De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 20 sep 2017, 21:06

Tom schreef: 20 sep 2017, 20:06 In de basis vind ik de EU ook een goed plan, maar ik vraag mij af of het vertrouwen nog terug komt. Ik doe m'n best om ver vooruit te kijken, maar sinds de crisis zijn er aardig wat lijken uit de kast gekomen en is de EU aardig wankel. De UK stapt eruit, in Frankrijk zit de nodige onvrede (voor de EU geluk dat Macron gewonnen heeft, maar onvrede blijft daar broeien), hier in Nederland is het ook een agendapunt bij enkele politieke partijen. Mocht er nog een belangrijke economische motor uit de EU stappen, dan denk ik dat Duitsland ook soortgelijke bewegingen ziet, ondanks dat de zittende politiek daar groot voorstander is van de EU. En ondertussen blijft het immigrantenprobleem groeien, de ECB geld bijdrukken en de zuidelijke landen een bodemloze put.
In de basis is het plan niet verkeerd, maar de regels zijn te slap (Maastricht) en of worden niet nageleefd/gemanipuleerd in eigen voordeel!!

DE basis is in dit geval een solide financieel fundament, de crisis heeft het zwakke punt genadeloos blootgelegd, wat momenteel volledig ontbreekt.
Vervolgens zijn de meest essentiële sturende monetaire instrumenten met de invoering van de Euro (De- en revaluatie) buiten werking gesteld, dit bij een reeds in aanvang financieel "non level playing field" !

Kortom; De vraag was niet of het het fout zou gaan, maar wanneer!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 sep 2017, 21:17

Wat heeft de crisis veranderd financieel?

We hebben Basel III/IV, waarbij de EU banken wettelijk verplicht werden om hun liquiditeiten met een paar % omhoog te brengen (een paar %, u leest het goed!!) t.o.v. het uitstaande vermogen. Net of daarmee een bank overeind blijft op het moment dat de nood aan de man is. Niet dus. Kijk ook eens hoe er in die bankenwereld oppositie gevoerd is en geprotesteerd is tegen deze maatregelen, een gotspe is het.

Italiaanse banken, staan nog steeds op omvallen, kregen staatssteun (2017)tegen alle EU regels in, en heel de EU hield de lippen stijf op elkaar.

Kijk wat de ECB doet, nog steeds 60 miljard per maand staats obligaties opkopen, de ECB balans is geëxplodeerd. De rentes op een debiel niveau, hoger kan niet want heel zuidelijk EU gaat failliet.

Dan hebben we momenteel een dure Euro-Dollar verhouding, Draghi ziet het met lede ogen aan, want het beoogde inflatie niveau van 2% wordt niet bereikt, meer staatsobligaties opkopen gaat ook niet meer, ze zijn bijna op en het kost te veel geld op den duur; SPAGAAT voor Draghi dus, want inflatie is de ENIGE manier om staats schulden te decimeren gezien de buitensporige hoogte ervan. Dan snapt u ook gelijk waar die achterlijke 2% inflatie norm voor staat, niet voor uw en mijn gemak kan ik melden!!

Hebben we wat geleerd van de crisis? is het beter geworden na de crisis?

Het antwoord is een kort en bondig NEE!!

Macboy

Bericht door Macboy » 21 sep 2017, 00:09

Je beschrijft op een voortreffelijke manier waarom mensen moeten investeren in BTC. Gelet op al je bijdrages de afgelopen 4 pagina's zou je dat toch echt eens moeten overwegen.

Daarnaast stel ik vast dat Romo absoluut pro EU is, mits het op juiste (vooral) financiële verantwoorde wijze wordt vormgegeven. Volkomen terecht. Zal nog lang duren, maar die kant moeten we wel op.

Maar dan komen we nu bij het belangrijkste punt: de oplossing is dus niet allemaal uit de EU stappen. Dat dit niet gaat werken heeft het verleden wel bewezen. De enige oplossing is dus harder werken binnen de EU om alsnog écht een Europese Unie te krijgen. Met als opstap uiteindelijk een Wereldunie. Ver van mijn bed show, maar opgeven was nooit, is nooit en zal nooit een oplossing zijn. Dus leuk voor alle EU-haters, maar meer (niet financieel) investeren in oplossingen is het enige juiste. Hoe lastig ook.

romo schreef: 20 sep 2017, 20:01 Als de oorlog uitbreekt inde EU, dan staan er verschillende culturen, die naar elkaar staan te wijzen, te staren, elkaar de zwarte Piet (vergeef me de term) toeschuiven, allen voor een, en een voor allen wordt dan ieder voor zich en God voor ons allen. Er is geen een inwoner van de EU die zich Europeaan voelt zoals een inwoner van de States zich een Amerikaan voelt en er vervolgens naar handelt!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 sep 2017, 06:25

romo schreef: 20 sep 2017, 20:01 Het cruciale verschil USA-EU IMHO;

Als er oorlog uitbreekt in de USA dan zijn alle verschillende Amerikaanse culturen, sociale ongelijkheid, wit vs zwart, North vs South, niet meer van toepassing; dan staan daar Amerikanen, met the National Hymne en de hand op het hart. Het nationalisme^2

Als de oorlog uitbreekt inde EU, dan staan er verschillende culturen, die naar elkaar staan te wijzen, te staren, elkaar de zwarte Piet (vergeef me de term) toeschuiven, allen voor een, en een voor allen wordt dan ieder voor zich en God voor ons allen. Er is geen een inwoner van de EU die zich Europeaan voelt zoals een inwoner van de States zich een Amerikaan voelt en er vervolgens naar handelt!

We staan in de EU met 10-0 achter, komt het ontbreken van een gemeenschappelijke taal nog bij. DE EU kan simpelweg niet functioneren, momenteel, als een "Verenigde Staten van Europa"

Ook al zou je het wensen, wenselijk vinden, onmogelijk is het.
romo schreef: 20 sep 2017, 20:50 ^ Eigenlijk is het wel raar, Europa als het "oude continent" beschouwend, waar al millennia lang oorlogen gemeengoed zijn en de eeuwen door ieg geen VS van Europa hebben opgeleverd maar wel het huidige EU gedrocht.

De USA bestaat formeel sinds 1776, Declaration of Independence etc, the Founding Fathers, the Boston Tea party, enfin u kent de geschiedenis.
Ja er kwam een burger oorlog en de autochtone bevolking had/heeft het nakijken. Maar als natie staat heet de VS de EU natuurlijk geheel overvleugeld in een tijdsbestek dat zijns gelijke niet kent.
romo schreef: 20 sep 2017, 20:01 Als de oorlog uitbreekt inde EU, dan staan er verschillende culturen, die naar elkaar staan te wijzen, te staren, elkaar de zwarte Piet (vergeef me de term) toeschuiven, allen voor een, en een voor allen wordt dan ieder voor zich en God voor ons allen. Er is geen een inwoner van de EU die zich Europeaan voelt zoals een inwoner van de States zich een Amerikaan voelt en er vervolgens naar handelt!

Dit.
Europa heeft teveel oude culturen en oud zeer onderling. De VS heeft dat niet.
Daar ben je, waar je ook vandaan komt, je roots liggen(wat natuurlijk meetelt) US citizen met alle nationalisme van dien.

Verenigde Staten van Europa, over mijn lijk.

Koffie.

Macboy wat bereikten 'wij' met hard werken, tov die andere zuidelijker EU landen?
Juist.

Handelsunie EU met easier verdragen is tot daar aan toe(zoals de EU ook bedoeld is en ontstaan is), maar niet verenigd zogenaamd elkaar naar 't leven staan.
Opel Club Noord, Volkswagen GTI club 'Het verdraaide petje' en BMW club 'How low can you go' moet je ook niet gaan verenigen, terwijl de merken alledrie wél uit Duitsland komen....

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2017, 06:36

Macboy, wereldunie, heel mooi(geen sarcasme), maar een utopie zolang religie bestaan zal.
En het zal met heel veel bloedvergieten gaan. Dat willen we niet.

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2017, 06:42

Ik googlede op wereldunie, tja.
http://forum.fok.nl/topic/307668

Daarin zegt giMoz:
Ruzies, conflicten e.d. tussen de wereld partijen worden vanzelf opgelost.
Wanneer?
Op het moment dat er een gewelddadig buitenaardse levensvorm langskomt. het Independence Day (ja, de film) idee.
een gezamelijke vijand verbroederd.
Vraag is wel dan, wat heb je liever, wat interne ruzies of een buitenaardse oorlog.
Zo werkt dat heel vaak wel.

We zitten nu in verdeel en heers al eeuwen natuurlijk.

dvh

Bericht door dvh » 21 sep 2017, 08:16

Zo werkt dat heel vaak wel.
Ja, in het verleden verbroederde de wereld altijd bij Alien-aanvallen :-D

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2017, 11:22

:)
gezamelijke vijand dus.

romo

Bericht door romo » 21 sep 2017, 19:48

Recent artikel NRC aangaande de door mij genoemde spagaat, hier "paradox" genoemd;

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/07/de ... n=related2

Macboy

Bericht door Macboy » 21 sep 2017, 22:21

Robin ik heb het verbod op religie elders ook al genoemd als eerste vereiste voor een wereldorde.

Robin

Bericht door Robin » 22 sep 2017, 07:01

Verbod op religie krijg je nooit voor elkaar natuurlijk. En dat hoeft ook niet meteen ofzo:)

Afbeelding

SlowCo

Bericht door SlowCo » 22 sep 2017, 13:40

Op naar een samenleving/smelting als op planeet Gaia (Asimov):
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_(Fou ... _universe)

romo

Bericht door romo » 22 sep 2017, 19:05

Kijk aan, de Centrale Bankiers weten het ook niet meer;

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/22/ce ... 5-a1574508

Oh oh wat willen ze toch graag inflatie om de mega schulden enigszins beheersbaar te houden (echt de enige reden) De angst voor deflatie is volstrekt overtrokken IMHO.
Het argument dat je bij deflatie aankopen uitstelt is net zo absurd als dat je bij inflatie je aankopen gaat vervroegen. Grote nonsens. Deflatie is voor grote schuldenaren (lees; overheden) een blok aan het been, de facto neemt de schuld toe, das erg onhandig uiteraard.

romo

Bericht door romo » 24 sep 2017, 18:39

Exit polls BRD;

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/24/sl ... n-a1574599

Merkels "Union" (=CDU/CSU) scoort de 1 na slechtste uitslag ooit !!

Zoals voorspeld; ze gaan met de billen bloot, ik voorspel morgen grote geshockeerde koppen in de Berliner Zeitung en de Frankfurter Algemeine Zeitung, met daarin de vraag hoe het zover heeft kunnen komen.

Het antwoord is schokkend simpel; het negeren van belangrijke electorale signalen en het buiten proportie politiek correcte optreden van de media.

Es geht uns gut, geldt echt niet voor iedereen (zie mijn eerdere post dienaangaande)

De SPD heeft al aangegeven niet meer met Merkel te willen regeren, er ontstaat een situatie de 1 op 1 met Nederland is te vergelijken, zowel qua verlies SPD (gelijk aan hoewel minder hard dan de PvdA), als ook de moeilijke formatie die daar nu moet plaatsvinden en met welke partijen dat zal zijn.

romo

Bericht door romo » 24 sep 2017, 19:30

Er wordt gesproken over de "Jamaica Coalition"; CDU/CSU, FDP en Grünen..........

Nou, dat ligt electoraal en partij-programmatisch nog verder uitklaar dan de huidige 4 partijen coalitie in Nederland :D

We gaan het zien.

romo

Bericht door romo » 24 sep 2017, 21:05

Redelijk artikel (kan allemaal strakker en duidelijker benoemd worden) legt enigszins de vinger er op;

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/24/bo ... 4-a1574615

"Genormaliseerd" vind ik een uiterst verkeerde term in deze, ook hier krijgt het establishment ongenadig een dreun om de oren ! Genormaliseerd als in lijn zijnde met de rest van electoraal Europa is te billijken, maar de onderliggende mechanismen worden maar flauwtjes benoemd, terwijl er om aandacht geschreeuwd wordt. Citaat;
Dat hoeft overigens niet alleen maar negatief te zijn. De stembusuitslag kan worden geïnterpreteerd als een teken van de kiezers dat zij genoeg hebben van die warme deken waarin de zogenaamde Grosse Koalition (ofwel GroKo) politieke tegenstellingen heeft gesmoord. Gevraagd wordt meer debat in het parlement over thema’s die de belangen van de burgers direct raken: vluchtelingen, integratie en de Duitse identiteit, bijvoorbeeld. Of nog steeds de Energiewende, de oudedagsvoorziening en de zorg. Daarbij moet het ook gaan over de rol die Duitsland voor zichzelf ziet weggelegd in Europa, en voor Europa in de wereld. Het valt op dat Merkel zelf beeldbepalend was en is op die belangrijke onderwerpen. Duitsland zal de komende periode moeten wennen aan de gedachte dat deze bondskanselier die rol niet voor eeuwig zal spelen. Ook dat zal gepaard gaan met turbulentie
Op genoemde vlakken is helemaal geen discussie gevoerd, gesmoord door politiek angst, door extraordinaire politieke correctheid en de steeds aanwezige historische gijzeling die het deksel op de bunker hield, nu ontploft het ! Het resultaat is er naar, wie niet wil horen, moet voelen heet het, waarvan akte !

TLRS

Bericht door TLRS » 25 sep 2017, 04:35

Macboy schreef: 21 sep 2017, 22:21 Robin ik heb het verbod op religie elders ook al genoemd als eerste vereiste voor een wereldorde.
Dat is als wetenschap verbieden omdat ze wapens bedacht en ontwikkeld hebben.

romo

Bericht door romo » 26 sep 2017, 16:00

Macron en een kansloze EU visie, na een verzwakte Merkel;

https://www.volkskrant.nl/buitenland/fr ... ~a4518539/

romo

Bericht door romo » 26 sep 2017, 20:22

Intussen is bovenstaande artikel aangepast n.a.v. de toespraak Macron, die het wat minder scherp bracht dan verwacht, opvallend;

Met zijn toespraak in de Sorbonne wilde Macron de Duitse coalitieonderhandelingen beïnvloeden en Frankrijk weer een leidende rol in Europa geven. 'We moeten laten zien waar we staan. Frankrijk moet weer een kracht worden die voorstellen doet', zei een hoge ambtenaar van het Elysée.
In een tijdperk van globalisering leggen de afzonderlijke natiestaten slechts gewicht in de schaal als zij zich in Europees verband organiseren, is Macrons overtuiging. Nationale soevereiniteit is een illusie, alleen Europa kan tegenwicht bieden tegen de Verenigde Staten of China. 'We moeten ons niet laten afschrikken door mensen die de illusie van een terugkeer naar de natiestaat aanhangen.'
Kortom; Als het vive La France bovenaan de beslis boom staat, als enige aan de touwtjes kan en wil trekken dan mag het wel, als andere EU natie-staten het zelfde willen, dan is Nationale Soevereiniteit een illusie :tooth:

Franse arrogantie ten top wederom.

Macboy

Bericht door Macboy » 27 sep 2017, 19:42

TLRS schreef: 25 sep 2017, 04:35
Macboy schreef: 21 sep 2017, 22:21 Robin ik heb het verbod op religie elders ook al genoemd als eerste vereiste voor een wereldorde.
Dat is als wetenschap verbieden omdat ze wapens bedacht en ontwikkeld hebben.
Mooi gevonden wel :thumbup:

Ook wetenschap maakt inderdaad meer kapot dan je lief is. Maar brengt gelukkig ook veel goeds. Dat kan ik van religie nog niet zo zeggen. Geloof zelf is overigens niets mis mee natuurlijk.

romo

Bericht door romo » 27 sep 2017, 20:13

^ Met geloof is zodanig iets mis als de gelovige in kwestie zich beroept op het monopolie van de waarheid en die "waarheid" aan een ieder wil opdringen, goedschiks dan wel kwaadschiks.

Geloof is net als sex; doe dat lekker in je privé tijd en val de maatschappij er niet mee lastig!

TLRS

Bericht door TLRS » 29 sep 2017, 02:08

Macboy schreef: 27 sep 2017, 19:42 Mooi gevonden wel :thumbup:

Ook wetenschap maakt inderdaad meer kapot dan je lief is. Maar brengt gelukkig ook veel goeds. Dat kan ik van religie nog niet zo zeggen. Geloof zelf is overigens niets mis mee natuurlijk.
:wink:

Het is de populaire opinie dat geloof/religie twijfelachtig is. Tot op zekere hoogte is dat begrijpelijk. Mijn inziens is het probleem dat de religie van de westerse wereld alleen niet als zodanig wordt aangeduid en daardoor niet in conflict lijkt te kunnen zijn met ouderwetse religies. Met de nadruk op lijkt..
romo schreef: 27 sep 2017, 20:13 Met geloof is zodanig iets mis als de gelovige in kwestie zich beroept op het monopolie van de waarheid en die "waarheid" aan een ieder wil opdringen, goedschiks dan wel kwaadschiks.
In het dagelijks leven kom ik nooit zulke mensen tegen. En ik betwijfel sterk dat een dergelijk fanatisme zijn oorsprong vind in de eerste versie van het betreffende boek.

Als het om de moderne "waarheid" gaat op gebied van veiligheid, gezondheid en efficiëntie is de huidige maatschappij, heb je dan het idee dat we zoveel beter bezig zijn?
romo schreef: 27 sep 2017, 20:13 Geloof is net als sex; doe dat lekker in je privé tijd en val de maatschappij er niet mee lastig!
Heb je je ooit wel eens verdiept in wat goed zou kunnen zijn in een geloof? Er zijn er trouwens best veel, ooit wel eens gekeken of er iets bij zit waar je je wel in kunt vinden?

romo

Bericht door romo » 29 sep 2017, 07:12

^Als je mensen wil bekeren, daar hebben we andere sites voor............

Met respect voor gelovigen, maar dring me niet zulke baarlijke nonsens op, niet persoonlijk, niet maatschappelijk.

Na het 1e en 2e Concilie van Nicea (uit mijn hoofd iets van 350 na Christus) was het allemaal mooi bekonkeld, achterkamertjes politiek avant la lettre.

Daarom; in eigen tijd en ruimte doe je niemand tekort, wie je ook wil aanbidden.

alt

Bericht door alt » 29 sep 2017, 09:11

De nieuwe religies zijn gezondheid, b.v.b. gezond eten, iets dat niet bestaat, wel teveel van een product of grondstofstof eten, veiligheid, de maakbare mens, de maakbare maatschappij, mode, media & fora.
Dit zijn voor de westerse wereld de nieuwe religies.

De enigste ware religie is sinterklaas, je kunt zien, aanraken & hij is de enigste religieuze figuur die iets geeft & niet je dwingt om dingen te doen om in hem te geloven.
Want dat hoeft je ook niet, want hij is tastbaar.
Volgens mijn kleinkinderen zijn er nep sinterklazen, dus let wel op dat je in de echte sinterklaas gelooft.
Het enige slechte wat ik aan sinterklaas kan vinden is dat hij toch een beetje pedo is.

Tom

Bericht door Tom » 29 sep 2017, 09:35

In de basis (puur volgens de definitie, meer als levensovertuiging) kan geloof best mooi zijn.
Kijk ik naar religie in de echte wereld dan zie ik vooral mensen die je voorschrijven dat je op zondag niks mag doen, dat homo's slecht zijn, andersgelovigen afschieten, die met hun poten aan kleine kinderen zitten, die vinden dat vrouwen geen rechten hebben en bovenal hun geloof aan anderen willen opdringen. Er zullen ook positieve zaken aan zo'n geloof zitten maar alle negatieve zaken overschaduwen dat zo erg dat ik het onbegrijpelijk vind dat mensen hun naam aan dergelijke geloven blijven binden. Het enige geloof wat mijn sympathie kan krijgen is boeddhisme.

Plaats reactie