VdV Leon op autoblog

Dit is ons algemene autoforum.
Maik

Bericht door Maik » 16 jul 2007, 16:51

Opa schreef:Ja, maar de Leon is eigenlijk niet standaard meer......zetten we 'm tegen de M3 van Elmar. :mrgreen: :wink:
Dan moet Elmar wel eerst even zijn interieur terugbouwen :wink:

ik was met de speedster trouwens ook sneller dan de M3 in kwestie. En ik deed iets van 2:14 toen denk ik (met passagier). Volgens mij reed Hielke iets van 2.10 met de leon? Dus al zouden de banden 4 seconden uitmaken, dan nog was hij sneller geweest.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 16 jul 2007, 16:53

Met het vele vermogen onderin kan je op zandvoort hele grote stukken netjes in 3e versnelling blijven rijden.
Het grootste gedeelte op Zandvoort doe ik ook in z'n 3 en ik krijg pas echt vermogen vanaf ongeveer 3500 toeren. :wink:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 16 jul 2007, 16:56

ik was met de speedster trouwens ook sneller dan de M3 in kwestie. En ik deed iets van 2:14 toen denk ik
Elmar reed een 2:05 tijden de Time Attack en ik kwam niet verder dan een 2:11 door de camberbouten die loszaten, maar dat verhaal is al bekend. :wink:

RVV

Re: VdV Leon op autoblog

Bericht door RVV » 16 jul 2007, 17:04

k33z schreef:Op autoblog staat nu een mooi verslag van de uber leon, beter bekend als de M3 killer :)

http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/ ... -vdv-tuned
leuk artikel. Opsteker voor ed.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 jul 2007, 17:24

Maik schreef:ik was met de speedster trouwens ook sneller dan de M3 in kwestie. En ik deed iets van 2:14 toen denk ik (met passagier). Volgens mij reed Hielke iets van 2.10 met de leon? Dus al zouden de banden 4 seconden uitmaken, dan nog was hij sneller geweest.
Ik reed een 2.11 met de VDV Leon met DSG bak. Zonder passagier en met nog wat meer risico bij het aanremmen op de hogesnelheidsstukken zoals naar bijv. Scheivlak en Audi-S bocht was een 2.08 beslist ook mogelijk geweest. Ook zonder de semi slicks was de Leon minimaal even snel als een E46 M3 geweest. Nu moest de M3 iets van 3 of 4 seconden per ronde inleveren. Vooral als een M3 te lang op de baan blijft (zoals op het moment dat ie werd ingehaald) wordt het onderstuur te hevig om nog echt snel te kunnen gaan. Op het rechte stuk liep de M3 iets weg. Niet veel, misschien 1 of 2 wagenlengtes.

Jammer trouwens dat de tester van autoblog de JD tractiecontrole niet meer waardeert. In de video hadden ze met gemak in een lange doordraaier het verschil met en zonder TC kunnen laten zien. Een gemiste kans.

DDX

Bericht door DDX » 16 jul 2007, 18:06

timeattack was toch ook mooi vergelijk tussen m3 van elmar en golf gti van jd ?

Hielke

Bericht door Hielke » 16 jul 2007, 18:35

DDX schreef:timeattack was toch ook mooi vergelijk tussen m3 van elmar en golf gti van jd ?
Ja, JD stuurde die 400 pk GTI in iets van 2.06 rond. En wel met standaard Bridgestone RE50a banden. Dat is een uitstekende prestatie.

Herinner me nog van een jaar of 4 terug dat er gezegd werd dat 250 pk in een FWD helemaal niet kon. Nu met high tech tractie controle systemen icm moderne wielophangingen zijn zelfs 400 paarden zeer rijdbaar :shock:

Joop

Bericht door Joop » 16 jul 2007, 18:51

Heel aardig karretje voor betrekkelijk weinig (€3500 voor de hele Van der Velde-set) extra bovenop de 30mille voor de Leon FR.

Dat tractiecontrolesysteem lijkt veel mooier te werken dan het fabrieksproduct.

Hielke

Bericht door Hielke » 17 jul 2007, 10:28

Joop schreef:Heel aardig karretje voor betrekkelijk weinig (€3500 voor de hele Van der Velde-set) extra bovenop de 30mille voor de Leon FR.

Dat tractiecontrolesysteem lijkt veel mooier te werken dan het fabrieksproduct.
Dat TC-systeem werkt 10 keer beter dan de fabriekssystemen. Het doet bijna aan de F1 TC systemen denken. Moet wel een addertje onder het gras zitten want ik kan me niet voorstellen waarom het allang niet af-fabriek gemonteerd wordt. Dat addertje zijn mijns inziens de emissie waarden. Door de ontsteking snel achter elkaar aan en uit te zetten zal zo'n auto relatief wat vuiler worden. Kan me trouwens niet heugen dat de VDV auto's "pluimen" wanneer het TC er inslaat. Kortom, ik speculeer ook maar wat.

Tristan

Bericht door Tristan » 17 jul 2007, 10:43

Nee, ze pluimen zeker niet.

Heb een filmpje van mezelf gezien op een natte Midlands, waar de TC overuren maakte. En daarbij geen 1 pluimpje of wat gezien.

Maik

Bericht door Maik » 17 jul 2007, 15:34

Een JD auto pluimt zeker niet tijdens TC, en dat komt omdat hij de inspuiting onderbreekt per cilinder en niet de ontsteking. Dus geen inspuiting ---> geen onvolledige verbranding.
Mooi he, dat fsi (direkte inspuiting) :wink: .

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 jul 2007, 17:08

Dat kan ook op een gewone injectiemotor hoor Maik. RLTC bijvoorbeeld heb je gewoon tussen de lijnen naar je injectors toe zitten en dan onderbreekt hij injectie.

Alleen bij hele oude blokken gebruiken ze nog ontsteking onderbreking, of bij een seq. bak.

Rutger

Bericht door Rutger » 18 jul 2007, 16:04

Hielke schreef:
Maik schreef:ik was met de speedster trouwens ook sneller dan de M3 in kwestie. En ik deed iets van 2:14 toen denk ik (met passagier). Volgens mij reed Hielke iets van 2.10 met de leon? Dus al zouden de banden 4 seconden uitmaken, dan nog was hij sneller geweest.
Ik reed een 2.11 met de VDV Leon met DSG bak. Zonder passagier en met nog wat meer risico bij het aanremmen op de hogesnelheidsstukken zoals naar bijv. Scheivlak en Audi-S bocht was een 2.08 beslist ook mogelijk geweest. Ook zonder de semi slicks was de Leon minimaal even snel als een E46 M3 geweest. Nu moest de M3 iets van 3 of 4 seconden per ronde inleveren. Vooral als een M3 te lang op de baan blijft (zoals op het moment dat ie werd ingehaald) wordt het onderstuur te hevig om nog echt snel te kunnen gaan. Op het rechte stuk liep de M3 iets weg. Niet veel, misschien 1 of 2 wagenlengtes.

Jammer trouwens dat de tester van autoblog de JD tractiecontrole niet meer waardeert. In de video hadden ze met gemak in een lange doordraaier het verschil met en zonder TC kunnen laten zien. Een gemiste kans.
Gemakshalve ga ik er vanuit dat ik in de M3 in kwestie reed. De Leon is een serieus snelle auto. Op het rechte stuk liep deze even hard als de M3. Nu heeft mijn huidige M3 120k op de teller staan en ga ik er vanuit dat de auto niet 100% fris meer is om die reden.

De reden dat het op Zandvoort niet opschoot was omdat ik de remmen moest sparen. Een opwarmrondje, één sneller rondje en dan weer een cooling down rondje. En dan nog had ik zwaar last van fading.

Daarnaast stond de SMG bak in S4 met DSC uit ipv S6. Ook lift ik gas omdat ik S6 gewoon niet gezond vind voor de aandrijflijn bij volgas.

Met normale remmen op een M3 (lees, een setje Porker ho-ijzers oid). Ben je echt heer en meester. Ook met een standaard onderstel. No doubt.

Dat neemt niet weg dat het vd Velde pakket op een Seat Leon een heleboel waar biedt voor zijn geld. Maar M3-Killer is wat teveel eer als je het mij vraagt.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 18 jul 2007, 17:57

Rutger schreef:
Hielke schreef:

Gemakshalve ga ik er vanuit dat ik in de M3 in kwestie reed. De Leon is een serieus snelle auto. Op het rechte stuk liep deze even hard als de M3. Nu heeft mijn huidige M3 120k op de teller staan en ga ik er vanuit dat de auto niet 100% fris meer is om die reden.

De reden dat het op Zandvoort niet opschoot was omdat ik de remmen moest sparen. Een opwarmrondje, één sneller rondje en dan weer een cooling down rondje. En dan nog had ik zwaar last van fading.

Daarnaast stond de SMG bak in S4 met DSC uit ipv S6. Ook lift ik gas omdat ik S6 gewoon niet gezond vind voor de aandrijflijn bij volgas.

Met normale remmen op een M3 (lees, een setje Porker ho-ijzers oid). Ben je echt heer en meester. Ook met een standaard onderstel. No doubt.

Dat neemt niet weg dat het vd Velde pakket op een Seat Leon een heleboel waar biedt voor zijn geld. Maar M3-Killer is wat teveel eer als je het mij vraagt.
120k, dan is de M3 net ingereden :wink:

RVV

Bericht door RVV » 18 jul 2007, 18:13

Rutger, moet je nog rugdekking :wink:

RVV

Bericht door RVV » 18 jul 2007, 18:14

En voor de grappemakers kom maar met de inkoppers :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 18 jul 2007, 19:13

Heeft Autovisie de E46 M3 nooit op Zandvoort getest?

Staat me wel iets bij van een 350z (eerste versie) die een 2.11 liet zien.

En ja Rutger, jij was het lijdend voorwerp van mijn vergelijk :lol: 120k uit een M3 motor betekent inderdaad verlies van vermogen. En waarschijnlijk ook behoorlijk wat vermogen. Weet van een 100k+ M3 dat ie op power de 130i van Andre net voor kon blijven. Dat verschil was met een verse M3 veel groter geweest. Denk dat die hoogtoerige machines relatief sneller hun vermogen verliezen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jul 2007, 19:25

Dat zal van de staat van onderhoud af hangen en de manier van rijden. Of die S54's zijn gewoon prutsblokken die nergens tegen kunnen :lol: :wink: Maar veel zou je niet moeten inleveren qua power na 100K.

markk

Bericht door markk » 18 jul 2007, 19:36

> Met normale remmen op een M3 (lees, een setje Porker ho-ijzers oid). Ben je echt heer en meester.

Nou doe de rest van die Porsche dan ook maar.

BMW ///M maakt leuke snelle sportsedans maar het circuit ermee moet je niet doen hoor ;-)

Trouwens, waarom heb je de Movits van Kris dan (ook) niet overgenomen ?

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 19 jul 2007, 00:06

Met alle respect voor de vdv Leon.. goed product, voor het geld.. uitstekend paketje wat er voor is samengesteld, wat ik er van begrijp maakt het de auto af.

MAAR ergens word er weer eens een grens overschreden,, namelijk het vergelijk tussen een zwaar getunde auto met semi slicks en een standaard auto op straatbanden.

Een M3 kan zeker niet op dezelfde manier getuned worden ?

Setje juiste circuitblokken op een M3 en ook semi slicks.. en dan hoeft er niet eens een "beter" onderstel onder.. en een M3 zal in handen van dezelfde bestuurder als de Leon een hele andere verhouding laten zien.

Dik getunde auto's en dat vind ik de Leon toch, al was het alleen al om de vermogenstoename van 75pk zijn gewoon van een andere orde als standaard auto's.. Het grote verschil is dat een M3 gewoon in de basis af is.. terwijl een Leon heel erg zijn best moet doen dmv allerlei mods om in de buurt te komen van een M3.

Ik zeg er gelijk bij dat een M3, tenminste zoals ik het zie niet gemaakt is in zijn standaard vorm voor het circuit, zelfs de mijne met een competition paket die toch een aantal mods heeft waardoor hij beter op een circuit tot zijn recht moet komen.

Maar als ik 10K uitgeef om de auto track prepared te maken, dan ram je elke VAG sloep in de Leon klasse van een circuit af.. dan is het weer meten met dezelfde maat. :wink:

Maar eerlijk is eerlijk, die vdv Leon is een mooi paket.. helemaal voor het geld.. Omwille daarvan is een vergelijk niet reeël

Rebel

Bericht door Rebel » 19 jul 2007, 00:51

Hoeveel van die auto's met vdv-pack worden er verkocht op jaarbasis?

Tom

Bericht door Tom » 19 jul 2007, 01:03

Rico v Velzen schreef: MAAR ergens word er weer eens een grens overschreden,, namelijk het vergelijk tussen een zwaar getunde auto met semi slicks en een standaard auto op straatbanden.

Een M3 kan zeker niet op dezelfde manier getuned worden ?
Zo'n VDV pakket is wel erg betrouwbaar en goedkoop. Heel erg je best doen qua tunen valt ook wel mee, is een betrouwbare set wat ik zo begrijp. Auto kun je ook gewoon dagelijks blijven gebruiken.
Ik denk dat een M3 tunen een kostbare zaak gaat worden en je rustig een 10k kwijt bent voor een compressorkit. Die complete set van VDV kost 3500 euro.. dat is echt geen geld. Bedenk wel dat je voor 1/3e van de prijs van de M3 een ontzettend snelle auto hebt. Ding kost 34k nieuw?

Vind die VDV Leon voor dat geld echt super. Een Leon FR is al best goedkoop, maar die set van Edwin maakt het wel echt een bommetje op wielen.

Qua rijden zou ik veel liever een M3 hebben en dan vanwege de aandrijving en looks.. circuittijden maken mij niet veel uit en vind die nieuwe Leon niet mooi.
Stond hier laatst het oude model Leon op de parkeerplaats in Cupra uitvoering, zwart, mooie velgen, als ik de keus had wist ik het wel.

Rebel

Bericht door Rebel » 19 jul 2007, 01:11

Punt blijft, dat er maar een hele kleine doelgroep is, voor een "dure" Seat.

RVV

Bericht door RVV » 19 jul 2007, 01:16

Tom jawel.. maar wat ik er van begreep is dat vdv paket gewoon kostprijs + btw..

Normaal gesproken zou zo'n set met 40 procent marge ongeveer 7500 euro moeten kosten. En dan vraag ik me af of het allemaal inclusief montage is.

Dat ben je minimaal kwijt als je al een Leon hebt en hem een achteraf vdv paket mee wil geven.

Daarnaast kosten semi slicks ook gewoon 1000 euro en zit je al 8500 euro grofweg..(afgezien van een extra setje velgen wat ook wel handig is)

In dit licht bezien is een aftermarkt vdv setje niet bepaald goedkoop en vind ik toch dat er sprake is van een dik getunde auto.

Uitlaat, speciale software aanpassing aan het tractiecontrolle systeem gecombineerd met dit 75pk extra.. speciaal onderstel, aangepaste remmen.. kortom dit is even wat anders dan alleen een luchtfiltertje.

3500 euro is geen geld, omdat er niks aan verdiend word, de winst zit hem in een nieuwe klant en een extra verkochte auto.

Ik heb ook een actie dat ik 2 kussens kado geef bij een matras.. maak geen winst op die kussens maar verkoop er wel "makkelijker" een matras door. Zoiets heet gewoon een verkooptruuk.

Een M3 is dan 3 keer zo duur, maar met tweaks als een intrax onderstel en een set movits en semi slicks zeg maar ook 10K bij elkaar.. 5 keer beter dan een getunde Leon (ik noem even 5 keer, kan ook 3 keer zijn of van mijn part 7 keer) Waar het omgaat is dat een auto die in de basis beter op dit soort zaken is afgestemd en laten wel wezen een standaard M3 heeft ongeveer 85% meer sportgenen dan een standaard Leon veel beter is af te stemmen op topprestaties.. Of je het wilt is een tweede natuurlijk..

Want mocht ik ook een driftkikker in een vdv Leon tegenkomen..denk ik zoals altijd met dit soort wagentjes.. lamaar en gamaar..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jul 2007, 01:19

Rico v Velzen schreef: Een M3 kan zeker niet op dezelfde manier getuned worden ?
Zeker wel. En dat heeft BMW ook al voor ons gedaan, en die hebben ze de M3 CSL genoemd.

Krijgt er procentueel niet zo veel power bij vergeleken met een Seat maar is weer lichter. Beiden hebben dus een bump in de vermogen/gewichtsverandering en hebben semi slicks.

Alleen is een CSL editie 40K tegen een VDV editie 4K :lol:

Plaats reactie