 Ik weet nog dat ik vorig jaar de grap maakte dat ik 'n B3 Allrad had gekocht.... 🤓

Het kan raar lopen.
Ik heb 'm gisteren ingeruild op 'n nieuwe I3S.
haha iets te opzichtig 1 april :tooth:

JP

Bericht door JP » 01 apr 2018, 11:53

Afbeelding

ErikS

Bericht door ErikS » 25 apr 2018, 10:01

Aah, 1 april was alweer de laatste post hier.
@Macboy, foto'tje van BIGfoot?

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 25 apr 2018, 19:38

Hahaha, zie net dit topic sinds een tijdje pas weer. Las over je post van 1 april heen en dacht: "U fuckin' whot, mate?!".

Bevalt 'ie nog goed? :df:

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 25 apr 2018, 20:43

Wanneer kom je een keer bij TimN langs met de uber e91? :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 25 apr 2018, 23:45

Jan-Willem schreef: 25 apr 2018, 20:43 Wanneer kom je een keer bij TimN langs met de uber e91? :mrgreen:
Wedstrijden van de winkel zijn achter de rug, overname ook. Ik zal'm effe appen!🖒 Binnenkort n woensdagje ergens?

Tim N

Bericht door Tim N » 25 apr 2018, 23:59

A.s. woensdag vrij ;-)

ErikS

Bericht door ErikS » 26 apr 2018, 09:52

Tim N schreef: 25 apr 2018, 23:59 A.s. woensdag vrij ;-)
Gaat denk ik wel lukken. :blink:

ErikS

Bericht door ErikS » 04 mei 2018, 10:18

Van de week voor het eerst een regelmatige 2*100+ op de klok gezet.

De tandjes wat blijft dat doortrekken.......

Even een tijdje het gevoel gehad hem weg te moeten doen omdat mijn gebruik niet klopt met deze wagen....
Maar ik pak nu gewoon vaker de cabrio voor de kortere stukken. Voelt goed, Alpina voornamelijk alleen nog voor de wat langere afstanden. (of met het gezin, maar daar kan ik het meeste gewoon met de fiets af)

Verbruik staat nu op een schamele 13.5 liter elke 100km.
Hij gaat niet in de actieve verkoop in ieder geval.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 04 mei 2018, 10:26

Maar wel in de passieve?

Will F.

Bericht door Will F. » 04 mei 2018, 10:43

ErikS schreef: 04 mei 2018, 10:18 Van de week voor het eerst een regelmatige 2*100+ op de klok gezet.

De tandjes wat blijft dat doortrekken.......

Even een tijdje het gevoel gehad hem weg te moeten doen omdat mijn gebruik niet klopt met deze wagen....
Maar ik pak nu gewoon vaker de cabrio voor de kortere stukken. Voelt goed, Alpina voornamelijk alleen nog voor de wat langere afstanden. (of met het gezin, maar daar kan ik het meeste gewoon met de fiets af)

Verbruik staat nu op een schamele 13.5 liter elke 100km.
Hij gaat niet in de actieve verkoop in ieder geval.
De vraag is: wat past wel of past beter? Die pina is volgens mij een prima allrounder.

ErikS

Bericht door ErikS » 04 mei 2018, 13:37

Bram schreef: 04 mei 2018, 10:26 Maar wel in de passieve?
Mwaah, mocht er een liefhebber komen, die goed geld biedt is alles te koop.
De vraag is: wat past wel of past beter? Die pina is volgens mij een prima allrounder.
Klinkt misschien heel slecht, maar ik realiseer me met deze wagen dat een Golf GTE / AUDI A3 Etron misschien wel de betere wagens zijn.
Mijn vrouw rijdt er meer mee, hij wordt zeldzaam gebruikt voor lange afstanden als in 80/100km. Ik denk dat ik misschien wel eens 80% van mijn ritten volledig op elektriciteit zou kunnen rijden met een GTE of ETRON. Of gewoon weer 'n stap terug naar een E39 525/530.

Ik rij ook maar 15.000 km per jaar zo ongeveer.

Deze gedachten komen allemaal voort uit het feit dat ik de zaak 100% overgenomen heb. De bank zou de bank weer niet zijn om daar even een flink rentepercentage tegenaan te gooien. Eigenlijk wil ik met 2 jaar van de bank af zijn. Zo'n keuze zou betekenen dat dat vele malen sneller gaat. (vooral vanuit oogpunt dat ik dan A. Meer cash voor handen heb B. Minder hoge vaste lasten)
Aan de andere kant realiseer ik me dat ik me er niet heel druk over hoef te maken in mijn situatie, maar die situatie is er nou eenmaal door al jaren een Dagobert Duck te zijn kwa uitgavepatroon. (klinkt bekend, DVH? :tooth: )

Will F.

Bericht door Will F. » 04 mei 2018, 14:15

Klinkt als goed ondernemerschap (vooral dat van de bank af willen zijn :wink: , alhoewel de teneur vandaagdedag juist is schulden maken om uiteindelijk de zilvervloot binnen te halen. :hmmm: ik heb er niet veel mee.) Doorsparen voor de Donkervoort!

ErikS

Bericht door ErikS » 04 mei 2018, 15:50

Will F. schreef: 04 mei 2018, 14:15 Klinkt als goed ondernemerschap (vooral dat van de bank af willen zijn :wink: , alhoewel de teneur vandaagdedag juist is schulden maken om uiteindelijk de zilvervloot binnen te halen. :hmmm: ik heb er niet veel mee.) Doorsparen voor de Donkervoort!
Schulden is opzich prima natuurlijk, maar wel in het redelijke wat mij betreft.
Liever overal vanaf inderdaad.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 mei 2018, 16:11

Ga iig een Duitse hybride alleen in de garantie rijden! Reparatie kosten zijn dusdanig dat je er failliet op gaat en ze zijn nog zeker niet op het niveau Toyota.

Ik snap de insteek omtrent de Alpina wel maar het zal niet nieuw voor je zijn. Om iets leuks te rijden is er gewoon een bepaald format nodig. Dus ofwel de vrouw in de Cabrio laten rijden of in de B3s. Mocht ie weggaan om het geld in de zaak te steken dan zou ik ook zeker geen “dure” GTE willen hebben staan imho.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 mei 2018, 17:11

Eens met Niels de Duitse plug-ins hebben wel wat kinderziektes en de kosten zijn echt allemaal minimaal 4 cijfers voor de komma en daar kan je er meerdere van mee krijgen... kortom met garantie doen anders niet!

Plus wat bespaar je nu eenmaal met die 15k per jaar waarvan je een deel electrisch kan doen. Het is echt lood om oud ijzer want je afschrijving is absoluut hoger. En stroom is ook niet gratis

Die auto’s hadden maar 1 voordeel en dat is bijtelling voor de zakelijke rijder of je moet het uit ideologische gedachte doen

ErikS

Bericht door ErikS » 04 mei 2018, 18:09

En daarom doen we het dus ook niet, dat is de conclusie van het verhaal. ;-)

De twijfel is al weg, de Alpina blijft gewoon.
Mocht ik wat anders gaan doen, dan extreem, dan wordt het een E39 ofzo. Als ik zie hoe ik geniet van het auto rijden in de E36, kan ik met een E39 prima af. (en 22K op de bank... Of, eigenlijk aflossen @ de bank :tooth: :lol: ) Maar euh... B3S is degene die blijft. Zal kwa afschrijving ook niet mijn duurste auto zijn. :-) Eerst maar eens een jaartje aankijken hoe of wat & hoe snel ik het op deze manier kan aflossen allemaal.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 mei 2018, 11:00

Net bijgelezen en goed om je de juiste afweging te zien maken :thumbup:

Nu wat meer foto’s en vooral tellerfilmpjes hier ipv al dat gepraat !

dvh

Bericht door dvh » 08 mei 2018, 12:32

ErikS schreef: 04 mei 2018, 13:37
Bram schreef: 04 mei 2018, 10:26 Maar wel in de passieve?
Mwaah, mocht er een liefhebber komen, die goed geld biedt is alles te koop.
Klinkt misschien heel slecht, maar ik realiseer me met deze wagen dat een Golf GTE / AUDI A3 Etron misschien wel de betere wagens zijn.
Mijn vrouw rijdt er meer mee, hij wordt zeldzaam gebruikt voor lange afstanden als in 80/100km. Ik denk dat ik misschien wel eens 80% van mijn ritten volledig op elektriciteit zou kunnen rijden met een GTE of ETRON. Of gewoon weer 'n stap terug naar een E39 525/530.

Ik rij ook maar 15.000 km per jaar zo ongeveer.

Deze gedachten komen allemaal voort uit het feit dat ik de zaak 100% overgenomen heb. De bank zou de bank weer niet zijn om daar even een flink rentepercentage tegenaan te gooien. Eigenlijk wil ik met 2 jaar van de bank af zijn. Zo'n keuze zou betekenen dat dat vele malen sneller gaat. (vooral vanuit oogpunt dat ik dan A. Meer cash voor handen heb B. Minder hoge vaste lasten)
Aan de andere kant realiseer ik me dat ik me er niet heel druk over hoef te maken in mijn situatie, maar die situatie is er nou eenmaal door al jaren een Dagobert Duck te zijn kwa uitgavepatroon. (klinkt bekend, DVH? :tooth: )
Toen ik , inmiddels alweer lang geleden. De winkel in Den Bosch overnam. Moest ik mijzelf 550-en een beetje-duizend in de schuld steken. Dat heeft 5 jaar geduurd om daarvan af te komen. ( en veel grijze haren ). Toen reed ik in een C1 rond. Elke euro loste ik af. Keihard.
Daarna paar jaar winst gedraaid en de zaak verkocht.
Nu in W&A wéér 2 ton schuld/geinvesteerd. Maar net hoe je het ziet.. Nu 4 jaar later afgelost.
Ow en dat plan hè, geen Hypotheek. Ik ben in feite al zover. Alles staat gedekt. En meer. Dus ik ben er.. whoehoe.. wat nu? :kikker:

Vandaar vorig jaar de BMW gekocht. Want het kan. Makkelijk. Maar een beetje hetzelfde verhaal als wat jij verteld. Gewoon niet nodig. En het wordt niet gebruikt. En daarbij hadden wij ruimtegebrek in de bmw. Afijn. Prima. Maar het uitgavepatroon en de aangeleerde zuinigheid zit er een beetje in na al die jaren. Het voelt niet goed om domweg geld te verbranden onder het nom 'hobby'.. Of 'gewoon leuk'

Maar zo maakt iedereen z'n eigen afweging. Ik snap je gevoel helemaal. Het zou mij ook niet lekker zitten. Het vereist een wat vrijere ondernemersgeest denk ik die detailhandelaren niet zo bezitten :-)

In Veen waar ik woon kunnen ze dat ook goed. Die leven in een groot huis met modderdikke mercedes. En een kapitaal aan schuld bij de bank. Altijd maar schuld. En altijd maar werken. Werken doen ze wel hier. Beetje de boereninstelling. Gewoon gaan. En hard vooruit gaan.

Maar ik ben van nature wat luier ingesteld. Ik werk liever wat minder hard. En dan is mijn vrijheid en vooral mijn onafhankelijkheid en het niet willen vastzitten aan een bank, een lening , of wat dan ook. Die behoefte is bij mij veel groter dan het hebben van een mooie auto.

Saai maar waar :-)
Veel plezier met je Alpina :kikker:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2018, 13:20

"Ik werk liever wat minder hard"
Als je naast je salaris / leven 700K weet te sparen / af te lossen in 9 jaar :shock: dan werk je volgens mij wel hard?

of ik doe echt iets verkeerd.... :bag: :mrgreen:

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 08 mei 2018, 13:25

Martijn_bmw schreef: 08 mei 2018, 13:20
Als je naast je salaris / leven 700K weet te sparen / af te lossen in 9 jaar :shock: dan werk je volgens mij wel hard?

Heb je een bril?
Dan weet je meteen hoeveel marge daarop zit. :lol:

dvh

Bericht door dvh » 08 mei 2018, 13:43

Martijn_bmw schreef: 08 mei 2018, 13:20

Ik werk 'nu' en in de toekomst liever wat minder hard.
Maar heb 10-12 jaar lang hard m'n best moeten doen om dat voor elkaar te krijgen. Nu 36 jaar , kan ik wat meer chillen :-)

In Den Bosch waren het 6 a 700 brillen per maand.. Exclusief lenzen en hoortoestellen. Dus als er zóveel marge op zou zitten had ik al lang een paar Ferrari's voor de deur staan :-) Winkel had bijna een miljoen per jaar aan omzet.
Dat een pandje huren in Den Bosch 15-20k per maand kost 'zien' de meeste ook even over het hoofd :coffee: :angel:

Ging mij even om te vertellen/duidelijk te maken dat het gewoon een mindset is. En Erik zit er een beetje hetzelfde in als ik toen. En hij is ook zuinig/doet geen gekke dingen. Om dan een 'duur' apparaat voor de deur te hebben staan terwijl je je elke dag te barsten werkt en financieel zo handig mogelijke beslissingen maakt om je schuld zo snel mogelijk af te lossen. Dan klopt die dure auto niet in je maandelijkse plaatje.

Het is niet dat het niet kan. Het gaat erom hoe dat je het voor jezelf verantwoord. Heel simpel, nodig is hij niet. Hij staat heel de dag kaas te verkopen in een winkel. De auto is luxe. Maar wanneer jij je zaak wil/moet omtoveren en er is weer ff 20 - 50 -100k nodig? En ondertussen staat er 25-30k voor de deur geld te kosten. Dat stop je liever in zinnigere zaken. Alles op z'n tijd. Zodra alles is afgelost en het verdienen pas echt gaat beginnen. Dan kun je op een gegeven moment wat gekker doen.

Maar dan spreekt David weer. Zo zou ik het doen. Maar ik ben saai. Dus er zijn er meer dan genoeg die er anders in staan.
@Macboy kom er maar in :kikker:

allen

Bericht door allen » 08 mei 2018, 14:09

Ehm ja... Wat heeft die tweedehands Alpina in aanschaf gekost en wat kost zo'n ding hem jaarlijks als hij er weinig mee rijdt?
Kortom, leuke gedachtengang als Erik een (nagenoeg) nieuwe Alpina naar buiten had gesleept maar in dit geval een knap onzinnige overweging.
Z'n wagen zal niet geleend zijn, afschrijven doet het nog maar weinig. De totale kosten zullen vast minder zijn dan de totale kosten (inclusief afschrijving) van de Touran die jij hebt gekocht. Wellicht had je die ook maar niet moeten kopen want een tweedehands Touran heb je al voor 5-6k...
En dan had je het bespaarde geld kunnen bewaren voor als je weer een ton in de zaak moet steken. Want werken moet je nu en genieten kan later wel. Zal overigens nog best kut zijn als je onverwacht en ongewild nooit van je verdiende geld hebt kunnen genieten. Het leven is niet altijd voorspelbaar. ;)

dvh

Bericht door dvh » 08 mei 2018, 16:22

Zal overigens nog best kut zijn als je onverwacht en ongewild nooit van je verdiende geld hebt kunnen genieten
Zo ken ik er nog een paar.
Maar ik denk dat met de Golf voor de deur Erik zich geen zorgen maakte. Ding was nieuw. Had toen nog garantie. Kost maandelijk vrij weinig en je krijgt er geen klant minder door wanneer hij door het dorp rijdt.

Maar goed. Puur mijn gedachtegang.

Tim N

Bericht door Tim N » 08 mei 2018, 23:11

Kom je nog eens aan met dat ding? :wheelchair:

Gesloten