ErikS schreef: 04 mei 2018, 13:37
Bram schreef: 04 mei 2018, 10:26
Maar wel in de passieve?
Mwaah, mocht er een liefhebber komen, die goed geld biedt is alles te koop.
De vraag is: wat past wel of past beter? Die pina is volgens mij een prima allrounder.
Klinkt misschien heel slecht, maar ik realiseer me met deze wagen dat een Golf GTE / AUDI A3 Etron misschien wel de betere wagens zijn.
Mijn vrouw rijdt er meer mee, hij wordt zeldzaam gebruikt voor lange afstanden als in 80/100km. Ik denk dat ik misschien wel eens 80% van mijn ritten volledig op elektriciteit zou kunnen rijden met een GTE of ETRON. Of gewoon weer 'n stap terug naar een E39 525/530.
Ik rij ook maar 15.000 km per jaar zo ongeveer.
Deze gedachten komen allemaal voort uit het feit dat ik de zaak 100% overgenomen heb. De bank zou de bank weer niet zijn om daar even een flink rentepercentage tegenaan te gooien. Eigenlijk wil ik met 2 jaar van de bank af zijn. Zo'n keuze zou betekenen dat dat vele malen sneller gaat. (vooral vanuit oogpunt dat ik dan A. Meer cash voor handen heb B. Minder hoge vaste lasten)
Aan de andere kant realiseer ik me dat ik me er niet heel druk over hoef te maken in mijn situatie, maar die situatie is er nou eenmaal door al jaren een Dagobert Duck te zijn kwa uitgavepatroon. (klinkt bekend, DVH?

)
Toen ik , inmiddels alweer lang geleden. De winkel in Den Bosch overnam. Moest ik mijzelf 550-en een beetje-duizend in de schuld steken. Dat heeft 5 jaar geduurd om daarvan af te komen. ( en veel grijze haren ). Toen reed ik in een C1 rond. Elke euro loste ik af. Keihard.
Daarna paar jaar winst gedraaid en de zaak verkocht.
Nu in W&A wéér 2 ton schuld/geinvesteerd. Maar net hoe je het ziet.. Nu 4 jaar later afgelost.
Ow en dat plan hè, geen Hypotheek. Ik ben in feite al zover. Alles staat gedekt. En meer. Dus ik ben er.. whoehoe.. wat nu?
Vandaar vorig jaar de BMW gekocht. Want het kan. Makkelijk. Maar een beetje hetzelfde verhaal als wat jij verteld. Gewoon niet nodig. En het wordt niet gebruikt. En daarbij hadden wij ruimtegebrek in de bmw. Afijn. Prima. Maar het uitgavepatroon en de aangeleerde zuinigheid zit er een beetje in na al die jaren. Het voelt niet goed om domweg geld te verbranden onder het nom 'hobby'.. Of 'gewoon leuk'
Maar zo maakt iedereen z'n eigen afweging. Ik snap je gevoel helemaal. Het zou mij ook niet lekker zitten. Het vereist een wat vrijere ondernemersgeest denk ik die detailhandelaren niet zo bezitten
In Veen waar ik woon kunnen ze dat ook goed. Die leven in een groot huis met modderdikke mercedes. En een kapitaal aan schuld bij de bank. Altijd maar schuld. En altijd maar werken. Werken doen ze wel hier. Beetje de boereninstelling. Gewoon gaan. En hard vooruit gaan.
Maar ik ben van nature wat luier ingesteld. Ik werk liever wat minder hard. En dan is mijn vrijheid en vooral mijn onafhankelijkheid en het niet willen vastzitten aan een bank, een lening , of wat dan ook. Die behoefte is bij mij veel groter dan het hebben van een mooie auto.
Saai maar waar

Veel plezier met je Alpina