Alles over de 1 serie (part I)
- Femme
Gave foto's. Ik vind het een geweldig leuke auto geworden.
1560kg EU-gewicht of 1460kg kaal is nogal een verschil. De 3,0 liter twinturbo is kennelijk nogal zwaar als je ook kijkt naar het verschil in gewicht tussen een 320i en een 335i (175kg).
De vergelijking trekken met een TT slaat nergens. Neem dan de Z4 van BMW die wat betreft gewicht niet onderdoet voor de TT.
We moeten ook niet overdrijven. Een Audi S3 heeft volgens de Autoweek-site een massa leeg van 1455kg. De 135i coupé zou zonder 75kg voor bestuurder en bagage op 1485 uitkomen wat vergeleken met die Audi nog meevalt gezien het veel dikkere blok in de 135i.
1560kg EU-gewicht of 1460kg kaal is nogal een verschil. De 3,0 liter twinturbo is kennelijk nogal zwaar als je ook kijkt naar het verschil in gewicht tussen een 320i en een 335i (175kg).
De vergelijking trekken met een TT slaat nergens. Neem dan de Z4 van BMW die wat betreft gewicht niet onderdoet voor de TT.
We moeten ook niet overdrijven. Een Audi S3 heeft volgens de Autoweek-site een massa leeg van 1455kg. De 135i coupé zou zonder 75kg voor bestuurder en bagage op 1485 uitkomen wat vergeleken met die Audi nog meevalt gezien het veel dikkere blok in de 135i.
-
A3/S3 is gebaseerd op een ouder ontwerp. De 1 coupe is nagelnieuw.
Vandaar dat sommige de TT erbij haalden.
Dat is een van de weinigen nieuwe auto's die hetzelfde gewicht bleef houden ondanks meer volume, grotere afmetingen, meer vermogen, meer techniek en verbeterde veiligheid. En dit alles door het gebruik van 't Audi Space Frame (alu) en diverse alu carroserie delen...1260 kg.
Vandaar dat sommige de TT erbij haalden.
Dat is een van de weinigen nieuwe auto's die hetzelfde gewicht bleef houden ondanks meer volume, grotere afmetingen, meer vermogen, meer techniek en verbeterde veiligheid. En dit alles door het gebruik van 't Audi Space Frame (alu) en diverse alu carroserie delen...1260 kg.
- Joop
-
- Wouter
- RVV
Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl
En daar lees ik dat een 630i een EU gewicht heeft van 1575 kilo.
Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm
135i coupe eu gewicht van 1560 kilo
Lengte 436 cm
Breedte 175 cm
Kan iemand mij eens uitleggen waarom een auto die 2 klasses hoger is gepositioneerd, bijna een halve meter langer is en dik 10 cm breder. slechts 15 kilo zwaarder is ?
Want daar snap ik helemaal niks van
Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm
Lengte 436 cm
Breedte 175 cm
Kan iemand mij eens uitleggen waarom een auto die 2 klasses hoger is gepositioneerd, bijna een halve meter langer is en dik 10 cm breder. slechts 15 kilo zwaarder is ?

- Joop
Laat mij maar smeren...Rebel schreef:LOL, die Joop smeert alle kilo's zo weg....
Vast gekeken naar een cellolitus-reclame op tv?
Ik ga slapen, van werken komt niks meer, en schokkerend nieuws over de 1-serie verwacht ik ook niet meer vanavond.
Morgen vroeg op, naar het land waar ze de Uber-einser maken.....affegeil !

Misschien moet de 1er wel aan de Herbalife...
-
Rico v Velzen schreef:Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl
Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm
Lengte 436 cm
Breedte 175 cm
Dat is gedaan om het overweldigend succes waarmee deze auto zal worden ontvangen een beetje in te dammen, ze kunnen straks de vraag niet bedienen....
Levertijden van 9 maanden zijn al genoemd...
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Nou, dan zal dat gewicht van de 1 gewoon niet kloppen, lijkt me apegeil dat een 6 serie 15 kg meer weegtRico v Velzen schreef:Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl
Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm
Lengte 436 cm
Breedte 175 cm

- Peter Tunissen
Iedereen hier wil dat BMW weer een 300pk/1200kg rijdersauto met sper maakt, ik ook, maar vergeet het maar, gaat niet gebeuren, ze kunnen het wel, maar de kopers zitten er niet op te wachten.
Alles moet naar meer comfort, meer uitrusting, zonder airco, satnav, xenon, leren bekleding, 300 elektrische troep-gadgets tel je echt niet meer mee etc en dan weegt zo'n 'hot hatch' 1600 kilo en dan boeit echt niemand want met 300pk is hij evengoed fet waus snel en als je hem chipt naar 500pk en 850Nm rij je er zelfs een Audi R8 mee voorbij en hé hosanna, halleluja, praise the Bangles.
Dat 1600 kilo voor een sportieve auto gewoon troep is, al heeft hij 1600pk, dat gelooft echt niemand, ja, hier een paar Jehova's, maar op die paar gekken kan BMW niet leven.
Dus ok, resumerend, leuke hatch, genoeg vermogen, zal wel goed verkopen en de mensen die bang for buck willen moeten maar verder kijken; ik zet mijn geld voorlopig op de nieuwe Impreza, volgens mij snappen die Japanners dat beter, ding wordt kleiner en ook lichter dan de auto, 2.5 motor i.p.v. 2.0, DCCD erbij en knallen maar, GTT tijden gaan herleven.
Alles moet naar meer comfort, meer uitrusting, zonder airco, satnav, xenon, leren bekleding, 300 elektrische troep-gadgets tel je echt niet meer mee etc en dan weegt zo'n 'hot hatch' 1600 kilo en dan boeit echt niemand want met 300pk is hij evengoed fet waus snel en als je hem chipt naar 500pk en 850Nm rij je er zelfs een Audi R8 mee voorbij en hé hosanna, halleluja, praise the Bangles.
Dat 1600 kilo voor een sportieve auto gewoon troep is, al heeft hij 1600pk, dat gelooft echt niemand, ja, hier een paar Jehova's, maar op die paar gekken kan BMW niet leven.
Dus ok, resumerend, leuke hatch, genoeg vermogen, zal wel goed verkopen en de mensen die bang for buck willen moeten maar verder kijken; ik zet mijn geld voorlopig op de nieuwe Impreza, volgens mij snappen die Japanners dat beter, ding wordt kleiner en ook lichter dan de auto, 2.5 motor i.p.v. 2.0, DCCD erbij en knallen maar, GTT tijden gaan herleven.

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Rico v Velzen schreef:Nu zit ik net even te neuzen op BMW.nl
Lengte 482,5 cm
Breedte 185,5 cm
Lengte 436 cm
Breedte 175 cm
De 6 er is dus gewoon een lege doos begrijp ik.................................

- Panda de Beer
BMW heeft het zelf op de site over 'minimaal 5,1kg per pk'.
Wat voor vermogen heeft die 135i?
Ik denk dat ik wel weet waar het verschil in specifieke massa/dichtheid vandaan komt. De 1-serie is BMW's budget-lijn. Dus geen dure materialen.
De marge op de 6-serie is groter, dus kan er wel alu gebruikt worden.
Het nadeel van het topmodel van een budget-range.
Wat voor vermogen heeft die 135i?
Ik denk dat ik wel weet waar het verschil in specifieke massa/dichtheid vandaan komt. De 1-serie is BMW's budget-lijn. Dus geen dure materialen.
De marge op de 6-serie is groter, dus kan er wel alu gebruikt worden.
Het nadeel van het topmodel van een budget-range.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Mijn nieuwe Grande Punto weegt maar 1035 kg, inclusief veel luxe. Allemaal aan de GP. 8) Zo'n 135i rijdt me straks in de weg in de bochten, LOL. 

Laatst gewijzigd door Wouter81 op 03 jul 2007, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Macboy
Of een auto goed of slecht rijdt, is een hele andere benadering van de discussie dan of ie een hoog of laag gewicht heeft.
Dat de auto goed zal rijden, zal vermoedelijk niet ter discussie staan. Waar het om gaat is dat de auto een hoog gewicht heeft. Je kunt zeggen niet overdrijven, maar als dat 6-serie gewicht klopt, dan deugt er gewoonweg iets niet (ik dacht nog een foutje, maar die 5,1 kilo is dan geen toeval meer).
Het is een feit dat een auto beter stuurt als het minder massa mee moet nemen. En hoe minder, hoe beter ! Dus het is geen gezeur, het is gewoon een feit dat gewicht niet goed is voor de handling van een auto.
Gewicht wil namelijk altijd rechtdoor en das lastig in een bocht
Dat de 1-serie goed zal sturen, nogmaals, geen punt van discussie, maar dat hij nog beter had kunnen sturen als hij 150 kilo lichter zou zijn, staat ook vast !
En dat is nu net jammer. Het geeft niet dat hij 1560kg is, als dit nu duidelijk zou zijn geweest. Maar het is niet duidelijk. Het is niet duidelijk waarom hij zoveel zwaarder is dan een 5-deurs !!!
Het is een semi-nieuw ontwerp, waarbij dus ook gewicht een belangrijke overweging is geweest voor de designers. Kijkend naar de opmerkingen van BMW dat ze zo laag mogelijk gewicht willen, klopt er iets niet.
Zijn wij verkeerd voorgelicht? Nee, BMW heeft nooit gezegd dat de 1-coupé een lichtgewicht model zou worden.
Kortom: de conclusie is dat D-F zichzelf gewoon gek heeft lopen maken als zijnde de 1-coupé de ideale droomauto (prijs/gewicht/prestaties). Helaas is dat niet het geval. En BMW kun je niet de schuld geven, als zij dit nooit als voornemen hebben gehad, maar meer als niche-model voor de US. Dan is het ineens best begrijpelijk. Daar zal de auto mogelijk inslaan als een bom (hier ook overigens, maar niet voor dat selecte groepje).
Voor mij verandert er weinig denk ik: de diesel zal toch lichter zijn
Dat de auto goed zal rijden, zal vermoedelijk niet ter discussie staan. Waar het om gaat is dat de auto een hoog gewicht heeft. Je kunt zeggen niet overdrijven, maar als dat 6-serie gewicht klopt, dan deugt er gewoonweg iets niet (ik dacht nog een foutje, maar die 5,1 kilo is dan geen toeval meer).
Het is een feit dat een auto beter stuurt als het minder massa mee moet nemen. En hoe minder, hoe beter ! Dus het is geen gezeur, het is gewoon een feit dat gewicht niet goed is voor de handling van een auto.
Gewicht wil namelijk altijd rechtdoor en das lastig in een bocht

Dat de 1-serie goed zal sturen, nogmaals, geen punt van discussie, maar dat hij nog beter had kunnen sturen als hij 150 kilo lichter zou zijn, staat ook vast !
En dat is nu net jammer. Het geeft niet dat hij 1560kg is, als dit nu duidelijk zou zijn geweest. Maar het is niet duidelijk. Het is niet duidelijk waarom hij zoveel zwaarder is dan een 5-deurs !!!
Het is een semi-nieuw ontwerp, waarbij dus ook gewicht een belangrijke overweging is geweest voor de designers. Kijkend naar de opmerkingen van BMW dat ze zo laag mogelijk gewicht willen, klopt er iets niet.
Zijn wij verkeerd voorgelicht? Nee, BMW heeft nooit gezegd dat de 1-coupé een lichtgewicht model zou worden.
Kortom: de conclusie is dat D-F zichzelf gewoon gek heeft lopen maken als zijnde de 1-coupé de ideale droomauto (prijs/gewicht/prestaties). Helaas is dat niet het geval. En BMW kun je niet de schuld geven, als zij dit nooit als voornemen hebben gehad, maar meer als niche-model voor de US. Dan is het ineens best begrijpelijk. Daar zal de auto mogelijk inslaan als een bom (hier ook overigens, maar niet voor dat selecte groepje).
Voor mij verandert er weinig denk ik: de diesel zal toch lichter zijn

- Macboy
Ben je in de war of ben ik in de war? Oh nee, wacht. Je bedoelt of de 135i ook in de 5-deurs en 3-deurs komt ?Roman schreef:Komt die 3l motor met turbo nou ook nog in de hatchback? Of komt die alleen in de coupe?
Goeie vraag, maar denk het dus niet. Daarmee zou het gewicht probleem immers ook opgelost zijn

- Femme
Even wat cijfers:Macboy schreef:
135i EU-gewicht minus 75kg: 1485kg
Carbase massa leeg:
335i sedan: 1510kg
330i sedan: 1455kg
130i 5drs: 1360kg
130i 3drs: 1350kg
55kg is dus al toe te schrijven aan de motor. De remmen zijn mogelijk zwaarder (wel zes zuigers maar geen lichtgewicht materialen?), velgen zijn groter in standaarduitrusting.
80kg verschil blijft veel voor alleen hatchback naar coupévorm aangezien de grotere 3-serie coupé nauwelijks zwaarder is.