
Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Mijn Evo VII
Geen half werk! Schitterend! 

- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Mijn Evo VII
Is dit trouwens een nette manier om te zeggen dat de service bij Gert vd H. niet naar wens was, of heb je met hem helemaal geen zaken gedaan?Andry schreef: Bij Van Hoof gaat de communicatie veel vlotter dan bij anderen en de service is ook goed
Zij hebben tenslotte natuurlijk ook veel ervaring met niet alleen de auto's, maar ook de Ralliart tuning en Proflex.
Ik vond Gert zeker niet onprettig in de omgang, al was hij aan het eind van de dag logischerwijs natuurlijk ook geen filantropisch instituut.

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Evo VII
Met Gert heb ik uiteindelijk nooit zaken gedaan.
Toen ben ik naar Van Hoof gegaan en laat daar, bij gebrek aan een eigen brug en ruimte, veel doen. Een Evo kost gewoon geld en ben ook bereid om dat er aan uit te geven, dat is het punt niet. Het is tenslotte een (kostbare) hobby
Toen ben ik naar Van Hoof gegaan en laat daar, bij gebrek aan een eigen brug en ruimte, veel doen. Een Evo kost gewoon geld en ben ook bereid om dat er aan uit te geven, dat is het punt niet. Het is tenslotte een (kostbare) hobby

-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Mijn Evo VII
Mijn Proflex Evo 2 moeten ook weer een revisie. Mag ik vragen wat je betaald hebt voor alles wat er aan jouw set is gebeurd?
Groet,
Adwo
Groet,
Adwo
- Artosevo
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29
Re: Mijn Evo VII
Mooie upgrade Andry!
Mocht je ooit nog een leuke upgrade willen doen, dan zou ik achter een Ralliart-diff laten zetten, rij ik nu ook al een jaar mee rond, gegarandeerd de dikste pret
In Italie en Zwitserland vragen ze momenteel flink veel geld voor een Evo V en VI.

Mocht je ooit nog een leuke upgrade willen doen, dan zou ik achter een Ralliart-diff laten zetten, rij ik nu ook al een jaar mee rond, gegarandeerd de dikste pret

In Italie en Zwitserland vragen ze momenteel flink veel geld voor een Evo V en VI.
- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Evo VII
@Adwo
Ik kan je wel een bedrag noemen, maar elke set is anders qua revisie. Een prijsopgave vooraf krijg je ook nooit, die wordt bepaald als de set gedemonteerd is en er een duidelijk beeld is wat er aan vervangen moet worden. Zelf kan je bijvoorbeeld kiezen om delen opnieuw te laten coaten, andere veren, beschermhoezen enz. enz. Die beschermhoezen kan je je wel aanbevelen, de set is nog steeds als nieuw en de kans op lekkage door beschadigde seals en de verchroomde sleaves ( door ophopend vuil en steenslag) is een heel stuk kleiner.
@Arjan
Dank je.
Dit Ralliart diff heb ik overwogen alleen ben ik bang dat het platendiff toch minder soepel werkt dan het AYC diff. Ik heb er ook al een Ralliart acd ecu diff inzitten, wat al een enorme verbetering is tov. de standaard acd ecu. De auto is veel beter met het gas te sturen en driften gaat ook een stuk makkelijker. Ik denk wel dat zo'n Ralliart platendiff minder trickie is dan het ayc met driften. Met AYC onderstuurd de auto wel veel minder bij bepaalde snelheden en stuurhoeken. Beiden hebben ze hun voor- en nadelen.
Misschien nog eens heroverwegen
Ik kan je wel een bedrag noemen, maar elke set is anders qua revisie. Een prijsopgave vooraf krijg je ook nooit, die wordt bepaald als de set gedemonteerd is en er een duidelijk beeld is wat er aan vervangen moet worden. Zelf kan je bijvoorbeeld kiezen om delen opnieuw te laten coaten, andere veren, beschermhoezen enz. enz. Die beschermhoezen kan je je wel aanbevelen, de set is nog steeds als nieuw en de kans op lekkage door beschadigde seals en de verchroomde sleaves ( door ophopend vuil en steenslag) is een heel stuk kleiner.
@Arjan
Dank je.
Dit Ralliart diff heb ik overwogen alleen ben ik bang dat het platendiff toch minder soepel werkt dan het AYC diff. Ik heb er ook al een Ralliart acd ecu diff inzitten, wat al een enorme verbetering is tov. de standaard acd ecu. De auto is veel beter met het gas te sturen en driften gaat ook een stuk makkelijker. Ik denk wel dat zo'n Ralliart platendiff minder trickie is dan het ayc met driften. Met AYC onderstuurd de auto wel veel minder bij bepaalde snelheden en stuurhoeken. Beiden hebben ze hun voor- en nadelen.
Misschien nog eens heroverwegen

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Evo VII
De laatste anderhalf jaar heb ik maar weinig (800 km) met de Evo gereden door tijdgebrek en het was tijd om de auto bodytechnisch tijd en aandacht te geven. Een Evo, dus roest is onoverkomelijk. Van een kleine roestplek, naar een grotere roestplek naar nog veel meer ellende
Gelukkig heeft m'n buurman een eigen schadeherstel- en bodyshop en kon de auto daar 'even' naar binnen. Gereedschap bij de hand, ketelpak aan en sleutelen maar.
Begin van de demontage:



Tot dan toe viel het wel mee, totdat ik meer ging demonteren. Omdat ik als ik iets doe, het goed wil doen besloten om echt alles aan te gaan pakken.
Dus moesten de motor/bak/voor- en tussendiff er ook uit:

De beruchte afdekplaatjes bij de schokdempertoren:

Het plaatje is eraf gehaald en van onderen is het helemaal open waardoor er vuil en vocht tussen komt. Het zit ook rechtstreeks boven het voorwiel en vanuit de fabriek is er niets aan gedaan qua bescherming. Dikke fail dus en laat ze nu niet los verkrijgbaar zijn...
Dan maar zelf maken:


De achterkant van het voorfront:

Teveel werk om alle roest te verwijderen, dus een heel nieuw front geplaatst:

De bodem van een 7 van de 1e serie:

Zoals te zien zit er nagenoeg niets op qua bescherming, in tegen stelling tot de 8 en 9 waar een laag coating op zit. Het is gelukkig slechts vliegroest wat heel snel te verwijderen was. Daarna in de primer gezet en 2 lagen coating aangebracht.
Subframe was niet netjes, dus het frame, N/S balk, 2 losse stangen en de stabi laten stralen en poedercoaten:


Bij de opbouw nieuwe stofhoezen gebruikt en een setje Whiteline bussen/rubbers voor het stuurhuis.
Alle kleine losse delen als diverse brackets worden gestraald en gespoten en tevens worden alle onderstelrubbers en topmounts vervangen door Ralliart exemplaren.
Tot aan de achteras is de auto nu helemaal vrij van corrosie, de bodem in de primer en 2 lagen coating gezet. Het was niet nodig, maar de chassiskokers zijn ook van binnen behandeld. De auto wordt nu weer opgebouwd en dan komt de achterkant aan de beurt.
Het front net gespoten:


Langzaam aan komt er weer wat model in:



Omdat de motor eruit lag, gelijk naar Van Hoof gebracht voor de distributie:


Gelijk het standaard onstekingssysteem vervangen door een COP set:


Downpijp in de heatwrap. Of het helpt? Geen idee, ik had het nog over...

De airco gaat eruit. De condensator, koelfans, pomp en alle leidingen gaan eruit en er bleef daardoor ruimte over tussen de waterradiateur en het voorfront. Met een stukje aluminiumplaat en een buig/zetbank wat schildjes geprutst.



De standaard intercooler waarvan veel lamellen dicht zaten door steenslag vervangen door een ETS intercooler:
Omdat ik al met aluminium aan het prutsen was ook maar een hitteschildje gemaakt:

Alle andere kleine brackets en dingetjes zijn ook gestraald en gecoat, maar ik vond het onzin om er foto's van te maken.
Ik wist al dat ik een fase 1 Evo 7 had, dus met de klokkenwinkel in miles ipv. kilometers en de rode merk logo's . Dit was één van de eerste serie LHD's die naar Europa kwam. Wat ik niet wist dat deze eerste serie motorsportchassis waren, puur bedoeld voor de rally waar dus nagenoeg geen corrosieprotectie, geluidsisolatie in/onderzat. Met het kitten werden alleen een paar plekken gedaan en de meest naden dus niet. Dit verklaard dus toch wel de corrosievorming op sommige plekken en de 'afwerking' ( waaronder het kitwerk) wat ik tegen kwam.
En toen langzaam aan richting de achterkant:
Kwam ik de beruchte en potentieel levensgevaarlijke Evo kwaal tegen:

De gescheurde langsarm van de achteras. Nadeel is dat dit in gemonteerde stand nagenoeg niet is te zien en er al heel wat Evo's zijn afgeschreven omdat dit onderdeel spontaan brak...

De achteras is er ook onderuit gegaan en besloten alle rubbers te vervangen door spul van Ralliart of Whiteline. De vulpijp van de brandstoftank stond ook op doorroesten (kwaal), dus ook een nieuwe besteld evenals een partij OE bouten, moeren, ringen en splitpennen.
Doos met wat OE onderdelen:

Draagarmen heb ik PT onderzocht en deze waren acceptabel. Daarna netjes schoongemaakt, de Ralliart bussen erin geperst en klaar voor montage:

1 gestraalde diffcarrier, klaar om te coaten:

Roosters motorkap gestraald en gecoat:

AYC/ACD pomp opengemaakt:


Na al die jaren niets mis mee, heeft m'n uiterst simpele trucje toch geholpen.
De blanke laklaag van de Carbongoodies naca duct was erg slecht, deze dus helemaal weggeschuurd en opnieuw in de blank gezet.

Weer nieuwe spullen binnen:

-Whiteline voorste langsarm rubbers.
-Ralliart diffcarier rubbers.
-Whiteline 24mm arb.
-Stoptech remschijven.
De Endless MX72 blokken v/a had ik al en gaan er nu eindelijk onder.
Nu zit nagenoeg alles zit er weer op en aan en de auto heeft op privéterrein weer de eerste meters gereden, nu nog tijd en zin maken om de laatste puntjes af te handelen.
Even wat foto's:
Per toeval kwam ik deze Whiteline bussen nog tegen op zolder, dus er maar in geperst:

En de onderkant:



Als het goed is kan het hok van de winter weer naar buiten en dan hopen op sneeuw
Wordt vervolgd.

Gelukkig heeft m'n buurman een eigen schadeherstel- en bodyshop en kon de auto daar 'even' naar binnen. Gereedschap bij de hand, ketelpak aan en sleutelen maar.
Begin van de demontage:
Tot dan toe viel het wel mee, totdat ik meer ging demonteren. Omdat ik als ik iets doe, het goed wil doen besloten om echt alles aan te gaan pakken.
Dus moesten de motor/bak/voor- en tussendiff er ook uit:
De beruchte afdekplaatjes bij de schokdempertoren:
Het plaatje is eraf gehaald en van onderen is het helemaal open waardoor er vuil en vocht tussen komt. Het zit ook rechtstreeks boven het voorwiel en vanuit de fabriek is er niets aan gedaan qua bescherming. Dikke fail dus en laat ze nu niet los verkrijgbaar zijn...
Dan maar zelf maken:
De achterkant van het voorfront:
Teveel werk om alle roest te verwijderen, dus een heel nieuw front geplaatst:
De bodem van een 7 van de 1e serie:
Zoals te zien zit er nagenoeg niets op qua bescherming, in tegen stelling tot de 8 en 9 waar een laag coating op zit. Het is gelukkig slechts vliegroest wat heel snel te verwijderen was. Daarna in de primer gezet en 2 lagen coating aangebracht.
Subframe was niet netjes, dus het frame, N/S balk, 2 losse stangen en de stabi laten stralen en poedercoaten:
Bij de opbouw nieuwe stofhoezen gebruikt en een setje Whiteline bussen/rubbers voor het stuurhuis.
Alle kleine losse delen als diverse brackets worden gestraald en gespoten en tevens worden alle onderstelrubbers en topmounts vervangen door Ralliart exemplaren.
Tot aan de achteras is de auto nu helemaal vrij van corrosie, de bodem in de primer en 2 lagen coating gezet. Het was niet nodig, maar de chassiskokers zijn ook van binnen behandeld. De auto wordt nu weer opgebouwd en dan komt de achterkant aan de beurt.
Het front net gespoten:
Langzaam aan komt er weer wat model in:
Omdat de motor eruit lag, gelijk naar Van Hoof gebracht voor de distributie:
Gelijk het standaard onstekingssysteem vervangen door een COP set:
Downpijp in de heatwrap. Of het helpt? Geen idee, ik had het nog over...
De airco gaat eruit. De condensator, koelfans, pomp en alle leidingen gaan eruit en er bleef daardoor ruimte over tussen de waterradiateur en het voorfront. Met een stukje aluminiumplaat en een buig/zetbank wat schildjes geprutst.
De standaard intercooler waarvan veel lamellen dicht zaten door steenslag vervangen door een ETS intercooler:
Omdat ik al met aluminium aan het prutsen was ook maar een hitteschildje gemaakt:
Alle andere kleine brackets en dingetjes zijn ook gestraald en gecoat, maar ik vond het onzin om er foto's van te maken.
Ik wist al dat ik een fase 1 Evo 7 had, dus met de klokkenwinkel in miles ipv. kilometers en de rode merk logo's . Dit was één van de eerste serie LHD's die naar Europa kwam. Wat ik niet wist dat deze eerste serie motorsportchassis waren, puur bedoeld voor de rally waar dus nagenoeg geen corrosieprotectie, geluidsisolatie in/onderzat. Met het kitten werden alleen een paar plekken gedaan en de meest naden dus niet. Dit verklaard dus toch wel de corrosievorming op sommige plekken en de 'afwerking' ( waaronder het kitwerk) wat ik tegen kwam.
En toen langzaam aan richting de achterkant:
Kwam ik de beruchte en potentieel levensgevaarlijke Evo kwaal tegen:
De gescheurde langsarm van de achteras. Nadeel is dat dit in gemonteerde stand nagenoeg niet is te zien en er al heel wat Evo's zijn afgeschreven omdat dit onderdeel spontaan brak...
De achteras is er ook onderuit gegaan en besloten alle rubbers te vervangen door spul van Ralliart of Whiteline. De vulpijp van de brandstoftank stond ook op doorroesten (kwaal), dus ook een nieuwe besteld evenals een partij OE bouten, moeren, ringen en splitpennen.
Doos met wat OE onderdelen:
Draagarmen heb ik PT onderzocht en deze waren acceptabel. Daarna netjes schoongemaakt, de Ralliart bussen erin geperst en klaar voor montage:
1 gestraalde diffcarrier, klaar om te coaten:
Roosters motorkap gestraald en gecoat:
AYC/ACD pomp opengemaakt:
Na al die jaren niets mis mee, heeft m'n uiterst simpele trucje toch geholpen.
De blanke laklaag van de Carbongoodies naca duct was erg slecht, deze dus helemaal weggeschuurd en opnieuw in de blank gezet.
Weer nieuwe spullen binnen:
-Whiteline voorste langsarm rubbers.
-Ralliart diffcarier rubbers.
-Whiteline 24mm arb.
-Stoptech remschijven.
De Endless MX72 blokken v/a had ik al en gaan er nu eindelijk onder.
Nu zit nagenoeg alles zit er weer op en aan en de auto heeft op privéterrein weer de eerste meters gereden, nu nog tijd en zin maken om de laatste puntjes af te handelen.
Even wat foto's:
Per toeval kwam ik deze Whiteline bussen nog tegen op zolder, dus er maar in geperst:
En de onderkant:
Als het goed is kan het hok van de winter weer naar buiten en dan hopen op sneeuw

Wordt vervolgd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Evo VII
damn wat veul werk verricht, goed man 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Mijn Evo VII
jeetje wat een bijzonder gave restauratie!! echt super mooi aangepakt 

- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Mijn Evo VII
Lekker bezig Andry...... 

- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Mijn Evo VII
Geen halve maatregelen! Goed bezig 

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Mijn Evo VII
Zo we trekken even een evo uit elkaar haha,goed bezig, staat er weer lekker fris bij! 

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Evo VII
Voordat ik met dit project begon heb ik wel eerst de chassiskokers van binnen bekeken met een camera. Zouden deze (zwaar) aangetast zijn door corrosie, was ik er niet aan begonnen. Deze waren van binnen nog in prima staat, dus de basis was nog goed. Van de strokermotor is de compressie (verschil) gemeten en is er een cilinderlektest gedaan en de uitkomsten waren prima. De oliedruk en temperatuur en olieverbruik zijn normaal dus ik kon niet worden verrast door extra kosten van een motorrevisie. Bleef alleen het werk over wat nu is gedaan. Kompleet overspuiten doe ik overigens niet, want het is en blijft gewoon een auto die gebruikt wordt
Af en toe werd er weleens gevraagd of een andere Evo (8/9) kopen geen optie was, maar je krijgt geheid met dezelfde ellende te maken. En een Evo X vind ik niets.

Af en toe werd er weleens gevraagd of een andere Evo (8/9) kopen geen optie was, maar je krijgt geheid met dezelfde ellende te maken. En een Evo X vind ik niets.
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Mijn Evo VII
Mooie resto! Wordt weer een knap apparaat zo! 

- Hitz
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: Mijn Evo VII
Chapeau dat je de Evo zo aanpakt. Fraai apparaat!
-
- Berichten: 4197
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Mijn Evo VII
Zoals al eerder aangegeven, goed bezig Andry.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Mijn Evo VII
Mooi man!
Ik heb hier nog een Evo X overwogen maar die doet het voor mij ook niet. Als een IX nog leverbaar geweest was was het zo 1 geworden, blijf het leuke auto's vinden!
Ik heb hier nog een Evo X overwogen maar die doet het voor mij ook niet. Als een IX nog leverbaar geweest was was het zo 1 geworden, blijf het leuke auto's vinden!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Evo VII
hier in almelo zie ik ook regelmatig een Evo 5 blijven mooi/dik en een 6 dacht ik.
-
- Berichten: 4197
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Mijn Evo VII
Zodra de BMW weg is komt er ook een Evo terug. Super leuke auto's.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Evo VII
wat is de meest gezochte icoon? de 5 of 6 of makinen 7 of 6.5 wat was het
destijds maakte de 5 op mij de meeste indruk, de zoon van de buurman had er destijds 1, een nwe toen ik nog in Wierden woonde
Zag hem er ook goed gebruik van maken en toen ik met men Nissan Sunny GTI-R naar Van heek motorsport in Rijssen ging om de tuning erop te zetten, waren ze daar ook net een nwe 5 aan het testen

destijds maakte de 5 op mij de meeste indruk, de zoon van de buurman had er destijds 1, een nwe toen ik nog in Wierden woonde

Zag hem er ook goed gebruik van maken en toen ik met men Nissan Sunny GTI-R naar Van heek motorsport in Rijssen ging om de tuning erop te zetten, waren ze daar ook net een nwe 5 aan het testen

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Mijn Evo VII
Respect en geweldig om hem zo herboren te zien worden 

-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Evo VII
Een Evo blijft gaaf! Persoonlijk vind ik een 5 en een 6 de mooiste modellen. Maar het is wel schrikken dat ze zo roestgevoelig zijn.
Maar gelukkig wordt deze weer helemaal netjes! 


- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Evo VII
Dank allen voor de reakties 

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Evo VII
Men zegt de 6.5/TME in RS uitvoering.GTRene schreef:wat is de meest gezochte icoon? de 5 of 6 of makinen 7 of 6.5 wat was het![]()
destijds maakte de 5 op mij de meeste indruk, de zoon van de buurman had er destijds 1, een nwe toen ik nog in Wierden woonde![]()
Zag hem er ook goed gebruik van maken en toen ik met men Nissan Sunny GTI-R naar Van heek motorsport in Rijssen ging om de tuning erop te zetten, waren ze daar ook net een nwe 5 aan het testen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Evo VII
owja dat is dus die TM uitvoering, ook gaaf 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], EmielS60, Mark 320iS, Sabberjoch, Thomas H en 20 gasten