Een korte analyse van mijn kant dan maar.
Ja, ik zat 5 secondes na de start al te vloeken op de bank thuis. Gvd, weer een klotestart voor Max. Dan weet je gelijk dat het heel moeilijk gaat worden op op een baan als Singapore. Maar tegelijkertijd weet je dat er iets aan de hand moet zijn. Niemand start 3 races op rij zo beroerd. Een koppelingsprobleem, zo hoorden we later. Er kwam gelijk veel te veel koppel vrij, veel wielspin dus en dan ben je gezien. Het is ook niet dat Max hier iets fout deed zoals ik her en der las, daar heb je als coureur bijna geen invloed op. De proefstarts die je in de trainingen ziet zijn ook niet zozeer voor de rijder maar meer voor de engineers, om de afstelling van de koppeling goed te krijgen. Geen fout van Max maar je bent er wel mooi klaar mee natuurlijk. Het is en blijft een mechanische sport om maar even een cliché uit de kast te trekken.
Feit is dat Max momenteel in de hoek zit waar de klappen vallen. De laatste 5 races op rij is Ricciardo hem de baas qua uitslagen. Waar de pechduivel eerder dit jaar bij Ricciardo toesloeg treft deze nu vooral Max. Het is ook niet zo dat Max ineens minder snel is geworden of een stukje talent kwijt is geraakt, het is gewoon zo dat het dubbeltje momenteel vooral de andere kant op valt. Ricciardo en Max zijn beide zeer grote talenten en zeer snelle coureurs.
Je ziet gedurende een seizoen bij meerdere teams dit soort periodes. Neem Mercedes, daar begon Rosberg natuurlijk fantastisch aan het seizoen. Na enkele GP's maar liefst 43 punten voorsprong. Toen kwam de Hamilton killingstreak waardoor deze die achterstand omboog tot een voorsprong van 19 punten. En nu is Rosberg weer bezig met een zeer sterke serie en staat hij weer voor. Lewis was gister (en het hele weekend) ook nergens. Maar ook hij is niet ineens talent kwijtgeraakt, het moet gewoon allemaal even juist vallen.
En dat is ook de situatie bij Max. Natuurlijk baalde ik ook, maar soms zijn we ook niet altijd realistisch. Ik betrapte me er al op dat ik zaterdag na de kwalificatie niet zo blij was met zijn P4 na de zeer sterke trainingen. Maar vergeet niet: tot heel kort geleden was er nog nooit een Nederlander hoger dan 4e gestart (Jan Lammers op Long Beach). Succes went heel snel en een podium voor Max werd kort geleden bijna gewoon, na zijn sterke serie races voor de zomerstop.
Hoe raar het ook klinkt, misschien is dit juist wel even goed. Een kleine terugslag, een slechtere serie. Dit jaar zijn de dagsuccessen leuk maar nog niet enorm belangrijk. Volgend jaar en het jaar daarop moet het gaan gebeuren. Alles wat we nu zien vormt hem weer verder, brengt waardevolle ervaring. Het dubbeltje valt vanzelf weer de goede kant op zoals ook Hamilton binnenkort wel weer gaat winnen. Binnen nu en een paar races staat Max vanzelf weer op dat podium en zijn deze paar mindere races alweer snel vergeten.
En feitelijk was het niet eens een slechte race. Die slechte koppeling, daar kon hij niets aan doen. Daarna heeft hij alsnog een prima inhaalrace gereden.
Komt wel goed met het ventje! Op naar Maleisië.