sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Karel » 19 jun 2017, 21:09

@kasteel @allen

1) nee heb geen hud of comfortzetzels nodig voor die speel momenten maar wel voor de 80% andere cruise naar het werk fille momenten.
Mijn punt was...als je een 60k 1 serie kan speccen moet je ook gewoon toegang hebben tot alle opties en moeten ze niet doen alsof een 1tje daar geen recht op heeft.

2) mijne is een 2 zitter :)

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2347
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Will F. » 19 jun 2017, 21:31

Karel schreef: 19 jun 2017, 21:09 @kasteel @allen

1) nee heb geen hud of comfortzetzels nodig voor die speel momenten maar wel voor de 80% andere cruise naar het werk fille momenten.
Mijn punt was...als je een 60k 1 serie kan speccen moet je ook gewoon toegang hebben tot alle opties en moeten ze niet doen alsof een 1tje daar geen recht op heeft.
Dat is nou net wat ik bedoel met het twee-tje M verhaal, 90k nieuwprijs en stoelen die in een sub 50k auto thuishoren (vergelijk ze eens met die in een M3/4 zitten) en keuze uit welgeteld 4 kleuren waarvan er slecht 1 speciaal is.

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Robin » 19 jun 2017, 21:49

sitechris schreef: 19 jun 2017, 20:20 @Robin: met een Megane RS reed ik ook 1 op 3 gemiddeld op de Nurburgring. Dus ook viercilinders zuipen in extreme mate. Met de Cupra heb ik wel eens enkeltje Zwitserland gereden met gemiddeld verbruik van 1 op 6. Inc 200 rustige kilometers in NL en Zwitserland. Op de Autobahn was het die dag wel erg lekker rijden, maar toch.
Weet ik. Als je met beide totaal volgas gaat zuipt de grotere motor (nog) meer....

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Robin » 19 jun 2017, 21:51

@will, klopt het is wat dat betreft armetierig, maarja zo is de M2 in de markt gezet, om de M3/4 niet in't vaarwater te zitten qua wat jij nu zegt. Dat doet ie wél op andere manieren:)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door romo » 19 jun 2017, 22:22

Rnd schreef: 19 jun 2017, 16:13 Hier mijn verbruik over 3.100 km. Dit is dus Autobahn, inrijden, files, stadverkeer, paar rondjes Ring, funritjes in de avond etc.. Ik vind hem echt heel zuinig (1 op 9 gemiddeld):

Afbeelding

Totaal 3.144 km gereden. Boordcomputer zegt 3.147 :? 3 kilometer op de testbaan van de fabriek ofzo?
Zo dan...............32 graden C. op de teller en de airco op 18 C, ik hoop dat je er niet ziek van wordt............

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door romo » 19 jun 2017, 22:24

FreudeamFahren schreef: 19 jun 2017, 03:19
Tikkie off topic maar zullen we ook Benz technisch bij de feiten blijven...?
@ Romo: de huidige types geblazen C63 hebben een twin clutch bak.
@ Will F: leuk dat je een lans breekt voor de C63, maar om hem nou meteen rear biased 4wd toe te dichten...



Ik zat bij de automaat aan de oude C63 AMG te denken, ik wist niet dat de nieuwe wel een dubbele koppeling had, excuse me, weer wat geleerd....... :D

Dan nog geen AMG voor mij persoonlijk.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Macboy » 20 jun 2017, 00:36

Robin schreef: 19 jun 2017, 12:57 3.0 6 zuipt meer dan 2.0 4 als je 't vermogen vol gaat aanspreken.. in wat voor droomwereld leef jij eigenlijk:)

N55 M2: 1 op 7/7.5
Niemand heeft het hier over letterlijk vol aanspreken. Maar zelfs dan vallen de verschillen mee en zal je nog eens schrikken. Maar in de praktijk is een 2.0 4 dus niet veel zuiniger dan een 3.0 6. Gaat echt om niks. Dat is ook niet vreemd, want je moet bij de 6 veel minder vermogen (=benzine) aanspreken om hoge snelheid te bereiken waar een 4 veel meer moet geven. Is dus vooral een theoretisch verschil.

Voor de duidelijkheid: we hebben het niet over de M2 maar de M140i. De M2 is veel minder zuinig dan de M140i net zoals de 1M niet eens in de buurt kwam van de M135i. Daarbij is de handbak versie toch ook zeker minimaal een liter zuiniger in de praktijk. Zoals gezegd heb 120.000km in die motor gereden en dagelijks 200+ en meerdere keren per week 250km/h en mijn feitelijk gemiddelde (dus niet BC!) was iets zuiniger dan 1:10.

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Robin » 20 jun 2017, 05:19

Ik was duidelijk. Een 3.0 6 is bij vollast nog meer n zuiplap dan een 2.0 4 . Dat is wat ik zei. 50% meer motorinhoud waar benzine vol door gejaagd wordt...


Bij deellast zijn de 3.0 6 motoren zuiniger dan je denkt, maar daar waren we t al over eens. Dat hij minder hoeft te doen met kwartgas waar een kleiner motor halfgas voor nodig heeft zegmaar om hetzelfde te bereiken.

Ik denk dat 1:2 op een trackday eerder norm is dan uitzondering. Ook weten we dat een 8 of 7 bak automaat lagere toeren op de snelweg maakt dan de 6HB, dus dat die laatste dan tóch zuiniger is in de praktijk? Dr zal wel weer een verhaal aan hangen:)
Verder heb ik niet zoveel ervaring met die N54 en N55 3.0 turbo's van BMW dus ik kan er naast zitten;).
E90 335i handbak, 535i 8at, 335i F30 handbak, 1M en nu M2.
Deellast allemaal zuiniger dan ik dacht.


Vollast enorme zuiplappen. En das niet even 10s 200 aantikken:)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Macboy » 20 jun 2017, 08:30

Het ging erom dat een 2.0 4 vollast ook gewoon een zuipschuit is toch ? Verder eens natuurlijk.

Verder is de 8-traps bij gewoon gebruik op de snelweg absoluut zuiniger inderdaad. Maar zodra je wat meer met het gas aan het spelen bent (niet constant blazen), zal die meer onnodig terugschakelen en dus verhoudingsgewijs meer verbruiken.

Anders gezegd:
Diegene die 1:9 met een automaat doet zal vermoedelijk 1:10 met de handbak halen.
Diegene die 1:13 met een automaat doet zal vermoedelijk 1:11 met de handbak halen.

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Robin » 20 jun 2017, 08:51

Macboy schreef: 20 jun 2017, 08:30 Het ging erom dat een 2.0 4 vollast ook gewoon een zuipschuit is toch ? Verder eens natuurlijk.

Verder is de 8-traps bij gewoon gebruik op de snelweg absoluut zuiniger inderdaad. Maar zodra je wat meer met het gas aan het spelen bent (niet constant blazen), zal die meer onnodig terugschakelen en dus verhoudingsgewijs meer verbruiken.

Anders gezegd:
Diegene die 1:9 met een automaat doet zal vermoedelijk 1:10 met de handbak halen.
Diegene die 1:13 met een automaat doet zal vermoedelijk 1:11 met de handbak halen.
Ok. Ik weet niet of hedentendage het terugschakelen van de automaat met al halfgas óf halfgas in de hogere trap/versnelling dan veel uitmaakt met drive by wire/motormanagement?

En dat laatste...het hangt dus van de rijder af??:)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Macboy » 21 jun 2017, 11:01

Bovenstaande is mijn ervaring en conclusie. Heb net even voor je gekeken bij spritmonitor.de voor de M140i en daaruit volgt ook dat de handbak bijna een liter zuiniger is op 100km. De vraag is natuurlijk hoe zuinig ze zouden rijden als je de automaten rijders een handbak zou geven en andersom. Zou wellicht een nog groter verschil kunnen opleveren. Maar lijkt me een goede indicatie.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 772
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door BamiesGTA » 25 jun 2017, 21:50

Pfff wat een doorgezanik over verbruik. Mijn megane 3 rs verbruikte gemiddeld 1:11. Mijn huidige Mini JCW (1.6 T) bijna gemiddeld 1:14. Iets met licht(er)gewicht tegenover zwaar(der) gewicht. Telt ook nog wel eens mee ;-)

Wat betreft je keuze, zo'n M140i heeft in mijn ogen totaal geen uitstraling. Er is weinig mooi aan dat ding, maar het zal ongetwijfeld leuk rijden. Veel plezier ervan!

Van dat lijstje was mijn keuze de Ford geweest. Bijzondere auto. Je ziet ze nooit en gemaakt voor sportief rijden. Of nog beter, een tweedehands 1M.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door sitechris » 26 jun 2017, 08:39

De inruil van mijn GTD was 7k minder bij Ford. Dat weegt mee in de beslissing. En waar ik bij de Ford over twijfel is de performance. Dit ziet er niet echt uit als 350 pk. Zeker in vergelijking met de M140i.


ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door ErikS » 26 jun 2017, 08:43

Mwaah, vrij vergelijkbaar toch?
Logisch dat de RS minder snel minder hard loopt. 4wd is meer verlies.
Ik kijk er niet van op in ieder geval.

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Robin » 26 jun 2017, 09:56

Voor wat 't waard is en ook uit andere tests zit de Focus 0-200 vaak richting of zelfs boven 20s.
De 140 doet dat in 16 seconden Frankie, min of meer.:)
En wat André me verleden week weer vertelde, Focus met links remmen en de aandrijving naar achteren valt weg(en dat wil je qua balans op zo'n moment helemaal niet hebben) en zeil je als 'n FWD de bocht onderstuurd uit. Althans zo begreep ik het:)
Laatst gewijzigd door Robin op 26 jun 2017, 09:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door frankie » 26 jun 2017, 09:57

16 minuten is dan wel weer lang :tooth:

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door ErikS » 26 jun 2017, 13:02

frankie schreef: 26 jun 2017, 09:57 16 euro is dan wel weer lang :tooth:
Ik vind 't best veel!

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door frankie » 26 jun 2017, 13:03

:lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Macboy » 27 jun 2017, 02:02

ErikS schreef: 26 jun 2017, 08:43 Mwaah, vrij vergelijkbaar toch?
Lol qua pk wel vergelijkbaar ja. Voor de rest wordt ie echt compléét zoekgereden boven de 160.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door sitechris » 02 jul 2017, 15:57

Heb dit weekend een M240i voor de deur staan nadat ik eerder heb proefgereden in een M235i. Helaas had de importeur geen M140i beschikbaar, maar een M240i rijdt vergelijkbaar.

Wat opvalt: de nieuwe B58 motor doet er nog een schepje bovenop. Wat een geweldige motor. De auto is voelbaar sneller dan de M235i. Met name onderin trekt de nieuwe echt als een dolle. Niet normaal wat voor een stappen de auto zet. En al vanaf 1500 rpm klaarwakker. Echt een geniale motor. Hij klinkt fantastisch, vooral met dak open is het feest. Nepgeluid in sportstand vind ik helemaal niet storend. Het is dat ik hier daar iets over gelezen heb, anders zou ik het niet gemerkt hebben. Hij klinkt fantastisch imo. Mag het wat bruter? Ja, op termijn zie ik nog wel een keer een Performance uitlaatje eronder hangen, want met dak/raam dicht hoor je nauwelijks pops en bangs uit de uitlaat (die je buiten dus wel goed hoort). Motorgeluid is overigens meer dan prima hoorbaar.

De M240i voor de deur is een xDrive en dat heeft plussen en minnen. Plus, heel veel grip. Minpunt is dat de auto eerder onderstuurd is dan overstuurd. Je kunt de auto dus als een FWD rijden. Dat zal bij de RWD vast niet het geval zijn (maar dat gaan we meemaken). Ik vind de xDrive in ieder geval de meerprijs niet waard.

Verder lijkt de automaat in de M140i net weer wat alerter en vooral soepeler dan de M235i die ik recent reed (bouwjaar 2016 was die M235). Echt een prima bak. Vooral in D-sportstand erg prettig. Ook was het comfort beter, met dank aan de normale banden ipv die runflatmeuk. Deze M240i had niet het adaptief chassis overigens.

Verdere notes: besturing mist wel wat gevoel. Hij stuurt redelijk scherp in, maar het voelt wat afstandelijk en indirect aan. Dat had BMW vroeger beter op orde. Qua praktisch gebruiksgemak ben ik blij met mijn Einser. Ik vind zo'n coupé vooral onhandig. Alleen al het grijpen naar mijn gordel, de grote deuren bij het uitstappen, de lastige tildrempel bij de kofferbak Dan liever een praktische 5-deurs. Los van de meerprijs die BMW vraagt voor een 2-serie. Voor de rest is het dik in orde. Interieur is mooi, zitpositie perfect, harman en kardon klinkt fantastisch. Het is een geweldige auto!

@Macboy: hier wat fapvoer voor je ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Mark W. Scholten » 02 jul 2017, 16:25

Mooi verslag :thumbup:

Online
Rnd
Berichten: 2311
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Rnd » 02 jul 2017, 17:49

Klopt helemaal zoals je het beschrijft. Geluid over de speakers vind ik wel irritant voor een daily, maar het is niet overdreven. De 2e LCI heeft die lelijke cuphouders (voor de pook) achter een klepje. Dat ziet er op de foto's een stuk beter uit. Ik hoop dat dat achteraf er nog in kan bij mijn versie.

Online
Rnd
Berichten: 2311
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Rnd » 02 jul 2017, 17:51

Dit dus, veel mooier naar mijn mening:

Afbeelding

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door sitechris » 02 jul 2017, 18:14

Sowieso ben ik blij dat ik de zwarte lijsten heb gekozen en niet de aluminium. Vind ik net iets minder mooi.

Nog even over de nieuwe motor: Damn, wat loopt dit ding lekker door zeg.


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Macboy » 02 jul 2017, 23:51

En dan hoor jij het nepgeluid niet ??? Dat nepgeluid is dus ALLES wat je hierboven in het filmpje hoort....

Verder godverdomme wat een mooi ding man Chris ! Wat ga jij daar van genieten !!!! Wil er zelf ook weer een haha. Dat schuifje bij die bekerhouder is idd fraai, alsook het nieuwe design van het dash bij de LCI.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], ArjanS, EricYellow, Mark, matthyssie, Streetfighter232323 en 8 gasten