De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 17 sep 2017, 11:55

Over 1 week; verkiezing Duitsland

Het rommelt enorm daar in de samenleving, de pers is zodanig pervers politiek correct, dat van de vele misstanden die er dagelijks plaatsvinden en nauwelijks iets in de media verschijnt. Mogelijk komt het tot een electorale aardverschuiving.

Dit artikel ondersteunt dat enigszins;

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/14/in ... 6-a1573622

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 sep 2017, 20:50

Bedankt voor het delen, wel interresant om even te lezen. Zeer benieuwd wat er uit gaat komen daar bij de verkiezigen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 sep 2017, 16:07

^ Geen dank !

Ik volg het met zeer grote belangstelling, wat je ook van Duitsland vindt, het is DE economische motor van de EU.

Maar het rommelt op allerlei vlakken, economisch, sociaal, politiek. Er is, wellicht nog meer dan in Nederland, een enorm onderhuidse frustratie, onzekerheid, onbegrip die volstrekt niet (h)erkend wordt door de gevestigde politiek orde.

Ik heb het niet allen over 1.5 miljoen vluchtelingen die allemaal tandarts en ingenieur zijn, maar ook over het feit dat in de grote steden een huurwoning van 50 m2 minimaal €1.500,-- kost en dat dus voor de "onderkant" samenleving niet meer te betalen valt (Hartz IV categorie)

Ook Duitsland gaat met de billen bloot.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 19 sep 2017, 16:31

Ik geloof het nog niet. Ik heb door mijn werk heel veel met duitesers te maken. En ze zijn nog steeds onwaarschijnlijk politiek correct. Als je zegt dat je naar een Rammstein concert gaat zijn ze al van hun padje.

Tom

Bericht door Tom » 19 sep 2017, 16:43

Misschien dat ze politiek correct zijn in doen/laten maar in het stemhokje kan het best eens anders zijn.
Geen idee of daar partijen zijn die het asielzoekersprobleem willen aanpakken? Of onbespreekbaar?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 19 sep 2017, 17:13

Jawel AFD, maar die zijn qua rommel en interne ruzie UKIP verminigvuldigd met PVV

romo

Bericht door romo » 19 sep 2017, 17:39

Volgens de jongste peilingen (FWIW :tooth: ) gaat de AfD de 3e(!!) partij van de Bondsrepubliek Duitsland worden.

Das ongekend, ik zou zeggen met de billen bloot dus.

En ja het rommelt daar

En ja het is niet best wat ze vertegenwoordigen

En ja, het is de schuld van het establishment dat deze partij voedingsbodem heeft gekregen !!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 sep 2017, 17:40

Ik hoop ondanks dat Romo zeker goede punten aanhaalt, toch weer op 4 jaar Merkel.

Waarom?

Brengt tot op heden stabiliteit in ons buurland, weet de boel redelijk goed bij elkaar te houden, is een bekend en goed ingevoerd gezicht in de wereld en niet bang om haar tanden te laten zien (crisis in Griekenland, houding jegens Turkije) en is daarom denk ik voor nu het beste wat ze ten oosten van ons in de aanbieding hebben.

romo

Bericht door romo » 19 sep 2017, 17:42

Merkel wordt zeker herkozen voor een 4e termijn, de vraag is alleen (daar houdt heel Duitsland zich momenteel mee bezig) welke coalitie zij kan gaan vormen??

Het is net als in Nederland, een ernstig electoraal verdeeld landschap, zich uitend in stuitend lange onderhandelingen.

https://duitslandinstituut.nl/artikel/2 ... n-spannend

Bram

Bericht door Bram » 19 sep 2017, 17:45

Klopt, en de gevolgen daarvan zijn niet prettig, getuige de formatie die hier al bijna 200 dagen duurt :tooth:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 sep 2017, 18:32

Maar gelukkig krijgen we er een half procentje bij!

http://925.nl/archief/2017/09/19/elke-w ... on-schuld/

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 19 sep 2017, 19:20

Koningshuis krijgt er in elk geval meer bij dan dat half procentje.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 sep 2017, 07:15

Maar ik moet wel zeggen romo, met alle respect overigens, je hebt in de afgelopen 93 pagina's nog geen enkel positief woord over de EU gezegd dus je bent op zn minst sterk gekleurd. Niets mis mee hoor, iedereen heeft het recht op zijn eigen mening (!). Ik deel hem alleen niet.

Een Verenigde Staten van Europa zie ik wel zitten. Een amerikaanse staat bepaald zelf hoe hoog zijn salestax is (daarom adverteren ze in de US overal met ex BTW prijzen omdat die nergens gelijk zijn), ze bepalen zelf over de doodstraf, over de gunlaws, over het wel of niet legaal maken van wiet.

Amerikaanse staten hebben nog steeds een redelijke vorm van autonomie. Texas heeft zelfs in de statuten opgenomen dat ze uit de US kunnen stappen als ze dat willen.

Maar er zijn ook voordelen: geen oorlogen "binnenlands", één munt voor betaalgemak (handig voor reizen en internationaal zaken doen), geen grenzen en urenlange rijen bij de douane, geen importtarieven tussen landen onderling enz.

Die Junker kan me wat. Hij is een poppetje in het geheel met weinig individuele macht. De landen hebben het uiteindelijk voor het zeggen en zolang er geen 27 handtekeningen staan gebeurt het niet.

romo

Bericht door romo » 20 sep 2017, 07:34

Maus, ik heb een mening idd, een sterk onderbouwde ook nog, al zeg ik het zelf. Dus ik roeptoeter niet zo maar wat.

Dat je dat gekleurd vind is prima, dat ben jij net zo goed dan :D Kritische beschouwingen worden veelal afgedaan al zwartkijkerij en een negatief zelfbeeld. Daarmee smoor je alle argumenten en discussie.

VS van Europa vind ik prima, mits er een degelijk financieel fundament (zie mijn voorgaande posts op dat gebied) onder ligt, anders kan je d`r geen fatsoenlijk huis op bouwen.

Nu is dat helaas (zo had ik het ook verwoord) niet het geval, ik zie het ook niet snel gebeuren, dus nee, momenteel ben ik niet voor zo`n constructie. Dat lijkt me legitiem of niet?

Gelijke monniken, gelijke kappen.

alt

Bericht door alt » 20 sep 2017, 09:12

Ik dacht dat de USA ook geen schoolvoorbeeld was van degelijk financieel fundament.
De EU = de kolonie van de USA.

romo

Bericht door romo » 20 sep 2017, 15:41

^Das wel een understatement, de schuld van de USA gaat door het dak idd

SlowCo

Bericht door SlowCo » 20 sep 2017, 17:39

romo schreef: 20 sep 2017, 15:41 ^Das wel een understatement, de schuld van de USA gaat door het dak idd
Ik heb bij de U.S.A. altijd het idee dat het een compleet failliet derde wereld land is dat te sterk en belangrijk is waardoor niemand/ geen land zijn lening terug durft te eisen. :bag:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 20 sep 2017, 19:14

Volgens mij, maar ik kan ernaast zitten, zit er een cruciaal verschil tussen de verschillende culturen in de Europese Lidstaten en de voormalige autonome staten van de huidige VS. In Europa is er sprake van verschillende eeuwenoude beschavingen in de VS is de oorspronkelijke oude beschaving eerst gedecimeerd en bestond de grootste hoeveelheid inwoners bij de vorming van de VS uit immigranten die voor het grootste deel allemaal wat van hun leven wilden maken. Er zit minder verschil tussen de Noordelijke Europese Lidstaten en meer verschil tussen de Noordelijke en Zuidelijke Europese Lidstaten. De grootte van de verschillen in Europa is een enorme sta in de weg, te veel mensen willen niet en moeten. Bij de vorming van de VS wilden velen en een aantal niet.

Gr Ron

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 sep 2017, 19:45

@romo, zeker legitieme kritiek! Maar ik zie niet waarom we eerst financieel de zaken op orde moeten hebben voordat we (zoals nu) de grenzen open moeten gooien bijvoorbeeld. Ik zie heel veel voordelen aan de EU, maar er zijn ook absoluut dingen die beter kunnen!

Wat betreft het financiële verhaal... In de USA is belastingheffing bijvoorbeeld ook een aangelegenheid die op staatsniveau wordt bepaald. Niet alleen de BTW (salestax) in de VS verschilt per staat, ook de incometax (inkomstenbelasting). De staten doen een jaarlijkse bijdrage aan de federale overheid om grensoverschrijdende taken te kunnen uitvoeren en al het andere is aan de staat zelf om te bepalen. Het Witte Huis kan bijvoorbeeld niet Nevada verbieden wapens te verkopen of Texas verplichten de doodstraf af te schaffen. En Trump kan wel van alles willen net zoals Juncker, maar het amerikaanse congres (samengesteld uit leden van de individuele staten, net zoals het Europees Parlement) bepalen wat er wel en niet wordt omgezet in wetgeving. Zij hebben het voor het zeggen en niet die 2 mafketels Trump en Juncker.

En het verschil in culturen in de VS... ik ben in diverse westerlijke, oostenlijke en zuidelijke staten geweest maar de cultuurverschillen zijn per staat net zo groot als een Nederlander en een Spanjaard. Daar zit écht het verschil niet. Waar in New York echt een 24/7 werkmentaliteit heerst, maar men ook heel individualistisch leeft is dat in Miami veel meer "layed back" en met elkaar.

romo

Bericht door romo » 20 sep 2017, 20:01

Het cruciale verschil USA-EU IMHO;

Als er oorlog uitbreekt in de USA dan zijn alle verschillende Amerikaanse culturen, sociale ongelijkheid, wit vs zwart, North vs South, niet meer van toepassing; dan staan daar Amerikanen, met the National Hymne en de hand op het hart. Het nationalisme^2

Als de oorlog uitbreekt inde EU, dan staan er verschillende culturen, die naar elkaar staan te wijzen, te staren, elkaar de zwarte Piet (vergeef me de term) toeschuiven, allen voor een, en een voor allen wordt dan ieder voor zich en God voor ons allen. Er is geen een inwoner van de EU die zich Europeaan voelt zoals een inwoner van de States zich een Amerikaan voelt en er vervolgens naar handelt!

We staan in de EU met 10-0 achter, komt het ontbreken van een gemeenschappelijke taal nog bij. DE EU kan simpelweg niet functioneren, momenteel, als een "Verenigde Staten van Europa"

Ook al zou je het wensen, wenselijk vinden, onmogelijk is het.

Tom

Bericht door Tom » 20 sep 2017, 20:06

In de basis vind ik de EU ook een goed plan, maar ik vraag mij af of het vertrouwen nog terug komt. Ik doe m'n best om ver vooruit te kijken, maar sinds de crisis zijn er aardig wat lijken uit de kast gekomen en is de EU aardig wankel. De UK stapt eruit, in Frankrijk zit de nodige onvrede (voor de EU geluk dat Macron gewonnen heeft, maar onvrede blijft daar broeien), hier in Nederland is het ook een agendapunt bij enkele politieke partijen. Mocht er nog een belangrijke economische motor uit de EU stappen, dan denk ik dat Duitsland ook soortgelijke bewegingen ziet, ondanks dat de zittende politiek daar groot voorstander is van de EU. En ondertussen blijft het immigrantenprobleem groeien, de ECB geld bijdrukken en de zuidelijke landen een bodemloze put.

Bram

Bericht door Bram » 20 sep 2017, 20:34

romo schreef: 20 sep 2017, 20:01 Het cruciale verschil USA-EU IMHO;

Als er oorlog uitbreekt in de USA dan zijn alle verschillende Amerikaanse culturen, sociale ongelijkheid, wit vs zwart, North vs South, niet meer van toepassing; dan staan daar Amerikanen, met the National Hymne en de hand op het hart. Het nationalisme^2

Als de oorlog uitbreekt inde EU, dan staan er verschillende culturen, die naar elkaar staan te wijzen, te staren, elkaar de zwarte Piet (vergeef me de term) toeschuiven, allen voor een, en een voor allen wordt dan ieder voor zich en God voor ons allen. Er is geen een inwoner van de EU die zich Europeaan voelt zoals een inwoner van de States zich een Amerikaan voelt en er vervolgens naar handelt!

We staan in de EU met 10-0 achter, komt het ontbreken van een gemeenschappelijke taal nog bij. DE EU kan simpelweg niet functioneren, momenteel, als een "Verenigde Staten van Europa"

Ook al zou je het wensen, wenselijk vinden, onmogelijk is het.
Zo raar is dat toch niet? De VS hebben er lichtjaren over gedaan om te worden wat ze nu zijn, er was een burgeroorlog voor nodig. Zover zijn wij nog lang niet, al zou die burgeroorlog zomaar kunnen komen natuurlijk.

romo

Bericht door romo » 20 sep 2017, 20:50

^ Eigenlijk is het wel raar, Europa als het "oude continent" beschouwend, waar al millennia lang oorlogen gemeengoed zijn en de eeuwen door ieg geen VS van Europa hebben opgeleverd maar wel het huidige EU gedrocht.

De USA bestaat formeel sinds 1776, Declaration of Independence etc, the Founding Fathers, the Boston Tea party, enfin u kent de geschiedenis.
Ja er kwam een burger oorlog en de autochtone bevolking had/heeft het nakijken. Maar als natie staat heet de VS de EU natuurlijk geheel overvleugeld in een tijdsbestek dat zijns gelijke niet kent.

JP

Bericht door JP » 20 sep 2017, 20:52

Zolang die Koreaanse Duke Nukem zich maar rustig houdt, anders hebben we straks Koreaanse paddestoelensoep met stukjes Jong Un. Als die geblondeerde yank begint sleept die zo ook de EU mee als bondgenoot en hebben we hier WW3

romo

Bericht door romo » 20 sep 2017, 20:59

De EU is militair een "nitwit" nog zo`n cruciaal verschil met de USA die totaal zelf voorziend zijn militair. Kunnen makkelijk een 3 fronten oorlog voeren indien noodzakelijk.
De EU, 500 miljoen inwoners, kan nota bene niet eens haar eigen buiten grenzen bewaken. Een obsoleet, met verschillende ROE en commando structuren, opererende krijgsmacht is de schande van de wereld, maar wel een grote mond en wijzende vingers naar iedereen.

Laten we eerst ons zelf eens in het nekvel grijpen.

Plaats reactie