Heb dit weekend een M240i voor de deur staan nadat ik eerder heb proefgereden in een M235i. Helaas had de importeur geen M140i beschikbaar, maar een M240i rijdt vergelijkbaar.
Wat opvalt: de nieuwe B58 motor doet er nog een schepje bovenop. Wat een geweldige motor. De auto is voelbaar sneller dan de M235i. Met name onderin trekt de nieuwe echt als een dolle. Niet normaal wat voor een stappen de auto zet. En al vanaf 1500 rpm klaarwakker. Echt een geniale motor. Hij klinkt fantastisch, vooral met dak open is het feest. Nepgeluid in sportstand vind ik helemaal niet storend. Het is dat ik hier daar iets over gelezen heb, anders zou ik het niet gemerkt hebben. Hij klinkt fantastisch imo. Mag het wat bruter? Ja, op termijn zie ik nog wel een keer een Performance uitlaatje eronder hangen, want met dak/raam dicht hoor je nauwelijks pops en bangs uit de uitlaat (die je buiten dus wel goed hoort). Motorgeluid is overigens meer dan prima hoorbaar.
De M240i voor de deur is een xDrive en dat heeft plussen en minnen. Plus, heel veel grip. Minpunt is dat de auto eerder onderstuurd is dan overstuurd. Je kunt de auto dus als een FWD rijden. Dat zal bij de RWD vast niet het geval zijn (maar dat gaan we meemaken). Ik vind de xDrive in ieder geval de meerprijs niet waard.
Verder lijkt de automaat in de M140i net weer wat alerter en vooral soepeler dan de M235i die ik recent reed (bouwjaar 2016 was die M235). Echt een prima bak. Vooral in D-sportstand erg prettig. Ook was het comfort beter, met dank aan de normale banden ipv die runflatmeuk. Deze M240i had niet het adaptief chassis overigens.
Verdere notes: besturing mist wel wat gevoel. Hij stuurt redelijk scherp in, maar het voelt wat afstandelijk en indirect aan. Dat had BMW vroeger beter op orde. Qua praktisch gebruiksgemak ben ik blij met mijn Einser. Ik vind zo'n coupé vooral onhandig. Alleen al het grijpen naar mijn gordel, de grote deuren bij het uitstappen, de lastige tildrempel bij de kofferbak Dan liever een praktische 5-deurs. Los van de meerprijs die BMW vraagt voor een 2-serie. Voor de rest is het dik in orde. Interieur is mooi, zitpositie perfect, harman en kardon klinkt fantastisch. Het is een geweldige auto!
@Macboy: hier wat fapvoer voor je