Koelsysteem ontluchting tips?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Koelsysteem ontluchting tips?

Bericht door Niels » 27 jun 2007, 23:34

Aangezien ik uit voorzorg de waterpomp laat vervangen vroeg ik me af of er nog dingen zijn waar je om moet denken als je aan het koelsysteem gaat rommelen bij een 6 cilinder BMW. Nu laat ik het doen door ervaren monteurs alleen zijn ze minder ervaren met BMW's en aangezien de 6-in lijn nogal snel op temperatuur komt lijkt me het koelsysteem nogal kritisch....oftewel ik heb geen zin in een gescheurde cilinderkop :wink:

Dus heren geleerden gaarne uw advies en ervaringen :D

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 28 jun 2007, 00:17

Niels, het is geen Franse auto hoor haha. Gewoon vullen met koelvloeistof en even een paar minuten laten draaien met de kachel op warm, bijvullen en een stukje gaan rijden en zonodig weer bijvullen.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jun 2007, 00:27

je laat het vervangen? gewoon daarna zelf alles ff checken en uitproberen en weer checken, normaal is die auto niet zo'n probleem met af of aanvullen van koelvloeistof.
Je hebt straks bijna een nieuwe auto man :shock: en dan heb je alles naar wens heb je weer een "probleem" je gaat "wennen" aan de 2.8 en toevallig rijd je een keer in de auto van Kees ofzo...tja dat moet je niet doen dan, anders voel je wat je weet en dan hunker je naar M-eer

M staat voor

Meer
Mooi
Machtig
Motorsport
MMM
Sterkste letter van het alfabet
lijkt op een kroon, als king van bmw :lol:
Man

helaas ook Marketing :roll:

Maar de M coupe valt qua gewicht nog mee , hey dat rijmt.

Fabian

Bericht door Fabian » 28 jun 2007, 07:50

GTRene schreef:je laat het vervangen? gewoon daarna zelf alles ff checken en uitproberen en weer checken, normaal is die auto niet zo'n probleem met af of aanvullen van koelvloeistof.
Je hebt straks bijna een nieuwe auto man :shock: en dan heb je alles naar wens heb je weer een "probleem" je gaat "wennen" aan de 2.8 en toevallig rijd je een keer in de auto van Kees ofzo...tja dat moet je niet doen dan, anders voel je wat je weet en dan hunker je naar M-eer

M staat voor

Meer
Mooi
Machtig
Motorsport
MMM
Sterkste letter van het alfabet
lijkt op een kroon, als king van bmw :lol:
Man

helaas ook Marketing :roll:

Maar de M coupe valt qua gewicht nog mee , hey dat rijmt.
:?:

Ontluchten is een eitje zoals al omschreven. Er zit dacht ik nog een ontluchtingsventiel op het reservoir.

Als je toch de waterpomp doet, neem dan meteen de thermostaat mee, bij mij ging ie 4K later kapot :lol: Moet weer alles los enzo.

Niels

Bericht door Niels » 29 jun 2007, 02:36

GTRene schreef:Je hebt straks bijna een nieuwe auto man :shock: en dan heb je alles naar wens heb je weer een "probleem" je gaat "wennen" aan de 2.8 en toevallig rijd je een keer in de auto van Kees ofzo...tja dat moet je niet doen dan, anders voel je wat je weet en dan hunker je naar M-eer
Ik ben al gewend aan de 2.8 Rene :wink: maar alles went ook een M :D Daarnaast past de 2.8 goed bij deze dus echt missen doe ik het vermogen niet. Met de tijd komt er wel iets extremers (bij..)

Bedankt voor de tips heren! Ik werd alleen een beetje zenuwachtig van het feit dat het spul nogal snel op temperatuur komt en je wel eens wat leest over de "reihe sechs" :D

JPD

Bericht door JPD » 04 jul 2007, 10:18

Ik weet niet wat voor BMW je hebt ...
Maar bij een M20 blok is het van uiterst groot belang om de ontluchtingsnippel bovenop open te draaien, en de motor op temperatuur te laten komen ( thermostaat open, en kachel vol aan ) om zodoende al de lucht uit het systeem te krijgen ... gewoon leeg laten lopen en weer bijvullen is vragen om een gescheurde kop bij de m20 naar mijn idee ...

voor zover mijn 2 centjes ...

Niels

Bericht door Niels » 04 jul 2007, 14:35

JPD schreef:Ik weet niet wat voor BMW je hebt ...
Maar bij een M20 blok is het van uiterst groot belang om de ontluchtingsnippel bovenop open te draaien, en de motor op temperatuur te laten komen ( thermostaat open, en kachel vol aan ) om zodoende al de lucht uit het systeem te krijgen ... gewoon leeg laten lopen en weer bijvullen is vragen om een gescheurde kop bij de m20 naar mijn idee ...

voor zover mijn 2 centjes ...
Vandaar ook mijn vraag inderdaad :wink: Het is niet onbekend dat de lange cilinderkoppen snel last van warmte hebben wat ook niet zo raar is natuurlijk.

De auto betreft een 99-er Z3 Coupe 2.8 waarvan ik de motor codering alweer ben vergeten :oops: (iets met M50 kan dat?? in ieder geval met dubbel vanos want de truuk met het spruitstuk zou niet eenvoudig zijn :wink: )

Waar zit die ontluchtingsnippel??
Laatst gewijzigd door Niels op 05 jul 2007, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2007, 15:47

Niels schreef:Waar zit die ontluchtingsnippel??
Niels, dat je dat nog moet vragen, lijkt me duidelijk toch :lol: :shock:
[img:250:188]http://img.stern.de/_content/54/07/5407 ... u1_250.jpg[/img]

JPD

Bericht door JPD » 05 jul 2007, 09:30

@ Niels, klinkt als een ontzettend leuke wagen !

Maar waar de ontluchtingsnippel op jouw motorblok zit kan ik je ook niet vertellen , waarschijnlijk ergens bovenop de thermostaat op zowat het hoogste punt van het motorblok ... maar daarvoor zul je toch echt bij een monteur moeten zijn .

JPD

Niels

Bericht door Niels » 05 jul 2007, 12:32

GTRene schreef:
Niels schreef:Waar zit die ontluchtingsnippel??
Niels, dat je dat nog moet vragen, lijkt me duidelijk toch :lol: :shock:
[img:250:188]http://img.stern.de/_content/54/07/5407 ... u1_250.jpg[/img]
Aaaa...ok! De linker is het dus :lol:

JPD schreef:@ Niels, klinkt als een ontzettend leuke wagen !

Maar waar de ontluchtingsnippel op jouw motorblok zit kan ik je ook niet vertellen , waarschijnlijk ergens bovenop de thermostaat op zowat het hoogste punt van het motorblok ... maar daarvoor zul je toch echt bij een monteur moeten zijn .

JPD
Ik heb de Z nog niet zo lang maar ben er zeer tevreden over :D Fabian die ook in dit draadje reageert heeft ook een Z Qp met nagenoeg dezelfde kilometerstand :wink: Hij heeft de Z al wat langer en adviseerde me om de waterpomp te vervangen aangezien die van hem ook rond deze km. stand vervangen moest worden en ik zeer binnenkort op vakantie ga naar warmere oorden.

Volgens mij ben ik jou wel eens tegengekomen op een BMW forum waaruit al bleek dat je technisch wel aardig op de hoogte bent klopt dat??

JPD

Bericht door JPD » 05 jul 2007, 13:25

Wist niet dat Fabian ( welke in alleen in motorpak wel eens voorbij heb zien knallen op een stuk asfalt bij de buren ) ook zo'n wagen had ... dubbel gaaf ...

Maar goed, de kans dat je me op een ander auto forum, laat staan BMW forum tegenkomt is klein ... gummen.org daargelaten ...

Voor de rest heb ik ook niet zoveul kaas gegeten van autootjes hoor, maar heb toevallig ook een bimmer en vertik het naar een garage te gaan als er wat aan mankeert ...

Fabian

Bericht door Fabian » 05 jul 2007, 16:39

Jazeker ook ik heb er 1 :wink: Ik was de eerste hier, inmiddels ben ik achterhaald met mn 2,8je tegenover de M´s en Hartges :( :lol:

Ontluchtingsnippel zit volgens mij op het koelvloeistofreservoir of bovenop de radiateur, moet vanavond even kijken hoor in de boekjes. Auto staat nog bij de dealer namelijk.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 05 jul 2007, 18:11

Nummer 17 in onderstaand plaatje is de ontluchtingsnippel.

[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/15427_p.png[/img]

[/img]

Fabian

Bericht door Fabian » 05 jul 2007, 18:20

Ah! Dus toch op het reservoir! :D

Hup Niels, aan de slag!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2007, 19:07

en dan heb je misschien ook nog een ontluchtings geval in het verwarmings water cirquit zitten :lol: fijn he... 8)

zoek het allemaal hier maar eens op, type en bouwjaar en maand invullen en klaar...

http://www.realoem.com/bmw/select.do?vi ... ECE&arch=0

Niels

Bericht door Niels » 05 jul 2007, 19:42

Zo'n nippel op het reservoir ziet een beetje monteur natuurlijk best en de Z is wat dat betreft in goede handen :!:

Moet goed komen en dan zondagmorgen............volgas naar Italie met die schuit :D

Plaats reactie