Na 1 jaar in een Evo 6 te hebben gereden ben ik overgestapt op een Evo 7, omdat de 6 helemaal niet beviel en de 7 gewoon veel beter rijd. Ik heb de auto toen bijna helemaal standaard gekocht en ruim 1 jaar ook helemaal niets, op de remmen na, aan de auto veranderd. Op een gegeven moment wil je toch wat gaan doen omdat ik er anders op uitgekeken raak.
Een 'actiefoto' toen ik de auto net had:
Andere remschijven en remblokken had ik al en toen was het onderstel aan de beurt. Met wat geluk kon ik een nagenoeg nieuw 3 maanden oud Öhlins onderstel van iemand overnemen. Dit was de Road and Track serie, die redelijk goed beviel, al was de uitgaande slag vrij kort. Als laatste heb ik het vermogen naar ongeveer 350 pk laten brengen met een Ecutek behandeling icm. natuurlijk de andere vereiste upgrades als een uitlaat en brandstofpomp.
HKS downpijp:
HKS Silent High Power catback:
Öhlins onderstel en Performance Friction schijven/blokken:
Omdat de auto voor mij toen eigenlijk af was heb ik er technisch helemaal niets meer aan gedaan: wegligging, koppel en vermogen waren gewoon goed naar m'n zin. Uiteindelijk nog wat kleine carbon spiegels gemonteerd van Rallytech omdat de standaard spiegels erg in m'n gezichtsveld zaten en wat andere kleine goodies. Uiteindelijk kwam ik na lang zoeken een Proflex Evo2 onderstel tegen die ik toen heb gekocht: toen was de auto echt af.
Rallytech carbon spiegels:
Proflex Evo2 onderstel:
Zo heb ik een jaar zeer tevreden gereden tot ik naar SpaFrancorchamps ging met MLR, de Engelse Evo club. Na 2 ronden achter de pacecar en 3 ronden in de stromende regen begaf een drijfstanglager het bij 7200 toeren: resultaat laat zich raden. Heel het draaiende gedeelte was echt kapot. Toen moest ik de keuze gaan maken wat ik ging doen: of het bij een 2 liter houden en gesmeed spul erin of gelijk wat groter gaan naar 2.2 liter dmv. een strokerkit met gesmeed spul. Na overal wat prijzen te hebben opgevraagt en ik toch stiekem meer koppel over een breder gebied wilde ben ik voor een 2.2 strokermotor gegaan.
Een paar foto's van de motoronderdelen:
Na heel wat gekloot met CP zuigers, het uitzoeken van de turbo, injectoren en nokkenassen is het eindelijk toch goed gekomen. De motor is opgebouwd en gemapt door Van Hoof, de rallyautopreparateur uit Wintelre. Het is geen pk beul geworden, wat ik ook niet wilde, maar het koppel ben ik wel over te spreken. Aangezien de auto met de 2,5" uitlaat, standaard intercooler, standaard luchtfilterhuis, kathalysator en standaard licp is afgemaakt is er nog ruimte om verder te gaan

Uiteindelijk zijn dit de definitieve motorspecs:
-Rossport 94mm slag krukas
-CP gesmede zuigers
-Scat gesmede drijfstangen
-ACL lagers
-RC 1000 cc injectoren
-ARP headstuds
-ARP mainstuds
-Mitsubishi Evo 8 MR koppakking
-Cosworth M2 nokkenassen
-Cosworth sterkere klepveren
-Piper verstelbare nokkenastandwielen
-Forced Performance Green 73HTA turbo
-Forced performance installatie kit
Ook is de auto gerolt, alleen krijg ik de pdf ook hier niet gepost. Hierbij geef ik wat ruwe koppelcijfers:
toerental/koppel:
-3000 320 Nm
-3500 430 Nm
-4000 520 Nm
-4500 530 Nm
-5000 525 Nm
-5500 505 Nm
-6000 470 Nm
-6500 450 Nm
-7000 420 Nm
Ik heb tussen de 3650 en de 5000 toeren altijd meer dan 500 Nm koppel, de turbo spoelt bijna als standaard op en is vooral in het gebied waar ik het meeste in rij het sterkst. Exact wat ik wilde 8)
Piekvermogen ligt op 425 pk bij een kleine 6800 toeren en 530 Nm koppel bij 4300 toeren. Ik heb er nog niet mee gereden maar ik denk wel dat het het wachten waard is geweest, zeker omdat er nog ruimte is voor upgraden

Groeten,
Andry