Dus heren geleerden gaarne uw advies en ervaringen
Koelsysteem ontluchting tips?
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Koelsysteem ontluchting tips?
Aangezien ik uit voorzorg de waterpomp laat vervangen vroeg ik me af of er nog dingen zijn waar je om moet denken als je aan het koelsysteem gaat rommelen bij een 6 cilinder BMW. Nu laat ik het doen door ervaren monteurs alleen zijn ze minder ervaren met BMW's en aangezien de 6-in lijn nogal snel op temperatuur komt lijkt me het koelsysteem nogal kritisch....oftewel ik heb geen zin in een gescheurde cilinderkop
Dus heren geleerden gaarne uw advies en ervaringen
Dus heren geleerden gaarne uw advies en ervaringen
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
je laat het vervangen? gewoon daarna zelf alles ff checken en uitproberen en weer checken, normaal is die auto niet zo'n probleem met af of aanvullen van koelvloeistof.
Je hebt straks bijna een nieuwe auto man
en dan heb je alles naar wens heb je weer een "probleem" je gaat "wennen" aan de 2.8 en toevallig rijd je een keer in de auto van Kees ofzo...tja dat moet je niet doen dan, anders voel je wat je weet en dan hunker je naar M-eer
M staat voor
Meer
Mooi
Machtig
Motorsport
MMM
Sterkste letter van het alfabet
lijkt op een kroon, als king van bmw
Man
helaas ook Marketing
Maar de M coupe valt qua gewicht nog mee , hey dat rijmt.
Je hebt straks bijna een nieuwe auto man
M staat voor
Meer
Mooi
Machtig
Motorsport
MMM
Sterkste letter van het alfabet
lijkt op een kroon, als king van bmw
Man
helaas ook Marketing
Maar de M coupe valt qua gewicht nog mee , hey dat rijmt.
- Fabian
- Berichten: 7284
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
GTRene schreef:je laat het vervangen? gewoon daarna zelf alles ff checken en uitproberen en weer checken, normaal is die auto niet zo'n probleem met af of aanvullen van koelvloeistof.
Je hebt straks bijna een nieuwe auto manen dan heb je alles naar wens heb je weer een "probleem" je gaat "wennen" aan de 2.8 en toevallig rijd je een keer in de auto van Kees ofzo...tja dat moet je niet doen dan, anders voel je wat je weet en dan hunker je naar M-eer
M staat voor
Meer
Mooi
Machtig
Motorsport
MMM
Sterkste letter van het alfabet
lijkt op een kroon, als king van bmw![]()
Man
helaas ook Marketing![]()
Maar de M coupe valt qua gewicht nog mee , hey dat rijmt.
Ontluchten is een eitje zoals al omschreven. Er zit dacht ik nog een ontluchtingsventiel op het reservoir.
Als je toch de waterpomp doet, neem dan meteen de thermostaat mee, bij mij ging ie 4K later kapot
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik ben al gewend aan de 2.8 ReneGTRene schreef:Je hebt straks bijna een nieuwe auto manen dan heb je alles naar wens heb je weer een "probleem" je gaat "wennen" aan de 2.8 en toevallig rijd je een keer in de auto van Kees ofzo...tja dat moet je niet doen dan, anders voel je wat je weet en dan hunker je naar M-eer
Bedankt voor de tips heren! Ik werd alleen een beetje zenuwachtig van het feit dat het spul nogal snel op temperatuur komt en je wel eens wat leest over de "reihe sechs"
- JPD
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 26 jul 2006, 13:43
- Locatie: Fryslân
Ik weet niet wat voor BMW je hebt ...
Maar bij een M20 blok is het van uiterst groot belang om de ontluchtingsnippel bovenop open te draaien, en de motor op temperatuur te laten komen ( thermostaat open, en kachel vol aan ) om zodoende al de lucht uit het systeem te krijgen ... gewoon leeg laten lopen en weer bijvullen is vragen om een gescheurde kop bij de m20 naar mijn idee ...
voor zover mijn 2 centjes ...
Maar bij een M20 blok is het van uiterst groot belang om de ontluchtingsnippel bovenop open te draaien, en de motor op temperatuur te laten komen ( thermostaat open, en kachel vol aan ) om zodoende al de lucht uit het systeem te krijgen ... gewoon leeg laten lopen en weer bijvullen is vragen om een gescheurde kop bij de m20 naar mijn idee ...
voor zover mijn 2 centjes ...
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Vandaar ook mijn vraag inderdaadJPD schreef:Ik weet niet wat voor BMW je hebt ...
Maar bij een M20 blok is het van uiterst groot belang om de ontluchtingsnippel bovenop open te draaien, en de motor op temperatuur te laten komen ( thermostaat open, en kachel vol aan ) om zodoende al de lucht uit het systeem te krijgen ... gewoon leeg laten lopen en weer bijvullen is vragen om een gescheurde kop bij de m20 naar mijn idee ...
voor zover mijn 2 centjes ...
De auto betreft een 99-er Z3 Coupe 2.8 waarvan ik de motor codering alweer ben vergeten
Waar zit die ontluchtingsnippel??
Laatst gewijzigd door Niels op 05 jul 2007, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Niels, dat je dat nog moet vragen, lijkt me duidelijk tochNiels schreef:Waar zit die ontluchtingsnippel??
[img:250:188]http://img.stern.de/_content/54/07/5407 ... u1_250.jpg[/img]
- JPD
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 26 jul 2006, 13:43
- Locatie: Fryslân
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Aaaa...ok! De linker is het dusGTRene schreef:Niels, dat je dat nog moet vragen, lijkt me duidelijk tochNiels schreef:Waar zit die ontluchtingsnippel??![]()
![]()
[img:250:188]http://img.stern.de/_content/54/07/5407 ... u1_250.jpg[/img]
Ik heb de Z nog niet zo lang maar ben er zeer tevreden overJPD schreef:@ Niels, klinkt als een ontzettend leuke wagen !
Maar waar de ontluchtingsnippel op jouw motorblok zit kan ik je ook niet vertellen , waarschijnlijk ergens bovenop de thermostaat op zowat het hoogste punt van het motorblok ... maar daarvoor zul je toch echt bij een monteur moeten zijn .
JPD
Volgens mij ben ik jou wel eens tegengekomen op een BMW forum waaruit al bleek dat je technisch wel aardig op de hoogte bent klopt dat??
- JPD
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 26 jul 2006, 13:43
- Locatie: Fryslân
Wist niet dat Fabian ( welke in alleen in motorpak wel eens voorbij heb zien knallen op een stuk asfalt bij de buren ) ook zo'n wagen had ... dubbel gaaf ...
Maar goed, de kans dat je me op een ander auto forum, laat staan BMW forum tegenkomt is klein ... gummen.org daargelaten ...
Voor de rest heb ik ook niet zoveul kaas gegeten van autootjes hoor, maar heb toevallig ook een bimmer en vertik het naar een garage te gaan als er wat aan mankeert ...
Maar goed, de kans dat je me op een ander auto forum, laat staan BMW forum tegenkomt is klein ... gummen.org daargelaten ...
Voor de rest heb ik ook niet zoveul kaas gegeten van autootjes hoor, maar heb toevallig ook een bimmer en vertik het naar een garage te gaan als er wat aan mankeert ...
- Fabian
- Berichten: 7284
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Nummer 17 in onderstaand plaatje is de ontluchtingsnippel.
[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/15427_p.png[/img]
[/img]
[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/15427_p.png[/img]
[/img]
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
en dan heb je misschien ook nog een ontluchtings geval in het verwarmings water cirquit zitten
fijn he... 8)
zoek het allemaal hier maar eens op, type en bouwjaar en maand invullen en klaar...
http://www.realoem.com/bmw/select.do?vi ... ECE&arch=0
zoek het allemaal hier maar eens op, type en bouwjaar en maand invullen en klaar...
http://www.realoem.com/bmw/select.do?vi ... ECE&arch=0
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten
