Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Petrolhead Tom » 30 dec 2014, 19:00

Geen half werk! Schitterend! :D

tuurgtt
Auto: M140i

Bericht door tuurgtt » 30 dec 2014, 19:45

Andry schreef: Bij Van Hoof gaat de communicatie veel vlotter dan bij anderen en de service is ook goed :thumbup:
Is dit trouwens een nette manier om te zeggen dat de service bij Gert vd H. niet naar wens was, of heb je met hem helemaal geen zaken gedaan?
Zij hebben tenslotte natuurlijk ook veel ervaring met niet alleen de auto's, maar ook de Ralliart tuning en Proflex.
Ik vond Gert zeker niet onprettig in de omgang, al was hij aan het eind van de dag logischerwijs natuurlijk ook geen filantropisch instituut. :ongeveer als:

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 30 dec 2014, 20:35

Met Gert heb ik uiteindelijk nooit zaken gedaan.

Toen ben ik naar Van Hoof gegaan en laat daar, bij gebrek aan een eigen brug en ruimte, veel doen. Een Evo kost gewoon geld en ben ook bereid om dat er aan uit te geven, dat is het punt niet. Het is tenslotte een (kostbare) hobby :df:

Adwo

Bericht door Adwo » 01 jan 2015, 17:04

Mijn Proflex Evo 2 moeten ook weer een revisie. Mag ik vragen wat je betaald hebt voor alles wat er aan jouw set is gebeurd?

Groet,

Adwo

Artosevo

Bericht door Artosevo » 03 jan 2015, 09:12

Mooie upgrade Andry! :thumbup:

Mocht je ooit nog een leuke upgrade willen doen, dan zou ik achter een Ralliart-diff laten zetten, rij ik nu ook al een jaar mee rond, gegarandeerd de dikste pret :df:

In Italie en Zwitserland vragen ze momenteel flink veel geld voor een Evo V en VI.

Andry

Bericht door Andry » 03 jan 2015, 20:54

@Adwo

Ik kan je wel een bedrag noemen, maar elke set is anders qua revisie. Een prijsopgave vooraf krijg je ook nooit, die wordt bepaald als de set gedemonteerd is en er een duidelijk beeld is wat er aan vervangen moet worden. Zelf kan je bijvoorbeeld kiezen om delen opnieuw te laten coaten, andere veren, beschermhoezen enz. enz. Die beschermhoezen kan je je wel aanbevelen, de set is nog steeds als nieuw en de kans op lekkage door beschadigde seals en de verchroomde sleaves ( door ophopend vuil en steenslag) is een heel stuk kleiner.

@Arjan

Dank je.

Dit Ralliart diff heb ik overwogen alleen ben ik bang dat het platendiff toch minder soepel werkt dan het AYC diff. Ik heb er ook al een Ralliart acd ecu diff inzitten, wat al een enorme verbetering is tov. de standaard acd ecu. De auto is veel beter met het gas te sturen en driften gaat ook een stuk makkelijker. Ik denk wel dat zo'n Ralliart platendiff minder trickie is dan het ayc met driften. Met AYC onderstuurd de auto wel veel minder bij bepaalde snelheden en stuurhoeken. Beiden hebben ze hun voor- en nadelen.

Misschien nog eens heroverwegen :hmmm:

Andry

Bericht door Andry » 18 sep 2016, 21:30

De laatste anderhalf jaar heb ik maar weinig (800 km) met de Evo gereden door tijdgebrek en het was tijd om de auto bodytechnisch tijd en aandacht te geven. Een Evo, dus roest is onoverkomelijk. Van een kleine roestplek, naar een grotere roestplek naar nog veel meer ellende :shock:

Gelukkig heeft m'n buurman een eigen schadeherstel- en bodyshop en kon de auto daar 'even' naar binnen. Gereedschap bij de hand, ketelpak aan en sleutelen maar.

Begin van de demontage:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot dan toe viel het wel mee, totdat ik meer ging demonteren. Omdat ik als ik iets doe, het goed wil doen besloten om echt alles aan te gaan pakken.

Dus moesten de motor/bak/voor- en tussendiff er ook uit:

Afbeelding

De beruchte afdekplaatjes bij de schokdempertoren:
Afbeelding

Het plaatje is eraf gehaald en van onderen is het helemaal open waardoor er vuil en vocht tussen komt. Het zit ook rechtstreeks boven het voorwiel en vanuit de fabriek is er niets aan gedaan qua bescherming. Dikke fail dus en laat ze nu niet los verkrijgbaar zijn...

Dan maar zelf maken:

Afbeelding
Afbeelding

De achterkant van het voorfront:
Afbeelding

Teveel werk om alle roest te verwijderen, dus een heel nieuw front geplaatst:
Afbeelding

De bodem van een 7 van de 1e serie:
Afbeelding

Zoals te zien zit er nagenoeg niets op qua bescherming, in tegen stelling tot de 8 en 9 waar een laag coating op zit. Het is gelukkig slechts vliegroest wat heel snel te verwijderen was. Daarna in de primer gezet en 2 lagen coating aangebracht.

Subframe was niet netjes, dus het frame, N/S balk, 2 losse stangen en de stabi laten stralen en poedercoaten:
Afbeelding

Afbeelding

Bij de opbouw nieuwe stofhoezen gebruikt en een setje Whiteline bussen/rubbers voor het stuurhuis.

Alle kleine losse delen als diverse brackets worden gestraald en gespoten en tevens worden alle onderstelrubbers en topmounts vervangen door Ralliart exemplaren.

Tot aan de achteras is de auto nu helemaal vrij van corrosie, de bodem in de primer en 2 lagen coating gezet. Het was niet nodig, maar de chassiskokers zijn ook van binnen behandeld. De auto wordt nu weer opgebouwd en dan komt de achterkant aan de beurt.

Het front net gespoten:

Afbeelding
Afbeelding

Langzaam aan komt er weer wat model in:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de motor eruit lag, gelijk naar Van Hoof gebracht voor de distributie:

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk het standaard onstekingssysteem vervangen door een COP set:

Afbeelding
Afbeelding

Downpijp in de heatwrap. Of het helpt? Geen idee, ik had het nog over...
Afbeelding

De airco gaat eruit. De condensator, koelfans, pomp en alle leidingen gaan eruit en er bleef daardoor ruimte over tussen de waterradiateur en het voorfront. Met een stukje aluminiumplaat en een buig/zetbank wat schildjes geprutst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De standaard intercooler waarvan veel lamellen dicht zaten door steenslag vervangen door een ETS intercooler:

Afbeelding

Omdat ik al met aluminium aan het prutsen was ook maar een hitteschildje gemaakt:

Afbeelding

Alle andere kleine brackets en dingetjes zijn ook gestraald en gecoat, maar ik vond het onzin om er foto's van te maken.

Ik wist al dat ik een fase 1 Evo 7 had, dus met de klokkenwinkel in miles ipv. kilometers en de rode merk logo's . Dit was één van de eerste serie LHD's die naar Europa kwam. Wat ik niet wist dat deze eerste serie motorsportchassis waren, puur bedoeld voor de rally waar dus nagenoeg geen corrosieprotectie, geluidsisolatie in/onderzat. Met het kitten werden alleen een paar plekken gedaan en de meest naden dus niet. Dit verklaard dus toch wel de corrosievorming op sommige plekken en de 'afwerking' ( waaronder het kitwerk) wat ik tegen kwam.

En toen langzaam aan richting de achterkant:

Kwam ik de beruchte en potentieel levensgevaarlijke Evo kwaal tegen:

Afbeelding

De gescheurde langsarm van de achteras. Nadeel is dat dit in gemonteerde stand nagenoeg niet is te zien en er al heel wat Evo's zijn afgeschreven omdat dit onderdeel spontaan brak...

Afbeelding

De achteras is er ook onderuit gegaan en besloten alle rubbers te vervangen door spul van Ralliart of Whiteline. De vulpijp van de brandstoftank stond ook op doorroesten (kwaal), dus ook een nieuwe besteld evenals een partij OE bouten, moeren, ringen en splitpennen.

Doos met wat OE onderdelen:

Afbeelding

Draagarmen heb ik PT onderzocht en deze waren acceptabel. Daarna netjes schoongemaakt, de Ralliart bussen erin geperst en klaar voor montage:

Afbeelding

1 gestraalde diffcarrier, klaar om te coaten:

Afbeelding

Roosters motorkap gestraald en gecoat:
Afbeelding

AYC/ACD pomp opengemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Na al die jaren niets mis mee, heeft m'n uiterst simpele trucje toch geholpen.

De blanke laklaag van de Carbongoodies naca duct was erg slecht, deze dus helemaal weggeschuurd en opnieuw in de blank gezet.

Afbeelding

Weer nieuwe spullen binnen:
Afbeelding

-Whiteline voorste langsarm rubbers.
-Ralliart diffcarier rubbers.
-Whiteline 24mm arb.
-Stoptech remschijven.

De Endless MX72 blokken v/a had ik al en gaan er nu eindelijk onder.

Nu zit nagenoeg alles zit er weer op en aan en de auto heeft op privéterrein weer de eerste meters gereden, nu nog tijd en zin maken om de laatste puntjes af te handelen.

Even wat foto's:

Per toeval kwam ik deze Whiteline bussen nog tegen op zolder, dus er maar in geperst:

Afbeelding

En de onderkant:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het goed is kan het hok van de winter weer naar buiten en dan hopen op sneeuw :df:

Wordt vervolgd.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 sep 2016, 22:38

damn wat veul werk verricht, goed man :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 sep 2016, 22:46

jeetje wat een bijzonder gave restauratie!! echt super mooi aangepakt :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 sep 2016, 22:49

Lekker bezig Andry...... :thumbup:

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 19 sep 2016, 11:07

Geen halve maatregelen! Goed bezig :D

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 sep 2016, 14:08

Zo we trekken even een evo uit elkaar haha,goed bezig, staat er weer lekker fris bij! :tooth:

Andry

Bericht door Andry » 19 sep 2016, 22:51

Voordat ik met dit project begon heb ik wel eerst de chassiskokers van binnen bekeken met een camera. Zouden deze (zwaar) aangetast zijn door corrosie, was ik er niet aan begonnen. Deze waren van binnen nog in prima staat, dus de basis was nog goed. Van de strokermotor is de compressie (verschil) gemeten en is er een cilinderlektest gedaan en de uitkomsten waren prima. De oliedruk en temperatuur en olieverbruik zijn normaal dus ik kon niet worden verrast door extra kosten van een motorrevisie. Bleef alleen het werk over wat nu is gedaan. Kompleet overspuiten doe ik overigens niet, want het is en blijft gewoon een auto die gebruikt wordt :df:

Af en toe werd er weleens gevraagd of een andere Evo (8/9) kopen geen optie was, maar je krijgt geheid met dezelfde ellende te maken. En een Evo X vind ik niets.

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 20 sep 2016, 20:37

Mooie resto! Wordt weer een knap apparaat zo! :df:

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 20 sep 2016, 21:06

Chapeau dat je de Evo zo aanpakt. Fraai apparaat!

Emiel

Bericht door Emiel » 20 sep 2016, 23:19

Zoals al eerder aangegeven, goed bezig Andry.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 22 sep 2016, 21:11

Mooi man!

Ik heb hier nog een Evo X overwogen maar die doet het voor mij ook niet. Als een IX nog leverbaar geweest was was het zo 1 geworden, blijf het leuke auto's vinden!

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2016, 21:22

hier in almelo zie ik ook regelmatig een Evo 5 blijven mooi/dik en een 6 dacht ik.

Emiel

Bericht door Emiel » 22 sep 2016, 22:09

Zodra de BMW weg is komt er ook een Evo terug. Super leuke auto's.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2016, 22:28

wat is de meest gezochte icoon? de 5 of 6 of makinen 7 of 6.5 wat was het :D
destijds maakte de 5 op mij de meeste indruk, de zoon van de buurman had er destijds 1, een nwe toen ik nog in Wierden woonde :D
Zag hem er ook goed gebruik van maken en toen ik met men Nissan Sunny GTI-R naar Van heek motorsport in Rijssen ging om de tuning erop te zetten, waren ze daar ook net een nwe 5 aan het testen :df:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 sep 2016, 10:12

Respect en geweldig om hem zo herboren te zien worden :love:

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 23 sep 2016, 18:29

Een Evo blijft gaaf! Persoonlijk vind ik een 5 en een 6 de mooiste modellen. Maar het is wel schrikken dat ze zo roestgevoelig zijn. :duh: Maar gelukkig wordt deze weer helemaal netjes! :thumbup:

Andry

Bericht door Andry » 23 sep 2016, 19:40

Dank allen voor de reakties :thumbup:

Andry

Bericht door Andry » 23 sep 2016, 19:49

GTRene schreef:wat is de meest gezochte icoon? de 5 of 6 of makinen 7 of 6.5 wat was het :D
destijds maakte de 5 op mij de meeste indruk, de zoon van de buurman had er destijds 1, een nwe toen ik nog in Wierden woonde :D
Zag hem er ook goed gebruik van maken en toen ik met men Nissan Sunny GTI-R naar Van heek motorsport in Rijssen ging om de tuning erop te zetten, waren ze daar ook net een nwe 5 aan het testen :df:
Men zegt de 6.5/TME in RS uitvoering.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 sep 2016, 23:07

owja dat is dus die TM uitvoering, ook gaaf :thumbup:

Plaats reactie