Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2007, 19:02

Francisco schreef:ik zou geen moment een 135i overwegen boven een 3M// CS.

zijn we allemaal opeens vergeten dat de 265pk van de 130i zonder beleid al in rook opgaan zonder lsd? wat denk je dat er gebeurd met 306 turbo pk's.

en een redline van 8000rpm en visuele gravitas van een M3 heeft ie ook niet.

een (standaart) 135i boven een M3. bah! laat me niet lachen man.

Hij ziet er aardig uit op de foto's. In het wit sla ik em zeker niet af. Maar HET IS GEEN SPORTWAGEN KILLER. Gewoon een kleine, snelle, rwd gt.
gedeeltelijk wel mee eens, inderdaad is het geen sportwagen killer, maar daar is ie ook niet voor bedoeld, hij smoelt gewoon lekker BMW en lekker modern, denk als een 2002ti destijds maar net geen 2002 turbo zeg maar. We wachten gewoon nog op de tuners en de eventuele ruigere versie van de 1 serie die denk ik geen M1 kan/mag heten omdat die naam voor het echte spektakel gereserveerd is :roll:
tja hoe gaan we die dan noemen, de 1 serie met S54 motor? Mc1 ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 jul 2007, 19:10

Aernoudt schreef:De coupe van de 3 serie e36 (en ik dacht ook van de e46) was ook een stuk zwaarder (alhoewel niet op kenteken) dan de 4 deurs versie, wellixcht dat daar ook iets extra in zit. Kan me niet voorstellen dat ie qua gewicht maar zo weinig scheelt met de 6 serie zoals hiervoor al genoemd...

Eerst even afwachten tot ie er echt is.
Ligt puur aan het uitrustingsniveau.

De coupe's hebben vaak meer opties als kale sedans maar als je een volle 325i sedan en coupe op de schaal zet vol benzine en vloeistoffen kom je rond de 1390-1400 KG uit.

Een E36 M3 3.0 sedan is in veel gevallen zelfs ongeveer 30 KG zwaarder als als een E36 M3 3.0 coupe.(1470-1480 vs 1520-1530) Verbazingwekkend omdat die sedans niet die ultrazware vader stoelen hebben etc.

Rebel

Bericht door Rebel » 03 jul 2007, 19:18

De 1-serie is BMW's budget-lijn. Dus geen dure materialen.
De marge op de 6-serie is groter, dus kan er wel alu gebruikt worden.
Het nadeel van het topmodel van een budget-range.

En vergeet een ander nadeel niet...

Het duurste model van een budget-range heeft vaak een grotere afschrijving.
Simpelweg omdat er maar een hele kleine markt voor is.

Kijk naar Rico zijn ex 130i.... staat al meer dan een jaar te koop.
Ik vraag me af of een goed onderhouden 3-coupe met dezelfde nieuwwaarde en leeftijd ook zo lang te koop stond?
Nieuwe auto rijden is leuk, maar regelmatig nieuwe auto rijden is nog leuker, en dan speelt afschrijving ook een rol.

135i is voor nederlandse normen een vrij extreme auto.
En als je die op jonge leeftijd weer wilt inruilen met een redelijke afschrijving, zul je merken dat dit niet eenvoudig is.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 03 jul 2007, 19:21

Rico v Velzen schreef:
Joop schreef:
De 135i is iig op papier wel net zo snel als een M3/M3 CS op bijna ieder vlak.

Precies, dus daar valt geen winst te behalen.
Hoezo? Wou je zeggen dat je je daar je auto voor hebt? Pure snelheid?
Of is rijplezier breder dan dat?

Pescatore

Bericht door Pescatore » 03 jul 2007, 19:27

Klopt dit wel? Ik heb ooit ergens gelezen dat het voor BMW qua productiekosten niet bijster veel uitmaakt of ze nou een 1 of een 7 maken. De research/ontwerpkosten moeten echter wel terugverdiend worden en 'de massa' slikt eerder een hogere prijs voor een grote auto. Terwijl de wezenlijke materiaalkosten e.d. niet veel zullen verschillen.. :roll:

Rebel

Bericht door Rebel » 03 jul 2007, 19:30

Heikel onderwerp....."rijplezier"

Dat heeft toch alles te maken met achterwielaandrijving, recaro's, sperdifferentieel, topsnelheid op de duitse autobaan en BMW-badges?

Andre

Bericht door Andre » 03 jul 2007, 19:32

Met zo n foto zou je toch meteen naar de bmw dealer gaan en mega gaan bukken.

:)

http://www.germancarzone.com/attachment ... ries-coupe

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 03 jul 2007, 19:37

Rebel schreef:

En vergeet een ander nadeel niet...

Het duurste model van een budget-range heeft vaak een grotere afschrijving.
Simpelweg omdat er maar een hele kleine markt voor is.

Kijk naar Rico zijn ex 130i.... staat al meer dan een jaar te koop.
Ik vraag me af of een goed onderhouden 3-coupe met dezelfde nieuwwaarde en leeftijd ook zo lang te koop stond?
Nieuwe auto rijden is leuk, maar regelmatig nieuwe auto rijden is nog leuker, en dan speelt afschrijving ook een rol.

135i is voor nederlandse normen een vrij extreme auto.
En als je die op jonge leeftijd weer wilt inruilen met een redelijke afschrijving, zul je merken dat dit niet eenvoudig is.
Helemaal met je eens. Hoe gaaf ik de 135i ook vind.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 jul 2007, 19:59

Ja afschrijving. Kun je beter een TT 4 cylinder van 64000 euro aanschaffen inderdaad ja. :lol:

Andre

Bericht door Andre » 03 jul 2007, 20:02

LOL@robin

Ja inderdaad de audi dealers zien je liever gaan dan komen met die TT als je hem kwijt wil.

Ik denk dat sommige verkopers je niet eens een inruilprijs durven geven.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 jul 2007, 20:06

Ben je morgenavond op de zaak btw? Kom ik ff langs.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 jul 2007, 20:51

Die koplampen.............................pfffffffffffffffff kan ik echt niet aan wennen, echt een afknapper. Zal allemaal goed rijden, kwaliteit dikke prima..............................maar het oog wil ook wat.....................maar deze opengesperde ogen zijn IMO te veel van het goede. De 3 coupe heeft dat echt veel beter voor elkaar, smaller, meer geknepen, gemener..............zo als het moet dus!

Rebel

Bericht door Rebel » 03 jul 2007, 21:09

Andre schreef:LOL@robin

Ja inderdaad de audi dealers zien je liever gaan dan komen met die TT als je hem kwijt wil.

Ik denk dat sommige verkopers je niet eens een inruilprijs durven geven.

Gevoelige snaar geraakt met die ex van Rico? ROFL
Ik zie jullie nog schreeuwen van de hoogste toren dat de 130i "out of the box" een gewild object zal zijn bij inruil na 2 jaar...
Betreffende uitspraken zijn nog na te lezen op 8200rpm...dat is het mooie van internet.

Yeah right....daarom staat dat kreng nu al meer dan jaar vast te roesten bij de Beier.
Sterker nog, ik zou geeneens een auto willen die meer dan een jaar in de showroom staat.
Het begint er trouwens steeds meer op te lijken dat iedereen een bmw-130i-cupracer is geworden op dit forum.... Jij moet de politiek ingaan Andre.....ik voorspel je een gouden toekomst. :wink:

Enige wat me opvalt is, dat er maar weinig 130i's rondrijden op dit forum?
Maar die wachten waarschijnlijk allemaal op de 135i coupe......of totdat Rico zijn ex-130i over 2 jaar te verkrijgen is tegen de prijs van een nieuwe Fiat Panda.

Die 1-coupe gaat echt wel lopen in Nederland, diesels en de kleinere benzinemoteren....Maar die 135i zul je echt niet veel zien rijden.
50.000 kaal, 60.000 compleet.....daar krijg je een prachtige coupe voor , 3 serie wel te verstaan.

Michel P

Bericht door Michel P » 03 jul 2007, 21:28

Maar gelukkig kunnen we een trackday vullen met TT's :-) Ook de TT cup trekt volle tribunes :-)

Alle boven het maaiveld auto's worden moeilijk verkocht op jonge leeftijd. Zet jou uber tity nu weer te koop en ding staat of lang te koop of gaat voor een bagger prijs weg.

Heeft die TT trouwens echt 64k gekost??????? ca. 20k aan opties!!!!!!!! Afschrijving in het kwadraat straks, opties nekken je 2x :-)

Michel

Andre

Bericht door Andre » 03 jul 2007, 21:38

Ja ik ben er morgen avond wel robin gezellig.

Tja rebel

auto s die jij en ik en vele andere liefhebbers mooi vinden zijn gewoon weg moeilijker kwijt te raken aan het gros van het volk die liever een opel astra kopen voor de boodschappen.

Elmar

Bericht door Elmar » 03 jul 2007, 22:14

Rico v Velzen schreef: een 116i weegt gewoon 300 kilo minder dan een 135i :shock:

Ik ben dan wel heel benieuwd waar dat in zit. Zijn er extra H-balken aan gelast om torderen van de auto tegen te gaan?

Rebel

Bericht door Rebel » 03 jul 2007, 22:55

Michel Pol schreef:Maar gelukkig kunnen we een trackday vullen met TT's :-) Ook de TT cup trekt volle tribunes :-)

Alle boven het maaiveld auto's worden moeilijk verkocht op jonge leeftijd. Zet jou uber tity nu weer te koop en ding staat of lang te koop of gaat voor een bagger prijs weg.

Heeft die TT trouwens echt 64k gekost??????? ca. 20k aan opties!!!!!!!! Afschrijving in het kwadraat straks, opties nekken je 2x :-)

Michel

Jullie spreken vaak over kale prijzen waar je de auto van zijn "lang zal ze leven" niet voor de deur mee hebt.

Michel, het blijkt dat jij niet vaak een nieuwe auto hebt gekocht, 10K opties is niks in die prijsklasse. Ik spreek je ooit tzt als je zelf gaat shoppen.
We spreken niet over een Toyota auris, met 't standaard "top off the bill" pakket.

BMW's en Audi's in die prijsklasse hebben allemaal bijna 10K aan opties.
Sterker nog, je krijgt een auto uit die klasse zonder de juiste opties nieteens verkocht tweedehands.
Probeer maar eens eens een kale Cayman te slijten zonder leder, zonder 18 inch velgen, of een fatsoenlijk soundsystem, etc..
Dan kun je hooguit hopen op een gek die hem wilt aanschaffen voor af en toe een trackday te bezoeken.

Begint bijna lachwekkend te worden hoe mensen hier spreken over nieuwe auto's en het feit dat hij niet voldoet aan de echte drivingfun.
Gros rijdt oude meuk, met een hoop tam-tam erop en eraan.

Dus een beetje 135i Coupe met alle toeters en bellen die zo een wagen compleet en ook comfortabel maakt, en ook dusdanig interessant dat hij na inruil niet 2 jaar in de showroom blijft staan zal echt rond de 65K gaan kosten.

En dan rij je optisch bijna dezelfde auto als de buurman die straks voor 30K minder een 116i Coupe rijdt.
Dat lukt je in Duitsland. Maar in Nederland zijn er maar weinig mensen die daar voor gaan.

En dat bedoelde ik met het duurste model uit een "budget-reeks"..
Rico zijn ex, is een perfect voorbeeld.
Voor dat geld koop ik bijna een splinternieuwe 1 serie (uiterlijk zelfde auto) in de kleur en inrichting die ik mooi vind.....

Welkom in Nederland...

RVV

Bericht door RVV » 03 jul 2007, 23:42

Joop schreef:
Rico v Velzen schreef:
Joop schreef:
De 135i is iig op papier wel net zo snel als een M3/M3 CS op bijna ieder vlak.

Precies, dus daar valt geen winst te behalen.
Moet het nog harder dan??? (even het grote verhaal met dito draadje in het achterhoofd...)

Qua afschrijving zal het iig een stuk minder hard gaan dan een M3.
nee joop je begrijpt me verkeerd ik ben juist niet onder de indruk van de prestaties en het vermogen. Bijna iedereen gaat prat daarop. Ik niet. ik geloof dat wel. De auto moet op andere vlakken mij weten te overtuigen. Bv dezelfde rijeigenschappen bieden als een 130i die ik heb gehad.

Francisco

Bericht door Francisco » 03 jul 2007, 23:51

voorlopig hoogte punt voor de 1 serie is eigenlijk gewoon de 130i 3 deurs die je met wat investeeringen kunt ombouwen tot iets wat M thrills geeft. (banden,lsd,bilstein)

is er al een tuner die de 6 in lijn uit de M3 in de 3 deurs 1 serie heeft gestopt. dan kom je met 343pk en wat zal het zijn 1450 kg wel goed uit.

RVV

Bericht door RVV » 03 jul 2007, 23:58

Rob wat blijf jij je maar druk maken over mijn ex 130i. Dat is geen probleem van mij maar van de dealer. Overigens had ik die auto nog steeds gereden als de M3 niet op mijn pad was gekomen. Cisco ik deel opzich wel je standpunt en zoals het er nu naar uitziet bied de 135i niks meer dan de M3. Ik blijf kritisch en hypen zoals de 120d en 130i zal ik niet aan beginnen.

Tom

Bericht door Tom » 04 jul 2007, 00:05

Ik denk dat een dealer niet voor de tweede keer een fout ingaat door een relatief kale 130i voor een goede prijs in te ruilen. Op deze manier kost het ze alleen maar geld. Geen idee hoe groot hun marges zijn, ze zullen het prima op kunnen vangen doordat ze op andere auto's weer een betere inruilmarge hadden, maar onder de streep betaal je het zelf (ook al voel jij het als vaste klant vast een stuk minder). Rebel heeft wel een punt.

RVV

Bericht door RVV » 04 jul 2007, 01:19

Tom dat denk ik wel. Voorlopig heeft de klant die met een zak met geld zwaait de touwtjes in handen. Dealers te over. Op papier had ik fors afgeschreven op de 130i maar dat werd gecompenseerd met een mooie prijs voor de M3. Wat ik bedoel te zeggen is waar het omgaat wat je aan het eind moet bijleggen. Inruil en restwaarde allemaal afhankelijk van het te kopen product.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 04 jul 2007, 01:37

Ben ik helemaal met je eens Rico.

Je hebt vaak zelf wel een beeld in gedachten, welke prijs je wilt betalen. Als je dan wat minder voor je auto terugkrijgt, maar de auto die je koopt weer iets voordeliger is, dan zal je nog steeds op je 'streefbedrag' uit kunnen komen. Daarnaast speelt een stukje emotie ook mee natuurlijk. Zeker bij een BMW en al helemaal bij een M-model, is emotie erg belangrijk. En wil je misschien onbewust iets te veel betalen voor een auto die je meer ziet zitten, en met je hart koopt.

Ik snap jou verhaal ook wel Rob, maar dat is toch al veel langer bekend, en is echt niet alleen in de instap reeksen zo. Pak eens een Passat, neem een 1.9 TDi of een 3.2 V6. Afgezien van de uitlaten en misschien de velgen zie je aan de buitenkant echt geen verschil hoor.

@ Tom, jij geeft eigenlijk al antwoord op je eigen vraag. Zolang de marges goed zijn, zullen ze dat soort auto's ook blijven innemen. Ook al verdienen ze het dan op een andere auto. Als ze er een goede vaste klant mee kunnen behouden, zullen ze dat altijd blijven doen.

Rebel

Bericht door Rebel » 04 jul 2007, 01:38

Tikkeltje kortzichtig Rico... :wink:
Heb al 11 nieuwe auto's gekocht

restwaarde heeft geen hol te maken met het te kopen product....

simpel voorbeeld: Ik ruil een auto in, en krijg nog 40K terug op een auto van 70K....Koop ik een goedkopere auto krijg ik ineens minder veel terug voor mijn inruiler.

Jij rekent je in het eerste geval rijk, omdat je voor jou gevoel veel denkt terug te krijgen.

Maar je vergeet de 8 tot 9% korting die je los kunt peuteren bij je dealer als je niks inruilt.
Dus hoe duurder jouw nieuwe auto is, des te meer marge heeft hij om je meer terug te geven.
Beste is om beide los te koppelen van elkaar en pas dan zie je hoeveel je auto echt heeft afgeschreven.

Feit dat ik jou ex erbij haal is omdat die auto een perfect voorbeeld is.
Een kale 135i kopen en na twee jaar inruilen zou wel eens kunnen uitdraaien op een bijzondere hoge afschrijving. Omdat de dealers nu inmiddels doorhebben dat een 1 kale 1 serie met een dikke motor niet als warme broodjes over de toonbank gaan.

Rebel

Bericht door Rebel » 04 jul 2007, 02:02

Ik wil je gerust uitleggen hoe je de volgende keer een jonge tweedehandse auto moet verkopen.....ongeacht welke auto je erna koopt.
Ik heb dit al eens eerder aangehaald. En dan zie je pas echt hoeveel je auto heeft afgeschreven.......Want als je een nieuwe M3 koopt van 1 ton heeft je dealer bijna een marge van 10K.
Verkoop jij je M3 zelf voor 5K minder dan dat hij hem inneemt, dan kun je je 5K extra verdienen. Dus minder afschrijving.

Een ander alternatief is je eigen dealer vragen om jouw auto te verkopen, maar dusdanig dat hij geen risico loopt, zoals ik gedaan heb.
Voor beide lucratief, hij haalt een nieuwe klant binnen voor onderhoud/garantie. En jij pakt de korting op je nieuwe aankoop.
En dat impliceert niet altijd dat je dan ook weer een BMW moet kopen.
Kwestie van afspreken.

Dealers zijn ook handelaren en zijn nooit vies van een jonge auto (eigen merk) die goed onderhouden is. Het probleem is vaker dat ze niet staan te poppelen om auto's in te kopen, als er geen andere gekocht wordt. Vandaar dat de verkoop zonder risico, hem zal aanspreken.
Vaker zal hij de auto duurder verkopen als de vraagprijs die hij met jouw is overeengekomen en hem vervolgens met garantie te koop aanbieden.
Daarnaast krijgt hij meestal weer een inruiler van die koper, waar hij ook weer met de inruil-marge kan spelen.....

Misschien te ingewikkeld voor je :D
Daarom dat jij het beste een nieuwe M3 kunt kopen in plaats van die "budget" 135i Coupe.......des te "lager" is je afschrijving op je huidige CS..... :wink:

Gesloten