Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 02 jul 2007, 23:39

Gave foto's. Ik vind het een geweldig leuke auto geworden.

1560kg EU-gewicht of 1460kg kaal is nogal een verschil. De 3,0 liter twinturbo is kennelijk nogal zwaar als je ook kijkt naar het verschil in gewicht tussen een 320i en een 335i (175kg).

De vergelijking trekken met een TT slaat nergens. Neem dan de Z4 van BMW die wat betreft gewicht niet onderdoet voor de TT.

We moeten ook niet overdrijven. Een Audi S3 heeft volgens de Autoweek-site een massa leeg van 1455kg. De 135i coupé zou zonder 75kg voor bestuurder en bagage op 1485 uitkomen wat vergeleken met die Audi nog meevalt gezien het veel dikkere blok in de 135i.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 02 jul 2007, 23:45

A3/S3 is gebaseerd op een ouder ontwerp. De 1 coupe is nagelnieuw.
Vandaar dat sommige de TT erbij haalden.
Dat is een van de weinigen nieuwe auto's die hetzelfde gewicht bleef houden ondanks meer volume, grotere afmetingen, meer vermogen, meer techniek en verbeterde veiligheid. En dit alles door het gebruik van 't Audi Space Frame (alu) en diverse alu carroserie delen...1260 kg.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9073
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 jul 2007, 23:53

Extra go-power maakt dat extra gewicht wel weer ongedaan, dus waar zeuren we over heren: eerst rijden dan pas oordelen wat het gewicht betreft.

BMW kennende zal het extra gewicht gewoon over de gehele autolengte uitgesmeerd hebben, dus zul je er weinig tot niets van merken.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 02 jul 2007, 23:57

LOL, die Joop smeert alle kilo's zo weg....

Vast gekeken naar een cellolitus-reclame op tv?



Ik ga slapen, van werken komt niks meer, en schokkerend nieuws over de 1-serie verwacht ik ook niet meer vanavond.
Morgen vroeg op, naar het land waar ze de Uber-einser maken.....affegeil !

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 03 jul 2007, 00:00

1560 kilo.. dat valt gewoon onder de categorie kleine scheepsvaart :lol:

het gaat niet alleen om de pk's maar ook om het gewicht.

liever 270pk en 1450 kilo dan 300 pk en 1560...

de 1 hatch blijft de beste rijders auto tot nu toe, kwa looks de coupe

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jul 2007, 00:03

Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl


En daar lees ik dat een 630i een EU gewicht heeft van 1575 kilo.

Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm

135i coupe eu gewicht van 1560 kilo

Lengte 436 cm
Breedte 175 cm

Kan iemand mij eens uitleggen waarom een auto die 2 klasses hoger is gepositioneerd, bijna een halve meter langer is en dik 10 cm breder. slechts 15 kilo zwaarder is ?

Want daar snap ik helemaal niks van :?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9073
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 03 jul 2007, 00:05

Rebel schreef:LOL, die Joop smeert alle kilo's zo weg....

Vast gekeken naar een cellolitus-reclame op tv?



Ik ga slapen, van werken komt niks meer, en schokkerend nieuws over de 1-serie verwacht ik ook niet meer vanavond.
Morgen vroeg op, naar het land waar ze de Uber-einser maken.....affegeil !
Laat mij maar smeren... :lol:

Misschien moet de 1er wel aan de Herbalife...

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 03 jul 2007, 00:07

Rico v Velzen schreef:Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl


En daar lees ik dat een 630i een EU gewicht heeft van 1575 kilo.

Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm

135i coupe eu gewicht van 1560 kilo

Lengte 436 cm
Breedte 175 cm

Kan iemand mij eens uitleggen waarom een auto die 2 klasses hoger is gepositioneerd, bijna een halve meter langer is en dik 10 cm breder. slechts 15 kilo zwaarder is ?

Want daar snap ik helemaal niks van :?


Dat is gedaan om het overweldigend succes waarmee deze auto zal worden ontvangen een beetje in te dammen, ze kunnen straks de vraag niet bedienen....

Levertijden van 9 maanden zijn al genoemd...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jul 2007, 00:14

Ga naar je nest dit was een serieuze vraag :lol:

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jul 2007, 00:24

lol die 1 serie is net een soap.

:)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jul 2007, 00:26

Andre schreef:lol die 1 serie is net een soap.

:)
De vraag is; zijn het nou goede of slechte tijden :lol:

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jul 2007, 00:35

time will tell.

Ze moeten die sloep eerst meer eens uit de haven varen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16655
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 03 jul 2007, 00:42

Rico v Velzen schreef:Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl


En daar lees ik dat een 630i een EU gewicht heeft van 1575 kilo.

Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm

135i coupe eu gewicht van 1560 kilo

Lengte 436 cm
Breedte 175 cm

Kan iemand mij eens uitleggen waarom een auto die 2 klasses hoger is gepositioneerd, bijna een halve meter langer is en dik 10 cm breder. slechts 15 kilo zwaarder is ?

Want daar snap ik helemaal niks van :?
Nou, dan zal dat gewicht van de 1 gewoon niet kloppen, lijkt me apegeil dat een 6 serie 15 kg meer weegt :?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jul 2007, 00:57

Toch is het zo Bram, verschillende sites gechecked

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 03 jul 2007, 01:35

Iedereen hier wil dat BMW weer een 300pk/1200kg rijdersauto met sper maakt, ik ook, maar vergeet het maar, gaat niet gebeuren, ze kunnen het wel, maar de kopers zitten er niet op te wachten.
Alles moet naar meer comfort, meer uitrusting, zonder airco, satnav, xenon, leren bekleding, 300 elektrische troep-gadgets tel je echt niet meer mee etc en dan weegt zo'n 'hot hatch' 1600 kilo en dan boeit echt niemand want met 300pk is hij evengoed fet waus snel en als je hem chipt naar 500pk en 850Nm rij je er zelfs een Audi R8 mee voorbij en hé hosanna, halleluja, praise the Bangles.

Dat 1600 kilo voor een sportieve auto gewoon troep is, al heeft hij 1600pk, dat gelooft echt niemand, ja, hier een paar Jehova's, maar op die paar gekken kan BMW niet leven.

Dus ok, resumerend, leuke hatch, genoeg vermogen, zal wel goed verkopen en de mensen die bang for buck willen moeten maar verder kijken; ik zet mijn geld voorlopig op de nieuwe Impreza, volgens mij snappen die Japanners dat beter, ding wordt kleiner en ook lichter dan de auto, 2.5 motor i.p.v. 2.0, DCCD erbij en knallen maar, GTT tijden gaan herleven. :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 jul 2007, 07:29

Rico v Velzen schreef:Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl


En daar lees ik dat een 630i een EU gewicht heeft van 1575 kilo.

Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm

135i coupe eu gewicht van 1560 kilo

Lengte 436 cm
Breedte 175 cm

Kan iemand mij eens uitleggen waarom een auto die 2 klasses hoger is gepositioneerd, bijna een halve meter langer is en dik 10 cm breder. slechts 15 kilo zwaarder is ?

Want daar snap ik helemaal niks van :?

De 6 er is dus gewoon een lege doos begrijp ik................................. :wink:

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 03 jul 2007, 11:49

BMW heeft het zelf op de site over 'minimaal 5,1kg per pk'.
Wat voor vermogen heeft die 135i?

Ik denk dat ik wel weet waar het verschil in specifieke massa/dichtheid vandaan komt. De 1-serie is BMW's budget-lijn. Dus geen dure materialen.
De marge op de 6-serie is groter, dus kan er wel alu gebruikt worden.
Het nadeel van het topmodel van een budget-range.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 jul 2007, 11:54

306pkx5.1 is 1560,6 kg nog meer dus:) lol

A lord would you buy me an audi TT my friends all drive spaceships. lalallaa

:) lol

Wouter81
Berichten: 9480
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 03 jul 2007, 12:00

Mijn nieuwe Grande Punto weegt maar 1035 kg, inclusief veel luxe. Allemaal aan de GP. 8) Zo'n 135i rijdt me straks in de weg in de bochten, LOL. :lol:
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 03 jul 2007, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 jul 2007, 12:00

Andre schreef:306pkx5.1 is 1560,6 kg nog meer dus:) lol

A lord would you buy me an audi TT my friends all drive spaceships. lalallaa

:) lol

1 er............................soort van PIGS IN SPACE (met echo)




Duikt net weg voor een hengst van Miss Piggy herself...................... :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 03 jul 2007, 12:06

Of een auto goed of slecht rijdt, is een hele andere benadering van de discussie dan of ie een hoog of laag gewicht heeft.

Dat de auto goed zal rijden, zal vermoedelijk niet ter discussie staan. Waar het om gaat is dat de auto een hoog gewicht heeft. Je kunt zeggen niet overdrijven, maar als dat 6-serie gewicht klopt, dan deugt er gewoonweg iets niet (ik dacht nog een foutje, maar die 5,1 kilo is dan geen toeval meer).

Het is een feit dat een auto beter stuurt als het minder massa mee moet nemen. En hoe minder, hoe beter ! Dus het is geen gezeur, het is gewoon een feit dat gewicht niet goed is voor de handling van een auto.

Gewicht wil namelijk altijd rechtdoor en das lastig in een bocht :)

Dat de 1-serie goed zal sturen, nogmaals, geen punt van discussie, maar dat hij nog beter had kunnen sturen als hij 150 kilo lichter zou zijn, staat ook vast !

En dat is nu net jammer. Het geeft niet dat hij 1560kg is, als dit nu duidelijk zou zijn geweest. Maar het is niet duidelijk. Het is niet duidelijk waarom hij zoveel zwaarder is dan een 5-deurs !!!

Het is een semi-nieuw ontwerp, waarbij dus ook gewicht een belangrijke overweging is geweest voor de designers. Kijkend naar de opmerkingen van BMW dat ze zo laag mogelijk gewicht willen, klopt er iets niet.

Zijn wij verkeerd voorgelicht? Nee, BMW heeft nooit gezegd dat de 1-coupé een lichtgewicht model zou worden.

Kortom: de conclusie is dat D-F zichzelf gewoon gek heeft lopen maken als zijnde de 1-coupé de ideale droomauto (prijs/gewicht/prestaties). Helaas is dat niet het geval. En BMW kun je niet de schuld geven, als zij dit nooit als voornemen hebben gehad, maar meer als niche-model voor de US. Dan is het ineens best begrijpelijk. Daar zal de auto mogelijk inslaan als een bom (hier ook overigens, maar niet voor dat selecte groepje).

Voor mij verandert er weinig denk ik: de diesel zal toch lichter zijn :)

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 03 jul 2007, 12:08

Komt die 3l motor met turbo nou ook nog in de hatchback? Of komt die alleen in de coupe?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 03 jul 2007, 12:11

Roman schreef:Komt die 3l motor met turbo nou ook nog in de hatchback? Of komt die alleen in de coupe?
Ben je in de war of ben ik in de war? Oh nee, wacht. Je bedoelt of de 135i ook in de 5-deurs en 3-deurs komt ?

Goeie vraag, maar denk het dus niet. Daarmee zou het gewicht probleem immers ook opgelost zijn :)

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 03 jul 2007, 12:37

Macboy schreef:
En dat is nu net jammer. Het geeft niet dat hij 1560kg is, als dit nu duidelijk zou zijn geweest. Maar het is niet duidelijk. Het is niet duidelijk waarom hij zoveel zwaarder is dan een 5-deurs !!! :)
Even wat cijfers:

135i EU-gewicht minus 75kg: 1485kg

Carbase massa leeg:

335i sedan: 1510kg
330i sedan: 1455kg
130i 5drs: 1360kg
130i 3drs: 1350kg

55kg is dus al toe te schrijven aan de motor. De remmen zijn mogelijk zwaarder (wel zes zuigers maar geen lichtgewicht materialen?), velgen zijn groter in standaarduitrusting.

80kg verschil blijft veel voor alleen hatchback naar coupévorm aangezien de grotere 3-serie coupé nauwelijks zwaarder is.

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 03 jul 2007, 12:44

Op BMW.nl nu wat leuk materiaal over de 1-coupe

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR en 5 gasten