Keuze remschijven
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Keuze remschijven
Goedenavond,
Op dit moment rijd ik met national schijven (gegroefd), maar schijven en blokken zijn aan t einde.
Zijn er veel trackdayrijders die met gewoon gladde schijven rijden. Remblok waar ik mee rijd is een CL RC5+.
Is een gladde schijf met een RC5 blokken net zo'n goede keuze als icm een gegroefde schijf?
Op dit moment rijd ik met national schijven (gegroefd), maar schijven en blokken zijn aan t einde.
Zijn er veel trackdayrijders die met gewoon gladde schijven rijden. Remblok waar ik mee rijd is een CL RC5+.
Is een gladde schijf met een RC5 blokken net zo'n goede keuze als icm een gegroefde schijf?
- StefanW
- Berichten: 1951
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Keuze remschijven
Ik rij met gladde national schijven (wel geventileerd) en CL RC6. Op een auto van 850kg remt het prima op het circuit.
Waar rij je mee?
Waar rij je mee?
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: Keuze remschijven
Een Impreza GT turbo uit '99 met de Brembo 4 pots klauwen.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 09 jun 2015, 18:55
Re: Keuze remschijven
Weet niet of het nog nodig is...
Maar, de manier van aanremmen heeft hier natuurlijk ook nog mee te maken.
Rem je veelal laat en extreem hard, dan is een gegroefde geen overbodige luxe...
Aangezien een Impreza een vrij lichte auto is, in zijn klasse, zou een gladde schijf, mits geventileerd ook voldoende kunnen zijn
.
Maar, de manier van aanremmen heeft hier natuurlijk ook nog mee te maken.
Rem je veelal laat en extreem hard, dan is een gegroefde geen overbodige luxe...
Aangezien een Impreza een vrij lichte auto is, in zijn klasse, zou een gladde schijf, mits geventileerd ook voldoende kunnen zijn

-
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Keuze remschijven
Wat zijn de voor/nadelen van geventileerd ten opzichte van gegroefd?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Keuze remschijven
je bedoelt denk ik, geponste gaatjes tegenover gegroefd?Eric Z schreef:Wat zijn de voor/nadelen van geventileerd ten opzichte van gegroefd?
geventileerd bedoelen ze met die ruimte tussen in koelschoepen zeg maar.
gaatjes vs groef? dacht wel eens gelezen te hebben dat bij gaatjes de blokken sneller slijten en er eerder haarscheurtjes kunnen komen.
bij gegroefd kan die toch wat lucht en of vuil weg halen, maar zal minder snel scheuren en blokjes slijten iets minder dacht ik.
vind met gaatjes wel het mooiste staan

-
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Keuze remschijven
Ok, gaatjes/geboord vs gegroefd dan inderdaad.
- trancedrift
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Keuze remschijven
Geboord is puur voor beter koeling, gegroefd is tegen glazing van de remblokken. Dus de groeven nemen de ontstonden remstof weg van de remblok oppervlakte (dus niet dat ze de oppervlakte wegscheuren of zoiets als soms gedacht wordt)
Bij sportief gebruik maakt het niet uit qua slijtage tov glad, wel bij straat gebruik met veel laagsnelheid remmen op minimale remkracht. En geboord wordt sterk afgeraden voor race gebruik om er ontstaan zeker micro scheurtjes en dat lijdt tot catastrofale vermindering van sterkte van de geventileerde schijven.
Motoren hebben altijd geboorde schijven en dat heeft ook redenen - de schijven zijn nooit geventileerd dus dat is hun enige manier voor koeling, en ze zijn ziz veel lichter met veel kleinere voorbanden dus de krachten op de remschijven zijn vele malen minder.
Bij sportief gebruik maakt het niet uit qua slijtage tov glad, wel bij straat gebruik met veel laagsnelheid remmen op minimale remkracht. En geboord wordt sterk afgeraden voor race gebruik om er ontstaan zeker micro scheurtjes en dat lijdt tot catastrofale vermindering van sterkte van de geventileerde schijven.
Motoren hebben altijd geboorde schijven en dat heeft ook redenen - de schijven zijn nooit geventileerd dus dat is hun enige manier voor koeling, en ze zijn ziz veel lichter met veel kleinere voorbanden dus de krachten op de remschijven zijn vele malen minder.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: Keuze remschijven
Voor de Subaru heeft DBA hele mooie schijven; o.a. bij Fineline Imports te koop.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Keuze remschijven
Dat boren is in feite niet voor koeling maar is uitgevonden om schijven lichter te maken. Je kan zo dus een grotere diameter hebben bij hetzelfde gewicht. Alleen staat het ook wel stoer dus zijn fabrikanten van sportschijven het ook gaan doen. Als je naar de betere merken kijkt dan is er bijna geen enkele fabrikant die hun race schijven boort. Meestal groeven of een J hook ontwerp.
Een geventileerde schijf heeft koelvanes aan de binnenkant, in principe werken die als een pompwaaier. Daarom zijn de betere schijven vaak ook directioneel. Als je daar gaten in boort dan word je luchtstroom door de schijf niet echt beter, kan zelfs slechter zijn. Daarom moet je ook opletten als je koeling gaat forceren, veel OEM schijven hebben hun inlaat aan de buitenzijde omdat er aan de binnenkant vaak een stofplaat op de fusee zit. Dan kan je wel koelslangen gebruiken aan de binnenkant maar dat doet dan niet zo veel. Bij veel BBK's met een alu hart zitten koel inlaten aan de binnenzijde, dan moet die stofplaat eigenlijk weg omdat je de inlaten blokkeert. Dan is het ook veel interessanter om er een koelslang op te zetten omdat je dan lucht direct door de schijf heen stuurt.
Ik heb gewoon gladde schijven en gegroefde schijven gebruikt voor trackdays en volgens mij maakt het totaal geen verschil. Het heeft ook echt niks met je remstijl te maken. Gewoon schijven van goede kwaliteit kopen.
Een geventileerde schijf heeft koelvanes aan de binnenkant, in principe werken die als een pompwaaier. Daarom zijn de betere schijven vaak ook directioneel. Als je daar gaten in boort dan word je luchtstroom door de schijf niet echt beter, kan zelfs slechter zijn. Daarom moet je ook opletten als je koeling gaat forceren, veel OEM schijven hebben hun inlaat aan de buitenzijde omdat er aan de binnenkant vaak een stofplaat op de fusee zit. Dan kan je wel koelslangen gebruiken aan de binnenkant maar dat doet dan niet zo veel. Bij veel BBK's met een alu hart zitten koel inlaten aan de binnenzijde, dan moet die stofplaat eigenlijk weg omdat je de inlaten blokkeert. Dan is het ook veel interessanter om er een koelslang op te zetten omdat je dan lucht direct door de schijf heen stuurt.
Ik heb gewoon gladde schijven en gegroefde schijven gebruikt voor trackdays en volgens mij maakt het totaal geen verschil. Het heeft ook echt niks met je remstijl te maken. Gewoon schijven van goede kwaliteit kopen.
-
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Keuze remschijven
J hook ken ik niet, maar zie de eigenlijk nooit OEM dus. Dit verklaard wel waarom je dus veel flinke auto's op niet geventileerde schijven ziet, het voegt niet heel veel toe.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: Keuze remschijven
Waar lees je dat? Vrijwel alle auto's hebben geventileerde schijven.Eric Z schreef:.. Dit verklaard wel waarom je dus veel flinke auto's op niet geventileerde schijven ziet, het voegt niet heel veel toe.
-
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Keuze remschijven
Snap de verwarring al, ik bedoel geboorde.
- trancedrift
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Keuze remschijven
Ik bijna zeker dat geboorde schijven op auto's zijn ontstaan om temperatuur gerelateerde problemen op te lossen. Eigenlijk een soort van oorspronkelijke versie van groeven. En ze zijn ongetwijfeld meer effectief in warmte afvoer, maar helaas met korte levensduur.


Normale schijven krijgen zulke haarscheurtjes ook, maar ze blijven klein en scheuren meestal niet door. Mijn eigen geringe ervaring is dat alle schijven krijgen zulke problemen, maar ik wil liever schijven van niet te harde ijzer, omdat zolang ze genoeg dikte hebben blijven ze goed slijten zonder burn spots en kunnen paar keer afgevlakt worden voordat ze te dun zijn geworden.
Normale schijven krijgen zulke haarscheurtjes ook, maar ze blijven klein en scheuren meestal niet door. Mijn eigen geringe ervaring is dat alle schijven krijgen zulke problemen, maar ik wil liever schijven van niet te harde ijzer, omdat zolang ze genoeg dikte hebben blijven ze goed slijten zonder burn spots en kunnen paar keer afgevlakt worden voordat ze te dun zijn geworden.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Keuze remschijven
Schijven met gaten gewoon links laten liggen, gaat allemaal kapot.....
Geloof het verhaal van Bert maar, want zo is het.......
Geboorde schijven zien er leuk uit en dat is het dan ook alleen maar.......
Geloof het verhaal van Bert maar, want zo is het.......
Geboorde schijven zien er leuk uit en dat is het dan ook alleen maar.......
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9596
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
- Andry
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Keuze remschijven
Persoonlijk vind ik gegroefde schijven prettiger in de regen. Bij het eerste moment dat je gaat remmen en het frictiemateriaal de schijf raakt voel ik dat het waterfilmpje dat op de schijf zit iets eerder verdwenen is dan met een gladde remschijf. Het moment van 'aangrijpen' van de remmen is iets vlotter. Wel is dit zonder stofplaten waardoor de schijf aan meer opspattend regenwater is blootgesteld.
De PF schijven onder m'n Evo zijn 'dimpled' oftewel blinde gaten, die scheuren niet.
De PF schijven onder m'n Evo zijn 'dimpled' oftewel blinde gaten, die scheuren niet.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Keuze remschijven
zo ff stuk of 6 van zijn video's about brakes bekeken, die ene vond ik ook interessant over die 8 zuiger klauw van klein naar grote zuiger, had ik nog niet eerder bij stil gestaan 

- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Keuze remschijven
Alles kan stuk natuurlijk, zie hier ATE powerdisc 286mm schijven na 1 set Hawk HT10 en agressief remmen.

Ik vind vlakke ATE schijven i.c.m. goede remblokken (Hawk HP+, CL5 etc) de beste keuze.
Ik vind vlakke ATE schijven i.c.m. goede remblokken (Hawk HP+, CL5 etc) de beste keuze.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Keuze remschijven


- Corsa_GSi
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Locatie: Regio 010
Re: Keuze remschijven
Ik heb op mijn daily, Vectra B Station V6 LPG automaat met regelmatig 1500kg aan de haak, een setje geboorde en gegroefde schijven zitten en deze zijn na 120.000 km en 5 jaar aan vervanging toe. Deze schijven zijn NIET gescheurd bij de geboorde gaten!
Ze zijn van MTEC Brakes: http://www.mtecbrakes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze zijn van MTEC Brakes: http://www.mtecbrakes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Keuze remschijven
Ik heb de grooved & dimpled van MTEC rondom op de BMW en aan de voorzijde van de Ignis. Geven geen krimp 


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten